Går det att ta bort textremsan längst ner på tvn?

Permalänk
Medlem

Går det att ta bort textremsan längst ner på tvn?

Det jag undrar är alltså om det finns nåt sätt som jag kan få bort subsen på tv-program?

Via sat som gäller om jag inte minns fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du kollat i inställningarna i boxen?
Jag har ett altenativ i min box, "DVB-textning", dock så verkade det inte göra någon skillnad när jag inaktiverade detta. Använder Boxer.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

Spara programmet till din hårddisk. Sedan kan du redigera bort textremsan ruta för ruta i Photoshop.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

oftast där det är textat så är det inbränt. sällan det ligger ovanpå eller om man har ställt in att varje program ska textas.. ett par knapptryck så kan man generellt sett få textning till vilket program som hälst.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen men det verkar som om jag är fast med textremsan...

Visa signatur
Permalänk

Ja, trots att i princip alla boxar (även de billigaste) verkar ha stöd för soft subs så fortsätter samtliga tv-bolag att bränna in dem (eftersom det säkert finns några gamlingar med skitboxar som inte vill uppgradera).

Mitt tips är att sluta se på tv. Det löser problemet med störande påtvingade undertexter.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

1. Ta två A4.
2. Klipp dem i fyra avlånga bitar.
3. klista fast på TVn där texten brukar vara.
4. ???
5. Good end.

Alternativt kan du ladda ner avsnitten i förtid och se dem när de sänds, för att sedan ta bort dem, glöm inte bort att inte seeda. Fuck "kopieringsrätten" i fall som föreslaget ovan.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

För många år sedan, i slutet av förra årtusendet tejpade jag fast en svart sopsäck längst ner på min "28" tjock-TV för att slippa störas av texten på mina köpkassetter.
Sen kom det ett nytt format kallat "DVD" där man kunde välja att inte visa texten.
Det var tider det.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Om nu texten än inbrännd i programmet hur kan det då så ofta bli så att texten försvinner p.g.a. tekniska fel?

Visa signatur

I can't do this all on my own, I'm no superman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spket
Om nu texten än inbrännd i programmet hur kan det då så ofta bli så att texten försvinner p.g.a. tekniska fel?

True, men det måste vara att undertexter läggs till redan hos "Kanal5" t.ex innan det skickas vidare.. I det andra systemet så skickas ju bilden och undertexterna separat, så digitalboxen visar dom istället.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Silvertejp

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Inaktiv

Falu rödfärg fixar problemet.

Permalänk
Medlem

Ja det går på vissa kanaler, iaf via Comhem. Provade nyss på min box.
Jag kunde välja mellan Av, Auto och Swe.
Vet inte huruvida det är möjligt på Viasatbox dock.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Du kan ju prova att blunda. Visst så försvinner inte texten men du ser den inte i alla fall. Annars finns det ju alltid Tip-Ex.

Visa signatur

Burk: AMD FX-8320 | Radeon R9 270X | 8GB RAM | ASUS M5A97 R2.0 | CM 550W | FDD R4 | Samsung Evo 840 250GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Ja, trots att i princip alla boxar (även de billigaste) verkar ha stöd för soft subs så fortsätter samtliga tv-bolag att bränna in dem (eftersom det säkert finns några gamlingar med skitboxar som inte vill uppgradera).

Mitt tips är att sluta se på tv. Det löser problemet med störande påtvingade undertexter.

Faktiskt så klarar ALLA boxar undertext, t.om. "skitboxar" eftersom dvb-* är standard.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spket
Om nu texten än inbrännd i programmet hur kan det då så ofta bli så att texten försvinner p.g.a. tekniska fel?

För att i bland så gör även tv-människor fel på jobbet
Videoklippen som stationerna har är oftast inte inbrända, utan "bränns in" innan de lämnar byggnaden.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
1. Ta två A4.
2. Klipp dem i fyra avlånga bitar.
3. klista fast på TVn där texten brukar vara.
4. ???
5. Good end.

Alternativt kan du ladda ner avsnitten i förtid och se dem när de sänds, för att sedan ta bort dem, glöm inte bort att inte seeda. Fuck "kopieringsrätten" i fall som föreslaget ovan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
För många år sedan, i slutet av förra årtusendet tejpade jag fast en svart sopsäck längst ner på min "28" tjock-TV för att slippa störas av texten på mina köpkassetter.
Sen kom det ett nytt format kallat "DVD" där man kunde välja att inte visa texten.
Det var tider det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Silvertejp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Falu rödfärg fixar problemet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zimonk
Du kan ju prova att blunda. Visst så försvinner inte texten men du ser den inte i alla fall. Annars finns det ju alltid Tip-Ex.

Har ni inget vettigt att tillföra konversationen så får ni gärna skriva av er någon annanstans. Skärpning.