Hur ska jag göra denna affären säker från Tyskland? Blir jag lurad?

Permalänk
Medlem

Hur ska jag göra denna affären säker från Tyskland? Blir jag lurad?

Via en annonssight för klockor har jag hittat en relativt ovanlig klocka som jag vill köpa från en säljare i Tyskland.

Priset har vi ents om 3475€ samt frakt 50€.

Han verkar fair och vettig men jag skulle vilja vara lite säkrare.
I dagsläget är det tänkt att jag ska sätta in pengarna på hans bankkonto och det känns ju inte riktigt bra.

Så är det ngn som har ngt bra tips på försäljningsförmedling, gärna till fast kostnad. Ebay skulle ju kanske funka men de tar 100€ för att förmedla en sådan affär.

Kan man kolla upp en tysk person på ngt sätt? Motsvarande hitta.se så man kan se att personen finns och bor där han ska etc?

Andra tips tas gärna emot.

Visa signatur

A64 3200+ | Asus K8V deluxe | 1GB pc3200 | Antec Sonata | Connect 3D 9800Pro | 160GB S-ATA Seagate | 200GB S-ATA Seagate | Hyundai L90D+ LCD

Permalänk
Antielefant

Tyskarna har inte samma öppna system som vi har, så nej.

Dock är ju det lättaste när du ändå bor i Lund att åka ner och möta honom på lämpligt ställe? Med tanke på att det är ett köp för 35kkr är det ju enda vettiga.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem

Du bor ju i Lund. Ska du köpa en klocka för runt 35 000 SEK hade iaf jag tagit bil/tåg/flyg och köpt direkt av säljaren. Då kan du ju kontrollera skicket samtidigt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

Och bli rånad på 35k. Klockor = förfalskningar, stöldgods, båda delar, eller lockbete.

Permalänk

Håller med föregående talare, om du har möjlighet alltså.

Annars kan du ju lägga pengarna på 4 stycken GTX 480!

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Och bli rånad på 35k.

Skippa att ta med cashen bara

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Tyskarna har inte samma öppna system som vi har, så nej.

Dock är ju det lättaste när du ändå bor i Lund att åka ner och möta honom på lämpligt ställe? Med tanke på att det är ett köp för 35kkr är det ju enda vettiga.

Ska man ha en uppgift om en tysk kan man i u n d a n t a g s f a l l få tillträde till dessa. Annars är det endast den misstänktes advokat som får ut uppgifter om den misstänkte (om än alls:P)....

F.ö. dra ner till germania som Zcenicx föreslog och gör upp öga mot öga, kreditkort, mot kreditkort.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Tyskarna blåser inte folk på samma sätt som Svenskarna, de har en betydligt högre moral.

Har köpt mängder med dyra saker därifrån och alltid seriöst behandlat.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Likvid
Tyskarna blåser inte folk på samma sätt som Svenskarna, de har en betydligt högre moral.

Har köpt mängder med dyra saker därifrån och alltid seriöst behandlat.

Ahh..

Vad bra, hör ni grabbar? Det finns ingen kriminalitet i Tyskland, det är fritt fram!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Likvid
Tyskarna blåser inte folk på samma sätt som Svenskarna, de har en betydligt högre moral.

Har köpt mängder med dyra saker därifrån och alltid seriöst behandlat.

Tänk om alla tänkte så, vad bra världen skulle vara;)

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att tyskar är dåliga på engelska och därför svåra att få ett vettigt avtal med.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Eller: http://www.blocket.se/security/phishing.htm?ca=11

Citat:

Skicka pengar utomlands
När varan ska skickas till utlandet kan Internetgirot ej användas. Du måste då anlita något annat bolag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LightBlizz

Nu ska vi inte vara sånna.;) :$

Lite längre ner stod: "Välj ett bolag själv och låt inte säljaren föreslå vilken trygghetstjänst ni ska använda. Ta direktkontakt med bolaget, att bedragaren utgett sig för att representera ett seriöst bolag har förekommit. Det har också hänt att mindre seriösa bolag samarbetat med bedragaren för att lura till sig antingen varor eller pengar."

Så det jag menade var att TS kunde: a) hitta lämpligt bolag b) tänka på övriga råd som blocket ger.^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!