Hur mycket är NES värt nu?

Permalänk

Hur mycket är NES värt nu?

Tja

Som rubriken säger så undrar jag hur mycket NES är värt ungefär nu.

Funderar på att köpa en konsol på tradera med en zapper och super mario bros./duck hunt. Kartongen till konsolen + manualer följer med och konsolen ser helt ny ut och connectorn funkar perfekt.

Hur mycket är den värd skulle ni tro? Hur mycket ska jag lägga som maxbud?

Om någon moderator inte gillar tråden är det bara att ta bort den

All hjälp uppskattas.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Tänkte du köpa den för att spela på eller lägga undan och hoppas sälja dyrare i framtiden?
Jag såg att de flesta (alla?) NES som säljs med kartong är utländska versioner och det är ju inte lika kul att ha som en Bergsala-utgåva.
400-500kr tycker jag är rimligt för det paketet du funderar på fastän det är franska versionen.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Tänkte du köpa den för att spela på eller lägga undan och hoppas sälja dyrare i framtiden?
Jag såg att de flesta (alla?) NES som säljs med kartong är utländska versioner och det är ju inte lika kul att ha som en Bergsala-utgåva.
400-500kr tycker jag är rimligt för det paketet du funderar på fastän det är franska versionen.

Tänkte bara ha för att spela på.

Hur visste du att det var en fransk version? Skrev jag det? Gissar på att du såg den på tradera ^^

Btw... vad menas med SCN?

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Här hittar du använda NES system:
http://www.spelfyndet.se/

Priset ligger mellan 599 - 2290kr, beroende på modell och skick!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Zappern fungerar inte med LCD/plasma utan enbart med CRT, fast det kanske du redan var medveten om?

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [vEX]
Zappern fungerar inte med LCD/plasma utan enbart med CRT, fast det kanske du redan var medveten om?

kan du specificera bättre varför just detta ,handlar det om hur den reflekterar eller ja bättre förklaring

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [vEX]
Zappern fungerar inte med LCD/plasma utan enbart med CRT, fast det kanske du redan var medveten om?

Det vet jag redan, men om jag köper spelet ska jag ta min gamla tjockisskärm bara till NES så blir det lite mer retro känsla ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
kanduspecificera bättre varför just detta ,handlar det om hur den reflekterar eller jabättre förklaring

Läs: http://en.wikipedia.org/wiki/Light_gun

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

8-900
la strax över 1000 kr för min förra året men då fick jag med 4 spel.

Visa signatur

Phenom II x 4 925 - Gigabyte 5750 - Asus M4A78T-E - 2x2GB Crucial BallistiX 1333 MHz 7-7-7-24 - OCZ Fatal1ty Series 550W PSU - WD Caviar black 640GB

Permalänk
Medlem

När jag fick mitt begagnade nes i födelsedagspresent för ca 2år sen så kostade den iaf 800:- med en handkontroll, allt begagnat men i fräscht skick.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

En fullt fungerande NES får du garanterat för ca 2-3 hundra och spelen till ska du kunna hitta för mellan 25-100 om det inte råkar vara sällsynt exemplar. Zelda är inte värt mer än 100-150, men pga att det är ett bra spel lägger folk tyvärr ut den för mycket mer.

Jämför inte med vad till exempel spelfyndet och kapten krok tar då de har hiskeliga överpriser, för att de kan.

Leta hellre efter konsolen på blocket så blir det billigare. Använder du tradera får du visserligen det enklare och säkrare, men betydligt dyrare. Det finns ju de som tror att dessa konsoler är sällsynta på något vis, vilket de inte är.

Lycka till, vad du än betalar lär du ändå få det roligt med den!

EDIT1:

SCN = Scandinavia
Spel och konsoler importerade av Bergsala AB, detta för att spelen normalt brukar ha Sv/Fi/No/Dk-bruksanvisning.

De har även ett högre samlarvärde.

Ska du bara spela så funkar det utmärkt med till exempel NOE (Nintendo of Europe), brukar vara tyskimport. Spelet är dock oftast på engelska, men se upp är titeln tysk kan spelet också vara på tyska. Nu är det väl iofs inte så mycket dialog i NES-spelen.

Det du ska passa dig för är UKV-spel då de har en annan region vilket kräver antingen en UKV-NES eller en regmoddad NES.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogga
En fullt fungerande NES får du garanterat för ca 2-3 hundra och spelen till ska du kunna hitta för mellan 25-100 om det inte råkar vara sällsynt exemplar. Zelda är inte värt mer än 100-150, men pga att det är ett bra spel lägger folk tyvärr ut den för mycket mer.

Jämför inte med vad till exempel spelfyndet och kapten krok tar då de har hiskeliga överpriser, för att de kan.

Leta hellre efter konsolen på blocket så blir det billigare. Använder du tradera får du visserligen det enklare och säkrare, men betydligt dyrare. Det finns ju de som tror att dessa konsoler är sällsynta på något vis, vilket de inte är.

Lycka till, vad du än betalar lär du ändå få det roligt med den!

EDIT1:

SCN = Scandinavia
Spel och konsoler importerade av Bergsala AB, detta för att spelen normalt brukar ha Sv/Fi/No/Dk-bruksanvisning.

De har även ett högre samlarvärde.

