Samsung trycker in 32 GB på en enda minnesmodul

Permalänk

Hoppas att priserna på 8GB kit(2st 4GB moduler) för laptops kommer sjunka. Ända sedan jag skaffade denna laptopen har jag velat uppgradera till 8GB ram men priset har hållit mig tillbaka. Det skulle ha gått på runt 10 000kr när jag köpte laptopen och därav valde jag att vänta.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Om tio år har hårddiskar utfasats helt och vi kommer köra allt via minnet.
Ni hörde det här först!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ish
Om tio år har hårddiskar utfasats helt och vi kommer köra allt via minnet.
Ni hörde det här först!

De läste jag hör för fem år sedan också, sen började det komma hårddiskar med perpendikulär lagring. Plötsligt så dubblades utrymmet på hårddiskarna. Såhär är det alltid med forskning, det går hack-vis.
Vem vet, om tio år kanske var och varannan sitter med holografiska hårddiskar på flera doggabyte.

Permalänk
Medlem

Dubbla xeon processorer och 32x6 i ram, prestanda monster

Visa signatur

[ASUS P5Q SE2] [E6750@2.88ghz] [Powercolor Ati5770] [Hiper Type-M 530W] [Corsair XMS2 1x1gb]

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid ge sina hårddiskar till röda korset och köra på 384 Gigg ram istället, det lät väl som en bra lösning eller vad säger folket

Visa signatur

Ohoj Kapten!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ish
Om tio år har hårddiskar utfasats helt och vi kommer köra allt via minnet.
Ni hörde det här först!

Kanske som systemmedium, hela OSet ligger i minnet och inget läses från disk när det väl är igång, likadant med spel.

Men knappast för lagring av SuperHD-filmer och dylikt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ish
Om tio år har hårddiskar utfasats helt och vi kommer köra allt via minnet.
Ni hörde det här först!

Vart ska man spara alla filmer och spel någonstans då? Bara så att du vet: Man kan inte spara saker på ramminnen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av furuliden
Vart ska man spara alla filmer och spel någonstans då? Bara så att du vet: Man kan inte spara saker på ramminnen.

Men mRam har ju varit på G länge!

Permalänk
Medlem

Bara en tidsfråga innan man har som standard 32-64Gb RAM och antagligen likaså flera 100 Gb som normal standard.
Än så länge så har fördubblingstakten varit konstant, 1980 några Kb, 1990 Några Mb, 2000 Några 100 Mb, 2006-2007 2Gb
2009 4Gb, 2011 gissningsvis 8-12Gb som vanlig storlek, lägg till 5-8 år några 100Gb

Samma kommer ske med permanent lagring, och man kommer se på dagens diskar som man idag ser på hårdiskar från år 2000 när dom var några Gb stora endast.

Värsta är att man kommer tycka även då, att man har alltid har i minsta laget med RAM och lagringsplats antagligen

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Bara en tidsfråga innan man har som standard 32-64Gb RAM och antagligen likaså flera 100 Gb som normal standard.
Än så länge så har fördubblingstakten varit konstant, 1980 några Kb, 1990 Några Mb, 2000 Några 100 Mb, 2006-2007 2Gb
2009 4Gb, 2011 gissningsvis 8-12Gb som vanlig storlek, lägg till 5-8 år några 100Gb

Samma kommer ske med permanent lagring, och man kommer se på dagens diskar som man idag ser på hårdiskar från år 2000 när dom var några Gb stora endast.

Värsta är att man kommer tycka även då, att man har alltid har i minsta laget med RAM och lagringsplats antagligen

Nja vetefan. Jag kommer ihåg när jag var liten, då kunde jag inte installera alla mina dataspel eftersom att datorn hade ungefär 10Gb hårddisk. Nu i "modern" tid har jag aldrig haft samma problem igen. Det betyder att vi idag har minne så att det räcker, men förr var det inte så.

Permalänk
Medlem

Nej det betyder att du hade för få hårddiskar.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lil affe
Dubbla xeon processorer och 32x6 i ram, prestanda monster

Skulle den maxa Crysis?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av furuliden
Nja vetefan. Jag kommer ihåg när jag var liten, då kunde jag inte installera alla mina dataspel eftersom att datorn hade ungefär 10Gb hårddisk. Nu i "modern" tid har jag aldrig haft samma problem igen. Det betyder att vi idag har minne så att det räcker, men förr var det inte så.

