Star Wars Outlaws har släppts i veckan och förväntningarna är höga. Spelet lovade en ordentligt äventyr i Star Wars-universumet med grafik utom denna värld. Men enligt våra tester kan det vara kämpigt att uppleva: den tjusiga grafiken kommer till ett högt pris. För att spela spelet med stabil prestanda och på högsta grafikinställningar krävs det kraftfull hårdvara som få spelare har tillgång till. Och värre blir det för dig som inte vill bemöda dig med uppskalningstekniker.

adde.jpg

André Stray är redaktionschef på SweClockers och ser till att redaktionella arbetet flyter på som smör. Innan SweClocker har han tillbringat ett decennium med att skriva om prylar, teknik och andra hårda varor på ställen som M3 och Feber.

För att köra "Star Wars Outlaws" i 1080p med 60 FPS behövs ett grafikkort som Nvidia RTX 3060 eller AMD Radeon RX 6600. För de som siktar på 4K-upplösning med ray tracing, är kraven ännu högre – med rekommenderade grafikkort som Nvidia RTX 4080 eller AMD RX 7900 XTX. Och då är det uppkalningstekniker med bildinterpolering som DLSS och FSR som gäller för att klättra över 60 bilder per sekund. Sådan hårdvara kostar tusentals kronor, vilket gör PC-versionen lite utav en lyxupplevelse, tillgänglig bara för de som har råd med hårdvara i toppskiktet.

sw-outlaws-gameplay-gallery-stormtroopers_80c0d945.jpeg

I Outlaws får man skjuta en och annan Stormtrooper.

För ett år sedan skrev jag om hur knepigt det är när företag som Nvidia fokuserar på tjusiga och tungdrivna tekniker som ray tracing och uppmanar utvecklare att implementera teknikerna i sina spel. Detta resulterar i att grundkraven för spelen höjs för Nvidias räkning, inte spelarnas. Kort sagt ville jag se att utvecklingen gick åt andra hållet, att spel drev utvecklingen av hårdvaran framåt. Sedan dess har det skett en liten ändring och vi har fått några av de snyggaste spelen genom tiderna. Bland dessa Senua's Saga: Hellblade 2, Alan Wake 2 och nu Star Wars Outlaws. Otroligt läckra, men också otroligt krävande.

Spel blir lyxprodukt för de som kan lägga 30-40 tusen kronor på sin hårdvara.

Detta är ju verkligen skitbra. Äntligen har vi spel som ser snorläckra ut, men jösses vad tydligt det är att snygga spel blivit en lyxprodukt endast för dem som har möjlighet att lägga 30-40 lakan på sin hårdvara. Resultatet blir att majoriteten antingen måste spela på lägre grafikinställningar eller avstå från att spela spelet helt och hållet. Delad glädje är dubbel glädje, men nu är det bara entusiaster med ordentliga ekonomiska resurser som får tillgång till de bästa upplevelserna.

swo-toshara-1_deee1e11.jpeg

Att flänga runt på Speedern är härligt, om datorn pallar förstås.

Min första tid med Star Wars Outlaws var på en gaminglaptop från Asus. Ingen best i toppsegmentet, men ändå acceptabel med Ryzen 7 6800HS och RTX 3070 som gjorde att jag låg strax över rekommenderade hårdvarukraven för 1080p/60FPS. Det blev dock snabbt tydligt att detta var långt ifrån en trevlig upplevelse; jag nådde knappt spelbar FPS och spelet såg ut som skit. Kort sagt accepterade jag mitt öde och gick vidare i livet och för att utforska alternativen, vilket i detta fall blev PS5-versionen.

PS5-versionen är helt okej, men saknar ju den visuella upplevelsen en kraftfull dator kan erbjuda. Här kommer molnspelstjänster in som en räddare i nöden. Nvidia GeForce Now ger spelare möjligheten att strömma spel direkt från kraftfulla servrar och kan vara nyckeln till att göra avancerade spel som Star Wars Outlaws tillgängliga för en bredare publik, oavsett deras hårdvaruförmåga.

Balans mellan teknik, ekonomi och tillgänglighet

Star Wars Outlaws visar oss både de fantastiska möjligheterna och de utmaningar som följer med dagens spelutveckling. Spelet visar vad som är möjligt med modern spelteknik, men är också en påminnelse om de ekonomiska och tekniska begränsningar som många spelare står inför. Min tidigare åsikt om att utveckling mer borde ligga hos spelindustrin har nu ändrats till att det måste finnas en balans. Igen: Delad glädje är dubbel glädje och det vore härligt om så många som möjligt kunde avnjuta de tekniska framgångarna.

geforce-now-gamepass.jpg

Är molntjänster svaret, eller nödlösning?

Att göra grafikintensiva spel tillgängliga genom molnspel kan vara en del av lösningen för stunden, samtidigt behöver vi en diskussion om vad som egentligen definierar en bra spelupplevelse. Är det enbart den mest avancerade grafiken, eller är det tillgänglighet och möjligheten för fler att delta i dessa upplevelser? Eller räcker det med att spelet är kul, oavsett FPS?

Vi får se hur utvecklingen fortgår i framtiden och det ska bli riktigt intressant att se vad som händer med de kommande hårdvarulanseringarna. Givetvis kommer AMD:s kommande 3D V-cache-berikade värstingprocessor prestera bra i spel och Nvidia RTX 5090 höja toppsegmentet avsevärt. Samtidigt är jag betydligt mer nyfiken på hur dussinprodukterna som uppföljarna till storsäljarna Ryzen 7 7800X3D och RTX 4070, kommer att prestera. Förhoppningarna är höga, men tills dess får konsolversionen av Outlaws fortsätta rulla.

Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.