Elmor slår världsrekord i SuperPi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av propan
Undra hur länge en processor skulle överleva med adekvat kylning med den volten?

Om värdet stämmer, tydligen lite längre än 5min 41sec 484ms

Antar att du menade utan adekvat kylning:D

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Ett poäng går till MulleEng som lyckades genom en ironisk felformulering starta en lång debatt om oändligheten

OnTopic: Shit vilken beräkningskraft som mänskligheten har tillgång till! Jag tänker om man jämför med om man skulle räkna ut 32 miljoner decimaler av pi på annat sätt än med datorer så skulle det nog ta bra mycket längre tid ^^ Ang. Elmors insats så är jag avis... Jag skulle också vilja vara grym på att överklocka!

OffTopic: De flesta som skriver om denna oändlighet tycker jag har rätt. De som säger att andra har fel verkar vilja att det matematiska definitionen av pi är den enda och rätta...

Människan kan väl inte veta någonting utan att sätta upp en definition, och oändligheten har ju ett antal olika definitioner som inte säger samma sak?

En definition jag har hört av oändligheten är att något är oändligt när man inte vet vart ändarna är, dvs för mig kan E4an vara oändlig eftersom jag själv inte sett ändarna och kan inte med säkerhet säga att den slutar där andra påstår att den slutar.

En annan definition är ju att 0,99... = 1 eftersom det är omöjligt att göra någon mätbar skillnad, och denna definition stämmer ju även överens med andra definitioner.

Det jag vill säga är att de personer som har "fel" kanske inte har det, för de ser det kanske ur en annan definition än den du menar. Sen om det är samma definition ni syftar på så har såklart en fel om ni tycker olika

Permalänk
Medlem

När debatten ändå nu handlar om att gå mot oändligheten får man börja med att ställa sig frågan när oändligheten börjar. Är det sedan den första mätbara tidpunkten nådde jorden eller innan den? Evigheten kan alltså utspelats i forntid då den uppstod på allt som kommer någonsin uppstå och blir på så sätt större än allt hela tiden. Därför är evigheten ouppnåelig då den expanderar till precis inom det vi i rum kan uppfatta. Problemen börjar istället då vi blandar ihop tid och oändlighet, den kan påverka rum och på så sätt ändra allt vi någonsin vetat.

Permalänk
Medlem

Denna tråd blev en mycket filosofisk och intressant tråd att läsa tycker jag personligen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hesjana
När debatten ändå nu handlar om att gå mot oändligheten får man börja med att ställa sig frågan när oändligheten börjar. Är det sedan den första mätbara tidpunkten nådde jorden eller innan den? Evigheten kan alltså utspelats i forntid då den uppstod på allt som kommer någonsin uppstå och blir på så sätt större än allt hela tiden. Därför är evigheten ouppnåelig då den expanderar till precis inom det vi i rum kan uppfatta. Problemen börjar istället då vi blandar ihop tid och oändlighet, den kan påverka rum och på så sätt ändra allt vi någonsin vetat.

Oändlighet i den bemärkelse som företrädelsevis avses i inläggen har inget med tid att göra, den är ett matematiskt begrepp. Den är också för de flesta väldigt kontraintuitiv. Det är därför trådar om det faktum att 0.999... = 1 brukar kunna bli några tusen inlägg långa. Personligen fascineras jag mer av t.ex Torricellis trumpet, en figur som fås om funktionen 1/x roteras kring x-axeln, vanligtvis från x=1 till x=oändligheten. Den har den märkliga egenskapen att den har ändlig volym men oändlig area. Den går alltså att fylla med en ändlig mängd målarfärg (integrerar man från 1 till oändligheten blir volymen = Pi) men den har oändlig area, dvs fylla den går bra, men att måla insidan kräver en oändlig mängd färg.

/Hast

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Njukie

Människan kan väl inte veta någonting utan att sätta upp en definition, och oändligheten har ju ett antal olika definitioner som inte säger samma sak?

En definition jag har hört av oändligheten är att något är oändligt när man inte vet vart ändarna är, dvs för mig kan E4an vara oändlig eftersom jag själv inte sett ändarna och kan inte med säkerhet säga att den slutar där andra påstår att den slutar.

Självklart kan man ha sin egen subjektiva definition på oändlighet, men då bör man också vara medveten om att det är just en egen definition. Då den matematiska är den som har någon praktisk betydelse (exempelvis i all ingenjörskonst, dvs hus, bilar, broar, kärnkraftverk, datorer osv) kan jag tycka det är rimligt att man berättar för folk att deras definition inte riktigt stämmer överens med den värld vi lever i.

