The Seagate story
Jag vill bara säga att jag är en av de Seagate kunder som drabbades av det välkända felet i deras Seagate Barracuda 7200.11 serie av interna hårddiskar. Även andra serier och vissa Maxtor modeller drabbades.
Den ena av mina ST3500320AS hade det dåliga FW. Den låste sig alltså och passar helt in i beskrivningen där LED lampan visar aktivitet hela tiden, dvs. den lyser med fast sken både när man är i Windows och när man är i BIOS eller startar upp datorn. Den lyste alltid och hela tiden så länge datorn var påslagen.
Det Seagate erbjöd för att lösa problemet var att byta ut hårddisken mot en ny. De ville alltså inte ta något eget ansvar för att rädda informationen på den. Detta trots att Segate har ett dataräddningsbolag som heter i365 och kunde ha erbjudit åtminstone dataräddning på kundens bekostnad men till ett reducerat pris. Till en början ville de inte ens erkänna att det var något fel med hårddiskarna. Det dröjde länge innan de erkände felet. Det var bl.a. därför det skrevs så mycket om det eftersom Seagate kom med uttalanden smula för smula.
Den goda sidan är att jag har lyckats låsa upp disken i fråga. Men inte fick jag någon hjälp med det av Seagate! Jag använde den nu välkända metoden där man skickar olika kommandon till disken genom UART. Jag hade kvar alla mina filer, den var precis som den var innan låsningen. Efter att jag låste upp den så gick jag direkt till Seagates webbplats och laddade ner den uppdaterade FW som jag ersatte den felande FW med. SD15 ersattes med SD1A som är samma FW med en mindre modifiering som gör att den blir exakt samma så som den ursprungliga SD15 borde ha varit på de felande diskarna (samma FW användes inte på alla diskar).
Jag har alltid använt Maxtor diskar. Det är nog den främsta anledningen till att jag valde att gå över till Seagate eftersom de köpte Maxtor. Seagate har nu förlorat mycket av mitt förtroende.
Nästa gång jag bygger en ny dator så kommer jag med största sannolikhet inte välja Seagate. Jag kommer nog att välja deras ärkerival WD bara för att jävlas med dem.
Det Seagate kunde ha gjort för att behålla mig som kund är...
1. Erkänna att det finns ett fel med hårddiskarna i fråga.
2. Publicera en uppdaterad FW.
3. Inte dröja så länge med att erkänna felet.
4. Inte dröja så länge med att publicera en uppdaterad FW.
5. Erbjuda dataräddning hos dotterbolaget i365 till reducerat pris.
6. Dra in felande produkter.
De har lyckats på de två första punkterna men inte på de tre näst sista. Den sista punkten vet jag inte om de har lyckats på.
Tiden känner jag i alla fall är en avgörande faktor för mig här. Min ST3500320AS var t.ex. inte låst ännu när de första "rykterna" började cirkulera om att Seagate hade tryckt på fel knappar i produktionen. Så jag kunde mycket väl ha undvikit felet om jag antingen hade lyssnat på rykterna och sett till att skaffa en uppdaterad FW (som ännu inte fanns att få vid den tiden) eller väntat på att få det bekräftat från Seagate. Ungefär vid samma tid som Seagate offentliggjorde att de har hittat ett problem med diskarna så låste sig min disk. Satans jävla otur kan man säga.
Såna här fel får inte hända till att börja med. Det är orsakat av slarv vid produktionen. Exakt samma diskar med exakt samma FW passerade exakt samma fabrik utan att drabbas av felet. Det är bara diskar som passerade produktionen efter ett visst datum som drabbades. Just det datumet var det väl någon som inte var helt vaken och satte igång maskinerna utan koll på alla detaljer. Jag bryr mig inte vad de gör eller hur de arbetar borta i Kina eller var de har sina fabriker men såna här enkla misstag får inte straffa mig som kund, det accepterar jag inte.
Det sista och bästa som Seagate kunde ha gjort var nog att erbjuda kunderna dataräddning hos det egna dotterbolaget i365 till ett reducerat pris. Notera att jag inte förväntar mig att de ska erbjuda fri dataräddning som vissa användare har krävt, jag vill bara ha priset reducerat.
Men vad Seagate gjorde var ungefär som att ge oss alla mellanfingret! Så nu ger jag de ett finger tillbaka och tänker inte köpa mer deras skitprodukter.
Källor:
http://www.sweclockers.com/nyhet/8818-seagate_fixar_problem_m...
http://www.sweclockers.com/nyhet/8565-seagate_tampas_med_kran...
http://www.sweclockers.com/nyhet/8731-nytt_problem_med_seagat...
http://www.sweclockers.com/nyhet/8847-seagate_publicerar_ny_f...
http://www.sweclockers.com/nyhet/8675-seagate_forkortar_garan...