Bästa grafikkort för mig?

Permalänk
Medlem

Bästa grafikkort för mig?

Hejsan, nu är det så att jag hade tänkt och köpa ett nytt grafikkort, mitt tidigare grafikkort var ett Geforce Point Of View 9600GT 256mb PCI-E kort.

Min budget ligger på ungefär 2000-3200 kr

Det jag har kollat på är: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=490246&view=detailed#Pro... , hade tänkt mig 2 st av dessa i SLI läge
och

http://www.inet.se/artikel/5408701/xfx-radeon-hd5850-1gb-xxx

Min dator:

Nätagg: 630 W

CPU: Amd phenom II 965 BE 3,4 ghz 125W

Moderkort: Asus M3N-HT Deluxe/HDMI (Stöder SLI)

ram minnen: 2gb, funderar på att fixa 2 till.

Skärm: 21 tum

jag kör bf2, slaget om midgård... det är typ allt för tillfället

Så om någon kunde vara snäll o berätta vad som äger utav dem två vore de awesome :), eller om någon kommer på något bättre:)

tack:)

Permalänk
Keeper of Traditions

två stycken GTX 250 förstår jag inte varför du skulle vilja köpa. 5850 XXX är också dumt att köpa, då är det bättre att lägga till ett par hundra så du får ett 5870, och sen klocka det själv.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Hur kom du på att du skulle köra just 250 i SLI? Tror aldrig jag sett det förut...

Jag tycker du är helt rätt ute när du tittar på 5850, och det var ingen dålig variant du länkade. Själv hade jag nog valt:
http://www.inet.se/artikel/5408723/powercolor-radeon-hd5850-p...
Lite billigare, lika bra.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newklear
två stycken GTX 250 förstår jag inte varför du skulle vilja köpa. 5850 XXX är också dumt att köpa, då är det bättre att lägga till ett par hundra så du får ett 5870, och sen klocka det själv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackansson
Hur kom du på att du skulle köra just 250 i SLI? Tror aldrig jag sett det förut...

Jag tycker du är helt rätt ute när du tittar på 5850, och det var ingen dålig variant du länkade. Själv hade jag nog valt:
http://www.inet.se/artikel/5408723/powercolor-radeon-hd5850-p...
Lite billigare, lika bra.

Okej, skit i 250 i SLI, jag såg på youtube en kille som hade en variant av 5850, detta då; http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=576077 ;, den har tweak voltage, han hade tydligen klockat de så han fick 18 000 i 3d mark.. men det blir nog ett sånt grafikkort, tack för era svar :).

Permalänk
Medlem

Iom att du har ett sli moderkort så kanske ett GTX 470 kan vara intressant.

Då har du möjligheten att köpa till ett om ett tag och köra sli.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte dåligt med 250 i SLI, men det är antagligen tystare och mindre varmt med ett kort, så du gör nog helt rätt i att välja singelgpu. Sedan finns ju from maj GTX470, som ju ligger lite högre prismässigt och väl är lite bättre än HD5850. Men är du nöjd med nVidia sedan innan så kanske det är värt en tanke?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Det är inte dåligt med 250 i SLI, men det är antagligen tystare och mindre varmt med ett kort, så du gör nog helt rätt i att välja singelgpu. Sedan finns ju from maj GTX470, som ju ligger lite högre prismässigt och väl är lite bättre än HD5850. Men är du nöjd med nVidia sedan innan så kanske det är värt en tanke?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
Iom att du har ett sli moderkort så kanske ett GTX 470 kan vara intressant.

Då har du möjligheten att köpa till ett om ett tag och köra sli.

Jo jag funderade på det också, men enligt tester så visade sig att den drog mer el, blev mer varmare och lät mer, fast den var lite bättre än 5850.. Dessutom så är ju den 700-800 kr dyrare, känns lite onödigt då jag inte kör dessa "stora" spel som kräver mycket i prestanda.

Sen är det sant som du säger.. om jag nu efter ett halvår eller så skulle vara sugen på att köpa ett till kort, så lär det vara rätt smart o ha ett som stöder SLI, så 470 kanske inte vore en så dum idé trots allt..

Permalänk
Medlem

Du kan inte köra ATI CF på ditt moderkort, ska du köra CF får du byta till ett moderkort som stödjer ATI CF.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

satsa på 5850 eller 5870 (Y)

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seville57
Du kan inte köra ATI CF på ditt moderkort, ska du köra CF får du byta till ett moderkort som stödjer ATI CF.

Jag vet..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joelgbg
satsa på 5850 eller 5870 (Y)

Yeah, blir nog ett 5850

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av valle91

Sen är det sant som du säger.. om jag nu efter ett halvår eller så skulle vara sugen på att köpa ett till kort, så lär det vara rätt smart o ha ett som stöder SLI, så 470 kanske inte vore en så dum idé trots allt..

Eller så köper du ett GTX 275 nu, och sen ett till när du vill ha mer prestanda?

Då har du ett bra grafikkort nu, och möjligheten till SLI.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newklear
Eller så köper du ett GTX 275 nu, och sen ett till när du vill ha mer prestanda?

Då har du ett bra grafikkort nu, och möjligheten till SLI.

hmmm... där sa du något.. :P, hur pass sämre/bättre är gtx 275 gentemot 5850? :), kan du även länka en bra gtx 275 ? från någon butik

Permalänk
Medlem

får ingen dx11 grafik med gtx 275 dock =/

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joelgbg
får ingen dx11 grafik med gtx 275 dock =/

Får man inte i de spel han spelar heller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av valle91
hmmm... där sa du något.. :P, hur pass sämre/bättre är gtx 275 gentemot 5850? :), kan du även länka en bra gtx 275 ? från någon butik

Orkar inte leta upp tester, det kan du enkelt googla efter själv, men ett gtx 275 klarar av det mesta, gammalt som nytt, och kommande.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newklear
Får man inte i de spel han spelar heller.

Orkar inte leta upp tester, det kan du enkelt googla efter själv, men ett gtx 275 klarar av det mesta, gammalt som nytt, och kommande.

Kommande enbart tack vare att stödet för DX9/DX10 inte överges i första taget. Vem vet hur länge det varar när XP rasar i popularitet?

Enda skälet till att välja gammal teknik är om priset är extremt bra.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara