Permalänk
Medlem

Extremt varmt HD4890

Jag har ett Asus HD4890 TOP (versionen med två röda fläktar i stället för en). Då originalkylaren va extremt högljud har jag nu bytt ut den mot en AC s1 rev2 med två Noctua NF-P12 på. Förutom flänsarna som följde med AC-kylaren har jag även VRM-kylaren som följde med stock-kylaren (detta är dock inte den stora röda plattan som de flesta 4890:or har stock).

Trots detta får jag väldigt höga temperaturer under load, t ex scan for artifacts i ATITool. Efter ca 2 min Scan for Artifacts är tempsen:
GPU (Shader): 82
GPU (DispIO): 88
GPU (Mem IO): 102

och dom klättrar fortfarande sakta men säkert. Det ska även tilläggas att vid det laget har fläkten varvat upp ytterligare.

Vad kan va anledningen till dessa höga temps, och vad kan jag göra åt det? Jag har sett många med samma kort och kylare som jag som har mkt bättre temps.

Tacksam för svar!

Permalänk

Har du äns applicerat kylpasta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeuxlarsson
Har du äns applicerat kylpasta?

Ja det har jag... GPUn har AS5 på sig, minnesflänsarna har limmet/kylpastan som följde med och VRM-flänsen har ngt som påminner om modellera och satt på från början.

Permalänk

Fel installerad låter det som...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LightBlizz
Fel installerad låter det som...

Iofs möjligt, men jag har installerat den två gånger nu, och båda gångerna har tempsen varit höga. Så svår är det ändå inte att sätta dit, om man bara följer instruktionerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LightBlizz
Fel installerad låter det som...

Troligen så. Ligger nog inte jämnt på gpu.

Sen kan det vara som mitt 4890. Fungerade ett tag (typ 1 månad) sen började tempsen stiga upp i skyarna så pass att den artifactade i windows och starta om sig för att då inte gå förbi postning förrens det svalnat.

Släng på stockkylaren och se om det blir bättre om inte testa skicka in på garantin som inte finns kvar.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Jag har ett XFX 4890 Black Edition och AC's kyllösningar klarade inte att kyla mitt kort, visserligen är XFX's kortet klockat högre än ditt men tror helt enkelt att AC's lösning är för kass för ditt och mitt kort. Jag letade vidare och hittade detta, slog till rätt snabbt och numera är mina temps och ljudvolymer kanon.
http://www.thermalright.com/new_a_page/product_page/vga/t-rad...
http://www.thermalright.com/new_a_page/product_page/vga/vrm/p...

Kort och gott, AC kyler inte tillräckligt bra på klockade 4890 kort.
Har testat med både Accelero S1 Rev. 2 (med 120mm fläkt) och Accelero TWIN TURBO PRO.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Jag kör med twinturbo från ac på mitt 4890

Tempsen är skit bra, maxxar 65 under tester och då hör jag fläktarna lite men inte mycket. Använde dock inte vrm kylaren som följde med utan zalmans fläns och fick modda lite . men kylflänsarna till ram använde jag och fick bra temps:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Augustini
http://www.thermalright.com/new_a_page/product_page/vga/t-rad...
http://www.thermalright.com/new_a_page/product_page/vga/vrm/p...

Kort och gott, AC kyler inte tillräckligt bra på klockade 4890 kort.

Djäklar vilken brutal lösning. kylingen för VRM såg verkligen tillräklig ut då den med AC bara trillar bort pga tejpen inte fixar värmen.
EDIT: körde twinturbo.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Djäklar vilken brutal lösning. kylingen för VRM såg verkligen tillräklig ut då den med AC bara trillar bort pga tejpen inte fixar värmen.
EDIT: körde twinturbo.

Därför körde jag zalman fläns på vrm eftersom den sitter fast med pushpins och inte jäkla lim som man fick med ac och zalmans är lite större än den som man fick med av ac men ramminnes flänsarna sitter bra fortfarande

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannee
Därför körde jag zalman fläns på vrm eftersom den sitter fast med pushpins och inte jäkla lim som man fick med ac och zalmans är lite större än den som man fick med av ac men ramminnes flänsarna sitter bra fortfarande

Låter som en ide XD
Inte säker på om jag vågra trycka dit min twin igen även om jag fixar mig nya VRMkylare.
Var vansinigt svårt att få den sitt jämt emot gpu.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannee
Jag kör med twinturbo från ac på mitt 4890

Tempsen är skit bra, maxxar 65 under tester och då hör jag fläktarna lite men inte mycket. Använde dock inte vrm kylaren som följde med utan zalmans fläns och fick modda lite . men kylflänsarna till ram använde jag och fick bra temps:)

Funkar säkert alldeles utmärkt på vissa kort, men mitt som är fabriksklockat till 1000MHz på core klarade inte AC's lösningar att hålla inom funktionsdugliga nivåer, fick grafikfel och tillslut frös allt.
Har numera mitt The Accelero S1 Rev. 2 på en rejält överklockat 3870 och det funkar utmärkt.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Augustini
Jag har ett XFX 4890 Black Edition och AC's kyllösningar klarade inte att kyla mitt kort, visserligen är XFX's kortet klockat högre än ditt men tror helt enkelt att AC's lösning är för kass för ditt och mitt kort. Jag letade vidare och hittade detta, slog till rätt snabbt och numera är mina temps och ljudvolymer kanon.
http://www.thermalright.com/new_a_page/product_page/vga/t-rad...
http://www.thermalright.com/new_a_page/product_page/vga/vrm/p...

Kort och gott, AC kyler inte tillräckligt bra på klockade 4890 kort.
Har testat med både Accelero S1 Rev. 2 (med 120mm fläkt) och Accelero TWIN TURBO PRO.

Tror dig när du säger att det duger, jäklar vilken lösning. Ganska dyr dock..

Tror det får bli till att ominstallera kylaren en gång till först. Ev byta VRM-kylflänsen

Stort tack för alla snabba svar!

Permalänk
Medlem

Lite OT: Vad betyder VRM? hör alla säga det hela tiden.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av topfuel
Lite OT: Vad betyder VRM? hör alla säga det hela tiden.

"voltage regulator module" om mitt minne inte helt har lämnat mig.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt