Nya standarder ger förbättrade Blu-ray-skivor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Om priset på blueray-skivorna hade legat på samma nivå som på cd/dvd-skivor tror jag att det bara hade varit positiva kommentarer här. Men som priset är idag känns det ganska meningslöst med så pass mycket utrymme när priset sätts efter utrymme och inte tillverkningskostnad.

Jag var inte på denna sida när dvd var nytt så jag vet inte hur mycket negativt det var då, men jag kan minnas jag tyckte dvd var det häftigaste som fanns men dyrt!

En typisk dvd skiva kostar runt 7-8 kr, en bluray skiva kostar ca 59 kr. bluray skivan rymmer ca 5 gr mer så jag tycker inte det är så mycket att bråka om. Vad kostade exempelvis en cd eller dvd skiva när det var nyligen lanserat? Ungefär lika vill jag minnas. Problemet är att folket inte verkar ha lust att köpa bluray än så länge, men det var likadant när dvd kom. Efter kanske 5+ år kommer bluray att kunna ha tagit över dvd totalt. Tyvärr en bit bort men då lär priset på en skiva ligga på runt 7-8 kr.

Mitt råd är att köpa bluray i alla fall för filmälskare som har hd tv. Det kommer inte komma något bättre på ett bra tag. Men det är klart om bluray floppar, vilket jag inte tror då kommer nog nånting annat. Även bra att många nya datorer har bluray läsare.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
Med tanke på att en spel kostar 500-700 kr så spelar det ingen roll vad den kommer på skiva eller tuggummi...jag köper dom aldrig anyways. I övrigt tror jag spelen skulle kosta detsamma om de kom på usb minnen...

Jag tror det också i dagens läge. Men jag minns Nintendo 64 vs Playstation då hade Nintendo problem med att spelen kostade 500-600 medan Playstation spelen kostade runt 400-500. Men å andra sidan påstår dom att det kostar mer att utveckla spel i dagens läge vilket troligtvis är sant. Men sedan skyller dom på kompensation för piratkopiering osv. På PS3 går det inte att piratkopiera det är därför spelen till PS3 är så billiga mot för Xbox360 och Wii?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av igelkotte
Jag var inte på denna sida när dvd var nytt så jag vet inte hur mycket negativt det var då, men jag kan minnas jag tyckte dvd var det häftigaste som fanns men dyrt!

En typisk dvd skiva kostar runt 7-8 kr, en bluray skiva kostar ca 59 kr. bluray skivan rymmer ca 5 gr mer så jag tycker inte det är så mycket att bråka om. Vad kostade exempelvis en cd eller dvd skiva när det var nyligen lanserat? Ungefär lika vill jag minnas. Problemet är att folket inte verkar ha lust att köpa bluray än så länge, men det var likadant när dvd kom. Efter kanske 5+ år kommer bluray att kunna ha tagit över dvd totalt. Tyvärr en bit bort men då lär priset på en skiva ligga på runt 7-8 kr.

Mitt råd är att köpa bluray i alla fall för filmälskare som har hd tv. Det kommer inte komma något bättre på ett bra tag. Men det är klart om bluray floppar, vilket jag inte tror då kommer nog nånting annat. Även bra att många nya datorer har bluray läsare.

59kr?

BD-R printable skivor kostar under 15kr styck idag vilket är ganska överkomligt för många. Finns även program nu så att man enkelt kan göra backup av 50GB film på 25GB skivor, i många fall utan någon som helst kvalitétsminskning.

Intresset för detta kommer nog bara öka. Folk gillar Full-HD.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
fler och felr distar kommer för USB stickor med eller kan lätt läggas på USB sticka efter lite trixande. entoo har en guide bland annat. ubuntu vet jag inte. Men kommer snart vara dött med optiskt media där med.

Jag bränner för att jag vill ha en kopia kvar under en längre tid, helst eftersom jag nödvändigtvis måste trixa när jag installerar (med ominstallation som följd ). Det finns säkert många fler än jag som av olika anledningar vill ha en skiva bränd av olika skäl, större maskinparker exempelvis, så jag tror allt att ni talar i nattmössan när ni dömer ut CD och DVD-formaten så lättvinnligt.
Dock kan jag hålla med om att USB-varianten ter sig som ett alternativ på frammarsch.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Föredrar själv skivor mot usb/hdd. Brukar råka vara något som händer med ett par års mellanrum. Då är det trevligt kunna återställa via skivor. Råkade ut för en crash för något år sedan då var det skönt kunna dra in skivor som är 10år gamla och återställa det viktiga. Larvigt kanske men känns bättre med skivor för "längre" lagring.

Tycker Blu-Ray är helt ok nu i pris. Första cd brännaren var ca 2500kr, första dvd-läsaren var 2400kr och min blu-ray brännare var "bara" 1600kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk

Detta är precis det som Hideo Kojima hade behövt då han gjorde Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots.
Han klagade över att skivan inte hade tillräckligt med plats för han ville som vi audiofiler; Okomprimerat ljud hela vägen.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av STimmyS
Jag har 2 st bluray spelare inte så att man sitter på sin hemmabio för 100k och kollar på dvd filmer! haha

Haha, sitter på en beg. HD-DVD som man köpte för 150kr (samt200 tillhörande filmer för drygt 600kr i full HD). Men den mesta filmen ser jag via en mediastreamer, den klarar att spela upp 4TB film utan att byta skiva, hört talas om dem?
Billigare, stabilare och på långt fler GB, samt att den klarar flera skrivningar, är reptålig och "framtidssäker" då den fungerar på nyare TV/datorer.
Blu-ray är det sista skivformatet, och det ä'r både för dyrt och klumpigt för sitt eget bästa. Ständiga hårdvaruuppgraderingar, nish-idéer som rinner ut i sanden?
Tvivlar på att det blir någon succé i längden. Blu-ray live blev en flopp, kommer samma sak hända med 3D? Större skivor?
Det rä ju nästan billigare att lagra filmen på SSD än blu-ray, men du slipper reklam, 1-2minuter uppstartstid/film, skivbyte, repor m.m. Plastskivan är död, länge leve blu-ray?

Ska bli intressant att se om blu-ray överlever och blir populärt, gamla hederliga dvd hade ju också stöd för skivor upp till 500GB men det blev för dyrt/onödigt att utveckla. Luftslott hjälper inga format...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartsmurfen
Jag bränner för att jag vill ha en kopia kvar under en längre tid, helst eftersom jag nödvändigtvis måste trixa när jag installerar (med ominstallation som följd ). Det finns säkert många fler än jag som av olika anledningar vill ha en skiva bränd av olika skäl, större maskinparker exempelvis, så jag tror allt att ni talar i nattmössan när ni dömer ut CD och DVD-formaten så lättvinnligt.
Dock kan jag hålla med om att USB-varianten ter sig som ett alternativ på frammarsch.

har jag nåt skiva gör jag en image, går fint att göra images av hårddiskar, usb stickor osv också. Sedan lägger jag img filen på servern oftast. Vill jag sedan ha den igen tar jag fram DVD-RW skivan eller usb stickan etc etc och bränner elelr flyttar över imagen.

Fins inget behov att spara upp ett lager med skivor. har 3-4st DVD-RW räcker gött. Har hundratals images av CD och floppys på servern. Vill jag använda floppy images använder jag floppys alternativt använder jag HP's verktyg för att skapa botbar USB med floppy emulering om det ärfrågan om bootbar image.

Optiskt media är kasst på alla vis.

Permalänk
Medlem

En till fördel med en bd-skiva är om man ska låna ut den till någon. Man slipper låna ut en hårddisk som någon kanske sabbar. Har man lånat ut en backup och den har blivit förstörd gör det inte lika mycket. Jag tror det är fler än jag som lider av slarviga kompisar.

Men sen litar jag mer på skivor än en elektroniskt chip som backup. Då skulle jag hellre välja en mekanisk hårddisk. Jag har skivor som är ca 15 år och fungerar perfekt.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

polaren kan banemig skaffa egen disk, komma över och hämta data i så fall. har aldrig lånat ut en disk etc någon gång. Mer eller mindre självklart att vill man ha nåt få man stå för mediet självt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
har jag nåt skiva gör jag en image, går fint att göra images av hårddiskar, usb stickor osv också. Sedan lägger jag img filen på servern oftast. Vill jag sedan ha den igen tar jag fram DVD-RW skivan eller usb stickan etc etc och bränner elelr flyttar över imagen.

Fins inget behov att spara upp ett lager med skivor. har 3-4st DVD-RW räcker gött. Har hundratals images av CD och floppys på servern. Vill jag använda floppy images använder jag floppys alternativt använder jag HP's verktyg för att skapa botbar USB med floppy emulering om det ärfrågan om bootbar image.

