Permalänk
Medlem

Ny speldator åt farsan. 25000

Hej, skulle behöva lite hjälp.

Farsan ska ta och byta ut sin gammla dell xps nu. Har suttit och kollat runt på inet, datorbutiken, komplett m.m för hela datorpaket men hittar inget som jag blir riktigt nöjd på. Gränsen har han satt till 25000kr. Skärm har han redan beställt så det är bara burken han vill ha.

Det han ska ha datorn till är spela så klart, Battlefield bad company 2 blir det mest och sedan Modern Warfare 2. Och det ska så klart vara dx11 grafikkort.

Det är viktigt att datorn kommer med montering, så att han slipper sådant.
Såg att sådant fanns på inet för ca800kr.
OBS! glömde skriva att win7 ska vara med.

Men vore sjysst om ni kunde komma med lite bra förslag! Är inte lika insatt i allt längre. Men litar på att ni är det : )

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

amd x6 om han kan vänta runt 3 veckor

5870 CF / 5970 single

Intel ssd

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Finns inget "Battlefield modern combat 2".
Däremot finns "Battlefield 2 modern combat" och "Battlfield Bad company 2".

Permalänk
Medlem

930, 5870 cf, intel 80gb x2 raid 0?

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabbe604
930, 5870 cf, intel 80gb x2 raid 0?

http://img111.imageshack.us/img111/7866/25kia.jpg

Med bara en ssd och en vanlig dvdbrännare så får han 5870 i tri-cf. ssd i raid noll är onödigt. montering har du glömt också.

Permalänk
Medlem

25000 får han bra skit för helt klart, säger som japanen över mig att vänta på AMD 6 kärniga de kommer att rocka skiten ur allt, vara billiga och prisvärda som vanligt.
Sen för 25k skulle jag gå på 1st 5970 , sattsa på ett riktigt bra chassi och ett nätagg på 1kW så får han en knäpptyst burk som aldrig kommer att överbelastas.

Corsair Obsidian 800D 2 490 kr
Corsair HX 1000W 80+ 2 082 kr
XFX Radeon HD5970 2GB Black Edition 5 932 kr
160GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA, Retail 4 290 kr

Totalt: 14 853 kr

PS, finns de tomtar som hävdar att 1kW nätagg inte är nödvändigt... nej en dator för 25k är inte heller nödvändigt men det rockar FETT så att säga. Ska han lägga 25k på en burk är det ingen mening med att köpa ett 650W nätagg för 700 spänn mindre och ligga och tänja på gränsen och ha en fläkt på maxvarv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Med bara en ssd och en vanlig dvdbrännare så får han 5870 i tri-cf. ssd i raid noll är onödigt. montering har du glömt också.

ssd i raid 0 onödigt? och jag tror inte han behöver 3 st 5870 det drar bara mer ström och blir varmare, han maxar alla spela som finns ute med 2 st 5870. montering hade jag glömt men den kanske han kan lägga i själv

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Medlem

Presterar 1st 5970 bättre än 2x5870?

Och han är inte så sugen på vänta, han har inte kunnat spela battlefield alls sedan han köpte det och modern warfare laggar för han =P hans gammla bf2 burk har gjort sitt.

Och ang h50, jag tror inte inet monterar andra processorkylare, bara en tanke. men det ser ju lovande ut det där.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ, som nämnts ovan, är att vänta och se om Amd's kommande 6 kärniga processor presterar lika bra som 930'an...

Edit: Ev så kan han ju ta Corsairs något dyrare 750 W nätagg.

Permalänk
Entusiast

Ingen som tänker dubbla 480:s
Eller dubbla 5970:s. Han hade ju 25 lapp att röra sig med. Alltså en overkill dator.
Ett 5970 är verkligen inte overkill i min mening.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Finns inget "Battlefield modern combat 2".
Däremot finns "Battlefield 2 modern combat" och "Battlfield Bad company 2".

Love it.. håll dig gärna borta i framtiden. Till TS
Sweclockers gjorde nyligen ett test på de nya grafikkorten. kolla gärna det för att se vad du tycker e bäst i pris.

Visa signatur

Macbook Pro Alu - Proson v2600 - dynavoice M65

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Finns inget "Battlefield modern combat 2".
Däremot finns "Battlefield 2 modern combat" och "Battlfield Bad company 2".

Han kanske skrev fel? Kan inte hålla reda på allt ;p

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

Kan ingen fatta att 800D är ett chassi som är tillverkat för vattenkylning?
Annars så är ett HX 750 rekommenderat att köpa istället:
Kallare
Tystare
Drar mindre ström
80+ Silver
Modulärt
Dyrare

//Calle

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk

Core i5, Någon smaskigt RAID0 konfigurering, 5970, Sen fet jävla vattenkylning på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikatataku
Kan ingen fatta att 800D är ett chassi som är tillverkat för vattenkylning?
Annars så är ett HX 750 rekommenderat att köpa istället:
Kallare
Tystare
Drar mindre ström
80+ Silver
Modulärt
Dyrare

//Calle

Är det?

Att det passar bäst för vatten innebär inte att det enbart är byggt för detta.
Det är helt enkelt en alldeles för liten marknad!

Att vissa andra chassin kyler bättre på luft innebär inte att 800D är tillverkat för vatten.

Permalänk
Medlem

Man väljer inte amd i en dator för 25k som folk rekomenderat^^:P tror 4st i7-kärnor är bättre än 6st phenom II-kärnor i spel faktiskt. Annars har ju intel sin 6kärnoga I7 för 10 000kr:P

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LightBlizz
Core i5, Någon smaskigt RAID0 konfigurering, 5970, Sen fet jävla vattenkylning på det.

+1:P
Dator för ca:18k och vatten kylning för resten. Då får man en "riktig" dator.

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flink87
Love it.. håll dig gärna borta i framtiden. Till TS
Sweclockers gjorde nyligen ett test på de nya grafikkorten. kolla gärna det för att se vad du tycker e bäst i pris.

Har man 25 000 att lägga på en burk så är man nog inte ute efter det som är mest prisvärt. Man är snarare nog ute efter max prestanda.
Man kan få en bra burk med ett 5970 å en i5:a för typ 16 000

Permalänk
Medlem

om man har 25 k att röra sig med rekommenderar jag en i7 för att slippa flaskhals på grafikkorten(t)

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av necrodude
Har man 25 000 att lägga på en burk så är man nog inte ute efter det som är mest prisvärt. Man är snarare nog ute efter max prestanda.
Man kan få en bra burk med ett 5970 å en i5:a för typ 16 000

Då får han ju 9000 kronor att köpa cola för!
i7 presterar ofta sämre än i5 i spel, och eftersom han säger att han enbart ska spela är det bättre med ett i5-system. Gärna med vattenkylning som sagt

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk

Har inte corsair någon 350GB SSD?

Dubbla 480 i SLI skulle nog vara något också.

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krock
Presterar 1st 5970 bättre än 2x5870?

Och han är inte så sugen på vänta, han har inte kunnat spela battlefield alls sedan han köpte det och modern warfare laggar för han =P hans gammla bf2 burk har gjort sitt.

Och ang h50, jag tror inte inet monterar andra processorkylare, bara en tanke. men det ser ju lovande ut det där.

Nej, men det är mer prisvärt. Sen så kan man ju sätta in ett extra då quad crossfire förhoppningsvis lönar sig mera. Just nu ger det nästan ingenting.

SSD I raid 0 ger heller inte mycket mera, i vissa fall även mindre.

Så jag tycker:
- Nätagg 850W corsair (modulärt)
- i7 930 / Vänta på AMD's 6kärniga
- 1* 5970
- Snyggt, tyst chassi av eget val
- etc..
Så fabbe604's förslag såg ju riktigt bra ut.

Jo inet lägger på vilken kylare du vill ha, dock inte till grafikkort då de bryter mot
garantin.

Citat:

Love it.. håll dig gärna borta i framtiden. Till TS
Sweclockers gjorde nyligen ett test på de nya grafikkorten. kolla gärna det för att se vad du tycker e bäst i pris.

Så du tycker att din kommentar var nödvändig?
Jag ville bara hjälpa till, endera va de typo eller så visste han helt enkelt inte.
Så därför skrev jag lätt dit va de hette.

Citat:

Då får han ju 9000 kronor att köpa cola för!
i7 presterar ofta sämre än i5 i spel, och eftersom han säger att han enbart ska spela är det bättre med ett i5-system. Gärna med vattenkylning som sagt

Tänkte också på det, har själv en i5 750 som går utmärkt till spel. Bara att överklocka till 3,8+gHz, dock märker jag inte så stor skillnad på det och stock eftersom resten av datorn slöar ner (HDD, grafikkort).

Permalänk
Medlem

Jag anser att en I7'a inte är nödvändigt till en speldator. HT har ju t.o.m sumpat sig lite i vissa spel. Därför valde jag en I5'a. Det ser kanske lite fattigt ut. Men eftersom det var grafik han var ute efter så försökte ja banta ner lite så ja fick in 5970 i CF. Chassit är helt okej enligt mig. Tycker inte att Obsidian är värt 1 lax i detta fallet.

Upp till TS att välja. Men olika förslag och omdömen skadar ju inte.

EDIT: Optisk enhet glömde jag, men går ju att lägga till eller plocka från den andra

Visa signatur

Radeon HD 5770 1GB GDDR5, MSI K9N SLI Platinum nForce 570 SLI ATX, AMD Athlon 64 X2 5200+ 2.6GHz Socket AM2 2MB TX650W

Permalänk
Medlem

jaja men 25000 kr. FÅr man inte 2x gtx480 + I7 för det?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Varför tar alla för givet att han MÅSTE spendera 25 tusen? Om han vill ha en ny dator för BF:BC2 och MW2 så får han ju en som ger grym prestanda i de spelen för under 15 tusen. Jag antar att han har bättre saker att spendera de resterande 10 tusen på än meningslösa saker som ett tredje grafikkort eller vattenkylning?
Ett 5870 och i5 processor sen spelar resten i ärlighetens namn inte så stor roll (då jag antar att han inte kommer lira på flera skärmar eller i några extrema upplösningar)så kommer han garanterat att bli nöjd och kan lägga resten av pengarna på uppgradering senare.

Permalänk
Medlem

Inet Überkill Gamer Fermi Edition
http://www.inet.se/artikel/1517096/inet-%C3%BCberkill-gamer-f...

30k för 480SLI och I7a

Visa signatur

Radeon HD 5770 1GB GDDR5, MSI K9N SLI Platinum nForce 570 SLI ATX, AMD Athlon 64 X2 5200+ 2.6GHz Socket AM2 2MB TX650W

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mansonite
Då får han ju 9000 kronor att köpa cola för!
i7 presterar ofta sämre än i5 i spel, och eftersom han säger att han enbart ska spela är det bättre med ett i5-system. Gärna med vattenkylning som sagt

NAAAJS 9000kr cola. Det blir många härliga speltimmar framför burken. Det blir väl 1800 burkar cola. MMmmm MMMmm MMMmmmm

Hmmm en i5:a. 2-3st 480:s hade varit najs. Tror jag hade föredragit 3st 480SLI
än 2st 5970. Fast du får man ju ha ett nätagg som heter duga. Undrar om inte
3st 5870 är att föredra framför 2st 480? Nån som vet?
Priset blir ungefär detsamma

Permalänk
Medlem

gillar rejmojs förslag även om jag tycker 25 är overkill. Funkar lika bra med att lägga 15000 och lägga 10 000 på något annat skoj.

Permalänk
Medlem

25k kr för att maxa Battlefield BC2 känns onödigt, maxar med systemet i sign. Ett tips är dock att välja nVidia framför ATI om man vill komma in först vid mapchange. Crossfire/SLI hade jag undvikt då det buggar så mycket.

Permalänk
Medlem

För spelupplevelse måste det ju bara sjukt mycket mer värt att satsa på 3 skärmar. Han sa att han hade fixat skärm, men kanske han bara har en? Riktigt bra ljud är ju också att föredra. Alltid viktigt att kolla på hela balansen i en setup. Bra mus, bra ljud, bra skärm(ar) är ju minst lika viktigt som att få 200 fps liksom.

Bara en tanke.
/Tullen

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.