Som ett motexempel till den citerade definitionen: det finns oändligt många tal mellan 0 och 1.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Njukie
Denna tråd blev en mycket filosofisk och intressant tråd att läsa tycker jag personligen

Med tanke på att dess originalämne är djupt ointressant, kanske rentav oändligt ointressant, så är det väl inte så konstigt

Permalänk

Grattis till rekordet:)

Angående oändlighets snacket, om pi är oändligt, så måste det betyda att ingen cirkel är helt rund? Eller...

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helikoptermacka
Grattis till rekordet:)

Angående oändlighets snacket, om pi är oändligt, så måste det betyda att ingen cirkel är helt rund? Eller...

Jo då. Pi har inte med formen på cirkelns kropp att göra utan det är ett förhållande mellan hur lång radien är till omkretsen på cirkeln.
Däremot är det lite ovanligare med en exakt heltalsradie där omkretsen är exakt ett heltal också ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aent
Självklart kan man ha sin egen subjektiva definition på oändlighet, men då bör man också vara medveten om att det är just en egen definition. Då den matematiska är den som har någon praktisk betydelse (exempelvis i all ingenjörskonst, dvs hus, bilar, broar, kärnkraftverk, datorer osv) kan jag tycka det är rimligt att man berättar för folk att deras definition inte riktigt stämmer överens med den värld vi lever i.

Ang. praktisk betydelse så används ju den matematiska ja, men bara till förarbetet. Sen krävs det ju samtidigt att man lägger till "definitioner" eller vad jag ska kalla det under de specifika förhållandena då man aldrig kan uppnå ett exakt resultat. Jag kan tex. inte förvänta mig att uranatomerna i en kärnreaktor klyvs exakt vad uträkningarna visar då vi aldrig i praktiken kommer kunna utföra exakta observationer.

Men jag håller helt klart med dig om att det är bra att berätta vilken den allmänna definitionen är, men samtidigt så vill jag inte att personer ska bli tillsagda hur de ska tycka och tro, utan att själva få ha sin åsikt och bild då de ofta är hos de okunniga nya idéer kommer ifrån.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aent
Som ett motexempel till den citerade definitionen: det finns oändligt många tal mellan 0 och 1.

0 och 1 är ju inte de båda ändarna på din utforskning av alla tal mellan 0 och 1. Att du har en begränsning att det ska vara tal mellan 0 och 1 kan ju vara en ände, sen så kan den andra änden vara ett tal däremellan. tänk dig en tallinje med oändligt många tal mellan 0 och 1 i ändarna. Böj sedan tallinjen på mitten. Du står där 0 och 1 möts och vet att det är en vikt tallinje. Du vet nu vilka ändarna är, men inte de som är i mitten.

Att veta begränsningarna är ju bra för att kunna begränsa sitt avsökningsområde, men du vet inte hur mycket du kommer finna däremellan. Därmed kan man säga att du vet en av ändarna, men inte den andre. Då man vet de båda ändarna och allt däremellan så kan man sedan konstatera att det är ändligt de man utforskat.

Hoppas det där blev begripligt...

Permalänk

Knappt men man får försöka:D

Visa signatur

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helikoptermacka
Grattis till rekordet:)

Angående oändlighets snacket, om pi är oändligt, så måste det betyda att ingen cirkel är helt rund? Eller...

Precis. Man kan ju aldrig göra cirkeln helt rund eftersom det hela tiden går att lägga till fler decimaler till cirkelns omkrets och därigenom få den mer och mer exakt. Men eftersom pi är irrationellt kommer man aldrig "fram till slutet".

Om man har en cirkel med diametern 1 cm och omkretsen 3,14 cm är ju den cirkeln inte helt rund. Gör man den ännu mer exakt blir den 3,14159265 cm men den är fortfarande inte helt rund. Man kan fortsätta lägga till fler decimaler hur länge som helst och få ett alltmer exakt närmevärde. Det går dock aldrig att få den helt exakt rund eftersom pi är ett irrationellt tal.

Perfekta cirklar är endast möjliga i teorin.

