Permalänk
Medlem

7900 GTX vs HD 5750

Håller på att lägga ihop en kundvagn för en ny dator och har kommit till grafikkortet.

Jag har idag ett 7900 GTX men vill ha något bättre.

Så frågan är hur mycket bättre är HD 5750 än 7900 GTX.
Har försökt att söka både här och på nätet men hittar ingen bra info om detta, antar att 7900 GTX är ett för gammalt kort.

Datorn är en HTPC så ett tyst grafikkort är ett måste, kör idag med eftermarknads kylare på mitt 7900 GTX och det låter fortfarande lite för mycket.

Därför är ett HD 5750 passivt kylt ett alternativ jag är sugen på.

Skulle helst velat ha ett GTX 470, men med tanke på ljudnivån på det i tester, går det helt bort.
Får vänta tills nvidia släpper nått vettigare kort i Fermi serien.
Vill därför inte lägga en förmögenhet på ett grafikkort nu, kan dock inte vänta då jag skall beställa senast nästa vecka.

Jag spelar även på min HTPC då det är ända datorn jag har.

Spelen jag spelar är mest: Lord of the rings online, Civilization, Dragon Age eller liknande.

HTPC är idag kopplad till projektor, men kommer även köpa till en 50-60 tums full HD tv inom kort.

Nu blev det mycket tjöt, men för att samman fatta
Är HD 5750 vassare än GTX 7900?, och isåfall hur mycket?.
Kommer HD 5750 räcka för att spela spelen ovan?

/Fritzan

Permalänk
Medlem

Det är MYCKET vassare - ökning med hundratals procent Du kommer att bli nöjd med ditt köp!

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Inaktiv

Re: 7900 GTX vs HD 5750

Mitt 4870 maxar Lord of the rings online 100% utan problem i 1440x900.

5750 är aningen sämre än 4870, så där har du lite att gå efter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Mitt 4870 maxar Lord of the rings online 100% utan problem i 1400x900.

5750 är aningen sämre än 4870, så där har du lite att gå efter.

vad snackar du om???

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem

jag hittade inget bra som som båda gick att jämnföra i.
Verkar som 7900 gtx ligger runt 6500p och 5750 runt 13000 i 3dmark06 hdr sm3.0. Så man kanske kan påstå dubbla prestanda ?

5750 är som ett 4770 i prestandan, vilket ligger i princip på 4850 prestanda (skiljer inte mycket iaf).
Jämnför man då 4850 mot 7900gtx så blir det närmaste detta.

http://www.tomshardware.co.uk/charts/gaming-graphics-charts-q...[2116]=on&prod[2093]=on

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Avstängd

ett 5750 är ljusår snabbare och bättre än ett nVidia GeForce 7900GTX

MVH

Permalänk
Medlem

Jag och sonen testade 88000 GTX mot 5750 och fann att den senare var bra mycket bättre i Crysis och BF BC2. Körde på 1680X1050 när vi testade, inget av dom orkade riktigt på 1920X1200. Även om det var spelbart med 5750 blev det störande låg framrate med 5750 när det hände mycket, med 88000 GTX var det helt åt skogen.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Avstängd

Ett 5750 är som ett 250. Och det är en heldel bättre än ett 7900. 5750 har även bättre stöd för nyare spel osv.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Re: Re: 7900 GTX vs HD 5750

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Mitt 4870 maxar Lord of the rings online 100% utan problem i 1400x900.

5750 är aningen sämre än 4870, så där har du lite att gå efter.

Med gammla drivrutiner. Jag påstår att 5750 är lika snabbt som 4870 idag eller snabbare.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErsdaHL06
vad snackar du om???

Han frågade om 5750 skulle räcka och jag gav en hint

Permalänk
Medlem

Två hundralappar till så har du ett HD5770 som klarar dagens spel perfekt.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar.

Får nog bli ett 5750 då.

Hade som sagt velat ha snabbare kort men 0 dB i ljudnivå uppväger prestanda förlusten.

Det får duga till det kommer ut nått annat vetigt tyst kort, alternativt en riktigt bra eftermarknads kylare.

/Fritzan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fritzan
Tackar för alla svar.

Får nog bli ett 5750 då.

Hade som sagt velat ha snabbare kort men 0 dB i ljudnivå uppväger prestanda förlusten.

Det får duga till det kommer ut nått annat vetigt tyst kort, alternativt en riktigt bra eftermarknads kylare.

/Fritzan

Du har 25,5db på HD 5770 Vapor-X i full load. 18db idle... vi snackar viskning.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

jag hör inte mitt 5770 iaf, 35% fan speed, 30C idle, 48 Load, det som låter är CPU fläkten

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk

Re: 7900 GTX vs HD 5750

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fritzan
Håller på att lägga ihop en kundvagn för en ny dator och har kommit till grafikkortet.

Jag har idag ett 7900 GTX men vill ha något bättre.

Så frågan är hur mycket bättre är HD 5750 än 7900 GTX.
Har försökt att söka både här och på nätet men hittar ingen bra info om detta, antar att 7900 GTX är ett för gammalt kort.

Datorn är en HTPC så ett tyst grafikkort är ett måste, kör idag med eftermarknads kylare på mitt 7900 GTX och det låter fortfarande lite för mycket.

Därför är ett HD 5750 passivt kylt ett alternativ jag är sugen på.

Skulle helst velat ha ett GTX 470, men med tanke på ljudnivån på det i tester, går det helt bort.
Får vänta tills nvidia släpper nått vettigare kort i Fermi serien.
Vill därför inte lägga en förmögenhet på ett grafikkort nu, kan dock inte vänta då jag skall beställa senast nästa vecka.