Ska du bara spela så funkar det utmärkt med till exempel NOE (Nintendo of Europe), brukar vara tyskimport. Spelet är dock oftast på engelska, men se upp är titeln tysk kan spelet också vara på tyska. Nu är det väl iofs inte så mycket dialog i NES-spelen.

Det du ska passa dig för är UKV-spel då de har en annan region vilket kräver antingen en UKV-NES eller en regmoddad NES.

Tack för de långa svaret

Köpte precis Super Mario Bros. 3 på trader (inkl. manual och dammskydd) för 85kr. Sen såg jag att ett vanligt SMB 3 spel utan något till gick för 160kr.
Var det ett bra köp eller var bara den andra dum?

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Det är också ett typiskt spel som brukar gå för överpriser så man kan nog anse att din var prisvärd i alla fall. Har man tur hittar man den dock för billiga 50, men som sagt inte ett dumt köp alls framförallt då du fick med manual.

Spel med kartong och manual, speciellt en fin kartong kan beroende på spel öka med hundralappar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogga
Det är också ett typiskt spel som brukar gå för överpriser så man kan nog anse att din var prisvärd i alla fall. Har man tur hittar man den dock för billiga 50, men som sagt inte ett dumt köp alls framförallt då du fick med manual.

Spel med kartong och manual, speciellt en fin kartong kan beroende på spel öka med hundralappar.

Ok

Men vad säger du om paketet i första posten.

Hur mycket borde jag max lägga?

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A Sandberg
Tänkte bara ha för att spela på.

Hur visste du att det var en fransk version? Skrev jag det? Gissar på att du såg den på tradera ^^

Ok, isåfall tycker jag att en femhundring är rimligt att betala för den, kartongen i sig har ju inget större värde eftersom den är på franska.
Ja jag kollade på NES-auktionerna och såg bara en som stämde in på din beskrivning.
Det lustiga är att en kartong i bra skick kan vara värd mer än innehållet, jag menar de flesta kassetter och basenheter finns ju kvar men kartongerna har tagit mycket stryk.
Jag minns åttiotalet när jag och min storasyster fick vårat NES i julklapp, tänk om man hade vetat då hur mycket ett sånt i oöppnad förpackning skulle vara värt om 25år, fast det hade nog blivit svårt att övertala farsan att köpa ett till och lägga undan.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Ok, isåfall tycker jag att en femhundring är rimligt att betala för den, kartongen i sig har ju inget större värde eftersom den är på franska.
Ja jag kollade på NES-auktionerna och såg bara en som stämde in på din beskrivning.
Det lustiga är att en kartong i bra skick kan vara värd mer än innehållet, jag menar de flesta kassetter och basenheter finns ju kvar men kartongerna har tagit mycket stryk.
Jag minns åttiotalet när jag och min storasyster fick vårat NES i julklapp, tänk om man hade vetat då hur mycket ett sånt i oöppnad förpackning skulle vara värt om 25år, fast det hade nog blivit svårt att övertala farsan att köpa ett till och lägga undan.

Det gick för typ 750kr så jag sket i det. Ska fortsätta leta.

Hittade ett annat för köp-nu 700kr (800 med frakt) och det följde med 8 spel. Ska jag köpa det? Spelen är värda ungefär 300kr.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Beror på vilka 8 spel det är såklart.
Är det Mega Man 1-7 + Zelda så är det ett ganska bra köp skulle jag säga.

Visa signatur

xellos: i7 920 @ 3,9 GHz | Asus P6T Deluxe V2| Corsair 1000W | Corsair 6GB 1600MHz DDR3 | PowerColor ATI 4870x2 x2 CrossFire | Creative SB Xtreme Gamer | 60GB SSD + 500GB Sata II | Samsung t220 x2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hasseboy
Beror på vilka 8 spel det är såklart.
Är det Mega Man 1-7 + Zelda så är det ett ganska bra köp skulle jag säga.

Agree.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Det enda jag har att säga är:
1. Skaffa en htpc vid din lcd-tv
2. skaffa två st logitech rumblepad 2 cordless
3. tryck in sega, nes, snes, gameboy och hela fadderullan
4. Njut av att du inte har sladd och att du spelar på en tv som är större än 28 tum

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dattuz
Det enda jag har att säga är:
1. Skaffa en htpc vid din lcd-tv
2. skaffa två st logitech rumblepad 2 cordless
3. tryck in sega, nes, snes, gameboy och hela fadderullan
4. Njut av att du inte har sladd och att du spelar på en tv som är större än 28 tum

Hehe, kanske det kanske. Men det känns inte lika coolt som om man har en riktig konsol.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dattuz
Det enda jag har att säga är:
...
2. skaffa två st logitech rumblepad 2 cordless
...

Mja, det är inte samma känsla med de kontrollerna som med orginal NES kontroller. I sådana fall måste man skaffa NES -> USB adapter först.

Vilka var de där 8 spelen? Det kan mycket väl vara värt det. Om alla åtta är Top Gun så är det dock inte värt något...

Permalänk
Medlem

Gammal tråd, ber om ursäkt för bumping men måste rekommendera att du använder en converter (usb adapter som Skogga nog menade) och sen koppla in kontrollerna där. Då kan du köra NES spel direkt från datorn med samma känsla som the old days.
Du kan ju koppla in din TV till datorn för att göra det hela komplett.

Har en kompis som fixat ihop en ruggigt nice HTPC med allt vad det innebär, mediacenter, alla typer av konsolspel osv.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus