Radeonkort till ickespelare.

Permalänk
Medlem

Radeonkort till ickespelare.

Jag ska bygga en ny dator med Phenom x4 processor och jag funderar över grafikkort.
Har tittat på radeon 5570 och 5670 1 Gb minne.

Då jag sällan och aldrig spelar utan har datorn mest till bildbehandling, musik och lite cad.
Tror ni att jag blir nöjd med ett 5570 eller märker jag någon större skillnad om jag går på 5670.

Eller är det bättre för mig att gå på t.ex. ett Radeon 5750 och ta en Phenom x2 processor i stället.

Tack på förhand

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Avstängd

Du märker ingen skillnad alls. Och är du seriös med bildbehandling (photoshop) är det quad som gäller då CS4 och uppåt använder 4 kärnor.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Bra Tackar!
Då är det ingen ide att fundera på tvåkärnigt.
Om jag går upp ytterligare några steg på grafikkortet, hur mycket bör jag lägga på innan det märks och är de motiverat prismässigt?

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Satsa på proc och snabba minnen, vilket grafikkort som helst som klarar Open GL

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk

Varför inte bara använda inbyggt grafikkort på moderkortet och vara nöjd med det om du aldrig spelar?

Du sparar in pengar eller kan omfördela och få mer minne eller snabbare processor.

Permalänk
Medlem

Bra tackar för svaren.

Då vet jag exakt hur jag ska göra.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk

HD 5450 med DDR3 och HDMI

Go green edition, finns på komplett. Billigt och bra.

Permalänk
Medlem

Köp ett moderkort med chipset som har inbyggd grafik, typ 790GX, 785G eller nya 880G. Väl så bra som ett "vanligt" grafikkort, för dina ändamål, förutsatt att det inte är analog utgång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nattmannen
Varför inte bara använda inbyggt grafikkort på moderkortet och vara nöjd med det om du aldrig spelar?

Du sparar in pengar eller kan omfördela och få mer minne eller snabbare processor.

Eller SSD?

Permalänk
Medlem

Jag verkar täcka mina behov med grafiken på moderkortet,
men jag känner att jag vill ha ett hyfsat kort ändå så det blir ett
Hd 5570 med 1 Gb DDR3 minne (Vem vet, jag kanske får upp ett litet spelsug så småningom) så då borde det täcka mina behov för en billig peng.

Sen blir det en Phenom X4 955 eller 965

och givetvis snabbt minne, minst 4 Gb Kanske 8 Gb

och en snabb Hd.

Tack för hjälpen.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nammatj
Jag verkar täcka mina behov med grafiken på moderkortet,
men jag känner att jag vill ha ett hyfsat kort ändå så det blir ett
Hd 5570 med 1 Gb DDR3 minne (Vem vet, jag kanske får upp ett litet spelsug så småningom) så då borde det täcka mina behov för en billig peng.

Sen blir det en Phenom X4 955 eller 965

och givetvis snabbt minne, minst 4 Gb Kanske 8 Gb

och en snabb Hd.

Tack för hjälpen.

En liten notering bara, om du tänkt använda mer än 4GB minne så behöver du ett 64-bitars operativsystem för att kunna utnyttja minnet. Det visste du kanske redan, men det är alltid värt att nämna. Det är lite surt att köpa 32-bitars OS och 8GB-minne och sedan bara kunna använda 4GB.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Varför inte vänta in nya Phenom II X6 som är runt hörnet? http://www.prisjakt.nu/search.php?query=phenom+X6 . Billigaste går på 2000:-.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Skulle gått på som grabbarna sa, quad + minst 4 GB minne +ett billigt grafikkort med de utgångarna som du vill ha +SSD ifall du har råd.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nammatj
Jag verkar täcka mina behov med grafiken på moderkortet,
men jag känner att jag vill ha ett hyfsat kort ändå så det blir ett
Hd 5570 med 1 Gb DDR3 minne (Vem vet, jag kanske får upp ett litet spelsug så småningom) så då borde det täcka mina behov för en billig peng.

Sen blir det en Phenom X4 955 eller 965

och givetvis snabbt minne, minst 4 Gb Kanske 8 Gb

och en snabb Hd.

Tack för hjälpen.

Om spelsuget infinner sig så ska du nog satsa på det inbyggda tills vidare och köpa ett dedikerat grafikkort när du behöver det. ett 5570 är ruskigt dåligt om du ska spela, körde själv med ett 4670 förut och det var i minsta laget. Visserligen beror allt på vilken upplösning du spelar i, 4670 klarade sig alldeles utmärkt i upplösningen 1280x1024 men när jag köpte en 22" 1680x1050 så hängde det inte med.
Mitt tips: lägg pengarna på en SSD disk och köp ett grafikkort när du behöver det.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Jo jag vet att det krävs 64-bitars Os för mer än 4 Gb.

Jag har också sneglat på Phenom X6 så vi får se om min nuvarande dator håller så länge grejerna börjar rasa en efter en nu senast brännaren. Den har ju trots allt några år på nacken.

SSD-diskarna är lite för dyra tycker jag, sedan tycker jag inte att det är värt merkostnaden.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nammatj
Jo jag vet att det krävs 64-bitars Os för mer än 4 Gb.

Jag har också sneglat på Phenom X6 så vi får se om min nuvarande dator håller så länge grejerna börjar rasa en efter en nu senast brännaren. Den har ju trots allt några år på nacken.

SSD-diskarna är lite för dyra tycker jag, sedan tycker jag inte att det är värt merkostnaden.

Med de användningsområdena du har och med tanke på att du sparar in en hel del pengar på att inte köpa något grafikkort tycker jag du ska unna dig en SSD. De är verkligen guld i rent Windows arbete vad jag har förstot.

Men du bestämmer såklart.

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GnomeN
Med de användningsområdena du har och med tanke på att du sparar in en hel del pengar på att inte köpa något grafikkort tycker jag du ska unna dig en SSD. De är verkligen guld i rent Windows arbete vad jag har förstot.

Men du bestämmer såklart.

Jag har inte ens funderat på SSD tidigare, måste jag erkänna, men efter att ha läst på lite så verkar SSD helt outstanding och 2 kingston 128 Gb för drygt 4000:- kanske man kan gå på och väljer man ett moderkort med
AMDs 890 chipset så har verkar jag ha ett kort med en inbyggd grafik som täcker mina behov, i alla fall ett tag.

"Fan" Det verkar bli lite dyrare än jag tänkt mig men å andra sidan har den gamla datorn hållit i 5 år (förutom nytt grafikkort) så det blir billig årskostnad.:D

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nammatj
Jag har inte ens funderat på SSD tidigare, måste jag erkänna, men efter att ha läst på lite så verkar SSD helt outstanding och 2 kingston 128 Gb för drygt 4000:- kanske man kan gå på och väljer man ett moderkort med
AMDs 890 chipset så har verkar jag ha ett kort med en inbyggd grafik som täcker mina behov, i alla fall ett tag.

"Fan" Det verkar bli lite dyrare än jag tänkt mig men å andra sidan har den gamla datorn hållit i 5 år (förutom nytt grafikkort) så det blir billig årskostnad.:D

Du kan ju börja lite lättare och bara köpa en SSD disk och enbart använda den för tunga program (Photoshop t.ex.) och för Windows. Sedan kan du använda mekanisk(a) disk(ar) för annat (mindre hårddiskkrävande applikationer och lagring). På så sätt blir det inte så mycket dyrare.

Vet inte hur bra Kingston diskarna är, men de populäraste (och bästa) är ju helt klart Intels X25 serie.

Sedan angående framtidssäkerhet så brukar Workstations hålla betydligt längre än speldatorer eftersom det är grafikkorten som blir utdaterade snabbast. Och SSD-disk är ju så framtidssäkert det går.

Lycka till.

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk
Medlem

Om du nu ska använda photoshop eller liknande och vill inte lägga ut pengar på en snabb SSD så kan du ju ta 8Gb minne istället och kanske skapa 2-4Gb Ramdrive hårddisk?
Borde vara tillräckligt för att installera photoshop och ha filerna där i snabba minnet istället? (se till att bara med jämna mellanrum sparar data till hårddisken om något händer.)

Dock så är ju minne mycket dyrare GB/pris men man behöver inte mycket och minnet har man alltid användning av. Samt minne är ju också mycket snabbare än SSD.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips!

Nu har jag bestämt mig.............Förhoppningsvis.

Jag skippar grafikkort och går på ett moderkort med AMDs 890 chipset.

En SSD på max ca 100 Gb (nya OCZ Agility 2 verkar intressant) till prog. m.m.

En mekanisk (snabb) HD på kanske 500 Gb

Phenom X4 965 och 4 Gb ram

Känner jag att jag behöver så utökar jag till 8 Gb ram och kanske ett hyfsat grafikkort vi får se.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk

Alltså:

Gigabyte GA-890GPA-UD3H
Phenom II X4 965BE
2x2GB Corsair DDR3 1600MHz
Samsung F3 500GB
Intel X25-M G2 80GB SSD

Något sådant?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Alltså:

Gigabyte GA-890GPA-UD3H
Phenom II X4 965BE
2x2GB Corsair DDR3 1600MHz
Samsung F3 500GB
Intel X25-M G2 80GB SSD

Något sådant?

Japp!

Ganska precis cirka!:)

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Alltså:

Gigabyte GA-890GPA-UD3H
Phenom II X4 965BE
2x2GB Corsair DDR3 1600MHz
Samsung F3 500GB
Intel X25-M G2 80GB SSD

Något sådant?

Det där paketet ser väldigt bra ut, Samsung:s F3 är ju en av de snabbaste mekaniska diskarna idag (förutom Raptor) och Intels X25-M är ju en extremt snabb SSD disk. Snabba diskar i kombination med fyra kärnor på 3.4GHz kommer vara brutalt i photoshop.

Bra val!

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saandberg
Mitt tips: lägg pengarna på en SSD disk och köp ett grafikkort när du behöver det.

+1

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Alltså:

Gigabyte GA-890GPA-UD3H
Phenom II X4 965BE
2x2GB Corsair DDR3 1600MHz
Samsung F3 500GB
Intel X25-M G2 80GB SSD

Något sådant?

Vänta på en sexkärnig processor istället? :U

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE