Ipadägare får endast en stor uppdatering gratis

Permalänk
Medlem

Varför börjar folk rättfärdiga avgifter med någon idé om att Apple är genuint godhjärtade och säljer uppdateringar för att det skulle bli ekonomiskt påfrestande annars?

Det kostar pengar att ha folk som uppdaterar mjukvara - men det är också en fundamental del av produkten man köper. Det är inte mindre konstigt att Apple säljer uppdateringar än att t.ex. AMD, Nvidia med vänner skulle börja sälja sina uppdateringar. Men det känns ju nästan lite som om Applefantasterna är så vana vid att betala för mycket för sig att lägga extra pengar på uppdateringarna liksom bara slinker förbi.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flink87
vet du hur apples os fungerar med uppdateringar ? det är de stora som kostar. dvs Vista --> Win 7

Sp är fortfarande gratis.

Men då kan man göra exakt samma jämförelse med om Microsoft skulle ta betalt för sina Service Packs. För att jämföra en lista med buggfixar och en eller två nya funktioner med ett helt nytt operativsystem, likt Vista till Windows 7, är ju helt vansinnigt.

Jag har sett en del historik inom iPod operativsystemets historia, och dessa större uppdateringar är ju det; större uppdatering. Svårt att rättfärdiga en avgift för underhåll av en maskin som redan är sinnessjukt överprissatt som det är.

Permalänk
Medlem

Att betala för uppdateringar är dålig stil.

Men om det är som folk säger att dom bara betalar för dom stora versionsnumrerna som 5.0 och 6.0 och inte versionerna mellan så tycker jag det är okej.

Men hur ofta görs en helt ny version av OS'et på en iphone/ipad etc, trodde dom körde på versionen som följer med när man köper och sen bara småuppdaterar?

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

Inte tar HTC betalt när de släpper stora uppdateringar till sina WM och Androidtelefoner. Trots att uppdateringarna medför förändringar som är minst lika stora uppgraderingar som de Apple anser det vara berättigat ta betalt för.

Men det är kanske inte Apple i sig vi ska anklaga, utan den fanatiska skara fanboys de har som gör det enkelt för Apple att få in pengarna.

Permalänk
Medlem

För att ha något att jämföra med, kostar det att uppdatera (dvs ny version) t.ex. Windows Mobile? (eller vad nu Windows OS till smartphones heter)

Edit: mpe0426 besvarade typ frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flink87
http://www.dagensps.se/artiklar/2009/10/21/02582983/index.xml

windows 7 = 4 versioner

så fem versioner är inte någon större överdrift ? eller ?

Nu ska vi se här, amerikanska priser men iaf. Detta är då OS som kommit sen 2001.

OSX 10.0 $129
OSX 10.1 $129
OSX 10.2 $129
OSX 10.3 $129
OSX 10.4 $129
OSX 10.5 $129
OSX 10.6 $129

Windows XP Pro $299
Windows Vista Ultimate $319
Windows 7 Ultimate $319

Så även om du köper den dyraste versionen av windows så får du betala $34 mer för Windows, undrar hur mycket dyrare den där macen var?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Nu ska vi se här, amerikanska priser men iaf. Detta är då OS som kommit sen 2001.

OSX 10.0 $129
OSX 10.1 $129
OSX 10.2 $129
OSX 10.3 $129
OSX 10.4 $129
OSX 10.5 $129
OSX 10.6 $129

Windows XP Pro $299
Windows Vista Ultimate $319
Windows 7 Ultimate $319

Så även om du köper den dyraste versionen av windows så får du betala $34 mer för Windows, undrar hur mycket dyrare den där macen var?

Pro, Ultimate och Ultimate... Varför inte "home"?!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperA
Ok ska vi förklara detta en gång till för trots att det sagt hundra gånger tidigare i tråden så vill ni Apple hatare inte förstå, visst skitkul att år efter år flamea Apple för minsta lilla grej (jag är inget Apple fan, bara synisk)

Iaf du säger att Microsoft tar betalt för Windows Vista - Windows 7 vilket du ser som självklart och helt ok!

Apple tar betalt för OS 4 - 5, vilket du INTE ser som ok, från Vista till Win7 är EXAKT samma grej som från OS 4 till OS 5 ("nytt OS").

Service pack är gratis i Windows vilket du tycker är ok, dom kallar detta typ SP1 (SP = Service Pack)

Apple kallar sina "service packs" (bugguppdateringar) med en siffra efter OS versionen, tex OS 4.2 vilket är precis lika gratis som Microsoft Service Packs!

Alltså Apple och Microsoft tar betalt för exakt samma saker men skillnaden är att Microsoft använder ett namn för sina uppdatering medans Apple använder en siffra!

Hade Apple kallat sina uppdateringar för OS 4 Tomtemor (OS 4.1) OS Tomtefar (OS 4.2) som är gratis, då hade ni nog fattat lättare!

Men men, sprid Apple hatet vidare, lika roligt att en tråd blir förstörd pga det varenda gång...

Var glad att det inte är MS som gör en OS uppdatering till en iPad, då hade dom kostat minst 20 ggr så mycket och kommit i minst 5 olika versioner!

För det första tycker jag att det är dåligt att jämföra riktiga operativsystem med frimware för mobila devices. För det andra kan jag lova dig att jag inte hatar apple, hade jag gjort det så hade jag knappast haft MacBook Pro, Mac Pro, iPhone, iPod Touch och en iPod Classic.

Sen kan jag säga att Service Packs brukar innehålla bra mycket mer än bug fixar, ny funtioner som inte har funnits alls innan alltså, bugfixar brukar ju komma titt som tätt hela tiden på Windows. Du kan knappast säga att det finns mer nytt i iPhone OS version 3 (jämfört med 2) än Serivce Packs. Ny webbläsare t.ex. är en ganska stor grej om man jämför med vad apple lägger till i sina "stora" uppdateringar. Bara för de använder stora versionsnummer förändringar så betyder det ju inte automatisk att skillnaden mellan iPhone OS 2 och 3 är detsamma som skillnaden mellan Windows 6(700? Vista) och 7(600). Med den logiken har Apple bara släppt buggfixar sedan Mac OS X (10) eftersom de som kommit sedan heter 10.1,10.2,10.3,10.4,10.5 och 10.6, det är något som man knappast kan påstå.

En betydligt bättre jämförelse är mellan iPod Touch (och iPad som kör i stort sätt samma OS) och PSP. Sony har aldrig tagit betalt för en PSP uppdatering och jag skulle nog våga påstå att de har lagt till och uppdaterat betydligt mer än vad Apple har gjort med iPhone OS.

Så nej jag hatar absolut inte Apple, men jag hatar inte Microsoft heller. Vad jag säger är att jag tycker att det är konstigt att det skulle vara lag för Apple att ta betalt för uppdateringar men inte te.x. för Sony och att jag tycker att det är dåligt att de tar betalt för dem för så pass mycket nytt kommer det trots allt inte. Dessutom gör Apple en hel del töntiga grejer för att få folk att köpa nya grejer, kolla på iPhone 3GS, mycket av det nya i 3GS skulle iPhone 3G klara utan problem (t.ex. röststyrning och visa batteri procentuellt). Om du tycker att jag flamar så vill jag att du visar hur jag flamar. Vad jag gör är argumenterar och jag har anledning till varför jag tycker att det inte ska kosta. Hade jag däremot bara skrivet "Apple suger/är sämst" eller liknande så hade du kunnat säga att jag flamar.

PS. Fun fact, jag skriver detta på en Mac med Mac OS X 10.6 ;).

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

8 av 10 har väl ändå tankat sitt W7 från någon bögporr-tracker, så ni ska väl för fan bara hålla käften.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cliddo
8 av 10 har väl ändå tankat sitt W7 från någon bögporr-tracker, så ni ska väl för fan bara hålla käften.

Här har vi därmot ett perfekt exempel på att flama. Det är folk som dig som gör så att folk hatar Apple och apple användare. Väldigt barnsligt inlägg. Dessutom är det ej relevant om de har tankat W7. Det är ju knappast som att de som tankar W7 lär vara de som i första hand vill betala för en uppdatering heller.

Så jävla farligt är det väll ändå inte. Själv kan jag hålla med om att det är fel men pengarna i sig bryr jag mig inte om (det är i princip inga pengar alls) utan det är mer principen jag inte gillar.

Men sen kan man ju tänka sig i en omvänd värld där man fick betala för uppdateringar till alla apparater. Det hade ju lätt kunnat bli rätt många hundra i månaden, speciellt för en teknik intresserad. Som tur är så är fallet inte så och förhoppningsvis kommer andra företag inte följa Apples exempel. Tänk om vi fick betala för drivrutiner till våra datordelar, uppdateringar till varenda program och spel, uppdateringar till multifjärr, router uppdateringar, spelkonsol uppdateringar, etc,etc. Hade ju inte varit så kul.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=|ZetaXtreme|=-
Här har vi därmot ett perfekt exempel på att flama. Det är folk som dig som gör så att folk hatar Apple och apple användare. Väldigt barnsligt inlägg. Dessutom är det ej relevant om de har tankat W7. Det är ju knappast som att de som tankar W7 lär vara de som i första hand vill betala för en uppdatering heller.

Håller med om att det var en fånig kommentar, men att tro att man bara ser sådana kommentarer komma från ena lägret är nog ännu fånigare.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av star-affinity
Håller med om att det var en fånig kommentar, men att tro att man bara ser sådana kommentarer komma från ena lägret är nog ännu fånigare.

Det har jag aldrig påstått vad jag däremot menade var att han knappast sätter ett gott exempel för oss Apple användare. Men ja det kommer minst lika fåniga kommentarer från Windows hållet.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av star-affinity
Håller med om att det var en fånig kommentar, men att tro att man bara ser sådana kommentarer komma från ena lägret är nog ännu fånigare.

Kommer från båda håll och orsaker varför jag hatar fanatiker, oavsett om det gäller Microsoft, Apple, BMW, Volvo osv. personangrepp och löjliga kommentarer tillhör oftast denna skara för att man tydligen trampar på tår om man påpekar något om [lägg till företagsnamn] produkt.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Nu ska vi se här, amerikanska priser men iaf. Detta är då OS som kommit sen 2001.

OSX 10.0 $129
OSX 10.1 $129
OSX 10.2 $129
OSX 10.3 $129
OSX 10.4 $129
OSX 10.5 $129
OSX 10.6 $129

Windows XP Pro $299
Windows Vista Ultimate $319
Windows 7 Ultimate $319

Så även om du köper den dyraste versionen av windows så får du betala $34 mer för Windows, undrar hur mycket dyrare den där macen var?

Inte för att jag har mycket övers till ditt argument men ha åtminstone korrekt fakta.

Citat:

OSX 10.0 $129
OSX 10.1 $0
OSX 10.2 $129
OSX 10.3 $129
OSX 10.4 $129
OSX 10.5 $129
OSX 10.6 $29

Windows XP Pro $299
Windows Vista Ultimate $319
Windows 7 Ultimate $319

Skillnaden är alltså $263 mer för Windows.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
Pro, Ultimate och Ultimate... Varför inte "home"?!

Liksom Apple inte har några netbooks i sortimentet så finns det inte heller någon ”home”-version av Mac OS X.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Kommer från båda håll och orsaker varför jag hatar fanatiker, oavsett om det gäller Microsoft, Apple, BMW, Volvo osv. personangrepp och löjliga kommentarer tillhör oftast denna skara för att man tydligen trampar på tår om man påpekar något om [lägg till företagsnamn] produkt.

Måste hålla med, hatar inget mer än fanatiker sen kvittar det vad de håller på. Jag ser mig själv som en person som utnyttjar fördelarna i alla system och har olika system för olika syften. Jag hade ju knappast kört Windows eller Mac OS X på en av mina servar men samtidigt hade jag knappast försökt designa i FreeBSD eller Linux.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Nu ska vi se här, amerikanska priser men iaf. Detta är då OS som kommit sen 2001.

OSX 10.0 $129
OSX 10.1 $129
OSX 10.2 $129
OSX 10.3 $129
OSX 10.4 $129
OSX 10.5 $129
OSX 10.6 $129

Windows XP Pro $299
Windows Vista Ultimate $319
Windows 7 Ultimate $319

Så även om du köper den dyraste versionen av windows så får du betala $34 mer för Windows, undrar hur mycket dyrare den där macen var?

När ni ändå tar upp priser på operativsystem.
GNU/Linux Kernel baserade OS $0*
*med undantag för vissa distributioner som tar betalt för support,liknande.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Was!?

Är det någon som är inne och tar bort inlägg?

Hade författat två till som jag helt säkert såg ligga uppe, men nu är de puts väck. =/

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Hmm seriöst, varför förväntar sig alla snåla djävlar att dom ska få allt gratis hela tiden? Fixa ett jobb och lär er betala för er. Detta satans bidragssamhälle.

Helt seriöst -------> Skaffa dig ett liv

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Inte för att jag har mycket övers till ditt argument men ha åtminstone korrekt fakta.

Skillnaden är alltså $263 mer för Windows.

Ok att 10.6 bara kostade $29 men 10.1 var bara gratis för dom som hade 10.0

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

..Så apple säljer först en trasig produkt, för att sen ta betalt för att laga den

Permalänk
Avstängd

Hjälp mig!
Ipaden var slut. Vill du byta bort din?
Jag erbjuder frun och två barn (billiga i drift) och ett trevligt familjeliv i en sömnig småstad i Mellansverige.
Jag vill se världen, jag vill ha Ipad!

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Skrivet av rezuth:

Inte för att jag har mycket övers till ditt argument men ha åtminstone korrekt fakta.

Skillnaden är alltså $263 mer för Windows.

Självklart betalar jag $263 mer för att kunna spela spel på min dator