Förundran över moderkort och processor osv.

Permalänk
Medlem

Förundran över moderkort och processor osv.

Hejsan allihopa! Nu är det så här... Jag har ett sådant här moderkort. Och jag funderar på att uppgradera men vet inte riktigt hur jag ska göra. Vilka processorer kan jag köra på det här moderkortet och måste jag köpa nya ramminnen för det? Info och råd tack!

Tack på förhand!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk

Du kan bara ha ddr2 minnen i ditt moderkort. Sen står det vilka processorer som stöds i info:
"Kompatibla processorer: Athlon, Athlon 64, Sempron, Athlon 64 FX, Athlon 64 X2, Athlon X2, Phenom X4, Phenom X3, Sempron X2, Phenom II X4"

Visa signatur

Det va bättre förr, ju förr desto bättre.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kategori/183/socket-am3

valfri cpu ovan fungerar på ditt moderkort, vet inte hur mkt ram du har men 4gb räcker fint vid spel, kan behålla ditt ramminne.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VicRattlehead
Du kan bara ha ddr2 minnen i ditt moderkort. Sen står det vilka processorer som stöds i info:
"Kompatibla processorer: Athlon, Athlon 64, Sempron, Athlon 64 FX, Athlon 64 X2, Athlon X2, Phenom X4, Phenom X3, Sempron X2, Phenom II X4"

Jo jag vet Men det står på lådan och på moderkortet "1333Mhz DDR3" om jag inte minns fel. Men det jag menade var vilka slags X4 prollar går att köra på det! Går det tex att köra en 945, 955 eller 965:a på det? Måste jag byta ramminnen för att kunna köra en annan prolle?

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Du kan välja och vraka ganska friskt bland CPU lämpligt vore väl nån Phenom II X4 och antagligen funkar den Phenom II x6 som släpps snart också, nej du behöver inte byta RAM, och annat än DDR2 passar inte heller på det moderkortet

Titta på Gigabyte site över exakt vilka CPU som stöds

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Du kan välja och vraka ganska friskt bland CPU lämpligt vore väl nån Phenom II X4 och antagligen funkar den Phenom II x6 som släpps snart också, nej du behöver inte byta RAM, och annat än DDR2 passar inte heller på det moderkortet

Titta på Gigabyte site över exakt vilka CPU som stöds

Så med andra ord behöver jag inte köpa ram med högre hastighet för att använda en 965?

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fixxarn93
Jo jag vet Men det står på lådan och på moderkortet "1333Mhz DDR3" om jag inte minns fel. Men det jag menade var vilka slags X4 prollar går att köra på det! Går det tex att köra en 945, 955 eller 965:a på det? Måste jag byta ramminnen för att kunna köra en annan prolle?

Ja det går nog fint ska du se!:up: Nej amd har stöd för både ddr3och 2, ditt moderkort har dock bara stöd för ddr2, ddr3 passar inte ens.

Visa signatur

Det va bättre förr, ju förr desto bättre.

Permalänk
Medlem

För att prollen ska få stöd på ditt moderkort (965BE t.ex) så måste du uppdatera BIOS.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VicRattlehead
Ja det går nog fint ska du se!:up: Nej amd har stöd för både ddr3och 2, ditt moderkort har dock bara stöd för ddr2, ddr3 passar inte ens.

Jaha! Men då tackar jag så jättemycket för informationen Då skall jag ut på cpujakt! Tack o bock!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fixxarn93
Jaha! Men då tackar jag så jättemycket för informationen Då skall jag ut på cpujakt! Tack o bock!

glöm inte bort det här som föregående talare sa:

"För att prollen ska få stöd på ditt moderkort (965BE t.ex) så måste du uppdatera BIOS."
så du inte blir ledsen när du inte får igång skiten.
Lycka till!:D

Visa signatur

Det va bättre förr, ju förr desto bättre.

Permalänk
Medlem

haha, ja hur man nu gör det så XD

Haha man tackar

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fixxarn93
haha, ja hur man nu gör det så XD

Haha man tackar

Det moderkortet har väl Q-flash, så ladda ned senaste BIOS för ditt moderkort. Du kan ju först läsa på moderkortsförpackningen eller på moderkortet vilken revision du har av kortet 1.0, 2.0 eller 2.1 och klicka dig in på rätt revision från länken nedan. (revisionsnumret står precis under produktnamnet på sidan)
http://www.gigabyte.eu/Products/Motherboard/Products_Overview...

Länk till BIOS hittar du uppe till höger på sidan.
Vilken BIOS-revision du behöver för din nya processor finns i CPU-support list.

När du hittat rätt BIOS och laddat ned det, lägg över filen på ett USB-minne. När du startar om systemet (innan windows laddas) vill jag minnas att det står vilken tangent du skall trycka på för att komma till Q-flash (vill minnas att det är End, alternativt går du in i BIOS och trycker F8).
Väl inne i Q-flash laddar du in det nya BIOS:et från minnesstickan.

Edit:

Här är en länk till hur det hela fungerar:
http://www.gigabyte.com.tw/FileList/NewTech/old_motherboard_n...

Visa signatur

~Pelle~