Permalänk

Fractal Design Define R2 - HD bur

Så här ser detta chassi ut utan HDburen. Mycket utrymme
Ska försöka bli klar i veckan om leverans av 4st nipplar kommer.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Ok?

Ska detta vara en projekttråd? Topicen känns som att den borde vara Fractal Design Define R2 utan HDD bur.

Jag förstår inte vad syftet med tråden är. Hjälp mig.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Ok?

Ska detta vara en projekttråd? Topicen känns som att den borde vara Fractal Design Define R2 utan HDD bur.

Jag förstår inte vad syftet med tråden är. Hjälp mig.

För att visa andra hur mkt man kan få plats med om man tar ut hd buren chassit. Få plats med 3st 120*2 radiatorer (en fram, en bak som den blåa och en i taket) och en till 120 i bottnet :P.

antar att det är det som är meningen. Annars kan det vara en bygglogg och att TS döpt loggen efter det som TS gjort annorlunda.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Var har du hårddisken då? jag har själv ett FDR2 och jag funderar på att kapa av 5/8 hårddisks platser för bättre luftflöde.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av topfuel
Var har du hårddisken då? jag har själv ett FDR2 och jag funderar på att kapa av 5/8 hårddisks platser för bättre luftflöde.

Typ bredvid Dvd brännaren går det ju at lägga den, skulle inte såga i buren utan ta loss den helt går ju att sätta tillbaka sen om man vill

Permalänk
Medlem

Jaha, får titta på det, men detn är poppnitad i botten eller? jag har iförsig bara en hårddisk just nu och den kan man lägga vid dvd brännaren istället, tycker att buren tar bort luftflödet alldeles för mycket

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk

Den var popnitad på 8ställen, 4 uppe, 4nere. Ska skaffa SSD och montera i taket. Tänkte mest visa folk hur FDR2 ser ut utan HD bur då inga sådana bilder finns förutom min. Även ett vattenkylt HD4870X2 kort kommer att sättas in. Som Gigabite sa, nu kan jag sätta in HD buren igen med spårskruv och mutter.

På denna dator kör ja CAD och spel

Permalänk

den där trippelradden där bak känns väldigt enorm

Permalänk
Medlem

Intressant!
Hade själv tänkt att eventuellt köpa detta chassi och borra bort pop-nitarna för HD buren. Och sätta HD under DVD. Ev modda om att bara har 2 st platser kvar och sätta dom i botten av chassit. En framtida SSD kan man ju ändå gömma varsomhelst.

Ta gärna lite mer detaljerade bilder bilder om du har lust på DVD buren, och där den gamla buren suttit.

Har lite funderingar innan jag ev köper detta chassi.
HD buren har alltid varit nageln i ögat på detta chassi.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rizzt
Intressant!
Hade själv tänkt att eventuellt köpa detta chassi och borra bort pop-nitarna för HD buren. Och sätta HD under DVD. Ev modda om att bara har 2 st platser kvar och sätta dom i botten av chassit. En framtida SSD kan man ju ändå gömma varsomhelst.

Ta gärna lite mer detaljerade bilder bilder om du har lust på DVD buren, och där den gamla buren suttit.

Har lite funderingar innan jag ev köper detta chassi.
HD buren har alltid varit nageln i ögat på detta chassi.

Tog ur min bur idag. Allt gick bra tills jag kom till nitarna som satt där uppe =/ jävligt att börja borra å peta från andra sidan niten då hatten är uppåt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gigabite
Tog ur min bur idag. Allt gick bra tills jag kom till nitarna som satt där uppe =/ jävligt att börja borra å peta från andra sidan niten då hatten är uppåt.

Kan tänka mig det. Ibland är det nästan lättare på vissa chassin att borra bort top-locket så man kommer åt bättre, eller att ta bort allt och sen nita tillbaks med nya pop-nitar.

Annars kan man ibland klippa av pop-niten på andra sidan huvudet. Där den är utbuktad. Finns även speciella verktyg som slår ut pop-nitar. Men det är lite överkurs.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
För att visa andra hur mkt man kan få plats med om man tar ut hd buren chassit. Få plats med 3st 120*2 radiatorer (en fram, en bak som den blåa och en i taket) och en till 120 i bottnet :P.

antar att det är det som är meningen. Annars kan det vara en bygglogg och att TS döpt loggen efter det som TS gjort annorlunda.

Har du en radiator i taket? Skulle vilja säga att det är i stort sett omöjligt att få in en 240 radiator i taket och ja jag har försökt med en MagiCool slim som är ca30mm tjock.

Har gjort samma modd själv,jävligt enkelt att borra bort hdd buren om man tar bort taket först Krävs dock försänkta nitar för att kunna få igen sidopanelerna igen.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rizzt
Kan tänka mig det. Ibland är det nästan lättare på vissa chassin att borra bort top-locket så man kommer åt bättre, eller att ta bort allt och sen nita tillbaks med nya pop-nitar.

Annars kan man ibland klippa av pop-niten på andra sidan huvudet. Där den är utbuktad. Finns även speciella verktyg som slår ut pop-nitar. Men det är lite överkurs.

Nåja, finns ju alla möjliga verktyg

Permalänk
Medlem

Mer bilder?

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

jag gjorde så med min bur för några veckor sedan och graderna i min låda är super !