Visa signatur
Permalänk

nu hr vi hittat en till sak som är oöndlig, teoretiska diskutioner bland nördar

ni som nu envisas med att det omöjligtvis kan vara oändligt, varför räknar ni inte ut det då? jag menar tillsammans besitter ni förmodligen en ganska ansenlig beräkningskapasitet i form av en eller flera relativ vassa datorer var och det bör ju inte vara värre än att köra lämpligt beräkingsprogram ett tag så har ni ju svart på vitt i sånna här diskutioner. vist det lär ta några år men det kan det väl vara värt.?

Permalänk
Avstängd

Hur vida det finns olika definitioner på oändlighet är ju en fråga som är debatterad ibland så väl matematiker som filosofer.

Vill man läsa mer om hur oändlighet kan definieras så kan jag rekommendera att läsa lite G. Cantor. Underhållande läsning om man tycker diskussionen i denna tråd har varit givande.

Kan dessutom rekommendera http://www.maths.lth.se/matematiklth/grundkurser/matkomm/matkommforelasning104.pdf om man vill fördjupa sig.

Ontopic:

För att göra en parallell till sportvärlden. Detta är som att låta de dopade delta i fridrotts-vm. Det skulle vara mycket roligare att se dessa världsrekord göras med endast lanserade produkter samt luftkylning. Då skulle det verkligen visa hur pass duktiga dessa klockare är.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oreo
Precis. Man kan ju aldrig göra cirkeln helt rund eftersom det hela tiden går att lägga till fler decimaler till cirkelns omkrets och därigenom få den mer och mer exakt. Men eftersom pi är irrationellt kommer man aldrig "fram till slutet".

Om man har en cirkel med diametern 1 cm och omkretsen 3,14 cm är ju den cirkeln inte helt rund. Gör man den ännu mer exakt blir den 3,14159265 cm men den är fortfarande inte helt rund. Man kan fortsätta lägga till fler decimaler hur länge som helst och få ett alltmer exakt närmevärde. Det går dock aldrig att få den helt exakt rund eftersom pi är ett irrationellt tal.

Perfekta cirklar är endast möjliga i teorin.

Näe. det går att göra perfekt runda cirklar. Men inte om man utgår ifrån en specifik radie. Eller, ja det går egentligen inte att rita en perfekt rak linje heller då det alltid finns felmarginaler i ritverktygen, exempelvis linjalen.
Men om man bortser från precisionsaspekten i själva ritverktyget så kan man rita en cirkel utan detta decimalfel med en vanlig passare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morkul
För att göra en parallell till sportvärlden. Detta är som att låta de dopade delta i fridrotts-vm. Det skulle vara mycket roligare att se dessa världsrekord göras med endast lanserade produkter samt luftkylning. Då skulle det verkligen visa hur pass duktiga dessa klockare är.

Det kanske är nästa stora grej? Dopning-VM friidrott ;). Inte så bra med tanke på personskador och förebilder, men annars hade det varit bästa bästa, haha.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morkul

Ontopic:

För att göra en parallell till sportvärlden. Detta är som att låta de dopade delta i fridrotts-vm. Det skulle vara mycket roligare att se dessa världsrekord göras med endast lanserade produkter samt luftkylning. Då skulle det verkligen visa hur pass duktiga dessa klockare är.

Äh, det är ju tvärt om. Det du efterlyser är ju Anja Pärson på försvarets Vita Blixten eller Susanna Kallur springandes 110 meter häck i moonboots. Och skoterställ.

/Hast

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morkul

För att göra en parallell till sportvärlden. Detta är som att låta de dopade delta i fridrotts-vm. Det skulle vara mycket roligare att se dessa världsrekord göras med endast lanserade produkter samt luftkylning. Då skulle det verkligen visa hur pass duktiga dessa klockare är. [/B]

Nja, kvävekylning är något alla kan få tag på, fast olanserade produkter anser även jag vara lite fusk.

Fast, vem säger nej om ett företag vill ge en prylar som inte finns på marknaden ännu:]

Ser fram emot den dagen då överklockare fräser upp ledningsbanorna på moderkortet för att löda på extra strömförsörjning vilket de hackat ihop av ett gammalt oscilloskop och en klockradio:], eller när någon kommer på att man kan modifiera sockeln som processorn sitter i för att kunna utöka klockfrekvensen.

Kylning med kolsyreis och flytande kväve var exklusivt 10 år sedan, nu behövs nya idéer på hur överklockning skall gå till :]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Näe. det går att göra perfekt runda cirklar. Men inte om man utgår ifrån en specifik radie. Eller, ja det går egentligen inte att rita en perfekt rak linje heller då det alltid finns felmarginaler i ritverktygen, exempelvis linjalen.
Men om man bortser från precisionsaspekten i själva ritverktyget så kan man rita en cirkel utan detta decimalfel med en vanlig passare.

http://wiki.answers.com/Q/Can_anyone_make_a_perfect_circle

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Äh, mycket tjafs om cirklar, oändlighet o mystiska mobon.

Grabben har ju slått värdsrekord. Sug i er av äran, Sverige bäst igen.

Osså stort grattis till Elmor han leve.
Hurra, Hurra, Hurra, Hurra.

Visa signatur

A8N5X|X2 4400|2x BallistiX Tracer 1024MB| Asus 7800GTX

Permalänk
Medlem

Ja mena förstås världsrekord.

mvh

Visa signatur

A8N5X|X2 4400|2x BallistiX Tracer 1024MB| Asus 7800GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oreo
Precis. Man kan ju aldrig göra cirkeln helt rund eftersom det hela tiden går att lägga till fler decimaler till cirkelns omkrets och därigenom få den mer och mer exakt. Men eftersom pi är irrationellt kommer man aldrig "fram till slutet".

Om man har en cirkel med diametern 1 cm och omkretsen 3,14 cm är ju den cirkeln inte helt rund. Gör man den ännu mer exakt blir den 3,14159265 cm men den är fortfarande inte helt rund. Man kan fortsätta lägga till fler decimaler hur länge som helst och få ett alltmer exakt närmevärde. Det går dock aldrig att få den helt exakt rund eftersom pi är ett irrationellt tal.

Perfekta cirklar är endast möjliga i teorin.

Vad är en perfekt cirkel? Är det en cirkel som har ett sådant förhållande mellan omkrets och diameter att pi blir rationellt?

Som lekman skulle jag säga att en perfekt cirkel är en cirkel där radien är konstant över hela cirkelns period. Detta borde gå att skapa med ett verktyg som har en konstant radie samt en bra förankring i cirkelns mittpunkt. Att det sedan inte går att exakt bestämma cirkelns omkrets är en annan fråga..

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ford Prefect
Vad är en perfekt cirkel? Är det en cirkel som har ett sådant förhållande mellan omkrets och diameter att pi blir rationellt?

Som lekman skulle jag säga att en perfekt cirkel är en cirkel där radien är konstant över hela cirkelns period. Detta borde gå att skapa med ett verktyg som har en konstant radie samt en bra förankring i cirkelns mittpunkt. Att det sedan inte går att exakt bestämma cirkelns omkrets är en annan fråga..

Cirkelns omkrets är alltid en mutlipel av pi, således går det aldrig att få den helt jämn.

Tänk dig att du ska dra ett rakt streck som är pi i långt. Går det? Nej. Alltså går det inte heller att "göra en cirkel" av det strecket.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oreo
Cirkelns omkrets är alltid en mutlipel av pi, således går det aldrig att få den helt jämn.

Tänk dig att du ska dra ett rakt streck som är pi i långt. Går det? Nej. Alltså går det inte heller att "göra en cirkel" av det strecket.

Ok för att förtydliga vad jag menade; Såg de gamla grekerna en cirkel och tänkte - hmm hur funkar denna geometri, vad har den för förhållande mellan radie och omkrets? Eller var det så att de gamla grekerna kom på ett skönt irrationellt tal och försökte anpassa detta tal till något i verkligheten? Vad kom först, cirkeln eller talet pi?

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ford Prefect
Ok för att förtydliga vad jag menade; Såg de gamla grekerna en cirkel och tänkte - hmm hur funkar denna geometri, vad har den för förhållande mellan radie och omkrets? Eller var det så att de gamla grekerna kom på ett skönt irrationellt tal och försökte anpassa detta tal till något i verkligheten? Vad kom först, cirkeln eller talet pi?

Givetvis så "kom cirkeln först" och man strävade efter att ta fram pi, detsamma gjorde kineserna, mongolerna, egypterna och babylonerna som faktiskt var först med att komma på det här med pi, de fick fram 25/8 = 3,125 vilket är pi i någonlunda grov form.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oreo
Cirkelns omkrets är alltid en mutlipel av pi, således går det aldrig att få den helt jämn.

Tänk dig att du ska dra ett rakt streck som är pi i långt. Går det? Nej. Alltså går det inte heller att "göra en cirkel" av det strecket.

Näe, det går inte att rita ett streck som är pi långt. Inte heller pi meter. Så det går inte att använda just det strecket eftersom att man inte kan rita pi längder.

Men ett streck på exakt en meter går. Det finns ju inget som säger att radien måste vara definierad för cirkeln. Och en cirkel med exakta omkretsen en meter går också. Eller, ja egentligen går inte dessa två saker att göra heller såklart på grund av verktygsprecisionen. men om vi bortser från detta och tittar på den egentliga problematiken. Det som inte går är att definiera en exakt omkrets med ett reellt tal som radie till en cirkel och vise versa.

Som jag sagt innan. En passare behöver inte tänka på decimaler eller avrundade värden. Vad stoppar passaren från att göra en helt rund cirkel? Ja, precisionen i verktyget såklart men avrundningsproblematiken med pi existerar inte för passaren.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankof
Om värdet stämmer, tydligen lite längre än 5min 41sec 484ms

Antar att du menade utan adekvat kylning:D

Nej nej, en processor som blir matad med denna volten men håls kall "slits" betydligt snabbare än en med samma temperatur fast med lägre volt. Skulle veta hur länge en sån här processor orkar hålla sig vid liv:D

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Det som inte går är att definiera en exakt omkrets med ett reellt tal som radie till en cirkel och vise versa.

Detta skulle medföra att pi inte finns:

Säg att vi har en omkrets O som inte exakt kan fastställas när vi har en radie som är reell:

O = Pi * 2R

Således, om vi säger att R är 0.5 erhåller vi:

O = Pi

Men denna omkrets är enligt dig inte exakt, varvid relationen mellan diametern av en cirkel och dess omkrets inte är Pi, vilket leder till att vår ursprungsformel blir omöjlig, ty Pi är ej definierad:

O = ? * 2R

Att man inte skulle kunna rita en irrationell sträcka som Pi men samtidigt kunna rita någon rationell sträcka är en omöjlighet. Detta då, om man som du påstår, kan rita en meter så kan man även rita den irrationella sträckan roten ur två meter. Således får du antingen säga att ingen sträcka kan ritas exakt, vilket i sig är en motsägelse för alla sträckor som ritas har en exakt längd, eller erkänna att alla sträckor kan ritas.

Permalänk
Keeper of Traditions

Grattis till värdsrekordet!

För min dator tog det hela 22 minuter, så lite skillnad är det ju.

Tyvärr har jag inget att lägga till i denna evighetsdiskussion, men ni verkar ju klara er bra själva =/

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av horace_green
Detta skulle medföra att pi inte finns:

Säg att vi har en omkrets O som inte exakt kan fastställas när vi har en radie som är reell:

O = Pi * 2R

Således, om vi säger att R är 0.5 erhåller vi:

O = Pi

Men denna omkrets är enligt dig inte exakt, varvid relationen mellan diametern av en cirkel och dess omkrets inte är Pi, vilket leder till att vår ursprungsformel blir omöjlig, ty Pi är ej definierad:

O = ? * 2R

Att man inte skulle kunna rita en irrationell sträcka som Pi men samtidigt kunna rita någon rationell sträcka är en omöjlighet. Detta då, om man som du påstår, kan rita en meter så kan man även rita den irrationella sträckan roten ur två meter. Således får du antingen säga att ingen sträcka kan ritas exakt, vilket i sig är en motsägelse för alla sträckor som ritas har en exakt längd, eller erkänna att alla sträckor kan ritas.

Well. Det jag säger är att det är väldigt svårt att rita en sträcka med önskad exakt längd. Självfallet får alltid en ritad linje en viss sträcka, men du förstår säkert själv att det är är väldigt svårt att rita en sträcka som är EXAKT en meter. Det kag kan erkänna är att detta INTE är en motsägelse. Men som jag skrev så kan vi väl bortse från detta faktum då det är mindre intressant för diskussionen. Grunden till denna svårt torra förklaring kom ju från vad oreos skrev och därmed för att undvika missförstånd.

Ditt matematiska resonemang stämmer helt och hållet. Och det är sant att man kan definiera en exakt omkrets med ett reellt tal . Jag uttryckte mig sämre ändra gången än första. Hur ska jag säga det istället...
Jo omkretsen och radien är sällan två reella tal. Använder man inte det irrationella talet pi i storleksdefinitionen för för radie och omkrets utan riktiga siffror så är det väldigt sällan man kan skriva båda talen exakt ;).

Inte konstigt att det misstolkades första gången, men är du med på vad jag säger nu?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled