Permalänk
Medlem

Vilken sockel har Athlon 64 X2 5600+?

Jag har en AMD Athlon 64 X2 Dual Core processor 5600+ och jag bara undrar vilken socket den använder så jag vet vilka processorer som passar där nu när jag vill uppgradera

tack på förhand / J

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 Duel Core processor 5600+ 2,8Ghz 4,00 Gb Ram ATI Radeon HD 4800
Hitachi 250 Gb S-ATA
Hitachi 150 Gb S-ATA

Permalänk
Medlem

Socket AM2

Permalänk
Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

1. Det borde inte vara så svårt att googla
2. nästa gång får du utveckla rubriken typ "noob fråga - vilken socket använder min cpu?"

socket am2

Permalänk
Keeper of Traditions

Läs reglerna för sjutton........

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Blir ju rädd när nån som reggade sig 02 inte ens vet vilken socket han har på sitt moderkort =/

Edit: Troligtvis min mest onödiga post någonsin men den var nödvändig en tråkig måndagskväll:)
Sen är det socket AM2 som en massa redan nämnt.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk

Det är viktigare att veta vilket moderkort du har, och huruvida det stöder AM3-processorer eller inte.

Du kan eventuellt få ut vilket moderkort du har med gratisprogrammet CPU-Z (http://www.cpuid.com/cpuz.php). Du får i så fall ut tillverkare, modellnamn och ev. revisionsnummer (versionsnummer) för Ditt moderkort. När du har den information kan du oftast besöka tillverkarens hemsida för att se vad som gäller. Om där finns flera revisioner av ett moderkort se till så att du tittar på rätt revision.

Permalänk
Medlem

sa ju att det va en noob fråga, har nämligen lämnat in datan 3 gånger för 1 år sedan och dom bytte moderkort 3 ggr och processor m,m så jag har noll koll på vad det va. men tack alla.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 Duel Core processor 5600+ 2,8Ghz 4,00 Gb Ram ATI Radeon HD 4800
Hitachi 250 Gb S-ATA
Hitachi 150 Gb S-ATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Det är viktigare att veta vilket moderkort du har, och huruvida det stöder AM3-processorer eller inte.

Du kan eventuellt få ut vilket moderkort du har med gratisprogrammet CPU-Z (http://www.cpuid.com/cpuz.php). Du får i så fall ut tillverkare, modellnamn och ev. revisionsnummer (versionsnummer) för Ditt moderkort. När du har den information kan du oftast besöka tillverkarens hemsida för att se vad som gäller. Om där finns flera revisioner av ett moderkort se till så att du tittar på rätt revision.

Tack fqvarfort för att du inte spotta galla på mig

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 Duel Core processor 5600+ 2,8Ghz 4,00 Gb Ram ATI Radeon HD 4800
Hitachi 250 Gb S-ATA
Hitachi 150 Gb S-ATA

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppe_85
datan

Reggad sen -02... eller köpt någon annans konto?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Var är detta i sign? "Nvidia ATI Radeon HD 4800"

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Är det inte tillåtet att vara nybörjare här längre?

Skärp er!

Permalänk
Medlem

Viktigt att du tar reda på exakt vad det är för moderkort, det är inte säkert nyare CPU fungerar bara för att den passar, och är det en märkesdator räkna med att det inte fungerar

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

"Duel Core" FTW!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD_PERA
Var är detta i sign? "Nvidia ATI Radeon HD 4800"

hahahah såg det nu, hade Nvidia förut och missade nog att radera den delen.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 Duel Core processor 5600+ 2,8Ghz 4,00 Gb Ram ATI Radeon HD 4800
Hitachi 250 Gb S-ATA
Hitachi 150 Gb S-ATA

Permalänk
Medlem

OK men nu har jag mer kött på benen.

Moderkort Gigabit GA-MA770-UD3

och det måste ju vara detta kortet http://www.inet.se/artikel/1900939/gigabyte-ga-ma770-ud3

så med andra ord kan jag ha AM3 processorer också?

så vilken processor finns att rekomendera till denna? kanske skall passa på att uppgradera ram minnet också? e väl föråldrat.

tack för alla svar

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 Duel Core processor 5600+ 2,8Ghz 4,00 Gb Ram ATI Radeon HD 4800
Hitachi 250 Gb S-ATA
Hitachi 150 Gb S-ATA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppe_85
OK men nu har jag mer kött på benen.

Moderkort Gigabit GA-MA770-UD3

och det måste ju vara detta kortet http://www.inet.se/artikel/1900939/gigabyte-ga-ma770-ud3

så med andra ord kan jag ha AM3 processorer också?

så vilken processor finns att rekomendera till denna? kanske skall passa på att uppgradera ram minnet också? e väl föråldrat.

tack för alla svar

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av poppe_85

Det finns tre revisioner av det kortet men alla tre stöder AM3-processorer så det ska gå bra. Se http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/CPUSupport_Mod... för en lista på processorer som är testade. Notera att det är möjligt att du måste uppdatera BIOS innan du sätter i den nya processorn. Jag skulle tro att du kan få reda på vilken BIOS-version du har nu om du letar runt i CPU-Z.

