Hur står sig en överklockad AMD P2 965 mot Intel i5-750/Intel i7-920?

Permalänk
Avstängd

Hur står sig en överklockad AMD P2 965 mot Intel i5-750/Intel i7-920?

Tja!

Planerar nytt data rigg men vet inte riktigt vad som är bäst för prestandan/plånboken.

Att intel sägs ha dom bästa processorerna med bäst arkitektur hoppas jag inte är den enda som hört/sett/läst. Enligt reviews och tester så får man drygt 10-20 fps i spel, mer än med AMD Phenom II 965.

Så låt oss hålla oss till ordet "snitt".

Hur står sig en överklockad AMD 965 (x4 såklart) mot en original klockad i5-750.
Samt blir skillnaden samma om man klockar i5an till samma klockhastigheter?

Hastigheterna jag syftar på är 3.8 - 4.2GHz... Nånstans där emellan.

Till min i5a / 965a hade jag tänkt kirra mig ett Radeon HD5970x2

Visa signatur

"Doomsday on 2012? No! But why now and not 50 years ago? Simple! Easier to talk bullshit in the twenty first century! Say hello to my PC and todays newspaper." Oh and don't forget! Be careful what you wish for!

Permalänk
Medlem

bump på detta, går också i köpartankar och blir mer och mer intresserad över AMD för en ren speldator/krona... Lite diskussion och mindre "intel FTW BBQ! lolol" om man får önska sig:)

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Mest cpu/krona ger nog en i5 750, jag är inget märkes fan på något sätt men just nu ligger Intel ett par steg före i prestandan. AMD Phenom II X4 965 kostar i stort sett lika mycket som en i5 750 men presterar lite sämre original hur de svara på OC vet jag inte med AMD cpu:s nu mer, men en i5 750 är inte något större problem att köra i 4ghz för dagligt bruk med en shysst kylning.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Avstängd

jag skulle nog säga i5-750, jag sitter med en sådan nu och kör den i 4.2GHz som 24/7 clock..

Kolla i denna lista så ser du att PII 965 ligger under i5-750
http://www.sweclockers.com/nyhet/10851-fransman_testar_146_pr...

sen så kostar dom nästan lika mkt så det är ju ingen störra prisskillnad vi snackar om, så det är nog lite mer om vad man "VILL" ha i sin burk!

MVH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
jag skulle nog säga i5-750, jag sitter med en sådan nu och kör den i 4.2GHz som 24/7 clock..
...

Men sen verkar du har rätt OK kylning om man säger så En bättre luftkylning med en loadtemp på max 70 C (och till och med då är jag obekväm) tillåter säg en hastighet på vad, 3,4 GHz max, för en i5 750?

Jag tycker det skulle vara intressant att veta vid vilken frekvens en 965 BE når 70C i load (phenom2 ska inte ens köras så högt vad jag har för mig?) och där jämföra prestandan om allt annat i systemen är likvärdigt...

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jetblack
Men sen verkar du har rätt OK kylning om man säger så En bättre luftkylning med en loadtemp på max 70 C (och till och med då är jag obekväm) tillåter säg en hastighet på vad, 3,4 GHz max, för en i5 750?

Jag tycker det skulle vara intressant att veta vid vilken frekvens en 965 BE når 70C i load (phenom2 ska inte ens köras så högt vad jag har för mig?) och där jämföra prestandan om allt annat i systemen är likvärdigt...

Jag körde samma OC med en H50 oxå då hade jag ca 65C i max temp, så det är ju inte så farligt det heller!

MVH

Permalänk
Medlem

Re: Hur står sig en överklockad AMD P2 965 mot Intel i5-750/Intel i7-920?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapust
Tja!

Planerar nytt data rigg men vet inte riktigt vad som är bäst för prestandan/plånboken.

