Ingen prissänkning av Radeon HD 5000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
näe, nu måste det ut. Är det bara jag som tycker det känns töntigt att använda uttrycket "världens snabbaste grafikkort" i alla dess olika former? Redaktionen är ganska bra på att använda denna fras i sina nyheter. Snabbast just nu räcker kan jag tycka.
Mjölkförpackningen jag köpte i affären idag har en gång varit världens mest nyproducerade mjölkförpackning, men det känns ju också ganska larvigt att påpeka. Eller, hissen i min trappuppgång är världens närmsta hiss i förhållande till min lägenhet. Detta är såklart mindre relevant än att ha snabbaste grafikkortet på marknaden, men det är naturligt att nya teknikprylar blir snabbare i takt med utvecklingen så det behöver väl inte understrykas med världsrekordstämpeln?

Tycker det låter blaskigt och urvattnat... Fast det kanske bara är jag?

Jag håller helt med. Det vore ju ganska konstigt om den nya generationen inte var snabbare än den förra. I så fall är det ju anmärkningsvärt, men att påpeka att den faktiskt är snabbare än den förra är väl ungefär lika revolutionerande som att säga att solen gick upp i morse (igen).

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Inaktiv

Som Password Breaker sopar 5870 banan med 480 och är dubbelt så snabba. Trodde att NVIDIA äntligen skulle komma i kapp med 4xx serien
men de behöver tydligen en generation till för att komma i kapp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
[B] Uh...

GTX480 och dess strömslukande utförande är vidrig med tanke på att AMD:s motsvarigheter presterar virtuellt likadant med avsevärt mycket lägre strömförbrukning både i idle och load. Man hoppade till lägre strömförbrukning och nämnvärt högre prestanda från HD4000-serien till HD5000-serien - vilket är en oerhört viktig del av industrins utveckling, att bli effektivare och inte bara starkare. Sedan att man via överklockning ökar strömförbrukningen är inget konstigt, man vill ha så mycket av produkten man kan, men samtidigt så är det inget som duger som argument for GTX480 då man knappast kan rättfärdiga en redan hög strömförbrukning med att putta upp den ännu ett steg.

Självklart gör GTX480 bättre av prestandan per watt än 2900XT, eftersom 2900XT nu är över tre år gammal. Värt att nämna är ju att 2900XT trots allt inte drog avsevärt mycket mer ström än, låt säga, 8800GTX. Så det är knappast som att 2900XT skulle dra i närheten av samma effekt som GTX480 från första början.

Jag trodde många här på SweClockers höll på med datorer och teknik som en hobby.

Och varför skulle AMD släppa på priserna innan[(b] Nvidia:s nya kort finns att köpa? Om priserna sjunker så görs det knappast innan konkurrentens säljstart nu när AMD redan har en måttligt konkurrenskraftig prissättning redan som det är.

Så du påstår alltså att två olika företag ska lansera en produkt som klår det andra företaget på både prestanda och strömsnålhet? Det är nog dags att vakna och komma in i verkligheten för din del.

AMD är inte nVidia.
nVidia är inte AMD.

Det är helt uppenbart att olika fabriker, olika tillverkningssätt, mer/mindre krimskrams på kretsarna kommer att ha en påverkan på slutprodukten. De innehåller många likadana komponenter, men fungerar inte på samma sätt.
Det finns ingen anledning att klanka ner på ett företag som gör så gott de kan för att tillfredställa DINA och alla andras behov.
Det är klart att det är för deras egen skull de bedriver ett företag, men de gör OSS en tjänst som tillverkar vår hårdvara.

Den dagen Du personligen kan tillverka en produkt som klår GTX480 har du rätt att komma med liknande påståenden, och det ska till på båda punkter - dra mindre ström och ge tillfredställande prestanda utifrån alla andras önskemål.

Du är elak mot världen i ditt sätt att resonera.
Även om, jag säger OM, GTX480 nu mot all förmodan är ett stolpskott, så är det lik förbaskat ett skott på mål, och ju fler skott på mål, ju större chans att det blir rätt, alltså mål.
Vad har vi att förlora på att de tillverkar produkter som vi själva får VÄLJA om vi vill köpa eller inte.

Jag kommer inte heller köpa GTX480, men det säger inte att jag ratar produkten, snarare att det finns bättre alternativ pris/prestanda. Så är det oftast i high end toppen. Och detta vet du, och alla andra på detta forum.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle090
Darn, hade tänkt satsa på 5850. Men blir ett 5830..

Jaja, Go AMD for now..

Gratta mig då jag har varit nVidia/Intel boy men ska shifta till AMD

Det är verkligen idiotiskt att välja ett 5830, lägg ett par hundralappar och få ett 5850, väldigt dålig idé att dra ner på en sån liten kostnad.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valiumballong
Taskigt läge, ville verkligen ha ett HD5870 för under 3000kr.

Bra jobbat Nvidia!

Vänta en 4 månader så ska det nog gå, antagligen kommer jag köpa ett andra kort snart också, när dom sänker priset lite till

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt att de inte sänker när de fortfarande är prisvärdast, och har den bästa prestandan, samtidigt.

Permalänk
Medlem

Vad förvånad man blir när nVidia inte kan konkurera.

GTX480 - 5300:-
5850 CF - 5200:-
5970 - 5800:-

Är ungefär lika svårt som att välja mellan i5 och P2. Det sorgliga är att AMD vinner överallt. Det lär dröja innan vi ser prissänkningar på AMD:s produkter.

P2 + 58x0 = sant

Surt -_-

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av facedark
Vänta en 4 månader så ska det nog gå, antagligen kommer jag köpa ett andra kort snart också, när dom sänker priset lite till

Jag har redan väntat i 6 månader, det får räcka.

Blir till att passa på den här generationen och hoppas att Nvidia lärt sig något till nästa gång.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
Det är helt uppenbart att olika fabriker, olika tillverkningssätt, mer/mindre krimskrams på kretsarna kommer att ha en påverkan på slutprodukten. De innehåller många likadana komponenter, men fungerar inte på samma sätt.
Det finns ingen anledning att klanka ner på ett företag som gör så gott de kan för att tillfredställa DINA och alla andras behov.
Det är klart att det är för deras egen skull de bedriver ett företag, men de gör OSS en tjänst som tillverkar vår hårdvara.

Du verkar inte direkt ta till dig verkligheten du heller.

Varken AMD eller nVidia äger för tillfället några fabriker där kretsar görs. Dock tillverkas både Evergreen-serien och Fermi hos samma företag (TSMC) i exakt samma 40nm-process.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
Så du påstår alltså att två olika företag ska lansera en produkt som klår det andra företaget på både prestanda och strömsnålhet?

Så har det ju alltid varit, så varför inte den här gången?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
Det är helt uppenbart att olika fabriker, olika tillverkningssätt, mer/mindre krimskrams på kretsarna kommer att ha en påverkan på slutprodukten. De innehåller många likadana komponenter, men fungerar inte på samma sätt.
Det finns ingen anledning att klanka ner på ett företag som gör så gott de kan för att tillfredställa DINA och alla andras behov.
Det är klart att det är för deras egen skull de bedriver ett företag, men de gör OSS en tjänst som tillverkar vår hårdvara.

Det är samma fabrik och samma tillverkningsprocess från samma tillverkare. Skillnaden är att Nvidia valde att gå samma väg som man gjort tidigare med enorma monolitiska chip medan AMD bestämde sig för att det är bättre med små, billiga skalbara chip när de utvecklade RV770. Jag tror man med säkerhet kan säga att de gjorde rätt val.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
Den dagen Du personligen kan tillverka en produkt som klår GTX480 har du rätt att komma med liknande påståenden, och det ska till på båda punkter - dra mindre ström och ge tillfredställande prestanda utifrån alla andras önskemål.

Det är inte rimligt att man inte ska få kritisera om man inte själv är bättre. Det är trots allt vi konsumenter som ska betala 5300kr för GTX480, då är det klart man ska få ha synpunkter på det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
Du är elak mot världen i ditt sätt att resonera.
Även om, jag säger OM, GTX480 nu mot all förmodan är ett stolpskott, så är det lik förbaskat ett skott på mål, och ju fler skott på mål, ju större chans att det blir rätt, alltså mål.
Vad har vi att förlora på att de tillverkar produkter som vi själva får VÄLJA om vi vill köpa eller inte.

GTX480 är ett stolpskott. Jag håller inga preferenser till varken AMD, Nvidia eller Intel, men GTX480 är ett steg i helt fel riktning. Effektiviteten var ett av de större problemen med GT200 som trots allt lyckades konkurrera med de mindre RV770-chipen, men då fick Nvidia dra ner rejält på marginalerna. Jag tror de är medvetna om att de inte kan sälja GTX480 för 3000kr om AMD skulle dra igång ett nytt priskrig. Tyvärr kommer inte AMD att göra det eftersom deras Cypress-baserad kort är betydligt mer attraktiva och de trivs bättre med att behålla priserna nu när det är rätt uppenbart att GF100 inte kommer bli någon elak överraskning.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valiumballong
Jag har redan väntat i 6 månader, det får räcka.

Blir till att passa på den här generationen och hoppas att Nvidia lärt sig något till nästa gång.

hehe, så sant just nu väntar jag lite då jag planerat att köpa en andra intel ssd för raid, innan jag köper 5870, så ett andra gpu lär inte komma in i min dator förrän dreamhack summer som tidigast

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valiumballong
Så har det ju alltid varit, så varför inte den här gången?

Det är samma fabrik och samma tillverkningsprocess från samma tillverkare. Skillnaden är att Nvidia valde att gå samma väg som man gjort tidigare med enorma monolitiska chip medan AMD bestämde sig för att det är bättre med små, billiga skalbara chip när de utvecklade RV770. Jag tror man med säkerhet kan säga att de gjorde rätt val.

Det är inte rimligt att man inte ska få kritisera om man inte själv är bättre. Det är trots allt vi konsumenter som ska betala 5300kr för GTX480, då är det klart man ska få ha synpunkter på det.

GTX480 är ett stolpskott. Jag håller inga preferenser till varken AMD, Nvidia eller Intel, men GTX480 är ett steg i helt fel riktning. Effektiviteten var ett av de större problemen med GT200 som trots allt lyckades konkurrera med de mindre RV770-chipen, men då fick Nvidia dra ner rejält på marginalerna. Jag tror de är medvetna om att de inte kan sälja GTX480 för 3000kr om AMD skulle dra igång ett nytt priskrig. Tyvärr kommer inte AMD att göra det eftersom deras Cypress-baserad kort är betydligt mer attraktiva och de trivs bättre med att behålla priserna nu när det är rätt uppenbart att GF100 inte kommer bli någon elak överraskning.

Det finns säkerligen någon som kan det här bättre än jag men det är väl så att Nvidia har satsat på en helt ny grundläggande teknik medan ATI bara utvecklat en redan existerande. Tidigare var det väl i stort samma sak när ATI hoppade över en generation och sedan kom indundrandes mitt i en annan pågående generation med en kanske inte helt perfekt serie (2/3xxx) för att sedan klappa till ordentligt med 4xxx. Gissningsvis samma sak nu, nästa generation av Nvidias teknik kan ta ett rätt stort steg medan ATI kanske inte kan göra detsamma. Men det är att spekulera så vi får väl se.