Iom att du idag har en tvåkärnig processor skulle jag inte rekommendera ngt annat än en fyrkärnig, risken är annars att du inte kommer märka ngn som helst skillnad med den nya processorn.

Är det en "spelkonsol" du har eller använder du datorn till ngt annat än bara spel?

Permalänk

jodå du kan ha am3 processor men rekommenderar att uppgradera mobot för det klarar inte så häftiga prollar. Hade ett sånt mobo förut och körde en Phenom II 940 men strömmen var så ojämn att den blåruta så fort man peta i klockningen och skulle höja frekvensen litegrann.och sedan till ddr3 för att ddr2 är föråldrat och ligger ganska så jämnt nu med ddr3 minnen i pris

Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppe_85
OK men nu har jag mer kött på benen.

Moderkort Gigabit GA-MA770-UD3

och det måste ju vara detta kortet http://www.inet.se/artikel/1900939/gigabyte-ga-ma770-ud3

så med andra ord kan jag ha AM3 processorer också?

så vilken processor finns att rekomendera till denna? kanske skall passa på att uppgradera ram minnet också? e väl föråldrat.

tack för alla svar

Visa signatur

//pelleplutt

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av poppe_85

Det finns tre revisioner av det kortet men alla tre stöder AM3-processorer så det ska gå bra. Se http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/CPUSupport_Mod... för en lista på processorer som är testade. Notera att det är möjligt att du måste uppdatera BIOS innan du sätter i den nya processorn. Jag skulle tro att du kan få reda på vilken BIOS-version du har nu om du letar runt i CPU-Z.

Iom att du idag har en tvåkärnig processor skulle jag inte rekommendera ngt annat än en fyrkärnig, risken är annars att du inte kommer märka ngn som helst skillnad med den nya processorn.

Är det en "spelkonsol" du har eller använder du datorn till ngt annat än bara spel?

[/QUOTE]

gör ju allt möjligt med datorn men mest e det spel som gäller. har inga jätte krav på att det skall var BRUTAL grafik bara att det skall flyta på i några år till som den har gjort. vill ge den 1-2 år till sen e det väl dags för en helt ny dator som man får lägga ett antal tusenlappar. så nu skall man bara ge sig in i jungeln och hitta nått också. om jag fråga om rån va man skall köpa måste jag flytta tråden då?

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 Duel Core processor 5600+ 2,8Ghz 4,00 Gb Ram ATI Radeon HD 4800
Hitachi 250 Gb S-ATA
Hitachi 150 Gb S-ATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppe_85
hahahah såg det nu, hade Nvidia förut och missade nog att radera den delen.

Ja men HD 4800 48xx vadå?

Har förästen haft ett Gigabyte GA-MA770-DS3 som brann med en AMD x4 9850BE så det går nog bara med processorer runt 95w för att vara säker.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

4850

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 Duel Core processor 5600+ 2,8Ghz 4,00 Gb Ram ATI Radeon HD 4800
Hitachi 250 Gb S-ATA
Hitachi 150 Gb S-ATA

Permalänk
Avstängd

Jag har också 5600+:) Vilka monster alltså^^

Visa signatur

"Skadeglädje är dubbel glädje!"

Permalänk
Medlem

Jag är fan 15 år och till och med jag blir rädd för hur folk behandlas här ibland, otroligt det är tabu vara nybörjare. Ingen har koll på allt från början.

Bytte mig precis för 2 månader sen från 5600+ till en phenom II x4 965BE så rekomenderar den starkt! annars enklare 4 kärnig som athlon2 x4 630 eller PH2 x4 925-945

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Tack scoorch har märkt det att they are hostile to noobs

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 Duel Core processor 5600+ 2,8Ghz 4,00 Gb Ram ATI Radeon HD 4800
Hitachi 250 Gb S-ATA
Hitachi 150 Gb S-ATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scoorch
Jag är fan 15 år och till och med jag blir rädd för hur folk behandlas här ibland, otroligt det är tabu vara nybörjare. Ingen har koll på allt från början.

Bytte mig precis för 2 månader sen från 5600+ till en phenom II x4 965BE så rekomenderar den starkt! annars enklare 4 kärnig som athlon2 x4 630 eller PH2 x4 925-945

Folk blir irriterade för att istället för att söka i 5 minuter så lägger man ner samma mängd tid på att skapa en tråd på forumet och invänta svar.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

Forze: ja men nu handlar det ju om att självklarheten inte var AM2 eller AM2+, alla skriker AM2 när grabben hade AM2+? Dom vettiga personerna bad om moderkortet, dom andra gjorde bort sig totalt genom att oja sig om gröngölingen. Problemet låg alltså i att TS hade fel utgångspunkt för ta reda på aktuell socket.

Poppe_85; stod själv i dina skor för nått halvår sen.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080