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem

hur stadig blev den efter den operationen ?

vet att 300 blir som ett mariekex om man tar bort hdd stället

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrSkudd
hur stadig blev den efter den operationen ?

vet att 300 blir som ett mariekex om man tar bort hdd stället

Tyckte inte det blev ostabilare alls

Permalänk
Medlem

Hur hög är den utan fötter? är det 440mm med eller utan?

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rizzt
Hur hög är den utan fötter? är det 440mm med eller utan?

440 utan förtter

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrSkudd
hur stadig blev den efter den operationen ?

Hållfastheten påverkas inte av HD buren nämnvärt. Den viker alltså inte ihop sig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
den där trippelradden där bak känns väldigt enorm

Den kom ny med blå UV färg också, bilden ljuger lite, den är inte så himla stor som det ser ut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av topfuel
Var har du hårddisken då? jag har själv ett FDR2 och jag funderar på att kapa av 5/8 hårddisks platser för bättre luftflöde.

I väntan på SSD från New York kommer HD monteras ovanför tanken högst upp i 5½ buren.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gigabite
Tog ur min bur idag. Allt gick bra tills jag kom till nitarna som satt där uppe =/ jävligt att börja borra å peta från andra sidan niten då hatten är uppåt.

Popnitarna som var på ovansidan av HD buren var sjukt jobbigt att få ut, dock gick det bra med en hårdmetall borr, lågt varvtal och mycket tålamod.

Väntar fortfarande på nipplarna, beställde i Tisdags.

Permalänk
Medlem

Från vilket håll borrade du bort de övre popnitarna? Underifrån?

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk

Underifrån, finns inget utrymme uppifrån om man nu inte vill ta bort taket vilket jag inte gjorde.

Permalänk

Annars kan man ju slå ut nitarna som jag gjorde

eltejp runt mejseln lite eltejp runt niten och 1-2 hårda slag med hammare på mejseln. Jag klarade mig utan lackskador.

Kommer för övrigt att lägga upp ett fractal design WC projekt under den närmaste tiden, rätt seriöst projekt.

Visa signatur

[B]965BE C3 @ 4018MHz | XFX HD5770 @ 1GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farenheit
http://img94.imageshack.us/img94/9871/fractalg.jpg

Så här ser detta chassi ut utan HDburen. Mycket utrymme
Ska försöka bli klar i veckan om leverans av 4st nipplar kommer.

Jag tkr detta inte var för snyggt. I min mening köper man ju detta chassi för bra kylning och plats för många hårdiskar.

Sedan tkr jag det var en ganska smart lösning om man vill ha vattnet i datorn om man nu har ett sådant chassi och inte har många diskar...
Man jag hade aldrig gjort det själv

//Dahlin

Visa signatur

Dyslektiker på heltid!
Grafikkort: XFX Radeon HD4890 1GB| Mb: Gigabyte GA-P55-UD4M |Processor: Intel i7860 2.8GhZ @4.0GhZ |Thermalright Ultra-120 2x Fractal Design 120mm | Ram: 2 x 2gb Cosair 1600mhz Domintor | Hdd: Samsung 500gb x2 1000gb x1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dahl1n
Jag tkr detta inte var för snyggt. I min mening köper man ju detta chassi för bra kylning och plats för många hårdiskar.

Sedan tkr jag det var en ganska smart lösning om man vill ha vattnet i datorn om man nu har ett sådant chassi och inte har många diskar...
Man jag hade aldrig gjort det själv

//Dahlin

Du är medveten om att hårddiskburen är väldigt restiktiv vad det gäller luftflöde och försämrar kylningen avsevärt mot modden? För hårddiskantalet är det möjligtvis en begränsande lösning men definitivt inte för luftflödet och kylningen.

Så här borde R2 vara konstruerad från början samt med en portabel hårddiskbur som man fick sätta var man ville och hur man ville.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Har nu införskaffat mig ett likadant chassi. Och har funderingar att sätta HDn i en kylare o sätta fast den på "golvet" i chassit.

Har även en idé om man skulle kunna vända HD buren 90° så den pekar inåt. Det borde göra buren mindre restriktiv mot luftflödet.

Men troligen kommer detta inte gå om man inte gör en seriös modning.

Trevlig chassi förövrigt, lite ont om plats bak för kablarna bara. hehe

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Såhär började mitt se ut. Dålig bild men

Permalänk
Medlem

Ser så otroligt tomt ut bara. Som om det är nått som fattas, tänk om man skulle haft DVDn i botten av chassit istället och flytta in hela frontpartiet. Litet chassi det skulle bli. Hehe.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gigabite
Såhär började mitt se ut. Dålig bild men

http://img28.imageshack.us/img28/9075/02042010036.jpg

Känns inte som bottenfläkten behövs då det är helt fritt från fläktarna framifrån nu

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Tanken när jag såg detta chassi var precis detta - grymt schysst chassi om man tar bort hdd-buren.

Det jag kan rekommendera är att ta en 90 graders vinkel chuck/bitshållare(dock krävs rätt borr isf). Var inga problem och ingen risk för lackskador.

Sett 90graders bitshållare för 50-300kr. Behövs inte ofta, men fanimej guldvärt när den väl används.

Visa signatur

I had a dream that I ate a giant marshmellow, i woke up and my pillow was gone...