tror ja brände DVI utgången på mitt grafikkort

Permalänk
Medlem

tror ja brände DVI utgången på mitt grafikkort

hej, jag satt nyss i DVI kabeln till tvn som vanligt, men det uppkom massa stötar när ja satte i sladden, och nu funkar inte TV out. Har ja bränt den, el kan man fixa det på ngt sätt?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

det verkar som jag har kortslutit DVI porten på grafikkorten, kan man laga det?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk

Det kommer du garanterat inte kunna kunna fixa till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Det kommer du garanterat inte kunna kunna fixa till.

tråkigt, är det ett vanligt problem att DVI porten kan paja?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SectionX2
tråkigt, är det ett vanligt problem att DVI porten kan paja?

Beror väl på hur man beter sig. Ett hett tips till dig, om du inte lärde dig det nu, är att ha båda apparater, dator såväl som skärmen/tv'n du pluggar in, avstängda när du monterar kabeln

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Beror väl på hur man beter sig. Ett hett tips till dig, om du inte lärde dig det nu, är att ha båda apparater, dator såväl som skärmen/tv'n du pluggar in, avstängda när du monterar kabeln

jo lärde mig en läxa nu, får väl bli ett fermi nu då.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Det finns dom som rekommenderar detta tillbehör för att minska risken för brända kontakter när man kopplar datorn till TVn http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SectionX2
jo lärde mig en läxa nu, får väl bli ett fermi nu då.

Har du verkligen bestämt dig för det, så Se till att du har ett nätagg med krut i i sådana fall. Kan lite diskret annars tipsa om testet Swec här gjorde på de nya grafikkorten från Nvidia och ATI sinsemellan, framförallt biten kring strömförbrukning.

I jämförelse med ett 5870, som oftast ligger några procent bakom 480, drar fermi 150W mer än ett 5870 i load. Bland annat Men som sagt, kolla igenom hela testet där angående ljudnivåer med mera om det intresserar dig och du inte redan gjort det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janee
Det finns dom som rekommenderar detta tillbehör för att minska risken för brända kontakter när man kopplar datorn till TVn http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Nu är det väl inte helt ofta man använder sig av en koaxial kabel, dvs en kabel med endast en ledare (antennkabel) när man ansluter datorn till TV'n kanske...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Nu är det väl inte helt ofta man använder sig av en koaxial kabel, dvs en kabel med endast en ledare (antennkabel) när man ansluter datorn till TV'n kanske...

Det är tydligen så att TVn jordas via antennkabeln och detta orsakar gnistbildning när man sedan kopplar datorn till TVn via DVI, HDMI eller S-Video hur detta fungerar i verkligheten kan säkert någon kunnig person förklara, jag refererar bara vad jag läst på olika forum.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Läste på Kjell att det på något vis är olika så kallade jordpotentialer i en antennkabel (som är jordad) och i vägguttagen. Skillnaden dem sinsemellan gör att en spänning kan bildas i antennkabelns jordning. Denna spänning kan värma upp antennkabeln till den grad att den eller något i dess närhet antänds, varav ett galvaniskt filter, som du länkade till ovan, bör användas då den helt enkelt bryter antennkabelns jord och hindrar spänning däri.

Nu vet jag inte huruvida det har med TV'n att göra, är ytterst tveksam till att TV'n är designad så att en spänning i antennkabelns jord skulle tillåtas att vandra runt i TV'n och dess portar, men så kanske är fallet om folk hävdar att detta filter behövs. Personligen tycker jag det verkar långsökt, men men. Jag är inte mera insatt än vad jag just läste

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SectionX2
jo lärde mig en läxa nu, får väl bli ett fermi nu då.

efter ett fel beslut (koppla dator till tv när båda är på) så väljer du att ta ett nytt dåligt beslut (fermi)....
lycka till du lär behöva alla lyckönskningar du kan få.

Visa signatur

Der Steppenwolf