Reklamera DELL dator?

Permalänk
Medlem

Reklamera DELL dator?

haft min dell dator i mindre än en vecka. Och den funkar inte längre.
Går ej att starta, pratat med suporten och de vill att jag skickar iväg datorn, men pallar inte det, reklamerar den hellre. Är det möjligt?

Anledningen till att den inte funkar är att jag skulle uppdatera biosen (var nödvändigt). Efter det så har det inte gått att starta den.

Permalänk
Medlem

Re: Reklamera DELL dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MB
Jag hade sönder min dator och orkar inte få den lagad, kan jag få pengarna tillbaks istället?

Du skulle väl kanske prata med Dell om den saken, inte swec.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

går det inte att återställa biosen då ?

Visa signatur

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u

Permalänk
Avstängd

Troligtvis så tog du ju fel BIOS eller så blev det fel under Flashningen...

Varför var det nödvändigt att uppdatera BIOS!?? borde in DELL ha sådan koll att dom säljer datorer med AKTUELL BIOS??

Jag skulle nog skicka in den, Reklamera så måste du skicka in den 3gånger tror jag med samma fel!? (Så är det iaf för mobiler)

MVH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Du skulle väl kanske prata med Dell om den saken, inte swec.

Pratar med dell om att få hit en teknisk supporter, men antar att dell inte direkt rekommenderar att jag ska reklamera. DÄRFÖR jag vände mig till ett forum.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkuM
går det inte att återställa biosen då ?

Jag tror inte det, det går inte ens starta åbäket till dator nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
Troligtvis så tog du ju fel BIOS eller så blev det fel under Flashningen...

Varför var det nödvändigt att uppdatera BIOS!?? borde in DELL ha sådan koll att dom säljer datorer med AKTUELL BIOS??

Jag skulle nog skicka in den, Reklamera så måste du skicka in den 3gånger tror jag med samma fel!? (Så är det iaf för mobiler)

MVH

Grejen var så här: Min muspekare blev 5-8 ggr större än normalt. Liten bugg i win7, ok där finns en fix för att åtgärda det här. Provade att installera den/driversna. Fick felmeddelande om att det inte gick efter ca halva installationen.
Ett problem vid installation kunde vara att BIOSen inte var aktuell typ. Så då letade jag rätt på min dator på dell sidan, där fanns en uppdatering till biosen som jag körde.
Installerade, och även där fick jag felmeddelande (kommer inte ihåg va det va, men vet den inte gick igenom 100%).
Efter det när jag stängde av datorn så gick ändeså fläkten. Så fick hålla in strömknappen i 5 sek för att riktigt kunna stänga av den.

Permalänk

varför köpa märkesdator om man INTE tänker använda all support, garanti, utbytesprylar osv? skicka in den eller ta dit tekniker, en vecka eller två timmar utan dator och sen kommer allting fungera som det ska.

Permalänk
Medlem

Reklamera den kan du nog inte göra då det är du själv som orsakat felet. Så det är bara att skicka iväg den. tyvärr.

Edit:

Antar att den inte kom med win 7 installerat heller, För då borde den stora muspekarbuggen vara fixad av dell också.

Permalänk
Medlem

Ja då har updateringen lyckats förstöra bios:et inte mycket att göra åt det.

Du kanske kan häva köpet på dator, men det är inte supporten som tar hand om det isåfall. Dem har antagligen erbjudit den reperationen du har betalat för, antar du inte har köpt på-plats garantin. Kan ju inte förvänta sig mer än vad man betalat för.

Jag hade skickat iväg datorn på reperation.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-F || Intel Core i7 8086K || MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING X TRIO || Corsair H100i || Corsair 32GB DOMINATOR 3000MHZ || Samsung 970 EVO M.2 250GB - Samsung 840 EVO 250GB x4 - Samsung 840 EVO 1TB || Corsair AX860i PSU || Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MB
Ett problem vid installation kunde vara att BIOSen inte var aktuell typ.

Det lät väldigt osäkert.

Jag säger precis som Belgarion:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belgarion
varför köpa märkesdator om man INTE tänker använda all support, garanti, utbytesprylar osv? skicka in den eller ta dit tekniker, en vecka eller två timmar utan dator och sen kommer allting fungera som det ska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belgarion
varför köpa märkesdator om man INTE tänker använda all support, garanti, utbytesprylar osv? skicka in den eller ta dit tekniker, en vecka eller två timmar utan dator och sen kommer allting fungera som det ska.

Håller med där, har själv en DELL XPS M1530. Den dog efter en veckas användning bara. Snackade med Dell support och de skickade ut en snubbe som böt ut hela moderkortet på min dator i hemmet och sen dess har den aldrig krånglat. Fort gick det också, knappt en vecka från att jag ringde tills den funka igen.

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Entusiast

Klart du ska reklamera men det enda som kommer hända (om Dell inte lyckas bevisa att du själv haft sönder datorn) är att de lagar den eller skickar en ny till dig. Du har inte rätt att häva köpet om du inte kan visa att du verkligen måste ha datorn nu och att en omleverans inte är acceptabel.
Ber Dell dig skicka in den så gör det, du har ingen juridisk rätt att häva köpet.
Dell brukar för övrigt vara väldigt snabba och effektiva när saker krånglar. Min skärm fick ett grönt streck efter en vecka. Jag ringde in till supporten, vi testade att återställa den och lite sånt. När det inte fungerade så skickade de en ny skärm direkt. Eftersom den kom från Irland tog det en vecka innan budfirman kom och lämnade en helt ny skärm och hämtade upp den gamla. Hade jag haft bråttom hade jag kunnat få en likadan fast lagad skärm på två dagar. Smidigare än så går den nog inte att lösa det.

Sen tror jag att du har missuppfattat vad reklamation betyder...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ok, ni har kommit med riktigt bra svar. Jag gör så att jag ringer supporten imorrn igen och ber de skicka det lilla fina klistermärket så att jag kan skicka in datorn.
Men blev riktigt lacka på de innan, var en support kille som skulle kolla några saker och ringa tillbaka. Då var klockan 12-13 typ. Det gjorde han aldrig, så ringde vid 16.20 och tjejen i växeln sa att det var 8 samtal före så att jag troligtvis inte skulle hinna fram. De kan tydligen inte jobba över 5-10 min där.

Så pga det så kommer hela rasket ta 1 dygn till. Men men, vad ska man göra.
Sen är väl grejen den att man blir trött å förbannad på de när det väl händer å allt ska ta sån tid.
Var fan inne på att slänga den åt fanders å köpa en annan haha

Frässten så var win7 installerat så jag är väl tydligen unik med musproblemet då