AMD:s patent har tidigare avslöjat att bolaget arbetar på en chiplet-baserad design för grafikprocessorer, där flera mindre kretsar jobbar tillsammans på ett substrat. Då patentet publicerades gick spekulationerna varma om huruvida tekniken eventuellt får ta plats redan i nästkommande spelorienterade arkitektur RDNA 3. Nu letar sig flera detaljer ut på webben, som tyder på att så blir fallet.

3DCenter summerar samtliga rykten, som är baserade på uttalanden från de fyra kända läckarna greymon55, KittyYYuko, kopite7kimi och Bondrewd. Sett till hårdvaruresurser ser traditionell rastreringsprestanda ut att kunna öka med upp till tre gånger mot vad ett Radeon RX 6900 XT erbjuder. Minnesbussen stannar på relativt tama 256-bitar, men kompenseras av Infinity Cache som istället förväntas öka upp till två- eller till och med fyrfaldigt. AMD påstås även flytta fokus från namngivningen Computing Units (CU) till förmån för Work Group Processors (WGP).

Krets

Navi 21

Navi 31

Tillverkningsnod

TSMC 7 nm

TSMC 5/6 nm

Typ

Monolitisk

Multi-Chip Module (MCM)

Shader Engines

4 st.

6 st.

Arbetsgrupper (WGP)

40 st.

2 x 30 st.

Rasterenheter per arbetsgrupp

128 st.

256 st.

Beräkningsenheter

80 st.

2 x 120 st.

Kärnor

5 120 st.

2 × 7 680 st.

Minnesbuss

256-bit

256-bit

Minnestyp

GDDR6

GDDR6

Infinity Cache

128 MB

256–512 MB

På pappret ser Navi 31 ut att bli ett prestandamonster. Något ryktena dock helt utelämnat information kring är huruvida AMD implementerat några förändringar avseende Ray Accelerator, som är dedikerade enheter i varje CU-enhet för att beräkna ray tracing.

Det återstår även att se hur väl en utökad Infinity Cache skalar, något som blir extra viktigt då designen enligt rykten ser ut att fortsätta använda sig av vanligt GDDR6-minne. Vad gäller lanseringsfönster nämns tredje eller fjärde kvartalet 2022.