Intel lanserar Nehalem-EX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Du tar Nehalem-EX som ett exempel på vad man "inte kan" och lägger ihopa frekvenserna. Och får en summa som totalt visar att du utgår ifrån att HT = 2x frekvensen, alltså, dubbla prestandan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperA
om man skulle lägga ihop all Ghz inkl HT (vilket jag vet att man inte kan men ändå)

Det är ganska uppenbart att jag gjorde det för att få en jämförelsebar siffra mellan dom 2 olika processorerna då HT aldrig ger ett exakt värde beroende på vilket arbete den utför! Detta enbart för att visa Cratzy att hans kommentar var irrelevant! Men men, det är sånna som dig som förstör forum, man måste verkligen skriva allt in i minsta lilla detalj, helst 8st A4 om HT just bara för att sånna som dig inte skall kunna missuppfatta för du verkar absolut inte ha något intresse i att förstå vad andra skriver utan bara rätta andra för att du tror dom syftat på fel, har sett din dryga "besserwisser"-attityd i flera trådar nu!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperA
har sett din dryga "besserwisser"-attityd i flera trådar nu!

Ja det är märkligt hur man per automatik blir utpekad som besserwisser när man inte håller med dig. Och du framstår ju inte alls som dryg just nu, nej då.

Din jämförelse mellan cpu'erna hade varit korrekt om du jämfört fysiska kärnor x klockfrekvens mot varandra. Men du demonstrerade din okunskap, eller oförmåga att på ett vettigt sätt få fram vad du ville säga genom att fördubbla antalet kärnor pga HT. Jag förutsätter att det är okunskap, och det verkar stämma med tanke på ditt mycket defensiva skriveri som varit följden sedan dess. Hade det inte varit okunskap hade du skrivit kärnor x klockfrekvens, + 5-30% för HT, och därefter gjort tillägget att eftersom det rör sig om olika arkitekturer så är totalprestandan olika i alla fall...

Men vet du vad. För att du ska slippa erkänna att du hade fel, det fyller ingen funktion i sig, så ska jag sluta diskutera det med dig. Men gör dig själv en tjänst. lägg ner dina barnsliga tendenser till personliga påhopp. Hade du inte kommit dragande med det från början, hade jag låtit det stå vid mitt enda inlägg om HT. Det hade sett klart bättre ut, och tråden hade inte varit fullständigt urspårad.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Ja det är märkligt hur man per automatik blir utpekad som besserwisser när man inte håller med dig.

Kolla på dina inlägg du skriver, alla andra i tråden skriver kanske sammanfattar sig på 1 mening, sen helt plötsligt kommer du "mr kan allt" och skriver 100 paragrafer med saker som alla redan visste!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Din jämförelse mellan cpu'erna hade varit korrekt om du jämfört fysiska kärnor x klockfrekvens mot varandra. Men du demonstrerade din okunskap, eller oförmåga att på ett vettigt sätt få fram vad du ville säga genom att fördubbla antalet kärnor pga HT.

Läste du inte mitt inlägg ovanför? Som sagt skrev jag 2 gånger att HT INTE fungerar på det sättet, men jag skrev det för att få han som jag quotade att förstå att hans HT argument var invalid!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-

Jag förutsätter att det är okunskap, och det verkar stämma med tanke på ditt mycket defensiva skriveri som varit följden sedan dess. Hade det inte varit okunskap hade du skrivit kärnor x klockfrekvens, + 5-30% för HT, och därefter gjort tillägget att eftersom det rör sig om olika arkitekturer så är totalprestandan olika i alla fall...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperA
ska då Xeon-EX vara snabbare så måste den vara effektivare per klock eller mycket bättre cachehantering som kanske bara hjälper vid burst! Dessutom är Xeon 32mm medans EX är 45!

1) Som jag sa tidigare så använde jag ett fast HT värde på både processorerna för att få en jämförelsebar siffra mellan dom både (då jag redan tidigare i mitt orginalinlägg sa att HT är helt irrelevant men jag tog med det eftersom Cratzy använde det som argument), har sagt det flera gånger nu, vad är det du fortfarande inte förstår?

2) Mitt quote ovanför här säger exakt samma sak som du gjorde

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
och därefter gjort tillägget att eftersom det rör sig om olika arkitekturer så är totalprestandan olika i alla fall...

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperA
[B]Kolla på dina inlägg du skriver, alla andra i tråden skriver kanske sammanfattar sig på 1 mening, sen helt plötsligt kommer du "mr kan allt" och skriver 100 paragrafer med saker som alla redan visste!

Faktum är att inlägget du retar dig på är 5 meningar långt, och aldeles uppenbart var berättigat då minst en i tråden visat sig inte ha kännedom om vad HT innebär. Jag är mer än nog medveten om att jag inte kan allt, vilket du insett om du kastat ett getöga på min signatur...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperA
[B]Läste du inte mitt inlägg ovanför? Som sagt skrev jag 2 gånger att HT INTE fungerar på det sättet, men jag skrev det för att få han som jag quotade att förstå att hans HT argument var invalid!

Tack jag läste. Och det du skriver är att man inte kan lägga ihop klockfrekvenser, kärnor, och jämföra. Du gör kardinalfelen att lägga ihop som om HT innebar dubbla kärnor, vilket uppmuntrar missuppfattningen om att HT betyder just det, att man får dubbelt så många beräkningsenheter, och att jämföra klockhastigheter över olika arkitekturer.

Jag har ett flertal gånger erbjudit dig en utväg, där du slipper erkänna att du inte heller vad HT erbjuder, utan istället bara droppar en rad "shit, jag uttryckte mig kanske lite oklart" men vid det här laget har det mer än tydligt nog framgått att du helt enkelt är för fåfäng för att inse några egna fel. Jag tänker inte tjafsa mer med dig om det här. Det behövdes en snabb förklaring om vad HT innebär, och vad det ger, den erbjöd jag, och allt det här andra tramsandet får du stå för.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Den hära Intel Nehalem-EX är nästan lika snabb som en IBM POWER7 cpu. POWER7 cpu är kanske 30% snabbare. Men du kan köpa flera Nehalem-EX servrar för samma pris som en enda svindyr POWER7 server. Mao, x86 börjar bli jävligt snabb. Snart är de snabbast i världen, snabbare än allt annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Den hära Intel Nehalem-EX är nästan lika snabb som en IBM POWER7 cpu. POWER7 cpu är kanske 30% snabbare. Men du kan köpa flera Nehalem-EX servrar för samma pris som en enda svindyr POWER7 server. Mao, x86 börjar bli jävligt snabb. Snart är de snabbast i världen, snabbare än allt annat.

Ingen nyhet är x86 utvecklingspengarna har rullat in till, x86 sprang om Itanium för flera år sedan, som för övrigt kommer vara på 65nm till Poulson kommer och delar idag plattform med Xeon MP (Nehalem EX). Sakerna är fortfarande bra för olika miljöer och laster, men Itanium förstörde HPs hela RISC/Unix business. De hade säkert kunna behållt fler kunder genom att fortsätta producera och utveckla PA RISC-processorer/servrar. IBMs middle/high-end servrar är en helt annan sak pga mjukvaruplattformen, x86 måste ju även passa där Power inte har en chans pga pris och mjukvara. De kommer aldrig tävla om särskilt stor marknadsandel. Och x86 eller off the self delar har länge tryckt undan de gamla rävarna och deras arv med modernisering som skedde när det fortfarande fanns satans många leverantörer.

Idag finns det idag finns det typ 5 leverantörer som levererar i princip samma sak från samma kontrakttillverkare och tre egensinniga som fortfarande har sina egna system, om man kan räkna HPs Itaniumprojekt till det nu när de dödat Alpha och PA RISC. Oracle/Fujitsu och IBM är vad som kvarstår i den branschen. Oracle kommer floppa som hårdvarujätte så antingen försvinner allt eller går över till Fujitsu. IBM blir bara mindre och mindre i området. Off the self-tänket kommer trycka undan de flesta från att kunna innovera i området. Off the self är o andra sidan varför ARM går så bra. Vilket tryckt undan MIPS och Power i inbyggnadssektorn. 90-talet var ju också döden av workstations på andra plattformar än x86. Vilket såklart har påverkat utvecklingen av processorarkitekturerna. Det x86 är ju dock det inbyggda i stor utsträckning, det var där de blev stora. När det gäller servrar är det ju dock hela kostnaden för hela projektet som är intressant och det är mjukvaran som kostar. En POWER-server behöver inte alltid ha nackdelen på mjukvarubiten, när DB2 är inbyggt i i5/OS t ex. Oraclelicenser är ju inte direkt gratis. När det gäller linux har ju dock Redhat slaktat Itanium-support (för version 6) och det finns knappast någon anledning att köra Windows på Itanium, och HP har ändå förstört sitt HP-UX arv. Vilket är varför jag tror den plattformen försvinner. Linux kanske betyder x86, men det betyder inte gratis mjukvara. POWER lever förhoppningsvis ett tag till, och x86 har redan tagit över sedan länge så det är inget nytt, de på HPs RISC-servrar bytte nog i de flesta fallen aldrig till Itanium så det var ju klart från början. x86 är självklart vad som gäller när alla leverantörer bygger lösningar på det. x86 är inte längre CISC eller någon gammal arkitektur heller längre. All forskning och alla framsteg har ju hamnat där via en eller annan väg. RISC-segmentet kommer få det tufft att stanna kvar precis som de redan haft det tufft. Allt kommer som vanligt inte överleva och fortsätta som vanligt.