MSI visar upp allt-i-ett-dator med 3D

Permalänk
Melding Plague

MSI visar upp allt-i-ett-dator med 3D

MSI förhandsvisar nya datormodeller på sitt huvudkontor i utkanten av Taipei. Även om många av dem redan visats på Cebit väckte en allt-i-ett-dator med stereoskopisk 3D extra mycket intresse.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bara jag som tyckte dendär bärbara såg lovande ut? Skulle ju inte säga nej till den!;D

Visa signatur

What was your favourite single player Quake level? One of the forty identical greenish-brown castles or one of the forty identical brownish-green castles? - Ben Croshaw

Permalänk
Medlem

Känns som om kombinationen 3D-spel och mobility-grafikkort inte är optimal.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Verkligen
Bara jag som tyckte dendär bärbara såg lovande ut? Skulle ju inte säga nej till den!;D

Samma här...... En vill ha faktor på den tack....me like...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron
Känns som om kombinationen 3D-spel och mobility-grafikkort inte är optimal.

Blir det mer prestanda krävande?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Blir det mer prestanda krävande?

Ja.

Sedan har ATi grafikkort begränsat urval av 3D kompatibla spel och program idag.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Blir det mer prestanda krävande?

De aktiva slutarna döljer varje frame för vartannat öga så du måste ha dubbla prestandan mot en vanlig för att det inte ska lagga /flimra. Det är därför det krävs 120hz skärmar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cheben
De aktiva slutarna döljer varje frame för vartannat öga så du måste ha dubbla prestandan mot en vanlig för att det inte ska lagga /flimra. Det är därför det krävs 120hz skärmar.

Inte så säker på att du behöver dubbla prestandan för att visa film, då är det mer en fråga om att skärmen kan dubblera vissa bilder. Om en film ex vis har 24 bilder/sek, blir det 48/sek för stereo. Sedan kan skärmen justera bildfrekvensen för att det inte ska flimra, i det här fallet 2.5 ggr, till 60 bilder/sek per öga, totalt 120 Hz.

Allra bäst vore 240 Hz skärmar för fallet med 24 bilder/sek, för då blir multipliceringen ett heltal, 5x, dvs varje bild visas 5 ggr för höger respektive vänster öga till 120 Hz/öga, totalt 240 Hz, som t ex Samsung har i sina senaste 3d-led-tv. Multiplikation med 2.5 är inte optimalt, det innebär att det "haltar" i uppspelningen, t ex att varannan bild repeteras 3 gånger medan de andra bara repeteras 2 gånger.

I alla fall hoppas jag att lösningen för filmstandarden i stereoskopisk 3d är gjord så rent tekniskt, eftersom det är det mest kompatibla sättet att kombinera skärmar/grafikkort/spelare etc. Att skicka samma bild flera gånger vore dumt och ett slöseri med resurser. Skärmen borde sköta den tidsmässiga skalningen.

Det är ju en annan sak för spel, för där måste grafikkortet räkna ut två bilder, då laggar det såklart med ett långsamt grafikkort. Däremot behöver det inte flimra, tror synkningen var ett av problemen som Ati löste med införandet av en Quadbuffer för 120 Hz i Catalyst 10.3.

Undrar om den här nyheten är en del av Atis Open Steroscopic Initiative? Och hänger samman med att iZ3D nu släppt sin beta av drivrutinen 1.11?

Change Log
[+] – Added
[!] – Changed
[f] – Fixed
Version 1.11 – 2010.03.30
[+] DX10/DX10.1/DX11 stereoscopic driver added! Some issues are listed in the manual.
[+] Implemented new shutter modes for specific outputs: Multi-Device, Multi-Threaded,
“UserMode” and ATI QuadBuffer.
.....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bopp
Inte så säker på att du behöver dubbla prestandan för att visa film, då är det mer en fråga om att skärmen kan dubblera vissa bilder. Om en film ex vis har 24 bilder/sek, blir det 48/sek för stereo. Sedan kan skärmen justera bildfrekvensen för att det inte ska flimra, i det här fallet 2.5 ggr, till 60 bilder/sek per öga, totalt 120 Hz.