Det sades också förr att vi "aldrig kommer behöva mer än 20 MB hårddiskutrymme".
Det finns processorer med nästa lika mycket cache-minne idag, så
vi kommer nog aldrig bli helt nöjda med mängden lagringsutrymme.
Jag har inga som helst problem att fylla upp ett par terabyte.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Jag lär inte behöva så stora moduler på många kommande år. Men däremot ser jag positivt på den här utvecklingen. För rätt vad det är så har vi snart 4 GB moduler i 24 GB kit. Jag hoppas att det inte blir alltför dyrt bara. Jag kan tänka mig att betala 6000 - 8000 kr men inte så mycket mer än så.

De flesta moderkort idag har stöd för upp till 24 GB arbetsminne, och om man idag vill maxa moderkortet så är det svårt att hitta en passande kombination av moduler. Det man har att gå på är 12 GB kits med tre moduler om 3 GB var från Kingston och Crucial. Några 3 GB moduler säljs inte separat.

Tror nästan att Corsair lanserade i slutet på förra året ett kit på 32 GB, men det var väldigt dyrt (över 15000 kr tror jag att det kostade).

Jag saknar lite triple-channel på AMD kort. Någon som vet när det kommer? Det är lite synd att de hänger efter på den punkten i jämförelse med Intel som är de enda som ger stöd för upp till triple-channel.

Om du tittar på Serversidan så har AMD quad channel medan intel har bara triple channel just nu
http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2010/03/31/amd-opteron-...
Nackdelen med triple channel är för övrigt högre latenser...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

en dum fråga, men skulle en gamer vinna mycket på att enbart ha en 6 gb ram sticka istället för tex 3x2 gb ram?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
en dum fråga, men skulle en gamer vinna mycket på att enbart ha en 6 gb ram sticka istället för tex 3x2 gb ram?

Då får du bara 1 channel, så nej =/
RAM bandbredd har oftast mer betydelse än latenser i spel...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av furuliden
Nja vetefan. Jag kommer ihåg när jag var liten, då kunde jag inte installera alla mina dataspel eftersom att datorn hade ungefär 10Gb hårddisk. Nu i "modern" tid har jag aldrig haft samma problem igen. Det betyder att vi idag har minne så att det räcker, men förr var det inte så.

Ja, vi har väldigt mycket mer utrymme att röra oss med idag jämfört med vad vi använder än vi hade förr.
Och jag tror det kommer hålla i sig och bli ännu mer så, samma sak med RAM-minne.
Men, vi kommer allt att hitta saker att fylla ut det med utan problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Bara en tidsfråga innan man har som standard 32-64Gb RAM och antagligen likaså flera 100 Gb som normal standard.
Än så länge så har fördubblingstakten varit konstant, 1980 några Kb, 1990 Några Mb, 2000 Några 100 Mb, 2006-2007 2Gb
2009 4Gb, 2011 gissningsvis 8-12Gb som vanlig storlek, lägg till 5-8 år några 100Gb

Samma kommer ske med permanent lagring, och man kommer se på dagens diskar som man idag ser på hårdiskar från år 2000 när dom var några Gb stora endast.

Värsta är att man kommer tycka även då, att man har alltid har i minsta laget med RAM och lagringsplats antagligen

4-8 GB RAM är redan vanligt idag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av furuliden
Nja vetefan. Jag kommer ihåg när jag var liten, då kunde jag inte installera alla mina dataspel eftersom att datorn hade ungefär 10Gb hårddisk. Nu i "modern" tid har jag aldrig haft samma problem igen. Det betyder att vi idag har minne så att det räcker, men förr var det inte så.

Om du bara hade en 10 Gb hårddisk förstår jag dig

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
4-8 GB RAM är redan vanligt idag.

Om du bara hade en 10 Gb hårddisk förstår jag dig

Tack

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ish
Nej det betyder att du hade för få hårddiskar.

Då är det ju skillnad mellan förr och nu. Nu behöver jag bara en hårddisk. Då hade jag bara en och tänkte inte köpa mer eftersom att jag var för ung för att köpa datorkomponenter själv.

När jag var liten trodde jag att en dator kunde bli smittat av riktiga virus. Därför stängde jag igen locket som fanns framför cd-spelare så att inga virus skulle kunna hoppa in.