Att intel sägs ha dom bästa processorerna med bäst arkitektur hoppas jag inte är den enda som hört/sett/läst. Enligt reviews och tester så får man drygt 10-20 fps i spel, mer än med AMD Phenom II 965.

Så låt oss hålla oss till ordet "snitt".

Hur står sig en överklockad AMD 965 (x4 såklart) mot en original klockad i5-750.
Samt blir skillnaden samma om man klockar i5an till samma klockhastigheter?

Hastigheterna jag syftar på är 3.8 - 4.2GHz... Nånstans där emellan.

Till min i5a / 965a hade jag tänkt kirra mig ett Radeon HD5970x2

http://www.legionhardware.com/articles_pages/clock_for_clock_...

~20FPS i högre upplösningar stämmer hyfsat.
I lägre skärmupplösningar blir spel mer CPU-krävande & då blir skillnaden större.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
http://www.legionhardware.com/articles_pages/clock_for_clock_...

~20FPS i högre upplösningar stämmer hyfsat.
I lägre skärmupplösningar blir spel mer CPU-krävande & då blir skillnaden större.

Mvh

Trodde att det var i högre skärmupplösningar som spelen mer krävande?:)

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ten
Trodde att det var i högre skärmupplösningar som spelen mer krävande?:)

Ju högre upplösning desto färre fps klarar GPUn att pumpa, den kan då flaska i sig självt. Men vid låga upplösningar trycker grafikkortet ut fler bilder än CPUn klarar av. Så om en processor är det som flaskhalsar ett system, så blir detta tydligt vid lägre upplösningar

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jetblack
Ju högre upplösning desto färre fps klarar GPUn att pumpa, den kan då flaska i sig självt. Men vid låga upplösningar trycker grafikkortet ut fler bilder än CPUn klarar av. Så om en processor är det som flaskhalsar ett system, så blir detta tydligt vid lägre upplösningar

Vem behöver 200 fps?
Det är ju det du syftar på. Om grafikkortet klarar av att leverera gott med frames i en hög upplösning så behöver man inte ha en snabbare cpu i lägre upplösning eftersom att 60< räcker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av furuliden
Vem behöver 200 fps?
Det är ju det du syftar på. Om grafikkortet klarar av att leverera gott med frames i en hög upplösning så behöver man inte ha en snabbare cpu i lägre upplösning eftersom att 60< räcker.

Ingen behöver 200 fps, men som du säger behövs ofta 60. Men om du ligger på 60 fps som max, vad händer när det kommer upp massa effekter på skärmen? Jo man far rätt ner i ~20-30 fps. Därför vill man ha runt 100, tycker jag åtminstone. Så att när skiten träffar fläkten som det så fint inte heter på svenska, så kan man panga på i fullt flyt.

Och då när man köper ett nytt graffe som pumpar ut säg 100 fps, vill man gärna ha en cpu som klarar av detta med och inte crappar ut och ger dig 80, då kunde man lika gärna köpt ett billigare graffe eller hur?

Därför är det intressant, speciellt i OPs fall som tänkte skaffa hutlösa 5970x2, att dessa kronor inte går förlorade på en cpu som inte klarar att hänga med, eller hitta den som hänger med bäst.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Avstängd

FAN! Vill inte ha Intel, för jag älskar AMD

Men eftersom jag är prestanda runkare som måste vara värst så blir de väll intel :'(

Hade hellre sett en AMD processor på frösta plats...

=+==+==+==+==+==+==+==+==+==+==+==+==+==+==+=

Kommer AMD bulldozer till Socket AM3?

Visa signatur

"Doomsday on 2012? No! But why now and not 50 years ago? Simple! Easier to talk bullshit in the twenty first century! Say hello to my PC and todays newspaper." Oh and don't forget! Be careful what you wish for!

Permalänk
Medlem

Alltså origina frågan va väl hur i5 750 står sig i ORIGINAL-KLOCK, inte OC.
Det är vad jag är mest nyfiken på

Visa signatur

It's good to be bad