Allra bäst vore 240 Hz skärmar för fallet med 24 bilder/sek, för då blir multipliceringen ett heltal, 5x, dvs varje bild visas 5 ggr för höger respektive vänster öga till 120 Hz/öga, totalt 240 Hz, som t ex Samsung har i sina senaste 3d-led-tv. Multiplikation med 2.5 är inte optimalt, det innebär att det "haltar" i uppspelningen, t ex att varannan bild repeteras 3 gånger medan de andra bara repeteras 2 gånger.

I alla fall hoppas jag att lösningen för filmstandarden i stereoskopisk 3d är gjord så rent tekniskt, eftersom det är det mest kompatibla sättet att kombinera skärmar/grafikkort/spelare etc. Att skicka samma bild flera gånger vore dumt och ett slöseri med resurser. Skärmen borde sköta den tidsmässiga skalningen.

Det är ju en annan sak för spel, för där måste grafikkortet räkna ut två bilder, då laggar det såklart med ett långsamt grafikkort. Däremot behöver det inte flimra, tror synkningen var ett av problemen som Ati löste med införandet av en Quadbuffer för 120 Hz i Catalyst 10.3.

Undrar om den här nyheten är en del av Atis Open Steroscopic Initiative? Och hänger samman med att iZ3D nu släppt sin beta av drivrutinen 1.11?

Change Log
[+] – Added
[!] – Changed
[f] – Fixed
Version 1.11 – 2010.03.30
[+] DX10/DX10.1/DX11 stereoscopic driver added! Some issues are listed in the manual.
[+] Implemented new shutter modes for specific outputs: Multi-Device, Multi-Threaded,
“UserMode” and ATI QuadBuffer.
.....

Rätta mig om jag har fel men kör inte dagens filmer på 30bilder/sek?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fönstrputtsaren
Rätta mig om jag har fel men kör inte dagens filmer på 30bilder/sek?

Jo det gör dom. Däremot så kör bio 24. Dessa låga frekvenser tyckte man var bra under stenåldern och det har blivit kvar så. Om du går på bio och de filmar rymden och vrider vyn så brukar det hacka, en del märker det inte men andra som jag stör sig rätt ordentligt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Jo det gör dom. Däremot så kör bio 24. Dessa låga frekvenser tyckte man var bra under stenåldern och det har blivit kvar så. Om du går på bio och de filmar rymden och vrider vyn så brukar det hacka, en del märker det inte men andra som jag stör sig rätt ordentligt.

Är nog värre med säg datoranimeraade scener med lite motion blure. Med analog film osv så ser man väl till att få vettigt med motion blure. Lurar ögat med att det flyter bättre än det gör.

BIO är så stenålder. Jag blir vansinnig av att gå på vanlig bio. Visst fräckare än farsans 26 tums TV år 1989 men i dag. Nä min 42" LCD TV från netonnet räcker gött och smiskar bio alla gånger.

Desutom behöva sitta med alla mäniskor som pratar, fiser, sms:ar osv. Nej tack dö bio dö.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fönstrputtsaren
Rätta mig om jag har fel men kör inte dagens filmer på 30bilder/sek?

Är du säker på det? Enligt vad jag läst så är standarden för t ex Blu-Ray 24 Hz när det handlar om 1080p och 3d:
HDMI 1.4 requires that 3D displays support the frame packing 3D format at either 720p50 and 1080p24 or 720p60 and 1080p24
http://www.hdmi.org/devcon2009/DevCon_Presentation_HDMI_LLC-F...

Så vill du ha FullHD på filmen i 3d innebär det 24 Hz. Väl?

Permalänk
Medlem

Nja dom kör 96Hz uppdateringsfrekvens på HDTV vanligtvis som klarar bluray med 24 fps.

Vad det gäller TV har vi haft 25 fps här iscverige då vi har 50Hz frekvens ur väggen som användes. Smidigt helt enkelt. I staterna är det ca 30 fps då dom kör 60hz på elnätet där.

Mycket som sänds på HDTV är nog 30fps men det varierar säkert. Rent tekniskt är det nog mindre viktigt i dag eftersom vi har LCD och plasma och inte använder elnätet för att styra uppdateringsfrekvensen.

Permalänk
Avstängd

Skulle personligen inte säga att 5730 är ett "gamer kort" .... snarare låg budget.. inte ens ett mainstream kort egentligen.. ett "Gamer kort" är isåfall gtx285'an som dom har i en annan bärbar dator som näms i nyheten:)