Efter succéspelet Destiny från utvecklaren Bungie ville många i spelindustrin följa efter i samma anda. Bioware var en utvecklare som valde att kliva utanför sitt traditionella RPG-fokus med satsningen Anthem, som också blev ett multiplayer-spel med inslag av både skjutande och MMO. Domen mot spelet vid lansering blev hård, inte minst för bristfällig spelmekanik.

In the spirit of transparency and closure we wanted to share that we’ve made the difficult decision to stop our new development work on Anthem (aka Anthem NEXT). We will, however, continue to keep the Anthem live service running as it exists today.

Bioware lovade sedermera att bygga om sin storsatsning från grunden – planer som nu slopas. I ett blogginlägg framgår att utvecklingen av det som kallades Anthem Next upphört, detta trots "positiva reaktioner och feedback" på tidigare blogginlägg och dialog med spelare. De som fortfarande spelar Anthem behöver dock inte vara oroliga, då servrarna fortsatt ska ligga uppe.

2020 was a year unlike any other however and while we continue to make progress against all our game projects at BioWare, working from home during the pandemic has had an impact on our productivity and not everything we had planned as a studio before COVID-19 can be accomplished without putting undue stress on our teams.

Den officiella motiveringen till beslutet är den rådande coronapandemin, som påverkat utvecklarens produktivitet när stora delar av personalen jobbar hemifrån. Bolaget ska därför ha tvingats göra svåra prioriteringar för att inte sätta stor press på de anställda utvecklarna. Framåt gäller ett "laserfokus" på Dragon Age, Mass Effect och att uppdatera Star Wars: The Old Republic.

Spelar du fortfarande Anthem eller såg du fram emot omarbetningen av spelet?

Läs mer om Anthem: