Kund ångrade sig ca 1 månaded efter privatköp

Permalänk
Medlem

Kund ångrade sig ca 1 månaded efter privatköp

Hej

Jag sålde för ca 1 månads tid ett monoslutsteg zachry D-250.
ca 2-5 dagar tidigare sålde jag även en subb som jag provspelade inför köparen med detta steg.

Köparen av zachry steget ringde mig idag och sa att steget inte fungerade nu, och ville häva köpet med pengarna tillbaka.

Jag tänkte då höra om jag är skyldig till detta då jag vet till 100% att steget fungerade när jag sålde det, och det kan lika gärna vara han själv som på något sätt förstört det.

Köparna av subben bor i närheten så jag skulle ev kunna använda dom som vittnen att det fungerade vid den tidpunkten. även min sambo kan intyga detta,
Köparen av subben hade även med sig en kompis + hans pappa.

Jag skickade inte steget utan en kollega till köparen hämtade upp steget och jag erbjöd mig oxå att provspela det innan han tog de men valde att inte göra det, tyvärr nu i efterhand.

PS.
Jag är inte säker på vart denna tråd passar här men hoppas på att den kom rätt

Permalänk
Avstängd

nej han kan inte kräva något överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
nej han kan inte kräva något överhuvudtaget.

Men vad bör jag göra i detta läge. ge pengarna tillbaka o få tillbaka ett nu trasigt steg eller vägra betala.

Jag känner mig dum om jag inte betalar men å andra sidan vet jag att jag sålde ett fullt fungerande steg

Permalänk
Medlem

Tycker inte han kan kräva pengarna tillbaka, han har haft steget i nästan en månad och förmodligen kört det flera gånger under den tiden. Så högst troligtvis är det han själv som haft sönder det.

Permalänk
Avstängd

Du behöver inte göra något, han kommer säkert hota om polis etc. men de lär inte lyfta ett finger.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zachry
Men vad bör jag göra i detta läge. ge pengarna tillbaka o få tillbaka ett nu trasigt steg eller vägra betala.

Jag känner mig dum om jag inte betalar men å andra sidan vet jag att jag sålde ett fullt fungerande steg

du behöver inte alls betala nåt tillbaka enligt lagar vi har i landet. sen om din samvete spelar in är det en annan femma men om steget inte fungerade hade kunden klagat direkt och inte väntat en månad.
jag hade inte betalat en krona tbx.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
Du behöver inte göra något, han kommer säkert hota om polis etc. men de lär inte lyfta ett finger.

dom har ingen stöd i lagen även om själva kunden var polis så hjälper inte det honom ett dugg.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Avstängd

Bara att säga åt han att lägga ner!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zachry
Men vad bör jag göra i detta läge. ge pengarna tillbaka o få tillbaka ett nu trasigt steg eller vägra betala.

Jag känner mig dum om jag inte betalar men å andra sidan vet jag att jag sålde ett fullt fungerande steg

Om han återkommer först efter en månad så har han sig själv att skylla helt och hållet.
Du är inte skyldig honom något alls, men om du vill vara hygglig och kan avvara pengar så kan du ju säga att du vet att det fungerade hos dig men ändå erbjuda honom tex hälften tillbaka för oturen att det gick sönder så snart även om det varken var ditt eller hans fel.

Fast personligen tycker jag det nästan är att vara för snäll. OK om han provat det samma dag och sen återkommit, men en hel månad -nej.

Någon skyldighet har du inte och han ingen rätt att kräva något.

Permalänk
Medlem

Ja nu är det ju samvetet som är det jobbiga fast jag vet att jag inte har gjort något,

Ringde nyss upp köparen av subben och fråga snällt om han skulle kunna tänka sig att intyga att steget faktiskt fungerade under provspelningen. och det var inga problem.

Nu är det bara det jobbiga att ringa upp köparen av steget och neka betala.

Permalänk
Medlem

Fungerade det när du sålde det så skulle inte jag gett pengar tillbaka, speciellt inte som det tog en hel månad innan köparen hörde av sig.

Man kan möjligtvis fundera på återköp om köparen hör av sig direkt efter köpet, men har han haft det i sin ägo så pass länge så är det inte ditt problem längre.

Han har haft en hel månad på sig att testa det och i princip kan det vara han som har kört sönder det eller handhaft det vårdslöst så det gått sönder på det sättet.

Det är bra att ditt samvete gör sig gällande med vid en viss punkt så övergår det till att du blir "dum" om du låter köpet gå tillbaka, du blir helt enkelt utnyttjad.

Permalänk
Medlem

Du sålde en fungerande produkt.

Han kommer efter 1!!! månad och vill ha pengar tillbaka för något han troligen själv har sabbat.

Jag hade inte gett honom en sekin. Hade han återkommit efter 1-2 dagar visst, då är det en annan femma, då får man ju deala fram en lösning men inte efter 1 månad.

Privatpersoner har inte elgigantens generösa 30dagars öppet köp utan frågor.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
du behöver inte alls betala nåt tillbaka enligt lagar vi har i landet. sen om din samvete spelar in är det en annan femma men om steget inte fungerade hade kunden klagat direkt och inte väntat en månad.
jag hade inte betalat en krona tbx.

dom har ingen stöd i lagen även om själva kunden var polis så hjälper inte det honom ett dugg.

Det var det jag menade med att dom inte lär lyfta ett finger, kanske lite klantigt forumlerat dock...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
Det är bra att ditt samvete gör sig gällande med vid en viss punkt så övergår det till att du blir "dum" om du låter köpet gå tillbaka, du blir helt enkelt utnyttjad.

What he said.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
Det var det jag menade med att dom inte lär lyfta ett finger, kanske lite klantigt forumlerat dock...

Jag förstod

Permalänk
Medlem

Ok nu har jag iaf ringt upp köparen (Fan vad nervös jag va.)

och jag förklarade att jag till 100% var säker på att det fungerade och att jag även hade erbjudit hans kollega att provlyssna + att jag subben köparen med co kunde intyga att det fungerade nångra dagar innan han köpte det.

Som han beskriver problemet så lyser steget men det kommer inte något ljud från nån kanal. Jag frågade då om han hade kollat säkringen på baksidan vilket han inte ens visste fanns, (han erkände oxå att han inte hade någon större kunnighet ang detta område) men vi ska iaf hålla kontakten och se hur vi ska lösa detta.

Btw om någon här har någon erfarenhet om vad som kan tänkas vara fel så får ni mer än gärna ge förslag på vad som kan tänkas vara fel.

*EDIT*
Tack för alla svar, utan era synpunkter hade jag kört på "Good will" och betalat tillbaka pengarna jag egentligen inte har råd med.

Permalänk
Medlem

Han har säkert satt lågnivåsladdar fel eller konstiga inställningar på stereon..
Du kan ju heller inte lämna garanti

Permalänk
Medlem

Säg bara att du inte har någon skyldighet att göra det han vill. Varan demonstrerades fungerade vid köp och pengar bytte hand. Där är det klart, inget mer med saken.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danne9108
Han har säkert satt lågnivåsladdar fel eller konstiga inställningar på stereon..
Du kan ju heller inte lämna garanti

Det finns en Line-in & Line-Out jag frågade om detta men han köpte ett likadant som han har kopplat på samma sätt men till olika subbar.

men ska be honom nästa gång att dra alla sladdar från det andra steget och sätta lika dant i de han köpte utav mig och se om de fungerar, (kan som sagt vara ljudkällan som failar eller elementet)

Vet oxå att de finns ett inbyggt delnings filter trycker man in eller ut båda dom knapparna så kommer det inget ljud.

sen finns det oxå en OHM väljare på baksidan som kanske kan ha med saken att göra men tror inte de.

Permalänk

eftersom det var ett begagnat slutsteg och det var en månad sen han tog emot det så skulle jag säga att han kan mycket väl hunnit förstöra steget på den tiden.

bara om han kan garantera att steget inte fungerade samma dag som han tog emot det ska du behöva betala han.

en sak om han ringt dagen efter och sa att det inte fungerade ok då kan jag ta tillbaka steget men inte en månad senare

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Är jättesnällt att du hjälper honom, men tänk på att det du gör är du inte skyldig till att göra utan det gör du för att vara schysst. Inget fel med det, bara du inte blir anklagad för att vara snål eller så, då är det bättre att säga ifrån och berätta att du egentligen inte har skyldighet att hjälpa till. Men så länge han är trevlig så är det inga problem

Och ursäkta om jag låter som en dagisfröken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shaglord
Säg bara att du inte har någon skyldighet att göra det han vill. Varan demonstrerades fungerade vid köp och pengar bytte hand. Där är det klart, inget mer med saken.

/s

Han verkar inte vara ute efter pengarna längre utan vill mer få igång steget eftersom han behöver det till sin anläggning och han fick det 250kr under normalt beg pris, (jämmfört med andra annonser (dumma tradera:P))

*EDIT*
Good will för att försöka hjälpa honom att få igång det i hans anläggning kostar mig inget så de kan jag bjuda på. men inga återköp har jag bestämt mig för nu tack vare er

Permalänk
Sötast

Snubben har spillt en kopp kaffe alternativt råkat koppla fel och kortslutet skitet och därigenom tagit sönder det.

Inte ditt problem.

Permalänk
Medlem

Köper man något har man i mitt tycken en skyldighet att pröva om produkten fungerar inom en vecka. Man kan inte komma en månad efter då har man haft god tid på sig att ha sönder produkten.

Permalänk
Medlem

Som vanligt idioter som tror att man kan köpa saker beg, ha dom sönder och sen kräva det av säljaren, helt sjukt vad giriga folk är idag..

Permalänk

Tycker det var riktigt negativt i denna tråd, som TS sa så är inte köparen längre ute efter pengar (och som jag läser det så var han aldrig ute efter pengarna) utan vill ha ett fungerande slutsteg.

Han verkar inte ha särskilt hög kompetens och vill bara få igång allt.

Jag hade gjort som du gör Zachry, försökt hjälpa honom om det går utan att det tar för mycket tid. Inte för att du är tvungen eller för att någon lag säger att du ska eller inte ska hjälpa köparen, utan för att du kan göra det utan någon större belastning på dig själv. I slutändan så mår man nog bäst om bägge parter är nöjda i en affär.

Som många sagt, du har inga krav på dig, men hjälp honom om du kan och får du igång det åt honom så har du inte bara en nöjd köpare utan du kommer må bättre själv också. Visar det sig att du inte kan få igång det så ska du nog inte lämna tillbaka pengarna, om du är säker på att det fungerande när du sålde det.

Permalänk
Medlem

Först måste jag säga att kommer man en månad efter att ha köpt nåt begagnat av en privatperson och säger att det är trasigt så förtjänar man inte att få pengarna tillbaka oavsett vad man avtalat.
Det finns en del regler som gäller om man har klagomål gällande ett privatköp. Det viktigaste i just detta fallet är frågan med provkörning av steget. Köparen(eller dennes representant) har blivit erbjuden att testa steget men har avböjt. Där upphör ditt ansvar. Även om du hade sålt ett trasigt steg så hade det varit köparens sak att testa att varan den köper verkligen funkar.

Mer info finns här: http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Angående felet så tipsa killen om att maila eller ringa Ljudia.se som säljer dessa steg. De brukar vara trevliga och hjälpsama.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd

Du har all rätt på din sida....

Bara säga åt honom att denna affär är avslutad och klar.... sen behöver du icke ha kontakt med honom igen... PUNKT!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biffen_OC
PUNKT!

Snarare ett KOMMA!

Jag som köpare hade uppskattat lite hjälp. Och hade jag varit säljare så skulle jag utan tvekan ställt upp för köparen. Man behöver inte vara fyrkantig!

Permalänk

Heder åt trådskaparen som faktiskt försöker hjälpa köparen. Ibland blir jag så trött på mentaliteten på forum, vad är de för fel på lite vanlig hygglighet?

Köparen verkar vara nöjd att få hjälp i stället för att försöka lämna tillbaka varan, då är det en självklarhet att man som säljare hjälper till när man kan, det vinner alla på i längden.

Permalänk
Medlem

Nu har det mer blivit att OM jag inte hjälper honom att få det att fungera så vägrar han finna sig i att han inte kommer få pengarna tillbaka.

Jag har dock upplyst nu att jag inte har någon skyldighet i att behöva betala tillbaka.

PS
Som jag frågade innan är det någon som har erfarenhet av HIFI steg så släng gärna in en kommentar på vad som kan tänkas vara fel.
Har redan upplyst om att byta säkring
Kontrollera att det kommer ljud från källan osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Först måste jag säga att kommer man en månad efter att ha köpt nåt begagnat av en privatperson och säger att det är trasigt så förtjänar man inte att få pengarna tillbaka oavsett vad man avtalat.
Det finns en del regler som gäller om man har klagomål gällande ett privatköp. Det viktigaste i just detta fallet är frågan med provkörning av steget. Köparen(eller dennes representant) har blivit erbjuden att testa steget men har avböjt. Där upphör ditt ansvar. Även om du hade sålt ett trasigt steg så hade det varit köparens sak att testa att varan den köper verkligen funkar.

Mer info finns här: http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Angående felet så tipsa killen om att maila eller ringa Ljudia.se som säljer dessa steg. De brukar vara trevliga och hjälpsama.

Känns lite jobbigt med sista raderna i länken:
Om du får problem med varan efter ett privatköp och inte kan komma överens med säljaren, kan du vända dig till tingsrätten för att få tvisten löst.

men som sagt jag erbjöd hans kollega som hämtade steget att provlyssna så att den fungerade, men han avböjde. och det var även där vi växlade vara mot pengar.