Permalänk
Robot

Lappning av processor

Hej!
Mitt första galleri så var snälla!

Jag hade tänkt att göra en lite äldre dator vi har här hemma till en server, men den lät för mycket med orginal kylaren på.
Då så bestämde jag mig för att lappa den och fixa ny kylare.
Slutresultatet vart väldigt bra, både idle och load temperaturer sänktes och den är mycket tystare.

Temperaturer:

Med stockkylaren
Idle: 50C
5h OCCT: 70-80C (!)

Med Zalmankylaren
Idle: 30C
5h OCCT: 50C (55C vid 0% fläkthastighet)

Dator:
Processor: Intel Celeron 420 1.6GHz
Moderkort: MSI någoting
Minnen: 1Gb Corsair 667Mhz
Hårddisk: 80Gb
Grafik: Intergrerat
Nätagg: Compaq 350W (följde med en annan dator)

Ska göras:

* Köpa flera hårddiskar
* Tystare fläktar
* Nytt nätagg, förmodligen Corsair 400W

Hoppas ni gillar det.

Då sweclockers inte tillåter bilder högre än 256Kb fick jag ta till en drastisk lösning och fixa till dom i PS, därför kan en del se konstiga ut för jag fick klippa bort massa runtom.

Besök albumet: Lappning av processor av jonnti

Permalänk
Medlem

Ser bra ut behövs verkligen inte mer än så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Ser bra ut behövs verkligen inte mer än så.

Tackar! Uppskattas verkligen!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Snyggt!
De där med att du inte kan starta datorn utan cpufläkt så skall detta gå att stänga av i BIOS. Jag var själv tvungen att göra de när jag bytte fläkt på mitt H50 där fläkten som sitter på nu sitter i en 3 pin istället för CPU_FAN som har 4 pin.

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem

Imponerande med passiv kylning med hjälp av en sådan zalmankylare. Processorn måste varit katastrofalt ojämn från början

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Varför görs inte det där i fabrikerna där dom tillverkas?

Visa signatur

Intel i7 950 oc 4,0ghz , 18gb ram, 6950 crossfire, 11tb lagring.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eXizoR
Snyggt!
De där med att du inte kan starta datorn utan cpufläkt så skall detta gå att stänga av i BIOS. Jag var själv tvungen att göra de när jag bytte fläkt på mitt H50 där fläkten som sitter på nu sitter i en 3 pin istället för CPU_FAN som har 4 pin.

Det enda jag kan stänga av i BIOS är chassifläkten!
Jag försökte testa helt utan, men då stod det "CPU_FAN Failure" kopplade då in Zalmankylaren, men då kunde jag inte styra fläkthastigheten av någon konstig anledning. Borde man ju, men det är ju inte hela världen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Imponerande med passiv kylning med hjälp av en sådan zalmankylare. Processorn måste varit katastrofalt ojämn från början

De första temperaturerna var med stock kylare, ändrat det nu i texten.

EDIT: La till lite text så förklaringen vart bättre.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

"Kunde inte få igång datorn utan en CPU fläkt inkopplad"

det går väl att ställa in i bios?

EDIT: aha ni hade visst diskuterat det, my bad

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk

Vad fan har det med saken att göra om det är ditt första galleri?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =ultrafox=
Vad fan har det med saken att göra om det är ditt första galleri?

Men jag skojade! Du behöver inte heller vara otrevlig!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =ultrafox=
Vad fan har det med saken att göra om det är ditt första galleri?

borde byta namn från ultrafox till ultrarage
OT
fin lappning

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonnti
Men jag skojade! Du behöver inte heller vara otrevlig!

Är inte otrevlig bara för jag inte satte nån smiley efter...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =ultrafox=
Är inte otrevlig bara för jag inte satte nån smiley efter...

Jo! Man MÅSTE ha smiley efter annars så är man otrevlig!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk

fint bygge

Jag har en likadan cooler master fläkt (ser iaf likadan ut) o den låter som bara den xD

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_speed
fint bygge

Jag har en likadan cooler master fläkt (ser iaf likadan ut) o den låter som bara den xD

Haha, jag hittade min från en dator med Pentium MMX processor på.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

På sista bilden med proppen monterad ser du ut att ha ett härligt fingeravtryck på sidan.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather