Seagate fortfarande störst

Permalänk
Avstängd

Har aldrig kört Seagate, tills jag hittade en Extern på 1tb för 599 kr. Annars så äre WD som gäller.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Avstängd

Har köpt en hel del hårddiskar av diverse märken och storlekar genom åren och den enda som faktiskt gått sönder under normal användning var faktiskt en Seagate 120GB.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

The Seagate story
Jag vill bara säga att jag är en av de Seagate kunder som drabbades av det välkända felet i deras Seagate Barracuda 7200.11 serie av interna hårddiskar. Även andra serier och vissa Maxtor modeller drabbades.

Den ena av mina ST3500320AS hade det dåliga FW. Den låste sig alltså och passar helt in i beskrivningen där LED lampan visar aktivitet hela tiden, dvs. den lyser med fast sken både när man är i Windows och när man är i BIOS eller startar upp datorn. Den lyste alltid och hela tiden så länge datorn var påslagen.

Det Seagate erbjöd för att lösa problemet var att byta ut hårddisken mot en ny. De ville alltså inte ta något eget ansvar för att rädda informationen på den. Detta trots att Segate har ett dataräddningsbolag som heter i365 och kunde ha erbjudit åtminstone dataräddning på kundens bekostnad men till ett reducerat pris. Till en början ville de inte ens erkänna att det var något fel med hårddiskarna. Det dröjde länge innan de erkände felet. Det var bl.a. därför det skrevs så mycket om det eftersom Seagate kom med uttalanden smula för smula.

Den goda sidan är att jag har lyckats låsa upp disken i fråga. Men inte fick jag någon hjälp med det av Seagate! Jag använde den nu välkända metoden där man skickar olika kommandon till disken genom UART. Jag hade kvar alla mina filer, den var precis som den var innan låsningen. Efter att jag låste upp den så gick jag direkt till Seagates webbplats och laddade ner den uppdaterade FW som jag ersatte den felande FW med. SD15 ersattes med SD1A som är samma FW med en mindre modifiering som gör att den blir exakt samma så som den ursprungliga SD15 borde ha varit på de felande diskarna (samma FW användes inte på alla diskar).

Jag har alltid använt Maxtor diskar. Det är nog den främsta anledningen till att jag valde att gå över till Seagate eftersom de köpte Maxtor. Seagate har nu förlorat mycket av mitt förtroende.

Nästa gång jag bygger en ny dator så kommer jag med största sannolikhet inte välja Seagate. Jag kommer nog att välja deras ärkerival WD bara för att jävlas med dem.

Det Seagate kunde ha gjort för att behålla mig som kund är...

1. Erkänna att det finns ett fel med hårddiskarna i fråga.
2. Publicera en uppdaterad FW.
3. Inte dröja så länge med att erkänna felet.
4. Inte dröja så länge med att publicera en uppdaterad FW.
5. Erbjuda dataräddning hos dotterbolaget i365 till reducerat pris.
6. Dra in felande produkter.

De har lyckats på de två första punkterna men inte på de tre näst sista. Den sista punkten vet jag inte om de har lyckats på.

Tiden känner jag i alla fall är en avgörande faktor för mig här. Min ST3500320AS var t.ex. inte låst ännu när de första "rykterna" började cirkulera om att Seagate hade tryckt på fel knappar i produktionen. Så jag kunde mycket väl ha undvikit felet om jag antingen hade lyssnat på rykterna och sett till att skaffa en uppdaterad FW (som ännu inte fanns att få vid den tiden) eller väntat på att få det bekräftat från Seagate. Ungefär vid samma tid som Seagate offentliggjorde att de har hittat ett problem med diskarna så låste sig min disk. Satans jävla otur kan man säga.

Såna här fel får inte hända till att börja med. Det är orsakat av slarv vid produktionen. Exakt samma diskar med exakt samma FW passerade exakt samma fabrik utan att drabbas av felet. Det är bara diskar som passerade produktionen efter ett visst datum som drabbades. Just det datumet var det väl någon som inte var helt vaken och satte igång maskinerna utan koll på alla detaljer. Jag bryr mig inte vad de gör eller hur de arbetar borta i Kina eller var de har sina fabriker men såna här enkla misstag får inte straffa mig som kund, det accepterar jag inte.

Det sista och bästa som Seagate kunde ha gjort var nog att erbjuda kunderna dataräddning hos det egna dotterbolaget i365 till ett reducerat pris. Notera att jag inte förväntar mig att de ska erbjuda fri dataräddning som vissa användare har krävt, jag vill bara ha priset reducerat.

Men vad Seagate gjorde var ungefär som att ge oss alla mellanfingret! Så nu ger jag de ett finger tillbaka och tänker inte köpa mer deras skitprodukter.

Källor:
http://www.sweclockers.com/nyhet/8818-seagate_fixar_problem_m...
http://www.sweclockers.com/nyhet/8565-seagate_tampas_med_kran...
http://www.sweclockers.com/nyhet/8731-nytt_problem_med_seagat...
http://www.sweclockers.com/nyhet/8847-seagate_publicerar_ny_f...
http://www.sweclockers.com/nyhet/8675-seagate_forkortar_garan...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
The Seagate story...

Jag har reagerat likadant själv. Har många Seagate, tack och lov mycket få 7200.11 och de hann inte låsa sig, men mitt fötroende för Seagate är förstört.
Jag satte och lusläste deras egna forum under flera månader och det raderades inlägg något hysteriskt för att försöka dölja den katastrof som sedan följde.
Inte nog med detta. Det var ett, iofs okänt antal, som under tiden Seagate var medvetna om problemen fick EXAKT SAMMA typ av defekta diskar/fw som utbyte för de som hängt sig. Utbyten direkt från Seagate. Detta angående din 6e punkt. Skandal om något.

Alltid köpt blandat Seagate/WD. Efter 7200.11 är det enbart WD.

Det har kommit defekta firmwares till WD också, men aldrig något som gjorde datan oåtkomlig. Tex har jag uppdaterat deras RAID-diskar några gånger med ny firmware pga smärre buggar i vissa situationer.
Minns ända tillbaks till 1996 när en av deras diskmodeller inte fungerade bra med någon diskkontroller på något specifikt Asus/Intel-kort. Ny firmware, inget försök att dölja. Förtroendet orubbat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_man550
Hur så?
Har haft 5-6 seagate diskar över loppet av 16 år, inget problem med någon av dem. De leder ofta, om inte oftast, i hastighets test och väldigt få som säger att de går sönder i jämförelse med hur många som säljs.

Seagate leder i hastighetstest? Skulle inte tro det.
Har även hört väldigt många vars Seagatediskar har gått sönder.

Permalänk
Medlem

finns det ngt sätt att få fram oem statistik på återlämnade diskar och då inte i antal utan procent eftersom jag gissar att t ex samsung har ngt mindre än seagate och wd =P

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...