Permalänk

Ingen bild med HD 5770

Köpte nyligen ett nytt grafikkort, ASUS ATI Radeon HD 5770 1GB DDR5. Men får dock ingen bild, står bara "no signal". Använder mig av ett ganska gammalt moderkort, ett socket 939 MSI MS-7093.

Kortet sitter som de ska och extra strömsladden är i. Just nu har ja ett nätaggregat med 460W, men har provat ett på 500/550W men de hjälpte inte.
Har även provat med att reseta CMOS utan resultat, har läst om att uppdatera Bios men jag hittar inget :/

Skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig med detta då jag själv inte har så breda kunskaper inom detta.

Permalänk
Medlem

Sitter de 2 6pins kontakterna in till kortet?
Sitter den på andragraffe korts platsen i moderkortet? Isf byt till första.

Visa signatur

Mitt andra jag:
Gigabyte 890GX/SB850 - Phenom II X4 955BE - Corsair 4GB 1600MHz - PowerColor HD5850 PCS+ - Samsung F3 500GB
FD Define R2 - FD Newton R2 650W - BenQ G2222 LED 1080p - Logitech MX518 - Logitech UltraX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xkurdi
Sitter de 2 6pins kontakterna in till kortet?
Sitter den på andragraffe korts platsen i moderkortet? Isf byt till första.

Nej de sitter bara 1, provade med ett Powercolor hd 5770 förut, och den hade bara 1 6pins. Och den funkade inte heller. Så lite skeptisk att de skulle vara orsaken. Men illa att jag missade det, såg precis att de låg en med 2 kontakter i kartongen. tänkte inte på de då ja provade med ett liknande kort förut då de bara var 1.

Permalänk

2x 6pins är till för om man använder sig av crossfire, vilket ja inte är. Så de bör funka iaf.

Permalänk

Hade samma problem med min dator.
Löste sig när jag uppdaterade bios!

Visa signatur

Tjejer fejkar orgasm, killar fejkar hela förhållande!

Jag har alla svaren, Det är frågorna jag inte förstår!

Permalänk

Har du möjlighet att testa grafikkortet i någon annan dator?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightsmoke
Hade samma problem med min dator.
Löste sig när jag uppdaterade bios!

Ahh, men vet inte riktigt hur jag ska uppdatera bios då jag har ett OEM kort o de finns inge nyare updatering på HPs hemsida.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe_x90
Har du möjlighet att testa grafikkortet i någon annan dator?

Nej jag kan tyvärr inte det

Permalänk
Medlem

För att få fram bios klickar du på delete några gånger när datorn startar, där kan du även fixa o trixa, var försiktig bara. jag är inte heller hajj på bios.
Jag har själv Powercolor Radeon HD 5850 PCS+1gb , 2 st 6-pins kontakter där i.

Har du 2 graffe korts platser på modekortet? Isf pröva o ta första graffe korts platsen.
Har du kopplat in allt annat?
Även 24 pins kontakten till modekortet, 8pins kontakten vid CPU:n? det hade nt jag gjort igår och det funka inte.

Visa signatur

Mitt andra jag:
Gigabyte 890GX/SB850 - Phenom II X4 955BE - Corsair 4GB 1600MHz - PowerColor HD5850 PCS+ - Samsung F3 500GB
FD Define R2 - FD Newton R2 650W - BenQ G2222 LED 1080p - Logitech MX518 - Logitech UltraX

Permalänk
Medlem

Vad hade du för grafikkort förut?
Vilket märke är det på nätagget/en?

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goodia
Vad hade du för grafikkort förut?
Vilket märke är det på nätagget/en?

Jag har ett Nvidia Geforce 7600GS inkopplat just nu, och märket på nätaggregatet vet ja inte riktigt, Delta electronics står det hehe.

Men om jag ska uppdatera bios med hjälp av en USB sticka, hur gör jag då? är de svårt?

Permalänk
Medlem

Hur beter sig grafikkortet. Går fläkten upp och ner i varv tex? har du testat att vänta en 30-60 sekunder. Finns problem med ATI kort och vissa moderkort och dess bios som gör att dom ej postar direkt utan fastnar i en boot, reboot loop ett antal gånger. Råkade ut för det på ett AM2 moderkort. Efter en del googlande och några forumtrådar senare så var det snart konstaterat att det varit ett problem med ATI HD4XXX och HD5XXX kort med olika moderkort. Inte vanligt men ändå tillräckligt för att ställa till märkbara problem hos flera användare. Testade i mitt fall 2st kort HD5750 och HD5850 men samma skit. Gigabyte var dock snälla och efter en dag så skickade dom ett beta bios som löste problemet.
Men vet även att asus moderkort varit drabbade och även en del nyare modeler så som X58 baserade för i7 tom.

Får säga vad man vill om nvidia men aldrig haft sådana problem där. Kvaliten på ATI's vga bios känns allt annan än komptabilt. Ska inte behöva vara sådana här onödiga problem.

I mitt fall och dom flesta andras hjälper inte senaste officiella bios för mobo tillverkaren utan krävs en beta version. Antagligen krävs nån work around helt enkelt som normalt sett inte är inkluderad.

Permalänk

Hmm dvd'n blinkar och datorn får ett klickande ljud när jag försökter starta den med nya kortet. vilket är lite underligt

Permalänk
Medlem

ja DVD:n borde blinka till när den hittas. men har du testat att vänta en stund som jag sa. Annars kan vi spekulera i alla förbaskade evighet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
ja DVD:n borde blinka till när den hittas. men har du testat att vänta en stund som jag sa. Annars kan vi spekulera i alla förbaskade evighet.

men ska de verkligen blinka i all evighet?:P
Ah jag har haft på datorn och väntat en stund men hände ingenting tyvärr.

Permalänk
Medlem

Om den fastnar i en boot/reboot lopp så ja då beter den ju sig som den bootar jämt för den faktiskt gör det. Om det nu är fallet. Tog ca 6-7 loopar innan burken för mig bootade eller ca 15-20 sekunder men det kan nog variera. Kanske finns fall där dom aldrig kommer ur loppen dock inget jag läst om.
Går grafikkortets fläkt i ett konstant varv eller går den upp och ner. Vrriii... Vrriii?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Om den fastnar i en boot/reboot lopp så ja då beter den ju sig som den bootar jämt för den faktiskt gör det. Om det nu är fallet. Tog ca 6-7 loopar innan burken för mig bootade eller ca 15-20 sekunder men det kan nog variera. Kanske finns fall där dom aldrig kommer ur loppen dock inget jag läst om.
Går grafikkortets fläkt i ett konstant varv eller går den upp och ner. Vrriii... Vrriii?

Ah okej, nah fläkten går konstant. fan...antar att de är något med moderkortet, Bios är för gammalt eller något :/

Permalänk

:::::::::::: -> Moderkort
:: -> Moderkort (PCI)
::: -> Grafikkortet

När jag skaffade 5770 var jag så ivrig med att få igång det att jag inte hittade :: på en :::: som man kunde dela; ::|::

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kurdpopcorn
:::::::::::: -> Moderkort
:: -> Moderkort (PCI)
::: -> Grafikkortet

När jag skaffade 5770 var jag så ivrig med att få igång det att jag inte hittade :: på en :::: som man kunde dela; ::|::

har ingen aning om va du pratar om, haha

Permalänk

kan det vara så att mitt gamla 460W är för vagt nu på gamla dar?
Eftersom det är nästan som att den försöker hitta dvd läsarna men hittar dem inte. O så piper den samtidigt. och i viss fall när ja försöker stänga av datorn så vägrar den, o bara rebootar direkt så ja får dra ur strömsladden.

Permalänk
Medlem

kolla kablarna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xape
kolla kablarna

kablarna sitter där dom ska..

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
5770 kräver knappt något, 460W räcker och blir över.

Okej... fan de här går mig på nerverna.. Synd att man har ett moderkort som HP har mixxat med då.. så de inte går o uppdatera bios.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FiskNships
Okej... fan de här går mig på nerverna.. Synd att man har ett moderkort som HP har mixxat med då.. så de inte går o uppdatera bios.

Kolla om du hittar något moderkort begagnat, sälja gamla grafikkortet(150-200kr).
Är nog ditt bästa alternativ eller uppgradera hela systemet (CPU, minne, mobo)

Moderkort s939
http://www.tradera.com/search/result.aspx?search=+socket+939&...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woundead
Kolla om du hittar något moderkort begagnat, sälja gamla grafikkortet(150-200kr).
Är nog ditt bästa alternativ eller uppgradera hela systemet (CPU, minne, mobo)

Moderkort s939
http://www.tradera.com/search/result.aspx?search=+socket+939&...

Ingen direkt lust o köpa massa delar för flera tusen kronor.. så kommer de inte hjälpa iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FiskNships
Ingen direkt lust o köpa massa delar för flera tusen kronor.. så kommer de inte hjälpa iaf.

Nej, det förstår jag. Därför passar det första alternativet mycket bra.

Men för att utesluta helt att grafikkortet är defekt är det ju bra om du testar hos någon kompis.

Permalänk

Nu har hela datorn ramlat ihop, datorn går inte o boota. Kommer inte äns in i bios. Den försöker typ hitta nånting o boota datorn med.. dvdromen.. floppy disk lr nåt. men sen piper den bara och de står boot system failure lr nåt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FiskNships
Nu har hela datorn ramlat ihop, datorn går inte o boota. Kommer inte äns in i bios. Den försöker typ hitta nånting o boota datorn med.. dvdromen.. floppy disk lr nåt. men sen piper den bara och de står boot system failure lr nåt.

Testa att reseta BIOS;

http://www.wikihow.com/Reset-Your-BIOS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woundead
Testa att reseta BIOS;

http://www.wikihow.com/Reset-Your-BIOS

provat det, inget funka:( "Bios rom checksum error" får jag fram, så försöker den boota från CD-ROM o floppy disk..vettefan riktigt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FiskNships
provat det, inget funka:( står bara "insert system disk and press enter"

Testat att boota med en cd/dvd-skiva? typ ubuntu
Kollat så du inte råkat rycka ut sata kabeln till hårddisken?