Det är nog svårt att inte vara bekant med Philips på ett eller annat sätt. Den holländska elektroniktillverkaren har varit med sedan förrförra århundradet och har vid något tillfälle tillverkat det mesta som går på ström. När det gäller bild är de heller inga duvungar. De har praktiskt taget alltid tillverkat TV-apparater och andra bildvisare, så länge de funnits.
Den här gången har jag haft möjligheten att testa en av deras senaste spelskärmar, en 27-tummare med namnet Momentum 27M1F5500P. Det råder inget tvivel om att den riktar sig åt den som är ute efter en ljusstark bild och snabba ryck. Häng med när vi tar en närmare titt!
Specifikationer Philips Momentum 27M1F5500P
Egenskap | Värde |
---|---|
Paneltyp | IPS |
Panelstorlek | 27 tum |
Bildförhållande | 16:9 |
Upplösning | 2 560 × 1 440 px. |
Pixeltäthet | 108–PPI |
Svarstid | 1 ms (grå till grå) |
Kontrastförhållande | 1 000:1 |
Bitdjup | 10 bitar (8-bit+FRC) |
Färgomfång | DCI-P3 |
HDR | VESA Display HDR 600 |
Bildfrekvens | HDMI: 48–144 Hz |
Adaptiv synk | AMD Freesync Premium Pro |
Ingång | 2× HDMI 2.0 |
Utgångar | 3,5 mm(ljud) |
Stativjustering | Höjd: 130 mm |
Mått | Med stativ (maxhöjd): 609 × 552 × 235 mm |
Effektuttag | 37,4W (genomsnitt) |
Vikt | Med stativ: 5,99 kg |
Pris vid publicering | Cirka 7 700 kronor |
Lägsta pris |
|
Introduktion
De sista åren har det skett mycket på skärmfronten för gamers och idag finns det fler alternativ än någonsin för att skräddarsy sin egen spelhörna. Inget är längre för smalt och alla kan antagligen hitta något som fungerar för dem. Vi har sett ett tydligt skifte då fler tillverkare tillgodoser vad gamers efterfrågar.
Något som verkligen varit på modet är hög bildfrekvens samt hög ljusstyrka och då inte minst för HDR. Det är också vad Philips siktar på att erbjuda i huvudsak med den här skärmen, som också fungerar till mer än bara spel. Philips Momentum 27M1F5500P är en LCD-skärm med IPS-panel och en upplösning på 2 560 × 1 440 pixlar. Bilduppdateringsfrekvensen uppgår till 240 Hz och det finns även stöd för Freesync Premium Pro, som i sin tur är kompatibelt med G-Sync.
Skärmen har även stöd för HDR samt nyttjar DCI-P3 som färgrymd. Det ger ett mervärde för den som söker en allroundskärm som går att använda vid exempelvis tryck av foto.
Ett kortfattat första intryck är att detta är en bildskärm för den som i huvudsak spelar och i andra hand ägnar sig åt kreativt arbete. Det kan naturligtvis innebära kompromisser i jämförelse mot mer dedikerade produkter för det ena eller andra, men Philips lyckas på papper tämligen väl att leverera något som passar för mer än en målgrupp.
Samtidigt går det inte att förneka att vi lever i en tid då fler söker efter 4K UHD och OLED-produkter, vilket gör det svårare för en LCD-skärm av detta slag att hitta sin plats på marknaden. Ändå drar Philips nytta av de fördelar som LCD kan ge i dagsläget och erbjuder en skärm som är välutvecklad.
Design och funktion
Sett till in- och utgångar har skärmen två ingångar för Displayport samt två ingångar för HDMI. För USB-portarna används USB Type-B ansluten till datorn, och det i sin tur ger en hubb med totalt fyra USB Type-A utgångar. En 3,5-millimetersutgång för hörlurar finns också. Vad som däremot lyser med sin frånvaro är USB Type-C, något som känns som att det hör hemma på den här skärmen.
Det medföljande stativet har en rejäl, kantigt C-formad fot. Stativet är mycket flexibelt och går att justera som det behövs för stunden. Däremot finns inget neutralt läge som det lätt låser sig vid, så den som vill få det helt rakt kanske behöver ta fram vattenpasset. Samtidigt sitter både lutning och svängning tillräckligt stabilt för att det i princip inte ska gå att råka ändra av misstag.
