Duger WD Raptor 36 Gb än?

Permalänk
Medlem

Duger WD Raptor 36 Gb än?

Hej!

Jag köpte en Raptor 36 Gb till min dator för 5,5 år sedan snart. Nu ska jag köpa en ny dator och tänkte mig ha en WD Caviar Green eller motsvarande. Jag vill ha en SSD till system och program men väntar nog tills man kan få en lite rymligare modell för runt tusenlappen.

Frågan är om det är värt att behålla raptorn i det nya systemet tills vidare? Den har ju snabb söktid men läshastigheten är ju snabbare på de nya "långsamma" diskarna som Caviar Green. Den låter ju också mer.

Fördelen är ju att jag kan ha systemet på raptorn och slipper rensa den stora disken från OS och sådant när jag köper SSD senare.

Visa signatur

|[Till 78% kvävekylt system]|

Permalänk
Avstängd

klart den duger ,det gör en vanlig hårdisk med men datorn bloir snabbare helt klart med en ssd

dessutom är den knäpptyst en raptor lever om rätt bra

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
klart den duger ,det gör en vanlig hårdisk med men datorn bloir snabbare helt klart med en ssd

dessutom är den knäpptyst en raptor lever om rätt bra

En vanlig Raptor blir både varm och låter väldigt mycket. Men den kan väl mäta sig med vissa av dagens hårddiskar, dock är tex Samsung F3 mycket snabbare.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xtreme-G
Hej!

Jag köpte en Raptor 36 Gb till min dator för 5,5 år sedan snart. Nu ska jag köpa en ny dator och tänkte mig ha en WD Caviar Green eller motsvarande. Jag vill ha en SSD till system och program men väntar nog tills man kan få en lite rymligare modell för runt tusenlappen.

Frågan är om det är värt att behålla raptorn i det nya systemet tills vidare? Den har ju snabb söktid men läshastigheten är ju snabbare på de nya "långsamma" diskarna som Caviar Green. Den låter ju också mer.

Fördelen är ju att jag kan ha systemet på raptorn och slipper rensa den stora disken från OS och sådant när jag köper SSD senare.

ta vilken disk du vill nästan, men inte green diskar, yuck dom är bara skit, ta en Caviar black eller samsung F1-3 diskarna (älskar min F1 1TB disk, its awsome)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Raid0 med 2 Samsung F3-500Gb = Love <3

Permalänk
Medlem

Tack för svaren...

Min tanke är ju att köpa en SSD i slutet av året eller senare beroende på när jag känner att det är värt.

Jag känner inte att jag vill ha en 7200 RPM disk bara för lagring.

Visa signatur

|[Till 78% kvävekylt system]|

Permalänk

En fråga är hur mycket utrymme du använder för systemet? Om du bara använder en begränsad del av Raptorn tror jag att den kommer vara lite snabbare. Om du använder hela ytan tror jag att läs-/skrivarmens rörelse blir så stor att det är bättre att köra systemet på en partition på en modern disk istället (en med 500 GB per platta).

Permalänk
Medlem

Jag har själv en gammal Raptor 36 disk och... tja, det går säkert att ha den ett tag till men med dagens mått mätt är det en gammal och tråkig disk idag. Dess stora fördel är väl en något snabbare åtkomsttid, ca 8-9 ms i praktiken och i teorin lite snabbare (ca 7 ms), än en modern modern 7200 v/min disk, ca 11-13 ms. Tittar man på överföringshastigheter, både läsande och skrivande, är de tämligen långsamma idag. De tillhör den första SATA1 generationens diskar så de kan inte mäta sig med en modern mekanisk disk idag. T.ex. i genomsnitt har en Samsung F2 - 5400 v/min disk en högre överföringshastighet men en långsammare åtkomsttid än den gamla Raptorn och en F3 är ännu lite bättre överföringshastighet, men det förutsätts att man har ett modernt moderkort med snabba chip.

Ser man på dessa aspekter samt ljudnivå, vibrationer, värme och energiförbrukning kan de inte mäta sig med en modern disk idag t.ex. energiförbrukningen är ungefär dubbelt så hög mot dagens mekaniska diskar. I arbete omkring 13w och i vila omkring 8w - kallstart upp kring 30w eller drygt det, under de första ms för att spinna upp skivan till max hastighet på 10000 v/min. Hög energiförbrukning medför också att mer värme produceras från disken och de har en hög ljudnivå vid hårt skrivande arbete.

Men som Fqvarfort skriver i sitt inlägg, kan du hjälpa upp diskens arbete en liten del med att ha så lite som möjligt installerad material/information på disken. Ett sätt är att ha bara en del av disken partitionerad och resten av diskens yta låter du vara tomt, så att det räcker för ett OS och något mer och alla andra program läggs på en annan disk (med eller utan en RAM-disk om du har stor tillgång på arbetsminne). Frågan om du kan och vill begränsa utrymmet på dina gamla Raptor disk?

Slutligen - Ja, du kan behålla din gamla Rator 36 disk en tid till om du kan fortfarande acceptera dess nackdelar... och som bromskloss, i ett nytt datorsystem till dess du känner dig mogen för att växla över en en SSD-disk. Valet är bara ditt om hur du gör med saken - stanna kvar eller köpa en ny disk.

