Permalänk
Medlem

Phenom 9600 och 1080p krånglar?

Hejsan.
Tänkte höra om det va någon kunnig person som kanske kunde tala om för mig om det är min cpu som gör att 1080p filmer laggar?

Har en Phenom q9600 original, samt 4 gb 800 mhz minnen och ett ATI 5850 just nu.

Visa signatur

Never say sorry. It's a sign of weakness

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, det beror inte på din CPU.

edit: Det är troligen ett mjukvarufel. Kolla vad din CPU-load ligger på när du spelar upp ett 1080p-klipp. Om den inte ligger på 100%, vilket den inte ska göra, så är det garanterat ett mjukvarufel. Skulle även kunna bero på överhettning, med nerklockning som följd, men det känns inte så troligt.

Permalänk
Medlem

load: runt 20-30 %
Temp: 37 grader

Använder VLC när jag kikar på filmen iallafall, om det är till nån hjälp
EDIT; Har uppdaterat VLC och grafikdrivarna men hjälpte inte. Ska prova en annan mediaspelare så fort det är klart

Visa signatur

Never say sorry. It's a sign of weakness

Permalänk
Medlem

VLC och HD är ingen höjdare precis.
Använd Media player classic HC så kan du använda grafikkortet istället för CPU för att spela upp filmen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

vars får man tag på den nu förtiden då?
följer ju inte direkt med windows 7 :')

EDIT; Fick tag på det nu, tydligen krångla min webläsare och massa länkar dog hela tiden :s

EDIT 2; Dock funkar inte ljudet i WCMP? :S

Visa signatur

Never say sorry. It's a sign of weakness

Permalänk
Hedersmedlem

Här kan du ladda ner MPC-HC, som ggustavsson rekommenderar. Själv förstår jag inte vad som är så fantastiskt bra med att använda grafikkortet för att koda av filmen när processorn klarar det utan att ens börja svettas. Jag rekommenderar The KMPlayer, en otroligt kompetent mediaspelare som är snabb, stabil, snygg och har otroligt många inställningar om man gillar att finjustera.

Permalänk
Medlem

wierd. får inte ljudet att funka, men i VLC funkade ljudet :s
Bror får sitt ljud att funka i MPC-HC :S

Visa signatur

Never say sorry. It's a sign of weakness

Permalänk
Avstängd

Dags att formatera om? börjar det jävlas för mycket så är det väl den enda vägen

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

http://www.mirillis.com/splash.html fungerar även den kalas + har stöd för hårdvarutjosan.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Behöva formatera om för att WMC-HC vägrar spela upp ljudet från mkv filer men inte musik är en löjlig utväg.
Musik och vanliga avi filer funka utmärkt

Visa signatur

Never say sorry. It's a sign of weakness

Permalänk
Medlem

Fick inte heller nåt ljud först med Media player classic men laddade ner ffdshow och coreAVC och fick det funka på nåt vis. (kommer inte ihåg hur jag gjorde men det är ju bara att söka på google)

Så prova ladda ner lite codecs

Visa signatur

Asus TUF X570-Plus > Ryzen 7 3700X > Noctua NH-U14S > MSI RTX 3070 SUPRIM 8GB > Corsair Vengeance LPX 16GB > Kingston A2000 500GB M.2 NVMe > Samsung 860 Evo 500GB > Kingston V300 120GB > WD CB 640GB > Evga G2 750W > Meshify 2 Compact > Windows 10 Pro > Glorious Race Model D > Corsair Gaming MM350 Pro XL > Corsair Strafe RGB MX Brown > Logitech G935 > AOC AG322QCX > 100/100 Mbit

Permalänk
Medlem

funkade klockrent med K-lite's codec pack, FULL!
Underbart, tackar och bockar för hjälpen!

Visa signatur

Never say sorry. It's a sign of weakness

Permalänk
Hedersmedlem

Själv föredrar jag CCCP som codecpack, den känns mer allsidig jämfört med K-Lite, i den finns också MPC-HC i en sen version.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)