Permalänk
Medlem

Mycket damm i lägenheten

Jag upplever min lägenhet som väldigt dammig, och undrar hur mycket damm som egentligen är normalt. Jag har en del svarta möbler, bl.a. ett svart kaffebord, och redan två dagar efter en dammtorkning så kan man ana damm på ytan, och faktiskt se ett spår om man drar ett finger över det.
Det är likadant i vardagsrummet, sovrummet och köket, men jag inbillar mig att det är lite mindre i köket. Jag har inga husdjur, eller någon annat som jag kan tänka mig bidrar till att skapa extra damm.

Hur ofta tar det innan man börja ana damm på mörka ytor hos er? Vad får anses vara normalt, innan man ska börja misstänka t.ex. fel på ventileringen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Damm syns ju mycket tydligare på svart. Håller på att totalrenovera min lägenhet så du bör inte jämföra mitt damm med ditt Återkommer när jag flyttat in.

Tips, dammsug oftare

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Gammal ny dammsugare? kan va dåliga filter i den så den släpper ut en del damm. dammsuger väl en till två ggr i månaden, har dock inte mycket mörka möbler.

Visa signatur

/Danne

Permalänk
Medlem

När man dammsuger upplever jag det som att mycket damm yrar upp också. Sedan beror det väl en del på vad du har för dammsugare, och hur pass igensatta filtrena är. Svarta möbler är alltid besvärliga. För att det ska se nystädat ut behöver man i princip torka av varje eller varannan dag.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk

Din dammsugare är säkert kackig.
Införskaffa en dammsugare med HEPA-filter så ska du se på skillnad..

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Tumlar du kläderna efter tvätt?
Sen de ersatte fosfatet med zeoliter så har jag märkt en ökning av damm hemma. Tumling hjälper lite mot det.

Liten artikel om Zeoliter:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artik...

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Tar typ 1-2 veckor innan jag får tillräckligt med damm för att det ska synas, men på våren kan det bli dammigt efter 1 dag

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Jag dammsuger 2-3 gånger i veckan och tror att min dammsugare är boven i dramat. Budgetdammsugare med billiga påsar. Tycker att dammet yr omkring som tusan efter en dammsugning.

Permalänk
Medlem

har man som jag katter blir det damm innan du gått genom hela lägenheten med dammsugaren -_-

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mafnus
Jag dammsuger 2-3 gånger i veckan och tror att min dammsugare är boven i dramat. Budgetdammsugare med billiga påsar. Tycker att dammet yr omkring som tusan efter en dammsugning.

True, jag har en skitbillig budgetdammsugare a la lidl och det är damm som flyger omkring efter varje gång jag dragit fram den.
Det är en bra skillnad från föräldrarnas centraldammsugare.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgart
har man som jag katter blir det damm innan du gått genom hela lägenheten med dammsugaren -_-

Heh.. jag har precis samma problem. Funderat lite på om man skulle ta och "avpälsa" odjuren med lite silvertejp, men kärringen hindrade mig innan jag han iscensätta dådet!

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Svart är sjukt jobbigt, syns dirr det blir minsta damm.. har köpt ett bord i svart o det är sista gången

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twiggeh
True, jag har en skitbillig budgetdammsugare a la lidl och det är damm som flyger omkring efter varje gång jag dragit fram den.
Det är en bra skillnad från föräldrarnas centraldammsugare.

Det är nog inte mycket som kan stå sig i jämförelse med centraldammsugare dock. It's the shit! (positiv bemärkelse)

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crase
Det är nog inte mycket som kan stå sig i jämförelse med centraldammsugare dock. It's the shit! (positiv bemärkelse)

Indeed, jag är lite småavis på den om jag ska vara ärlig.. önskar jag kunde få in det i min lägenhet, även om det skulle vara sjukt overkill

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgart
har man som jag katter blir det damm innan du gått genom hela lägenheten med dammsugaren -_-

Samma sak med hund fast då blir det stora drivor med hår istället. Om man inte kryper omkring överallt och plockar upp det för hand går det åt 2-3 dammsugarpåsar varje gång Brukar köpa en 12-16 påsar åt gången...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD