Permalänk
Medlem

GTX470 x2 + GTX275??

Jag har storslagna planer för min dator med Nvidias nya kort, skriver för att kolla med folket om man tror det går.

Min tanke är följande:

2 st GTX 470 SLI som primära GPU
1st GTX 275 som PhysX motor (mitt gamla kort)

Men innan jag spenderar en halv årslön på det här känns det som man behöver veta att det kommer funka.
Så mina frågor är:
* Går det på mitt MB ASUS P6T? (rätt säker på att det går...)
* Kommer min PSU Corsair TX 750w palla det? (största frågan)
* Behöver jag mer kylning än standard? (Planerar inte att överklocka)
(Har ett Kab Antec Three Hundred ATX, Intel core i7 920 med standardfläkt, och alla GPUerna har egen fläkt)
* Är det ens lönt att ha en så rubbad rig?

Tack på förhand

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TorakGod
* Är det ens lönt att ha en så rubbad rig?

Näe, det tycker jag inte.

GTX470 är inte ett smart val hur man än vrider och vänder på det. Att någon vill satsa på GTX480 kan man åtminstone hitta argument för, men 470 är varken snabbt eller prisvärt.

GTX470 är likvärdigt med ett HD5850 och mycket dyrare. Om du vill slå på stort så välj 5970, 5850x2 eller möjligtvis 5870x2.

Jag har svårt att förstå varför man ska köpa 2 st högprestandakort över huvud taget. Finns inga applikationer som behöver det i dagens läge. Att köpa ett nu och sedan 1 till när spelen blir mer krävande och korten billigare kan jag förstå, men att dra till med 2 st idag är bara kapitalförstöring.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Avstängd

Eftersom du frågar om den kombon så är PhysX något du vill köra med bra prestanda. Med tanke på vad GF100 kärnan är gjord för så tror jag att två GTX 470 i SLI ger mer kraft till PhysX än om du dedikerar ett GTX 275 till de ändamålet.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Ditt nätagg klarar nog inte dubbla fermi och ett GTX 275 samtidigt, enligt swecs test drar ju en dator med dubbla GTX 480 700 w, så det blir inte mycket över till ditt GTX 275.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

kör på ati istället då ända anledningen till att köpa nvidia just nu är för att förlänga sin e-penis och då måste det vara 480..

och om PhysX är ett måste så finns det sätt att få det att funka med ati kort som main utan några problem

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Du skulle kunna köpa ett till GTX 275
http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=R-VGA150926

Om du vill köra lite billigare, kommer iaf vara bättre än ett GTX470.

Men ett GTX275 som PhysX-kort känns väldigt överdrivet, då är det bättre att sälja det innan begagnatpriset hamnar under 1000kr.

Två GTX470 är inget dumt val, det drar massa ström men det är faktiskt inte så dumt då det för det mesta har högre lägstafps än ett HD5870 som kostar ungefär samma.

http://www.anandtech.com/show/2977/nvidia-s-geforce-gtx-480-a...

Kolla testet. Men glöm inte att kolla på "minimum framerate" då det är nästan mer värdefullt än average framerate. Minimum framerate testas inte så ofta men är absolut viktigt, men välj själv mellan GTX470 SLi och HD5870CF. Eller HD5850CF som också är ett bra val.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackansson
GTX470 är likvärdigt med ett HD5850 och mycket dyrare.

Kolla på minimum fps. Kostar som HD5870 (lite billigare) men har högre minimum fps. Tänk på det innan du påstår att det är ett dåligt val.

Men kolla som sagt på tester och se vad som är bäst. Men snälla du, sälj ditt GTX275 då det inte kommer hjälpa dig ett dugg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Massa text

dock så är väll inte minimum fps det man bryr sig om utan snarare genomsnittet av fps? liksom spelar man i en timme och ligger i genomsnitt runt 45fps så bryr man sig nog inte om man går ner till 25 fps i en halv sekund typ 4 gånger..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrby89
dock så är väll inte minimum fps det man bryr sig om utan snarare genomsnittet av fps? liksom spelar man i en timme och ligger i genomsnitt runt 45fps så bryr man sig nog inte om man går ner till 25 fps i en halv sekund typ 4 gånger..

det är ju dropsen du kommer märka, så jo det är betydligt viktigare än average. man kan ändå inte uppfatta 70+ fps iaf. sen är det nog inte så skoj att varje gång det hettar till lite så sitter du där med 10 fps

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

ja vet inte om du har tillgång till en kärnreaktor men men prestanda kommer de finnas haha

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Kolla på minimum fps. Kostar som HD5870 (lite billigare) men har högre minimum fps. Tänk på det innan du påstår att det är ett dåligt val.

Jag har tänkt på det, och påstår fortfarande att det är ett dåligt val.

Jämfört med 5870:
*Bättre minfps
*Sämre medelfps
*Högre ljudnivå
*Högre strömförbrukning

1 av 4 duger inte. De fyra väger ungefär lika tungt för mig då skillnaden i fps är liten mellan korten, medan i strömförbrukning och ljudnivå är det större skillnad mellan korten.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackansson
Jag har tänkt på det, och påstår fortfarande att det är ett dåligt val.

Jämfört med 5870:
*Bättre minfps
*Sämre medelfps
*Högre ljudnivå
*Högre strömförbrukning

1 av 4 duger inte. De fyra väger ungefär lika tungt för mig då skillnaden i fps är liten mellan korten, medan i strömförbrukning och ljudnivå är det större skillnad mellan korten.

Klart du kan göra vilken tankegång som helst och ranka bättre minfps lika högt som ljudnivån, men det är fortfarande ett kort som jag skulle säga har bättre pris/prestanda än HD5870. Bättre minfps skulle jag absolut själv säga är bättre än bättre medelfps, så då vinner GTX470. Är upp till var och en att avgöra, naturligtvis men jag tror att de flesta hellre vill ha jämn framerate än en hoppig som kanske har högre genomsnitt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrby89
dock så är väll inte minimum fps det man bryr sig om utan snarare genomsnittet av fps? liksom spelar man i en timme och ligger i genomsnitt runt 45fps så bryr man sig nog inte om man går ner till 25 fps i en halv sekund typ 4 gånger..

Nej självklart inte, men det är ju knappast en halv sekund mer som du får fps-dropp hos ett HD5870 under en timme, du underdrev ganska kraftigt där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackansson
Finns inga applikationer som behöver det i dagens läge.

Jo det gör det.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB