År 2005 lanserades första delen av God of War-serien, vilken var exklusiv till Playstation 2. I huvudrollen hittas den spartanska soldaten Kratos, som under tre spel har färdats runt Grekland i ren ilska, något som slutade mindre bra för samtliga invånare. Utöver det har det även lanserats ett par avstickare från huvudserien till bland annat Facebook Messenger och som mobilspel.

God_of_war-1.jpg

År 2018 var det äntligen dags för nästa del i spelserien, där Kratos nu har rört sig vidare till Norden och fått sig en familj. Titeln som bara går under namnet "God of War" blev utnämnd som årets spel från flera håll, något som undertecknad själv håller med om. Däremot har enbart Playstation-användare kunnat ta del av mästerverket – tills nu. Titeln har äntligen lanserats till PC, och måste därmed givetvis prestandatestas.

Komponenter i testsystemet

Komponent

Modell

Tack till

Processor

Intel Core i9-10900K @ 5,0 GHz

Inet

Moderkort

Asus ROG Maximus XII Hero Wi-Fi

Asus

Minne

2× 16 GB G Skill Trident Z Royal
3 600 MHz, 16-16-16-36

G.Skill

Grafikkort

  • Radeon RX 6900 XT (16 GB)

  • Radeon RX 6800 XT (16 GB)

  • Radeon RX 6800 (16 GB)

  • Radeon RX 6700 XT (12 GB)

  • Radeon RX 6600 XT (8 GB)

  • Radeon RX 6500 (4 GB)

  • Radeon RX 5700 XT (8 GB)

  • Radeon RX 5700 (8 GB)

  • Radeon RX Vega 64 (8 GB)

  • Radeon VII (16 GB)

  • Geforce RTX 3090 (24 GB)

  • Geforce RTX 3080 (10 GB)

  • Geforce RTX 3070 (8 GB)

  • Geforce RTX 3060 Ti (8 GB)

  • Geforce RTX 2080 Super (8 GB)

  • Geforce RTX 2070 Super (8 GB)

  • Geforce RTX 2060 Super (8 GB)

  • Geforce RTX 2060 FE (6 GB)

  • Geforce GTX 1080 Ti (11 GB)

Kylning

Noctua NH-D15

Noctua

Lagring

Samsung 970 Evo M.2, 1 TB
Samsung 860 Evo, 1 TB

Samsung

Nätaggregat

Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W

Seasonic

Chassi

Streacom BC1 Open Benchtable

Streacom

Skärm

Dell P2415Q

Operativsystem

Windows 10 Professional 64-bit (2004)

I vanlig ordning används redaktionen testsystem för grafikkortsrecensioner, vilket handlar om en Intel Core i9-10900K i centrum. Processorn är även överklockad till 5 GHz över samtliga kärnor för att ge lite mer höjd för grafikkorten att kunna sträcka på benen. Till det finns även 32 GB DDR4 med tighta timings. Bildfrekvensen snappas upp med Capframe X. Drivrutinerna som används är Geforce Game Ready Driver 511.23 samt Radeon Software Adrenalin 22.1.2 Optional.

Detaljnivåer

Innan vi börjar kika på prestandan med flera olika grafikkort ska vi ta en titt på skillnaden mellan spelets olika detaljnivåer. För detta har vi valt två kort från förra generationen, i form av Radeon RX 5700 XT och Nvidia Geforce RTX 2060 Super.

5700 XT

1920 × 1080

2560 × 1440

3840 × 2160

Low

128/94

97/87

52/48

Original

115/93

83/76

47/43

High

94/80

69/63

41/38

Ultra

64/53

52/45

34/31

AMD Radeon RX 5700 XT klarar sig ganska bra i både 1 920 × 1 080 och 2 560 × 1 440 pixlars upplösning i samtliga detaljnivåer, men där det högsta läget i den senare upplösningen kan bli något på gränsen. Sett enbart till 4K UHD kan det vara möjligt i lägsta detaljnivån, men något felprioriterat med kombinationen hög upplösning och låg detaljnivå.

2060 Super

1920 × 1080

2560 × 1440

3840 × 2160

Low

131/106

95/81

51/45

Original

114/93

83/72

47/42

High

93/75

69/60

40/36

Ultra

62/52

51/43

33/29

Liknande tema syns även för Nvidia Geforce RTX 2060 Super där Ultra-läget kan bli lite skakigt i upplösningen 2 560 × 1 440 pixlar. Utöver det skiljer det väldigt lite mellan det gröna och röda laget, där grafikkorten turas om att ta ledningen hela tiden. Slutligen ställt till 4K UHD är det återigen något möjligt i lägsta detaljnivån, men rekommenderas istället i lägre upplösning och högre detaljnivå.

God_of_war-19.jpg

Prestanda med olika grafikkort

Toppen tas över av Nvidia med både Geforce RTX 3090 och RTX 3080, där den förstnämnda har en relativt trygg ledning. AMD dyker upp först på tredje plats med Radeon RX 6900 XT, en drygt fem procent prestandaskillnad mot rivalen Geforce RTX 3080. Även längre ned i listan är prestandan fullt duglig för speltypen, om än något skakig för sista grafikkorten i listan. Radeon RX 6500 XT förtjänar knappt en kommentar ens.

Vidare till 2 560 × 1 440 pixlar börjar det bli ganska tungt för grafikkorten längre ned. Även om spelet ursprungligen drevs runt i 30 FPS på Playstation 4 blir det en annan känsla när man sitter med mus och tangentbord. Spelet har ett ganska långsamt tempo och kan komma undan med lägre bildfrekvens, men personligen skulle siktet vara något över 60 FPS. Utöver det är ställningen i topp fortfarande densamma.

Sist ut är 4K UHD där majoriteten av korten får det ganska kämpigt och bara Radeon RX 6800 XT och uppåt håller sig ovanför 60 FPS. Sitter du med ett kort som hamnar längre ned och ska bestämt spela i högsta upplösningen kan det behöva tummas en del i detaljnivåerna för att få tillräckligt bra flyt i titeln.

Sammanfattande tankar

Det ryktades väldigt länge om att God of War skulle komma till PC, något jag själv var väldigt taggad på. Tveksamt om det blir en till genomgång för min del, men de som inte har haft chansen innan kan äntligen spela vad som utan tvekan var årets bästa spel 2018. Det är så mycket som gör spelet bra, från karaktärsutvecklingen under spelets gång till att kameran aldrig gör ett hårt klipp, utan följer alltid från punkt till punkt. Det gör spelet otroligt levande.

God_of_war-8.jpg

Nu ska jag egentligen inte gå full fanboy över spelet i sig, utan tala mer om själva prestandan, vilken lyckligtvis hamnar på en bra nivå. Vill man verkligen ha allt ögongodis skruvat till max är det bara toppkorten som klarar av det utan varken DLSS eller FSR, men allt under det är väldigt möjligt oavsett grafikkort. Något PC-porten däremot förtjänar att få en ganska fet känga över är avsaknaden av ett exklusivt fullskärmsläge, vilket gör att upplösningen bestäms baserat på vad som används av operativsystemet.

Det gör det givetvis väldigt mycket jobbigare att ändra upplösning i spelet efter behov och därför rekommenderas DLSS eller FSR i första hand om bildfrekvensen är för låg. Räcker inte det till är detaljnivåerna steg två, för att sedan i värsta fall ändra upplösningen om inget annat räcker. Som tidigare nämnt är God of War ett relativt långsamt spel som kan komma undan med en bildfrekvens under 60 FPS.

God_of_war-9.jpg

Nu har det blivit en ganska kort stund med PC-porten av God of War, men initialt ser det det ut att vara en väldigt bra sådan. Det enda undantaget är att det verkligen hade behövt ett exklusivt fullskärmsläge. I övrigt är det inte allt för tungdrivet och det finns gott om möjligheter att få upp bildfrekvensen utan att behöva tumma allt för mycket på upplevelsen.

Har du inte spelat igenom God of War från 2018 ännu är det verkligen dags. Boy!

God_of_war-10.jpg
God_of_war-13.jpg
God_of_war-14.jpg
God_of_war-15.jpg
God_of_war-16.jpg
God_of_war-17.jpg
God_of_war-18.jpg
God_of_war-19.jpg
God_of_war-2.jpg
God_of_war-20.jpg
God_of_war-21.jpg
God_of_war-22.jpg
God_of_war-4.jpg
God_of_war-7.jpg
God_of_war-8.jpg
God_of_war-9.jpg
Bildspel

Har du provat God of War på PC ännu? Dela med dig av dina upplevelser i forumet.