Med sin vikt på 6 kilogram inklusive stativ är det tämligen smidigt att flytta och hitta en lämplig plats för den. Samtidigt känns skärmen välbyggd och inte plastig. Ramen är cirka 5 millimeter bred från kant till panel och upplevs som diskret.
Användande
Philips Momentum 27M1F5500P är till synes simpelt konstruerad med en enda kombinerad styrkontroll som sitter på baksidan. All form av interaktion med skärmen görs genom styrkontrollen, som går i fyra riktningar. För att stänga av samt starta skärmen ska styrkontrollen tryckas inåt i tre sekunder. Menyerna är förhållandevis simpla och lättnavigerade där alla inställningar är nära till hands.
Anti-reflexfiltret lyckas på ett effektivt sätt även att dämpa ljus, även om ljuskällor som riktas direkt mot skärmen fortfarande reflekteras. Under normala omständigheter i kontor till exempel, där ljuskällor kommer ovanifrån, klarar sig skärmen väldigt väl. Dessutom går det att kräma på rejält med ljusstyrka om det så behövs, vilket jag går igenom lite längre ned.
Det blir snabbt en bekväm skärm att sitta vid efter att inställningarna blivit rätt. Utöver en ganska lugn bild bidrar 240 Hz något enormt och praktiskt taget alla spel med snabba rörelser kan dra stor nytta av det. För att uppnå 240 Hz behöver Displayport användas. Med HDMI klarar skärmen som mest 144 Hz.
Efter att ha spelat lite i min traditionella laddning spel, vilket oftast slutar i att jag lägger ohälsosamt många timmar i Teardown och Sim City, finns det inget direkt tvivel om att skärmen fungerar alldeles utmärkt för spel. VRR är så gott som problemfritt och mängden eftersläp håller sig på en låg nivå, utan att bli ett störningsmoment.
Med ett Geforce RTX 3090 är det fullt möjligt att nå 240 FPS vid 2 560 × 1 440 pixlar i flertalet spel och då kan skärmen verkligen skina. Doom Eternal blir närmast makalöst rappt och det blir snabbt en omslutande upplevelse. Trots att det idag finns långt mer högupplösta skärmar tycker jag att en tillräckligt hög bildfrekvens är av större vikt ibland.
Skärmen har som bekant en IPS-panel och det märks snabbt att den erbjuder bra betraktningsvinklar och stabila färgövergångar utan synlig dithering eller posterisering. Efter kalibrering fungerar den hyggligt även för bildredigering.
Att beakta är dock Low Blue Light-läget, som kraftigt ändrar vitbalansen och därmed färgerna. Det går förstås att använda för den som upplever att det underlättar för ögonen, men är definitivt inget att aktivera de gånger som korrekta färger är nödvändiga.
Bildåtergivning
För bildinställningar förekommer flertalet presets kallade Smart image, såsom FPS, RTS, Racing och så vidare. Genom att välja bildläge ”Off” blir fler inställningar tillgängliga och det är vad jag väljer. Reglaget för ljusstyrka ändrar som väntat hur starkt bakbelysningen ska lysa. Mätningarna nedan avser ett fönster som tar upp 10 procent av skärmytan.
Ljusstyrka | Ljus i cd/m² (nits) |
---|---|
100 | 518 |
90 | 422 |
75 | 270 |
62 | 200 |
50 | 170 |
31 | 120 |
24 | 100 |
16 | 80 |
10 | 65 |
0 | 38 |
sRGB | 465 |
18 (efter kalibrering) | 79 |
100 (efter kalibrering) | 475 |
I praktiken ger skärmen alltid ett kontrastförhållande på cirka 1 000:1 vid SDR, vilket är rätt typiskt för LCD. Samtidigt har Momentum 27M1F5500P fördelen att den kan ge ifrån sig rejält med ljus vilket blir fördelaktigt i en rum som har mycket ljusinsläpp.
Kalibrering görs med Calman. Totalt erbjuds ett reglage för att justera gråskalan där standardinställningen är maximalt (100) för rött, grönt och blått. Skärmen ger med de inställningarna en gråskala som tydligt drar mot det cyanblå hållet, vilket förstås påverkar färgåtergivningen i stort. Det går att matcha mot D65 inom målvärde både snabbt och smidigt.
Gamman går alltid lite åt det ljusare hållet i högdagrar oavsett inställning. Dock är det inte särskilt märkbart vid bruk eftersom lågdagrar ligger mestadels rätt.
Vad som här bör poängteras är att skärmen alltid körs i DCI-P3 för SDR, såvida inte sRGB-profilen används. Problemet med det läget är dels att vitbalansen inte går att justera men också, än mer påtagligt, är att ljusstyrkan bär låst till den maximala nivån och då körs skärmen uteslutande i 465 cd/m². Beroende på rum kan det vara direkt obekvämt med så starkt ljus.
För den som inte känner för att köra med maxat ljus och samtidigt behöver sRGB är lösningen då att först kalibrera skärmen mot DCI-P3 och därefter tillämpa färghantering i operativsystemet. Utan någon typ av färghantering kommer grafik och bilder avsedda för sRGB att få för hög färgmättnad. Ett annat alternativ är att nyttja HDR och se till att tonmappningen i operativsystemet ligger på en sådan nivå att innehåll i SDR blir lagom ljust för ens miljö.
HDR
Philips Momentum 27M1F5500P är som bekant HDR-kapabel och är certifierad för Display HDR 600. När väl en HDR-signal matas till skärmen blir merparten av inställningarna låsta. Ett par bildlägen finns tillgängliga och av dessa är "Personlig" det enda där ändringar i bilden kan göras, eftersom det har ett reglage för hur mycket ljusare tonkurvan ska bli.
Genom att använda Display HDR 600-läget, alternativt "Personlig" med lägsta möjliga tonkurva, ges den mest korrekta bilden. Skärmen slår i taket vid 777 cd/m² och ger alltid en tonkurva som är lite ljusare än målvärdet. Gråskalan drar i överlag mot blått och eftersom reglaget för vitbalans är låst finns det inget att göra åt det.
Eftersom skärmen saknar all form av local dimming är det lätt att bli påmind över den ljusa svärtan i mörka scener när HDR används. Lägg då till den mängd IPS-glow som syns tack vare den starka bakgrundsbelysningen, kan det bli något man stör sig på
Samtidigt ger skärmen rejält med ljus och tryck i det material som tillåter det. I de fallen blir det en väldigt trevlig och häftig upplevelse. Microsoft Flight Simulator är ett bra exempel där båda sidorna av mynten är uppenbara. Att flyga i dagsljus är närmast trollbindande vackert, medan det tenderar att bli gråblaskigt på natten.
Med andra ord blir HDR en blandad kompott men är i överlag implementerat på ett godkänt vis sett till upplevelsen – det trots mycket små inställningsmöjligheter och ett par krusiduller, ska sägas.
Slutsats
För den som är ute specifikt efter en allroundskärm med IPS-panel på 2 560 × 1 440 pixlar, 240 Hz, ljusstark bild och nöjer sig precis vid 27 tum, kommer förmodligen Philips Momentum 27M1F5500P att vara helt rätt val. Det är av vettiga skäl förstås, då skärmen har goda, kvalitativa egenskaper som sammanlagt ger en klart bra produkt i det stora hela.
Samtidigt känns skärmen ganska enkel i sitt utförande och för den som inte är ute efter specifikt vad erbjuds kan den vara svårare att motivera. Som allroundskärm blir den lite begränsad, inte minst sett till hur användaren blir beroende av färghantering för sRGB och avsaknaden av USB Type-C.
Det som främst sticker ut är ljusstyrkan som kan dra iväg riktigt ordentligt, framförallt vid HDR. Med dundersnabb bilduppdateringsfrekvens och VRR är det av självklara skäl också mycket tillfredsställande att spela precisionskrävande spel på den.
Sammanfattningsvis är det ingen revolutionerade produkt och med priset den har i dagsläget, kring 7 700 kronor, är det en lite nischad produkt. Trots det är skärmen helt klart värd att ta en titt på för den som söker de egenskaper som den erbjuder.
Fördelar
Bra och stabil byggkvalitet med flexibelt stativ
Hög bildfrekvens utan störande eftersläp samt bra adaptiv synkronisering
Erbjuder ljusstark bild och effektivt antireflexfilter
Goda kalibreringsmöjligheter med bra färgåtergivning...
Neutralt
…bortsett från att färgomfånget blir låst till DCI-P3
Nackdelar
Aningen högt pris
Begränsat kontrastomfång gör HDR till en ojämn upplevelse
Ingen ingång för USB Type-C