Rätt eller fel? Komplett.se
Köpte ett grafikkort på komplett.se. Kortet visade sig vara defekt. Jag gjorde en reklamation och skickade tillbaka kortet.
Efter en tid utan svar ringde jag och frågade om statusen på returen och fick veta att de skickat ett grafikkort av en annan modell. De bad om ursäkt för att det blivit fel och sa att jag antingen kunde behålla kortet eller skicka det i retur, men att de inte hade det kortet jag ville ha på lager och att det kunde dröja ett tag innan det kom in. Jag såg att kortet skulle komma in dagen därpå och påpekade detta. De sa att de kunde beställa kortet medans jag var i luren, men att jag skulle få det på faktura som senare skulle makuleras. Jag sa att jag inte kunde lägga ut mer pengar. Fick då beskedet att jag kunde beställa det själv och välja det betalningsalternativ som passade mig bäst. Vilket jag tog spelade ingen roll då beloppet skulle makuleras. Det var ett byte.
Jag beställde ett nytt grafikkort av samma modell som jag ville ha, senare samma dag och valde finansiering. Nu kostade kortet mer än när jag beställde det första gången. Jag ringde dagen efter och frågade kundtjänsten om allt var ok och fick till svar att så var fallet. Nya kortet var på väg och summan för det nya kortet skulle makuleras.
Jag får det nya kortet och ringer igen för att försäkra mig att allt verkligen är ok innan jag installerar det. Allt är helt i sin ordning enligt kundtjänsten.
Ringer Komplett efter några veckor för att kolla att de makulerat beloppet och får till svar att de makulerat beloppet för det första kortet, inte ersättningsordern som jag beställde. Påpekade att det måste blivit fel för att det var ett garantiärende och kort skall bytas mot kort och summan makuleras för det senare kortet. Jag har redan betalat för det första kortet. Det är alltså inget återköp och nybeställning.
Kundtjänsten ber att få återkomma när de pratat med sin sales manager. Jag ber dem att Sales Managern ska ringa mig. Sales managern skickar några minuter senare ett mail där han berättar samma sak som de sa i kundtjänsten. Jag får summan från den första beställningen och om jag inte tycker det är ok får jag återkomma igen.
Nu har jag skrivit ett långt mail och förklarat allt. Jag föredrar telefonkontakt, men tydligen inte deras Sales Manager.
Jag fattar fortfarande inte vad som hände? Jag tycker det är solklart. Kort bytes mot kort oavsett marknadspriset på kortet? Det är ju ett garantiärende.
Kom gärna med förslag och frågor om händelsen eller berätta om ett liknande ärende och hur det slutade. Behöver feedback.
Jag tänker köra hela loppet, om jag så måste ringa Gud och störa han på sin vilodag.