Optiskt media är kasst på alla vis.

Alla vis är kanske att ta i en smula
Att nyttja image fungerar säkert jättebra och du spar ju onekligen skivor.
För egen del så anser jag det dock överlägset att bränna ur smidighetssynpunkt, det blir ju trotts allt bara någon skiva om året för min del.
Det är nog rätt så många med mig som finner det bättre med en skiva i handen än tio på NAS:en. Det är nog lite som att vissa hellre har en utskriven sida på papper än att läsa samma text från en skärm.

Något större skivlager blir det i vart fall inte för min del. När nästa distro släpps så brukar jag slänga/ge bort den tidigare. Det finns ingen anledning för min del att ha kvar gamla versioner. Skulle jag mot förmodan behöva en äldre version så finns de ju i alla fall på nätet. För egen del har jag däremot märkt att om jag spar sådant på servern så slänger jag det aldrig, fast du har säkert (högst sannolikt) bättre disciplin på sådant än vad jag har

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grumbledock
massa text...

och det har med dvd-skivor att göra?

Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grumbledock
men du slipper reklam, 1-2minuter uppstartstid/film, skivbyte, repor m.m. Plastskivan är död, länge leve blu-ray?

Fan ser du på för filmer där du måste byta skiva? Jag har c:a 100 filmer på Blu-ray, jag behöver inte byta skiva och det tar väl 30 sekunder att starta en skiva som högst. Snackar du om med dina 2 minuter?
Och repor som verkligen skadar skivan får du om du är oförsiktig. Behandlar du den rätt så kommer den klara sig alldeles utmärkt, preciiiiiis som med alla andra skivor.

Jag ser också filmer via en mediastreamer. Playstation 3 Media Server. Funkar hur bra som helst. Är filmen bra.. så köper jag den, på Blu-ray.

Nya skivor kräver ny hårdvara, det får väl bli en Playstation 4 då. Skulle ändå skaffa en förr eller senare.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Det är väl inte tekniken som är felet, utan den hopplöst föråldrade kassettavgiften, som baseras på hur mycket som får plats på en skiva, vilket gör att skivor i den här storleken kostar skjortan, trotts att tillverkningskostnaden inte nödvändigtvis är särskilt hög..

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakuni
Det är väl inte tekniken som är felet, utan den hopplöst föråldrade kassettavgiften, som baseras på hur mycket som får plats på en skiva, vilket gör att skivor i den här storleken kostar skjortan, trotts att tillverkningskostnaden inte nödvändigtvis är särskilt hög..

Tillverkningskostnaden är kanske inte hög, men däremot investeringskostnaden för nya maskiner. Så priserna behöver ligga på en rätt hög nivå ett tag för att skivtillverkarna ska kunna få ihop det.

Kassettavgiften slipper du genom att köpa från utlandet.
Finns en mängd butiker som Sweburn (drivs av svenskar i Tyskland), Luxdisc (Jaydisc), Wesellcd osv osv.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Är det inte vettigare med hårddiskar om man tänker på pris och återskrivning mm?

Permalänk
Medlem

Trevligt, kanske dags o skaffa en vanlig spelare då, sitter med Ps3 som enda Blu-ray spelare i dagsläget. Ja köper rätt mycket film/serier så vore najs att få serier på färre skivor

Permalänk
Medlem

Man skulle nog få fler filmtittare bland datoranvändare om priset på spelarna gå ner. Det är något konstigt prismässigt om den interna avskalade varianten med programvara kostar ungefär lika mycket som en vanlig blu-ray spelare som man kan koppla direkt till tv:n.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Har en Blu-ray spelare OCH som kan läsa HD-DVD till datorn. Den kostade 700 kr. För det priset kändes det rätt.

Billigt! Kan din bränna DVD skivor också?
Duger inte vanlig Blu-ray om man bara ska ha det för att titta på film?
Köpte rätt så nyligen en kombinerad Blu-ray spelare och DVD brännare för 859 kronor nämligen.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Skivor är gammal förlegad teknik, känns som disketterna från förr. Har bara haft problem med skivor (damm, fettfläckar, repor, läsare som ger upp), slutade använda dem seriöst för 3-4 år sen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
polaren kan banemig skaffa egen disk, komma över och hämta data i så fall. har aldrig lånat ut en disk etc någon gång. Mer eller mindre självklart att vill man ha nåt få man stå för mediet självt.

