Permalänk
Medlem

Grafikkort till GTA4

Hej!!
jag har köpt GTA 4 men kan inte köra på så hög upplösning!! fundera på att köpa ett nytt grafikkort men vill ha lite tips på vilket som är bäst till Gta4..
om de nu funkar bättre då med nytt kort!!

Detta har jag:

CPU:
AMD Athlon(tm) II X2 240 Processor

CPU Speed:
2.81 GHz Performance Rated at: 5.4795 GHz

RAM:
3.2 GB

OS:
Microsoft Windows XP Professional Service Pack 3

Grafikkort:
GeForce 9500 GT

Video RAM 1.0 GB
3D Yes
Hardware T&L Yes
Pixel Shader version 3.0
Vertex Shader version 3.0

Sound Card:
Realtek High Definition Audio

Permalänk
Medlem

Sorry kompis, men din CPU sätter mer eller mindre stopp för dig. Så allt över 4850 är nog onödigt. Möjligtvis ett 4770, kostar ca 1000kr. Har ett tillsalu btw.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bara så du vet så funkar GTA IV bäst med en 4 kärnig processor och du har bara en 2 kärnig, så det är där felet ligger, dock så är inte grafikkortet det bästa heller. Satsa på både ny processor och grafikkort.

Om du bara ska spela GTA så behöver du bara ett grafikkort för ca 1000kr tex ati 4770.

Permalänk
Medlem

Som dom andra säger.. 4770... och en fyrkärnig prolle om du har råd.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Phenom II är bäst i spel då den har bättre cacheminne än athlon II. Alltså en phenom II x2 är att rekomendera framför en athlon II x4! Kanske inte just i gta 4 dock

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk

4 kärnigt och tex ett 9800gtx+ (alt.gts250) eller bättre med minst 1gb ram så kommer det att flyta bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Phenom II är bäst i spel då den har bättre cacheminne än athlon II. Alltså en phenom II x2 är att rekomendera framför en athlon II x4! Kanske inte just i gta 4 dock

Men har man lågbudget så?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av modstar
Bara så du vet så funkar GTA IV bäst med en 4 kärnig processor och du har bara en 2 kärnig, så det är där felet ligger, dock så är inte grafikkortet det bästa heller. Satsa på både ny processor och grafikkort.

Om du bara ska spela GTA så behöver du bara ett grafikkort för ca 1000kr tex ati 4770.

_________________________________________________________

hej!
okej, det var det jag trodde! men en polare envisades om att det var endast grafikkortet!!

jag har hittat en ny processor: http://www.inet.se/artikel/5308641/amd-phenom2-x4-925-2-8ghz-...

undra bara enkelt om den duger väl?

tack för inlägget btw!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chris44
_________________________________________________________

hej!
okej, det var det jag trodde! men en polare envisades om att det var endast grafikkortet!!

jag har hittat en ny processor: http://www.inet.se/artikel/5308641/amd-phenom2-x4-925-2-8ghz-...

undra bara enkelt om den duger väl?

tack för inlägget btw!

den duger nog helt klart. klocka den lite så plir det perfa.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

4850 är billigare än 4770. Enda anledningen till att köpa ett 4770 är ifall du ska överklocka då vissa exemplar av 4770 har helt galen överklockningspotential.

Permalänk

GTA IV är mer krävande när det gäller processorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av macher
4850 är billigare än 4770. Enda anledningen till att köpa ett 4770 är ifall du ska överklocka då vissa exemplar av 4770 har helt galen överklockningspotential.

Precis, mitt 4770 har jag överklockat 23% - helt galet!

Visa signatur