Nvidia medger att Geforce GTX 480 slukar ström

Permalänk
Medlem

För att se om ett företag går förlust på sina kort tror jag man kan se hyfsat bra på kvatalsrapporterna där alla utgifter är inräknade. Men då är ju självklart företagets andra inkomster också inräknade vilket man får tänka på.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klimpen2
För att se om ett företag går förlust på sina kort tror jag man kan se hyfsat bra på kvatalsrapporterna där alla utgifter är inräknade. Men då är ju självklart företagets andra inkomster också inräknade vilket man får tänka på.

Nej, det är i det närmaste omöjligt med tanke på hur man kan bokföra på massa olika konstiga sätt.

Men om man har hela rapporten med detaljerade uppgifter så kan man kanske ta reda på det.

Permalänk
Medlem

Och angående att Nvidia skulle sälja sina kort till förlust eller inte, det vet vi inte och jag tycker det är ganska ointressant.

Det intressanta är att jämföra priser/kostnader jämfört med AMD.

4xx: 529mm^2
58xx: 338 mm^2

Jag skulle gissa på att med den storleksskillnaden så kostar en 4xx krets dubbelt så mycket som en 58xx.
Men samtidigt så använder Nvidia bara strypta defekta kretsar även för deras värstingkort vilket antagligen drar ner kostnaden lite.
Men sen har man större och dyrare kylare också.

Så, en bred gissning är att ett GTX480 kostar 50-125% mer än ett 5870 att tillverka och kostar 35-50% mer att köpa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klimpen2
För att se om ett företag går förlust på sina kort tror jag man kan se hyfsat bra på kvatalsrapporterna där alla utgifter är inräknade. Men då är ju självklart företagets andra inkomster också inräknade vilket man får tänka på.

Det blir komplicerat, tex för att de direkta inkomsterna från fermi(eller cypress) antagligen är mycket små i förhållande till den totala försäljningen/vinsten. Däremot påverkar säkert fermi även nvidias övriga försäljning och det kan säkert ha en väldigt väldigt stor betydelse, vi kan jämföra med tex intel och amd cpus. Med andra ord så är antagligen varumärket oerhört viktigt i dessa brancher.

Hur som helst, hur bra ekonomiska rapporter brukar vi få angående ati? Har fått intrycket att "ati's produkter" brukar bakas in i amds rapporter på ett svårtförståligt sätt.
Det brukar väl sägas att gpu delen hos amd gått med rejäl vinst senaste åren men jag gissar att nvidias vinst ändå varit betydligt större. Däremot kan jag tänka mig att det jämnats ut en hel del den senaste tiden och "ati" kanske tom med genererar mer för tillfället även om jag finner det tveksamt personligen.
I vilket fall tar sådana här svängningar troligtvis normalt åratal både vad gäller cpu och gpu-marknaden eftersom varumärket antagligen är mycket viktigare på kort sikt än specefika produkter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Jag behöver inte nämna några namn, ni vet själva vilka ni är.
Man ser klart och tydligt en röd tråd i de flesta nyheter gällande nvidia, vilka som skriker högst och kritiserar mest.

Du har skrivit det ett antal gånger nu.
Du anklagar folk som skriver för att vara partiska.
De kommer med fakta och argument riktade till dina uttalanden.
Du svarar inte på argumenten utan sitter och tycker.
Mest bara om att det är en röd tråd osv.

Säg mig. Vems åsikter är mest "färgade".
Någon som kommer med fakta bakom sina argument och påståenden.
Eller någon som bara sitter och tycker och gnäller och påstår att alla som kritiserar nvidia är röda?

Permalänk
Medlem

Fudzilla som är mycket pro nvidia.

Citat:

The key point that Nvidia proved with a video that you can see at extrahardware.cz here is that the card is not that noisy and that temperature are in very normal values, as long as the card is not outside of the case. The card runs at 52 decibel but in Unigine Heaven at 2560x1600 the card runs over 63 decibels and it's much noisier.

The same card has 97 Celsius at FurMark 1.6.5 at 2560 × 1600 in Cosmos S case while in much cheaper Cooler Master Centurion 534 the same card gets all the way to 105 Celsius.

This is still quite hot and hotter than Radeon HD 5870 in any case, but it proves the point that a good case, or any case, will make things look much better than testing the card on table testbed.

Highlights i fetstil av mig.
Cooler Master Centurion 534 är ett standardchassi, dubbla stansade fläktplatser i sidan, medans Cosmos S till stor del består av perforerad metall. 3x120mm fläktplatser i taket, 200mm fläkt i sidan osv.

Trots 105 grader i ett helt normalt chassi så kommer slutsatsen "...any case, will make things look much better than testing the card on table testbed.".

Ljudnivåerna anges vid körning av Unigine Heaven, mendans temperaturerna kommer från Furmark.

Som jämförelse kan nämnas att Electrolux har en dammsugare som ger 68dB(A).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Det börjar arta sig.

Edit: Är det inga som har några teorier på om det kommer i framtiden släppas några mellanmodeller som jag tidigare skrev?
Borde det inte finnas en marknad mellan 5850-GTX 470 för både AMD samt Nvidia?
GTX 460 kanske eller liknande. Eller kanske mellan 470 och 480= GTX 475?

Spekulationer
http://www.3dcenter.org/artikel/details-zu-nvidias-performanc...

Fudzilla - om artikeln ovan
GTS 450, 440 and 430 in the works

The guys at 3dceter.org managed to dig up some rather interesting info on Nvidia's upcoming GF104. Nvidia will launch the GF100 card in less than 12 hours, but it will be a couple months before we see Fermi-based mainstream and entry level cards.

According to 3dcenter, the performance GF104 core will feature 256 shader cores, 64 TMUs, 32 ROPs and it will utilize a 256-bit memory bus. The chip should appear in three cards, although we're not sure about their designation. The purported GTS 450 should end up slightly faster than the HD 5830, but it will probably cost a bit more as well, probably somewhere in the €200 to €230 range. The GTS 440 should end up around 20 percent slower than the GTS 450 and it will cost between €160 and €180. It is expected to outperform AMD's HD 5770.

The third card, apparently branded GTS 430, will pack 192 shader cores, 48 TMUs, 24 ROPs and a 192-bit memory bus. It should match the HD 5770 in terms of performance and it will cost between €130 and €150.

Mainstream and entry level versions, based on GF106 and GF108 cores, should follow soon. GF106 cards will sell between €60 and €100, depending on the SKU, while the GF108 will take care of the entry level market in the €30 to €40 price range.

However, bear in mind that these cars should launch in June at the earliest. The specs and brands could still change, so we caution you to take them with a grain of salt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

NoahDiamond på overclockers.net är en snubbe med sunda åsikter.
http://www.overclock.net/nvidia/698572-evga-gtx-480-pre-order...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Han anser att du skall vänta på 28 nm versionen av GTX480. Låter vettigt. Än så länge har vi inte hört om den kommer i år eller ens om den kommer.

Lägg märke till att han också påpekar att nVidia går i förlust på de nuvarande korten. Har inte en aning om hans uppgifter är trovärdiga dock.

Jo jag läste det där. Tyckte att dock att han verkar vara relativt objektiv i sitt synsätt även om han nu har en ATI rigg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
[Cosmos S till stor del består av perforerad metall. 3x120mm fläktplatser i taket, 200mm fläkt i sidan osv.

Schysst låda perfekt för min kommande GTX 470 SLI uppsättning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
NoahDiamond på overclockers.net är en snubbe med sunda åsikter.
http://www.overclock.net/nvidia/698572-evga-gtx-480-pre-order...

Han anser att du skall vänta på 28 nm versionen av GTX480. Låter vettigt. Än så länge har vi inte hört om den kommer i år eller ens om den kommer.

Lägg märke till att han också påpekar att nVidia går i förlust på de nuvarande korten. Har inte en aning om hans uppgifter är trovärdiga dock.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Han anser att du skall vänta på 28 nm versionen av GTX480. Låter vettigt. Än så länge har vi inte hört om den kommer i år eller ens om den kommer.

Enligt TSMCs roadmap så planerar de kunna tillverka 28nm i slutet av 2010 eller början av 2011, så vi lär inte få se några 28nm - varken från AMD eller Nvidia - detta året. (GF ligger väl något före och planerar kunna bygga 28nm under "andra halvan av 2010", men jag tvivlar på att Nvidia skulle vända sig till dem för att bygga och även om de skulle det så tar det ju lite tid att få till en stor krets på en ny nod. Se bara vad som hände både AMD och Nvidia vid bytet till 40nm)

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

MM. Det verkar ju som att Atis northern islands också blir försenat och att Ati kommer att göra en kombo av evergreen och nortern island på 40 nm i nästa generation. Synd Northern Islands, på 28 nm, har ju ryktats vara deras stora förändring sedan R600.

Några prestandagrafikkort på 28 nm får vi nog inte se det här året. Jag tror dock att en 40nm refresh på fermi där de fixade designen och fixade de värsta läckagen hade kunnat hjälpa mycket. Hade Fermi klarat satta frekvensmål på minne, haft 512 sp och inte läckt som ett såll så hade det kunnat vara grymt spännande.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cratzky
Enligt mig har dom gjort något väldigt bra iallafall med o utveckla en helt ny cuda architektur som inte är likt någonting annat, och på så vis , med lite framtid, kan nog ta fram riktigt snabba saker.

Om du tror att CUDA är begränsat till Nvidia bör du ta en titt HÄR

"
The very interesting bit and a bit of a slap for AMD's public stance on how "CUDA is a closed standard" and developers that go developing with CUDA will suffer when they decide to switch to open standards… in reality, that is nothing else but hot air. ElcomSoft used CUDA to enable GPU acceleration in their software code and they're proudly showing "Designed for CUDA" logo on their site. Yet, it is the simplicity of CUDA code that enabled AMD's ATI STREAM version of the code to execute in "ass-whooping" way and passed the magical barrier of 100,000 broken Wireless passwords in a single second
"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Essin
Fast inte ens en enorm nVidia "fanboy" kan anse att prissättningen är korrekt i förhållande till den prestanda man får av Fermi..

Skön läsning

haha. selektivtminne hade vi här i sin renaste form. jaja, vi konsumenter lär ju förhoppningsvis bli lite gladare av att ha två tillverkare att välja mellan medan fanboysen/trollen får kriga på.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
haha. selektivtminne hade vi här i sin renaste form. jaja, vi konsumenter lär ju förhoppningsvis bli lite gladare av att ha två tillverkare att välja mellan medan fanboysen/trollen får kriga på.

heh...om något så har ju nvidia gått ner på priser så jag förstår inte vad Essin menar med att en nvidia fanboy kan anse att prissättningen är korrekt... nvidias kort har alltid varit i högre pris jämfört med amds...trodde faktist priset skulle vara änny högre så man blev lite förvånad att dom verkligen prissatte sig såhär

EDIT: menade inkorrekt

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Ja en dum tabbe, iaf poängen kvarstår att x2900 drar mindre än amds nya grafikkort.
Jag ska ändra mitt inlägg ovanför.

*Tackar för att du påpekade felet*

Att enbart jämföra effekt och inte prestanda gör att dina jämförelser haltar betänkligt. Du får duktigt mycket mer prestanda med samma effekt från ett av dagens kort jämfört med äldre kort.
HD4670, HD5670, HD5750 är exempel på kort med väldigt bra prestandanivå i förhållande till effektnivå (som presterar bättre än X2900, men drar mindre effekt).
Det finns fortfarande gott om kort som kan kylas passivt och det är de korten man köper om man inte spelar, utan vill ha kortet till annat.

Det är ju faktiskt till 99% enbart spel som kräver ens ett mid-end kort (applikationer för GPU-beräkningar växer ju inte på träd direkt ännu). Så spelar man inte, så klarar man sig med ett av de effektsnåla low-end korten.

Den tidigare jämförelsen med gamla high-end kort som klarade att kylas passivt är helt missriktade, då prestandan på dessa kort är långt under vad som fås av dagens budgetkort, som även de kan kylas passivt (och som har lägre idle-förbrukning).

Detta sagt, så är jag för utveckling av kort med låg effektnivå i förhållande till sin prestandanivå. HD57XX och HD58XX är kort som har just detta. När jag själv köper kort är just prestanda per watt en mycket intressant parameter, då jag försöker hålla ned ljudnivån i mina burkar och ett effektsnålt kort är lättare att fixa tyst kylning till.

Sedan kan man inte som många här rent generellt säga att den ena tillverkaren skulle generellt göra effektslukande kort, då båda tillverkarna historiskt sett har varvat effektslukande serier med effektsnåla.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Precis.

HD48xx korten var lysande för pris/prestanda men de drog ganska mycket.
Därför var det väldigt kul att se att Ati hade gjort sin läxa med HD5xxx serien. En mindre nod skall ge bättre prestanda per watt och från top till botten är HD5xxx serien de kort med bäst prestanda/effekt vi har sett någonsin.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Borde finnas en marknad mellan 5850 och 470.

De presterar ju i stort sätt exakt lika så hur skulle det finnas en marknat "mellan" de korten? Just nu finns bara en marknad för HD5850 då 470 är enormt överprissatt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
haha. selektivtminne hade vi här i sin renaste form. jaja, vi konsumenter lär ju förhoppningsvis bli lite gladare av att ha två tillverkare att välja mellan medan fanboysen/trollen får kriga på.

Men utan att ha en väldig förkärlek för just nVidia så finns det ju inget att välja mellan idag. AMDs alternativ är så enormt mycket prisvärdare med nuvarande prissättning. Detta är inte en fanboy åsikt, det är fakta, jämför prisskillnaden med prestanda skillnaden själv så måste du också inse detta!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ScrewFearMe
heh...om något så har ju nvidia gått ner på priser så jag förstår inte vad Essin menar med att en nvidia fanboy kan anse att prissättningen är korrekt... nvidias kort har alltid varit i högre pris jämfört med amds...trodde faktist priset skulle vara änny högre så man blev lite förvånad att dom verkligen prissatte sig såhär

Så för att nVidia tidiagre också haft höga priser så blir 480 helt plöttsligt prisvärd även fast 5870 presterar nästan samma prestanda till betydligt lägre pris??

Sluta tro att all kritik mot nVidias prissättning har med fanboyism att göra, jag skull älska att se 480 ligga i 5870s prisnivå för det skulle ge ett priskrig som vi koncumenter skulle tjäna på. Men med nuvarande nivåer så får man betala oskärligt mycket mer pengar för väldigt liten prestandaökning med ett nVidiakort..

Som sagt, kolla på testerna och jämför med prisskillnaden och inse fakta!

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem

Dock är det roligaste med tråden att det sitter individer & spammar tråden på ett sätt som ger ett intryck att dom är förmer än ingenjörerna på nVidias utvecklingsavdelning...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Essin
De presterar ju i stort sätt exakt lika så hur skulle det finnas en marknat "mellan" de korten? Just nu finns bara en marknad för HD5850 då 470 är enormt överprissatt.

Dock så presterar ju GTX 470 något under HD 5870 enligt Hardware Canucks review i DX11 och det är ju DX11 som är intressant tycker jag. Länk till:Sapphire HD 5870 2GB Toxic Edition Review
Men det är inte några jätte skillnader i fps.
Så jag tycker inte att kortet är Enormt över prissatt. Jag tror också att prestanda kommer att förbättras med nya drivrutiner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Essin
De presterar ju i stort sätt exakt lika så hur skulle det finnas en marknat "mellan" de korten? Just nu finns bara en marknad för HD5850 då 470 är enormt överprissatt.

Men utan att ha en väldig förkärlek för just nVidia så finns det ju inget att välja mellan idag. AMDs alternativ är så enormt mycket prisvärdare med nuvarande prissättning. Detta är inte en fanboy åsikt, det är fakta, jämför prisskillnaden med prestanda skillnaden själv så måste du också inse detta!

Så för att nVidia tidiagre också haft höga priser så blir 480 helt plöttsligt prisvärd även fast 5870 presterar nästan samma prestanda till betydligt lägre pris??

Sluta tro att all kritik mot nVidias prissättning har med fanboyism att göra, jag skull älska att se 480 ligga i 5870s prisnivå för det skulle ge ett priskrig som vi koncumenter skulle tjäna på. Men med nuvarande nivåer så får man betala oskärligt mycket mer pengar för väldigt liten prestandaökning med ett nVidiakort..

Som sagt, kolla på testerna och jämför med prisskillnaden och inse fakta!

Sa jag ens att kortet va prisvärt?
Jag skulle gärna vilja se grafikkort i 500kr pallen men det är en grymt stor superöverdriven dröm...
Man får bara erkänna att datornvärlden för dom som vill uppgradera sina datorer inte är billig varesig det är grafikkort processor moderkort ljudkort eller något annat... om du kollar på priser på processorer så är ju skillanden ännu lägre(150mhz mer för 3000kr mer) ... ja det känns ju verkligen skoj å köpa en sån processor men när vi snackar ~15% mer prestanda för 1500kr mer så känns det lite mer värt pengarna... och då har även nvidia sänkt priserna med nästan 1000kr på båda korten OCH att dom kommer ut med ett med fulla 512sp "snart" ... ja jag vet att detta låter som fanboyism... men om du tycker att det inte är prisvärt så köp gärna ett ati kort....gör inte mig någonting... du kanske hellre vill köpa en konsoll istället då det är avsevärt asmycket mer prisvärt än att köpa datorhårdvara varannat vart 3:e år

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

Vad som just nu är betydligt mer problematiskt än det stora effektkravet är den extremt begränsade tillgången på kort. Allt talar just nu för att vi under flera månaders tid (framåt sommaren) kommer få leva med mycket begränsad tillgång på marknaden.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Vad som just nu är betydligt mer problematiskt än det stora effektkravet är den extremt begränsade tillgången på kort. Allt talar just nu för att vi under flera månaders tid (framåt sommaren) kommer få leva med mycket begränsad tillgång på marknaden.

Nja, det beror väll på.
Om man inte vill ha kortet för att det är för strömslukande, varmt och högljutt så bryr man sig väll knappast om att dom inte går att få tag på?
Man ska ju ändå inte köpa ett liksom...