OT. Jag kommer inför sommaren att byta ut min Raptor till min nya F2 500GB disk sedan jag har bytt ut mitt nuvarande moderkort, till min vardagliga arbetsdator. Jag har provkört min F2 disk och på mitt gamla moderkort med SATA1 chip och då led jag inte så mycket av en något långsammare åtkomsttid på "pappret" (ca 8-9 ms vs 14-16 ms). Här ska tilläggas att här är ett område som SSD-tekniken glänser med vanliga åtkomsttider på under 1 ms och så bra kan inte en mekanisk motorstyrd disk inte bli. Jag kommer framöver gå över till annan lagringsteknik som t.ex. SSD-diskar i andra kommande datorsystem för som OS disk har en SSD-disk sina fördelar mot en mekanisk motorstyrd disk. Det går inte att bortse ifrån SSD-teknikens förtjänster idag där nackdelarna med den blir allt färre i takt med att nya modeller kommer ut i handeln till köparna.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Min gammelraptor på 150Gb gick nyss i pension som systemdisk, och bytte den till en WD 640 black, raptorn går nu istället som dedikerad Fligh Simulator X disk
alldeles lagom i storlek för FSX
På köpet fick jag en tystare dator och WD black upplevs som minst lika snabb.

Nästa blir en SSD för mig i samband med nästa större uppgradering som rycker allt närmare

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack för ett kanoninlägg Saint25!

Som jag misstänkte så är Raptorn inte så mycket att hänga i granen längre trots låga accesstider. Att man undviker att partionera delar av disken är för att datan ska ligga närmare fysisk antar jag? Låter smart, men med 36 Gb kan man inte offra så mycketmen 20-25 Gb för windows 7 är väl rimligt. Jag tror jag använder mig av disken tills vidare av praktiska skäl. Jag har ju stått ut med den hittils så.

Visa signatur

|[Till 78% kvävekylt system]|

Permalänk
Medlem

Tack själv Xtreme-G,

Ja, med dagens normer inom datorvärlden är en Raptor 36 disk gammal även fast den fungerar men den är inte så snabb längre och har en rad olika nackdelar.

Som Fqvarfort och jag har varit inne på är att minska ned aktiviteten på sökarmen i disken vilket man kan göra med att ha en mindre partition på disken som den arbetar inom, vilket hjälper upp arbetet en smula (gör den något snabbare).

Nu vet jag inte hur dina förutsättningar är med bl.a. användningssätt, datorsystem och vilken version av W7an du avser att använda - 32 eller 64-bitars, där 64:an tar mest utrymme på disken.

Men skulle du göra en del optimeringar med t.ex. flytt av växlingsfil, tempfil etc. till en RAM-disk eller annat lagringsmedium (disk) går det att ta ned storleken på W7:an. Då skulle du kunna komma ned på ca 10-15 GB och skulle du försöka på att slimma W7:an ännu mera ska det gå att kunna komma under 10 GB i storlek. Som jämförelse går det med det gamla Win XP Pro, komma ned på under 5 GB, men med lite program och mindre noggrant handhavande är man uppe kring 10 GB. Så frågan om du vill låta operativsystemet ta full kontroll över din hårddisk eller vill du själv försöka styra operativsystemet på hårddisken och inte minst hur mycket grafisk kosmetika vill du ha kvar av W7:an på bl.a. ditt skrivbord, för sådant tar både plats på disken och skäl även kraft från datorn.

Jag kan ge lite tipslänkar som du kan få lite inspiration ifrån och mer finns att söka upp på detta forum och andra forums på internet i ämnet.

"Windows 7 Ultimate Tweaks & Utilities"
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?63273-...

"Fast RAM disk"
http://www.youtube.com/watch?v=a6hzz62Z4oM

"Setup Free Ramdisk for Windows Vista, XP, 2000 and 2003 Server by Britec"
http://www.youtube.com/watch?v=8Hdyt54B_XI

OT. För att stå ut med framförallt oljudet från min Raptor 36 disk, har jag den nu i en, Scythe Quiet Drive - SQD-1000 låda för jag tröttande ganska snart på oljudet från den och i synnerlighet när den arbetar. Min nya F2 disk är som en tyst viskning i jämförelse redan som odämpad disk och stoppar man in den disken i Scythe lådan blir det nog en tyst disk, för ett tystare datorsystem. Men ska det bli helt tyst lagringsmedium får man titta efter en SSD-disk och någon gång framöver kommer även jag ta steget över till den typen av disk.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Helt okej disk, men 36gb är lite litet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elghinnarisa
ta vilken disk du vill nästan, men inte green diskar, yuck dom är bara skit, ta en Caviar black eller samsung F1-3 diskarna (älskar min F1 1TB disk, its awsome)

Jag håller inte med om att green diskarna är skit dom är bra mycket bättre än F1-3 diskarna har max kapacitet på dom samsung är bara skit.

Visa signatur

MIN DATOR ÄR SNABBARE ÄN DIN

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurreeb
Jag håller inte med om att green diskarna är skit dom är bra mycket bättre än F1-3 diskarna har max kapacitet på dom samsung är bara skit.

Green diskar är till för lagring ffs.
F3 och black diskarna är till och ha som systemdisk.
Men Samsung F3 är bäst. För lagring är det F2 som gäller.

Permalänk
Medlem

alla har vi olika åsikter håller absolute inte med i alla fall.

Visa signatur

MIN DATOR ÄR SNABBARE ÄN DIN