Utgivaren Electronic Arts (EA) har många stora spelstudior under sitt paraply, där Bioware, DICE och Respawn Entertainment är några exempel. Med åren har bolaget fått ett rykte om sig att i stor utsträckning påverka studiornas utveckling, något många gamers gärna pekar på när spel släpps som inte anses färdiga eller når upp till förväntningarna.

As I started this current role, I wanted to strip away some of the preconceived notions about what games we should be investing in and really start listening to players and incorporating their voices into our development process. Since then, we have announced a slate of games that players asked for: a new Skate, College Football, a Command & Conquer remaster, the Mass Effect Trilogy and we developed free content in Battlefront 2 for several years to turn the perception of that game completely around.

Det här är någonting det blivit ändring på enligt EA:s Chief Studios Officer Laura Miele, som innehaft rollen sedan april 2018. I en intervju med spelsajten IGN berättar Miele om hur hon i snart tre år arbetat med att förändra hur EA väljer att prioritera spelsatsningar, där besluten i slutändan ska avgöras av vad gamers vill ha och vad utgivarens studior tror blir bäst.

Nyligen satte Bioware spiken i kistan för Anthem Next, som var tänkt att bli en omstart för vad som hittills varit en misslyckad nysatsning. För många kom inte beslutet oväntat, men andra som sett fram emot spelet pekade finger mot Electronic Arts. Huruvida det var utgivarens beslut står ännu inte klart, men enligt Miele har utgivarens studior fått allt större autonomi.

titanfall2_1.jpg

Apex takes place in the Titanfall world and the Respawn team is incredibly proud of that legacy and brand. That team will determine what the future holds for Apex and Titanfall. I don’t believe in directing or telling games teams what to create, it has to come from the player community, and the inspiration and motivation of developers. [...] There is a lot of creative autonomy within EA but there are certain values and principles we have as a company that we just couldn’t allow to be compromised.

En franchise som möts av större efterfrågan är Titanfall från spelstudion Respawn Entertainment, som så sent som maj 2020 bekräftade att ingen ny del är under utveckling. Istället lägger studion större delen av sina resurser på battle royale-spelet Apex Legends. Huruvida det blir ett nytt Titanfall är dock helt upp till Respawn Entertainment, menar EA:s studiochef Laura Miele.

Avslutningsvis understryker Miele att tillgodose utgivarens, gamers och studiornas intressen är en balansgång. Medan målet är att studiorna ska kunna fatta beslut är det till syvende och sist EA som fattar beslut, och kommer "kliva in" om situationen kräver det.

Biowares storsatsning Anthem går i graven