Permalänk

Vilken ska man ta?

Som rubriken säger så har jag bestämt mig för att ge linux ett försök igen. Jag har i stort sett ingen erfarenhet av linux annat än från skoltiden. På Gymnasiet använde vi redhat och jag nyttjade ubuntu(har jag för mig att det var) ett tag på universitetet. Mitt nuvarande as till dator kommer inte nyttjas jättemycket för spel så huvudsaken är egentligen att det går smidigt att se film via hdmi och om det finns fungerande drirutiner till x-fi kort inklusive foobar hade det varit kalas:)

Jag skulle nu kunna sätta mig och googla detta för att läsa på lite, men jag har en timer som stänger av datorn om en stund. FYI så fick jag nyckeln av ms helt gratis, men nu är den dock slut.

Så om nu förhoppningsvis det klaffar med drivisar osv från datorn så lyder frågan: det finns en hel del "distar" att välja på och gui, så vad är det bästa valet för en nja.. man kan väl säga nybörjare?

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Medlem

Testa Linux Mint. http://www.linuxmint.com/

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

jag rekomenderar ubuntu

Permalänk
Medlem

hade själv ett rent helvete att få igång mitt X-Fi kort i ubuntu, då Creative verkligen e riktigt dåliga på drivrutiner till linux. Dock tror jag det ska finnas opensource-drivrutiner med, men jag har inte testat dem..

Permalänk
Medlem

Med Ubuntu 9.10 och LinuxMint 8 var det inga problem med X-Fi-kortet. Fungerade out-of-the-box.

Permalänk
Medlem

Inte länge kvar nu tills Ubuntu 10.04 släpps. Om du väljer Ubuntu 9.10 som är den aktuella versionen så kan du snart uppdatera till 10.04.

Dock så föredrar jag nog LinuxMint före Ubuntu.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vakz
hade själv ett rent helvete att få igång mitt X-Fi kort i ubuntu, då Creative verkligen e riktigt dåliga på drivrutiner till linux. Dock tror jag det ska finnas opensource-drivrutiner med, men jag har inte testat dem..

Jaså? Mitt funkade "out of the box" när jag körde Ubuntu. På Windows gav det dock inte ljud alls.

Permalänk

Så det verkar som jag får försöka på LinuxMint då. Tack för hjälpen:)

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk

Btw hur fungerar det med håddiskar som är formaterade i NTFS, kommer jag komma åt dom? Och ska jag ta x-64 versionen eller standard versionen?

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helikoptermacka
Btw hur fungerar det med håddiskar som är formaterade i NTFS, kommer jag komma åt dom? Och ska jag ta x-64 versionen eller standard versionen?

1: Ja du kommer komma åt dem, det gjorde iaf jag, även dom med Windows 7 installerade på.

2: Det beror väll på hur mycket minne och så, jag hade tagit 64-bit, lite snabbare är det med.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk

Ok ok. Återkommer ikväll med resultat

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk

Allt fungerar fint, jag lär dock sitta här länge och leka med alla inställningar:) Helt klart ett bra första intryck.
Tack för allt, go go linux!

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Jaså? Mitt funkade "out of the box" när jag körde Ubuntu. På Windows gav det dock inte ljud alls.

hmm, vilken version körde du?
jag gav upp att få det att funka när 9.04 kom, och plockade ut mitt X-Fi ett par veckor innan 9.10 (kände att moderkortets ljudkort helt klart va bra nog för att inte orka bry mig )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vakz
hmm, vilken version körde du?
jag gav upp att få det att funka när 9.04 kom, och plockade ut mitt X-Fi ett par veckor innan 9.10 (kände att moderkortets ljudkort helt klart va bra nog för att inte orka bry mig )

X-Fi fick väl stöd i kärnan runt 2.6.30 om jag minns rätt, som är mellan 9.04 och 9.10.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vakz
hade själv ett rent helvete att få igång mitt X-Fi kort i ubuntu, då Creative verkligen e riktigt dåliga på drivrutiner till linux. Dock tror jag det ska finnas opensource-drivrutiner med, men jag har inte testat dem..

Jag har haft ett rent helvete med att få mitt X-Fi kort att fungera på Windows med, löse det till sist genom att gömma kortet längst in i garderoben och aldrig mer bry mig om det.

Det är väl knappast någon nyhet att Creative inte kan göra drivrutiner öht.

Permalänk
Medlem

Creative och drivrutiner är en historia för sig, helt klart! Jag undrar dock om man får samma starka och klara ljud under linux som med windows när man använder X-Fi? jag är medveten om att vissa funktioner inte fungerar under linux som det gör under windows, det är bara ljudet jag är intresserad av.

Hur pass bra stöds Xonar korten under linux?

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att jag också hade väldigt mycket problem med mitt Xfi kort förut, men under windows så funkade det, fast helt klart inte utan problem där häller.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

Nu har jag extremt dålig koll, men är inte Linux Mint en remix av Ubuntu med ungefär halva förrådet installerat från start bara?

Jag rekomenderar f.ö. Ubuntu om du vill att det ska vara enkelt att komma igång och använda. Arch är även en snabb och trevlig dist, kräver lite mer pill i början men det är det värt.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Är en installation av Arch märkvärt snabbare än Ubuntu? OM jag slänger in Arch kommer jag, precis som på Ubuntu, använda Gnome. Kommer jag märka avsevärd skillnad i hur gui't svarar och öppnar program osv?

Permalänk
Medlem

I Ubuntu 10.04 som just nu är i betastadiet så är det helt löjligt hur snabbt systemet startar upp. Har aldrig sett ett modernt OS med modern fönsterhanterare starta upp så där snabbt. Jag tyckte 9.10 var snabbt, men tydligen gick det att göra det ännu snabbare.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Är en installation av Arch märkvärt snabbare än Ubuntu? OM jag slänger in Arch kommer jag, precis som på Ubuntu, använda Gnome. Kommer jag märka avsevärd skillnad i hur gui't svarar och öppnar program osv?

Vanligtvis anser jag det snabbare för det inte är så mkt skräp med i bakgrunden men det är som sagt beroende på hur du confar och vad du installerar

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag rekomenderar f.ö. Ubuntu om du vill att det ska vara enkelt att komma igång och använda. Arch är även en snabb och trevlig dist, kräver lite mer pill i början men det är det värt.

Ubuntu eller LinuxMint är hugget som stucket, Mint installerar även det som man behöver lägga till i Ubuntu, typ ubuntu-restricted-extras för flash, mp3 etc. Mint är Ubuntu men som nybörjare är Mint enklare att komma igång med. Arch är mycket bra men definitivt ingen nybörjardist.

Permalänk
Medlem

Har inte haft särskilt bra erfarenheter av Linux mint, det buggade extremt mycket mer än vanliga Ubuntu för mig, sen såg det extremt fult ut. Om man vill ha nått full laddat med grejer redan från börjarn rekomenderar jag Hellre Ultimate edition. http://ultimateedition.info/

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Dom hade en artikel om vilket linux som var bäst för föredetta windows användare på idg.

http://www.idg.se/2.1085/1.302936/vilket-linux-ska-ta-over-di...