Om man ändå hade såna ordentliga vänner
Personligen klarar jag min flyttbara media med externa hårddiskar, usbminnen och enstaka dvdsivor. Inte på något sätt värt att uppgradera till en blueray brännare då jag inte har något användningsområde för detta

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gymmarn
Skivor är gammal förlegad teknik, känns som disketterna från förr. Har bara haft problem med skivor (damm, fettfläckar, repor, läsare som ger upp), slutade använda dem seriöst för 3-4 år sen.

Framtiden är nog inte optiska skivor nej, men disketter gick sönder av att syrepartiklar krockade med dom; jag använder DVD-RWskivor ibland för att lägga filmer på och spela upp i DVDspelare eller för att flytta saker och de går inte sönder så lätt om man har fordral.

Macar har inte dumpat optiska läsare än heller och Macar är mer trendkänsliga än de flesta swecare. ("Vänder kappan för vinden" dyker upp spontant; FW800 på vissa powerbooks en gång i tiden, delat grafikminne, eget grafikminne, delat grafikminne..) Och då är det inte lika enkelt att byta sådana för de flesta macar jämfört med pc-apparater och macar har alltid superglossad "det här är framtiden, sanna våra ord" reklam för vad de än kör med för stunden, inte för att det har något med saken att göra.

Edit. MBA iofs..hahaha. Och ingen BR än..näe, *klappar sina hi-minidiscar, seså, fina kompisar, ingen ska glömma er, ingen nånsin..*

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Detta känns som en total icke nyhet... USB3.0 kommer finnas på alla datorer som säljs och snart släpps även USB-stickor med samma standard. Optisk lagring är så 90-tal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar

Sen vad som gäller HD filmer så ta och köp en billig HD-DVD spelare (är vad jag gjort) det finns massor med billiga filmer att köpa. Blu-Ray filmer är dyra. 200-250 kr per film är inte ok.

Man kan importera, då hittar du bra mycket för 100-150 också +/-frakt.
Prisläget i svenska butiker är fortf. väl högt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Detta känns som en total icke nyhet... USB3.0 kommer finnas på alla datorer som säljs och snart släpps även USB-stickor med samma standard. Optisk lagring är så 90-tal.

snarare 00-tal

Permalänk
Medlem

Jag undrar när dataspel kommer på Blue ray? Jag menar PC-spel.

Irriterande med flera standarder/typer inom Blurrey förresten. Man vill ju inte köpa en spelare som inte klarar nya och större skivor.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Avstängd

USB-minnen jämfört med DVD/BD tycker jag känns lite ovärt... fast ser man till pris per gb så är det väl mer lönsamt egentligen.

Och att använda vanliga hårddiskar för lagring istället för skivor tycker jag känns jädrans mycket klumpigare, men det är ju också billigare per gb. Och det finns ju flera olika smidiga lösningar för att kunna koppla in hårddiskarna utan att behöva ett chassi eller dylikt.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Viktig del i film upplevelsen är att ha orginal DVD/HDDVD/BluRay lådorna i ordning på hyllorna i hembio rummet, låter rätt trist med nån uppspelningsbox och en låda usbminnen eller dylikt.
http://www.minhembio.com/Jarl/film/mixed

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarl
Viktig del i film upplevelsen är att ha orginal DVD/HDDVD/BluRay lådorna i ordning på hyllorna i hembio rummet, låter rätt trist med nån uppspelningsbox och en låda usbminnen eller dylikt.
http://www.minhembio.com/Jarl/film/mixed

Jag ser det tvärt om. Tycker det är skönt att ha allt digitalt. Mycket lättare att hitta och spela upp filmer/musik och tar mindre plats.

Smaken är delad

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarl
Viktig del i film upplevelsen är att ha orginal DVD/HDDVD/BluRay lådorna i ordning på hyllorna i hembio rummet, låter rätt trist med nån uppspelningsbox och en låda usbminnen eller dylikt.
http://www.minhembio.com/Jarl/film/mixed

Jag tycker du har rätt. Beror lite på hur mycket man älskar film tror jag.

Inget ont om mediaspelare. Det är ett bra sätt att plöja igenom enorma kvantiteter med film men det är inte riktigt samma sak och känsla som att hålla en favoritfilm i handen och ha en samling av särskilt utvalda filmer i originalkvalité.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970