Den stundande lanseringen av Intels Core 12000-serie och "Alder Lake" tar Intel steget till en mer avancerad tillverkningsteknik, Intel 7 (tidigare 10 nanometer). Detta flankeras av ett i mobilvärlden vanligt tilltag, där högpresterande kärnor blandas med energieffektiva kärnor. Kombinationen av arkitekturerna Golden Cove och Gracemont bildar en hybridlösning, vilket även kräver visst mjukvarustöd.

Detta ser ut att gälla även i spel, åtminstone sådana som implementerat ett kopieringsskydd av något slag. I dokument riktade till utvecklare har Gamer's Gospel noterat ett textstycke där Intel uppmanar spelutvecklare kontrollera att deras existerande eller planerade speltitlar nyttjar ett kopieringsskydd som har stöd för hybridarkitekturer.

If your existing or upcoming game uses a DRM middleware, you might want to contact the middleware provider and confirm that it supports hybrid architectures in general, and the upcoming Intel ADL platform in particular. Due to the nature of modern DRM algorithms, it might use CPU detection, and should be aware of the upcoming hybrid platforms. Intel is working with leading DRM providers such as Denuvo* to make sure their solutions support new platforms.

Många kopieringsskydd för spel detekterar bland annat vilken processor systemet använder. Dessa är inte alltid anpassade för hybridlösningar och behöver därmed uppdateras för att korrekt detektera processorer ur "Alder Lake"-familjen. Intel meddelar även att de samarbetar med utvecklare till vanligt förekommande kopieringsskydd likt Denuvo för att ta fram lösningar.

Även om Intel nämner specifikt Denuvo finns det många andra som fungerar på liknande vis, då en majoritet av stora speltitlar lanseras med kopieringsskydd av något slag. För vissa titlar är det under en begränsad tid för att sedan tas bort, medan andra istället har flera skydd inbyggda, exempelvis sammanslaget med antifusksystem. Bland moderna spel som nyttjar Denuvo i nuläget återfinns bland annat Metro Exodus, Battlefield V och Assassins Creed: Valhalla.

Moderna spel lär sannolikt uppdateras relativt snabbt till versioner med stöd för de nya processorerna, men problemet kan bli större för äldre titlar. Antingen för att kopieringsskydden de nyttjar inte uppdateras eller för att spelen i sig inte uppdateras längre. Liknande problem förekommer redan med spel som nyttjar äldre varianter, däribland Securom.

Det är för närvarande oklart vad som sker med spel som nyttjar äldre versioner av exempelvis Denuvo, men det finns risk att de blir ospelbara om kopieringsskydden inte uppdateras eller tas bort. Om så blir fallet finns risken att spelare väljer att piratkopiera spelet – trots att de äger en laglig kopia.