Rätt eller fel? Komplett.se

Permalänk
Inaktiv

Rätt eller fel? Komplett.se

Köpte ett grafikkort på komplett.se. Kortet visade sig vara defekt. Jag gjorde en reklamation och skickade tillbaka kortet.

Efter en tid utan svar ringde jag och frågade om statusen på returen och fick veta att de skickat ett grafikkort av en annan modell. De bad om ursäkt för att det blivit fel och sa att jag antingen kunde behålla kortet eller skicka det i retur, men att de inte hade det kortet jag ville ha på lager och att det kunde dröja ett tag innan det kom in. Jag såg att kortet skulle komma in dagen därpå och påpekade detta. De sa att de kunde beställa kortet medans jag var i luren, men att jag skulle få det på faktura som senare skulle makuleras. Jag sa att jag inte kunde lägga ut mer pengar. Fick då beskedet att jag kunde beställa det själv och välja det betalningsalternativ som passade mig bäst. Vilket jag tog spelade ingen roll då beloppet skulle makuleras. Det var ett byte.

Jag beställde ett nytt grafikkort av samma modell som jag ville ha, senare samma dag och valde finansiering. Nu kostade kortet mer än när jag beställde det första gången. Jag ringde dagen efter och frågade kundtjänsten om allt var ok och fick till svar att så var fallet. Nya kortet var på väg och summan för det nya kortet skulle makuleras.

Jag får det nya kortet och ringer igen för att försäkra mig att allt verkligen är ok innan jag installerar det. Allt är helt i sin ordning enligt kundtjänsten.

Ringer Komplett efter några veckor för att kolla att de makulerat beloppet och får till svar att de makulerat beloppet för det första kortet, inte ersättningsordern som jag beställde. Påpekade att det måste blivit fel för att det var ett garantiärende och kort skall bytas mot kort och summan makuleras för det senare kortet. Jag har redan betalat för det första kortet. Det är alltså inget återköp och nybeställning.

Kundtjänsten ber att få återkomma när de pratat med sin sales manager. Jag ber dem att Sales Managern ska ringa mig. Sales managern skickar några minuter senare ett mail där han berättar samma sak som de sa i kundtjänsten. Jag får summan från den första beställningen och om jag inte tycker det är ok får jag återkomma igen.

Nu har jag skrivit ett långt mail och förklarat allt. Jag föredrar telefonkontakt, men tydligen inte deras Sales Manager.

Jag fattar fortfarande inte vad som hände? Jag tycker det är solklart. Kort bytes mot kort oavsett marknadspriset på kortet? Det är ju ett garantiärende.

Kom gärna med förslag och frågor om händelsen eller berätta om ett liknande ärende och hur det slutade. Behöver feedback.

Jag tänker köra hela loppet, om jag så måste ringa Gud och störa han på sin vilodag.

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert på konsumenträtt, men det är klart att du inte ska betala någon mellanskillnad.
Det är så trist när till synes seriösa företag gör så här...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Re: Rätt eller fel? Komplett.se

Nja, fast menar du då likvärdigt kort bytes mot likvärdigt kort oavsett marknadspris? Om du valt ett bättre kort än det du skickat in för garantiärende så borde du väl få betala mellanskillnad? Jag kanske missuppfattade dig,sorry i så fall, är på tok för trött egentligen.

Citat:

Jag fattar fortfarande inte vad som hände? Jag tycker det är solklart. Kort bytes mot kort oavsett marknadspriset på kortet? Det är ju ett garantiärende.

Permalänk
Avstängd

Samma pris eller likvärdig (prestanda) sägs det, om en kraftigare har blivit billigare ska du ha en sådan bara priset är samma eller en med samma prestanda om korten har blivit dyrare.

Permalänk
Medlem

Låter som det bara blivit ett missförstånd, komplett kommer ordna upp det skulle jag tro.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd

komplett.se vill säkert tjäna pengar och få det hela att låta som att du "bytte upp dig till ett bättre kort" när det egentligen är ett reklamationsärende det handlar om. "Smart drag" av komplett.se men givetvis ett väldigt fult sådant då KKL säger att man ska få en ersättningsvara av "likvärdig eller bättre modell" - detta har du fått men de vill pumpa dig på mellanskillnaden för att sen kunna säga att "det var en reklamation där vi i samförstånd med kunden kom överens om detta upplägg" fast det är en form av cirkelrörelse runt KKL.:P Vilka puckon.:o:S

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Komplett brukar vara väldigt tillmötesgående mot kunder, samma med inet. Skulle inte förvåna mig om deras SweC-ansvarig skriver i tråden att dom löser det snarast och skickar med något extra som ursäkt för besväret.

Vad jag tror iaf

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deadrex
Komplett brukar vara väldigt tillmötesgående mot kunder, samma med inet. Skulle inte förvåna mig om deras SweC-ansvarig skriver i tråden att dom löser det snarast och skickar med något extra som ursäkt för besväret.

Vad jag tror iaf

Hoppas det.:D:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Låter som ett missförstånd eller misstag... Prisskillnaden mellan samma produkt vid två olika tillfällen är inga stora pengar. Knappast värt att ens göra en kund missnöjd. Kanske kan ta lite tid att ordna upp för komplett (kan vara lite knöligt sånt här) men säkert på att de hjälper dig.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilka grafikkort handlar det om? D v s var det exakt samma kort som du beställde som tidigare som gått upp i pris eller beställde du ett annat märke eller annan modell?

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Mitt XFX 8800 Ultra rasade för ett år sen. Och skickade in de på Garantin på 2 år. De var nästan 2 år gammal. Kanske 2 månader kvar. Jag fick ett annat kort XFX 260 GTX vilket är vassare vad jag förstått. Inga problem alls där.

Men Komplett ska väll byta ägare och så nu? Har för mig jag läste detta.

Permalänk
Inaktiv

Tack för all feedback!

Jag köpte ett XFX HD5870XT (HD-587A-ZNE9). De skickade ett XFX HD5870 AVSP (HD-587X-ZNFV) dvs snikvarianten som XFX tillverkar själv och säljs oklockat. Det jag beställde, ersättningsordern, var ett nytt XFX HD5870XT (HD-587A-ZNE9).

Om det var ett missförstånd undrar jag varför jag satt i 15 minuter och förklarade vad som hade blivit fel och ändå fick svar att jag hade fel och de hade gjort rätt?

Tycker att det är glasklart vad som skall göras och vad som hänt. Om jag hade gjort ett återköp på det första grafikkortet och fått tillbaka pengarna då är ju ärendet avklarat. Köper jag sedan kortet igen till ett dyrare pris får jag ta den smällen, men i detta ärende handlar det om ett garantiärende. Inget återköp är gjort utan kort ska bytas mot kort och summan för det sista beställda kortet ska makuleras.

Tråkigt, tråkigt

Permalänk
Inaktiv

Komplett.se´s säljchef har kontaktat mig och förklarat att något fel uppstått i deras rutiner. Summan är justerad och kort är bytt mot kort dvs fakturan för min ersättningsorder är makulerad.

Tackar Komplett.se för en snabb hantering av ärendet och ni har fortsatt förtroende av mig som kund.

Case closed!