Jag spelar även på min HTPC då det är ända datorn jag har.

Spelen jag spelar är mest: Lord of the rings online, Civilization, Dragon Age eller liknande.

HTPC är idag kopplad till projektor, men kommer även köpa till en 50-60 tums full HD tv inom kort.

Nu blev det mycket tjöt, men för att samman fatta
Är HD 5750 vassare än GTX 7900?, och isåfall hur mycket?.
Kommer HD 5750 räcka för att spela spelen ovan?

/Fritzan

7900GTX är, trots att det var kung på sin tid, hopplöst förbisprunget idag. Jag vet att jag såg ett test på en mängd grafikkort, där HD4670 för det mesta spöade 7900GTX (ofta med marginal). HD5750 är rätt mycket bättre än HD4670 och följdaktligen bra mycket bättre än 7900GTX.

Jag hittade testet:
http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_4670/6.html

Även HD4850 finns med och HD5750 presterar lite bättre än det.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Projektorn jag har ligger på 20dB och det är ett jetplan i mina öron.

Dem siffrorna på det vapor-x kortet är det mätt i chassi eller bara på kortet?

/Fritzan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fritzan
Projektorn jag har ligger på 20dB och det är ett jetplan i mina öron.

Dem siffrorna på det vapor-x kortet är det mätt i chassi eller bara på kortet?

/Fritzan

Är de 20dB som projektorn sägs låta något som du uppmätt själv, eller som en seriös testsite har uppmätt? Jag antar att så inte är fallet, utan det är av tillverkaren angiven siffra. Eftersom det inte finns någon allmänt vedertagen standard för hur mätningarna sker, så kan man aldrig lita till eller jämföra tillverkarnas dB-värden.
Först om en seriös testsite har gjort en jämförande uppmätning av ljudet, så har man ett hum om hurpass mycket det egentligen låter.

20dB brukar nämnas för en siffra för bakgrundsljudet i ett helt "tyst" rum, så hade projektorn verkligen bara låtit 20dB, så skulle den varit i princip omöjlig att höra ovanför bakgrundsljudet i ditt rum.

Här är en mätning över vad HD5770 Vapor-X låter.
http://www.techpowerup.com/reviews/Sapphire/HD_5770_Vapor-X/2...

De mäter en meter från sin helt passivt kylda dator. Din HTPC lär ju stå längre bort än så, så jag har svårt att tro att du kommer att störas av kortet.

Två recensioner till fast inte så intressanta ur ljudsynpunkt kanske:
http://www.overclockersclub.com/reviews/sapphire_hd5770_vapor...

http://www.hexus.net/content/item.php?item=21614&page=2

Dock nämner båda recensenterna hur tyst kortet är.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

I sånna fall kan man ju lika gärna gå upp på ett Powercolor
HD5850 PCS+ 1GB

Är ju till och med tystare i idle

http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_5850_PCS_Plu...

Fan man hade velat kunna provlyssna innan man köper.

/Fritzan

Edit: Nej jag har inte mätt projektorn själv utan det är vad tillverkaren upgett.

Permalänk

www.silentpcreview.com är en gedigen sida som har väldigt bra tester på tysta komponenter. Nu verkar sidan tråkigt nog ligga nere men annars kan du säkerligen hitta tester på hur tyst ett 5850/5770/5750 är och där är det RIKTIGA db vi snackar om. De andra review-siterna har inte i närheten av samma utrustning som de här grabbarna. Vill man köpa tysta grejer är det där man ska kolla. Tyvärr testar de inte allt för många saker, förmodligen delvis pga det tar sån tid för dem och delvis för att det inte är en riktig entusiast-sida.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Haha du tänkte köpa ett nvidia gtx 470, men eftersom det låter för mycket så tar du ett HD5750?

"Nae duvet jag tänkte köpa en ferrari, men jag gillade inte färgen på den så jag köpte en volvo 740 istället"

Du kan ju kolla på atis motsvarigheter annars? Ett HD5870 ska ju tydligen vara ganska tyst. Låter väl inte ens i idle.

HD5870 är tystare än HD5850 vad jag hört till och med

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Haha du tänkte köpa ett nvidia gtx 470, men eftersom det låter för mycket så tar du ett HD5750?

"Nae duvet jag tänkte köpa en ferrari, men jag gillade inte färgen på den så jag köpte en volvo 740 istället

Jo men tanken är ju att köpa ett kort jag kan leva med tills jul eller nått när det förhoppningsvis har kommit ut andra kort eller kylare som är vettiga.

Har läst en del trådar nu och förstått att det är halvt krig här vad gäller tillverkare så jag skall inte starta ännu ett, men jag föredrar nvidia alla dar i veckan över ATI.
Men Nvidia har inget vettigt kort som går att kyla mer eller mindre passivt med DX 11 ute nu.

Därför lockade 5750 både pris och ljudnivå, tills jag kan hitta nått annat.

/Fritzan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fritzan
Jo men tanken är ju att köpa ett kort jag kan leva med tills jul eller nått när det förhoppningsvis har kommit ut andra kort eller kylare som är vettiga.

Har läst en del trådar nu och förstått att det är halvt krig här vad gäller tillverkare så jag skall inte starta ännu ett, men jag föredrar nvidia alla dar i veckan över ATI.
Men Nvidia har inget vettigt kort som går att kyla mer eller mindre passivt med DX 11 ute nu.

Därför lockade 5750 både pris och ljudnivå, tills jag kan hitta nått annat.

/Fritzan

Din projektor tillverkare är båg o bluff. Inga 20db om den låter som ett jetplan.

Ett 25db Vapor-X 5770 kan du inte höra.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs