Powercolor HD5850 PCS+ 1GB Problem!?

Permalänk
Avstängd

Powercolor HD5850 PCS+ 1GB Problem!?

Hej hej!

Har nyss köpt mig ett PC HD5850 PCS+ 1GB problemet är att jag satte på Furmark för att kolla min temp medans jag duscha och när jag kom ut så hade skärmen dött eller ja det fick ingen signal, blev tvungen att starta om datorn, sen så måste jag ha datorn igång ett tag innan jag kan starta spel annars så låser sig det direkt, har lyckats komma fram till att det är grafikkortet..

Nu till min fråga, en polare har ett Gigabyte HD5770 och han fick bort sina problem genom att höja volten, men det går ju inte på mitt kort..

Så: ska jag skicka till baka det och hoppas på att jag får det lagat eller ett nytt som funkar som det ska??

MVH

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha, så går det när man måste testa det allra värsta i graffetortyrväg, man kommer ju väldigt sällan upp i den workloaden i vanliga spel. =/

Vad har du för nätagg? Bra kylt chassie?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Nätagg är ett Cougar Power 550watt och Chassit är ett NZXT Tempest EVO med 2x120 fram, 1x120bak, 1x120 sidan och 1x140 i toppen så kylningen är det inget fel på..

Jo jag vet att det är tortyr men mina gamla 4830in och mitt 4850 klarade att stå på i över 2timmar utan att skärmen dog, samt att det gick att starta spel direkt när datorn startat, det går ju inte nu för då hänger sig allt, dett har man ju hört lite om men vet ju aldrig vad man ska tro!??

MVH

Permalänk
Avstängd

ATI korten ska ha ett skydd mot att gå sönder i såna där tester vad jag vet. Jag tycker inte du har gjort nåt fel så skicka tillbaka kortet där du köpte det. För om kortet inte tål belastning så är det nåt fel på det

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
ATI korten ska ha ett skydd mot att gå sönder i såna där tester vad jag vet. Jag tycker inte du har gjort nåt fel så skicka tillbaka kortet där du köpte det. För om kortet inte tål belastning så är det nåt fel på det

Lite så jag kände, enligt testerna som jag har sett så har dom hållit korten svala och kört Furmark i minst 1timme utan problem, men mitt kort klarade inte ens det ca 15min.

ska testa idag igen när jag får hem burken den håller på att byggas om nu så att jag får in vattenkylningen i burken ist för att ha den utanför..

Ska tala med inet.se på tisdag och se vad dom säger...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
ATI korten ska ha ett skydd mot att gå sönder i såna där tester vad jag vet. Jag tycker inte du har gjort nåt fel så skicka tillbaka kortet där du köpte det. För om kortet inte tål belastning så är det nåt fel på det

mm stämmer nog mitt 1900xt släckte ner skärmen vid 105 grader.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pompa_kumla
mm stämmer nog mitt 1900xt släckte ner skärmen vid 105 grader.

så varmt blir inte hans kort, det går upp till 78*c vid full load. o då snurrar fläkten på max. o detta problem ska inte förekomma på ett helt oklockat grafik kort som inte änns är voltmoddat....

nä reklamation e fina grejer! ^^

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Avstängd

Jag har bara ont att säga om PowerColor med tanke det 4870x2 kort jag hade innan Sapphire 5870 jag har nu(som funkat som en gud). Inget annat än problem med det kortet och jag var inte ensam om det med samma typ av kort från PowerColor

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Jag har bara ont att säga om PowerColor med tanke det 4870x2 kort jag hade innan Sapphire 5870 jag har nu(som funkat som en gud). Inget annat än problem med det kortet och jag var inte ensam om det med samma typ av kort från PowerColor

Då blir det att ringa till inet.se i morgon och tala med dom och se vad som ska göras, det går ju inte att lösa genom att höja volten som med dom flesta andra korten då det är låst på mitt kort :S

MVH

Permalänk
Medlem

Personligen så kan jag bara rekommendera Asus/Sapphire, aldrig haft något problem med dem. Byta till något av dem är definitivt värt det, även om det kostar någon hundring extra.

Kan du se vilken volt kortet ligger på med hjälp av MSI Afterburner?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Babianen
Personligen så kan jag bara rekommendera Asus/Sapphire, aldrig haft något problem med dem. Byta till något av dem är definitivt värt det, även om det kostar någon hundring extra.

Kan du se vilken volt kortet ligger på med hjälp av MSI Afterburner?

nej de kan han inte.

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Inaktiv

Förutom kortet kan det vara nätagget.
Jag Hade ett ZALMAN 600 HP förut som
drev en dator med en Q6600@3600 samt ett HD 4870 kort.
Det gick alltid bra att starta upp och köra 1 timme eller så
och spänningarna såg bra ut men sedan blev det blå-skärm.

Kör nu med ett Corsair 750W i ena datorn och ett 850W i den andra
och har inga problem längre.
Har haft ett SAPPHIRE 4870 där kortet exploderade med en knall
en dag så jag kan inte påstå att det var nå't lysande kort men jag
har också att annat som fortfarande fungerar bra tillsamans med
ett Powercolor som också funkar bra.

Om du har möjlighet kan du prova ett flytta kortet till en dator
med kraftigare nätaggregat för att se om du får samma problem där.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av casiopeja
Förutom kortet kan det vara nätagget.
Jag Hade ett ZALMAN 600 HP förut som
drev en dator med en Q6600@3600 samt ett HD 4870 kort.
Det gick alltid bra att starta upp och köra 1 timme eller så
och spänningarna såg bra ut men sedan blev det blå-skärm.

Kör nu med ett Corsair 750W i ena datorn och ett 850W i den andra
och har inga problem längre.
Har haft ett SAPPHIRE 4870 där kortet exploderade med en knall
en dag så jag kan inte påstå att det var nå't lysande kort men jag
har också att annat som fortfarande fungerar bra tillsamans med
ett Powercolor som också funkar bra.

Om du har möjlighet kan du prova ett flytta kortet till en dator
med kraftigare nätaggregat för att se om du får samma problem där.

Nätagget är det inte då det har drivit CF system så det är nog itne där problemet ligger, men man vet ju aldrig, får nog kolla upp det, men verkar som att det är kortet då jag har samma problem som McTw1st har haft med sitt 5770 och han har höjt volten för att få det att funka!

nej tyvär någon volt går ju inte att se på skiten, får se om man kanske inte bara byter BIOS på skiten ist..

MVH

Permalänk
Avstängd

Nu har jag ändrat Volten i BIOSen på kortet, låg orginal på 1.063, så jag drog upp den till 1.2 så nu går det att klocka och det verkar funka somd et ska nu!