Vart ladda ner samples i 7680p?

Permalänk
Snusfri

Vart ladda ner samples i 7680p?

Finns det någonstans där man kan ladda ner filmklipp i UHD, dvs 7680x4320 res.
UHD är steget efter 1080p och används bla på några biografer i Japan.

Läs mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/Super_Hi-Vision

Jag vill bara testa och se om det är uppspelningsbart

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Används i några biografer i Japan? ...
Jag vill bo i japan

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Ultra High Definition är ju helt sjukt
Kolla den här jämförelsen

Jag har läst någonstans att folk som sett intensiva filmer i den här upplösningen har blivit illamående, då pratar vi inte 3d-bio-illamående utan riktigt illamående just för att det blir för mycket för hjärnan att ta in när man kollar på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _simis_
Jag har läst någonstans att folk som sett intensiva filmer i den här upplösningen har blivit illamående, då pratar vi inte 3d-bio-illamående utan riktigt illamående just för att det blir för mycket för hjärnan att ta in när man kollar på det.

Det borde väl inte vara någon skillnad jämfört med dagens 1080p förutom att det blir mer detaljrikt, kan inte tänka mej att man skulle börja må illa på grund av upplösningen.

EDIT: En fullängdsfilm på ungefär två timmar tar upp omkring 25 terabyte i lagringsutrymme.
Vi får nog satsa på att få lite större hårddiskar först. xD

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Hittade just en hel rapport skriven om ämnet:
Research on Human Factors in Ultra-high-definition Television
to Determine its Specifications

http://www.smpte.org/journal/wp-content/uploads/2008/03/2008-...
"Wide-field-of-view video may induce motion sickness in viewers as a result of a strong visual stimulus from a large screen."

och en nyhetsartikel:
http://www.afterdawn.com/news/article.cfm/2008/01/14/japanese...
"Some public testing with UHDV video required an array of 16 HDTV recorders to capture just 18 minutes of footage, about 3.5TB of space. The recorded footage was projected on a 4x7 meter screen for a public demonstration. Reports were that it gave an experience of actually "being there". People experienced nausea while watching the footage."

och en till artikel:
http://www.theengineer.co.uk/in-depth/reality-tv/279640.artic...
"The footage was then shown to members of the public on a 4x7m wide-angle screen provoking, according to Mitani, gasps of astonishment. Some viewers even experienced nausea because of the ultra realistic visual effect of speed without the usual physical sensation of movement."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EpicBoobs
Finns det någonstans där man kan ladda ner filmklipp i UHD, dvs 7680x4320 res.
UHD är steget efter 1080p och används bla på några biografer i Japan.

Läs mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/Super_Hi-Vision

Jag vill bara testa och se om det är uppspelningsbart

Angående topic så menar du nog 4320p. Det är höjden som anges, inte bredden. 1920x1080 kallas 1080p, inte 1920p...

Angående samples i 4320p så verkar det ont om det, vilket är förståligt då det är extremt högupplöst, och det nog finns väldigt få som kan visa så hög upplösning. Inte så många som känner att de har råd med 16 st FullHD-projektorer...

Men det som begränsar om din dator kan spela upp ett klipp eller inte är ju inte upplösningen direkt, utan bitraten (som har upplösningen som en faktor). Så du kan hitta ett klipp nu med väldigt hög bitrate för att testa det, trotts att det har låg upplösning.

http://www.megaupload.com/?d=GCBU3IYE
Här är ett klipp i bara 2160p med en bitrate på 280 Mb/s på endast video-strömen. Det är ca 9 gånger mer än en normal BD50-film. Fullt tillräckligt för att sänka de bästa datorerna...
Edit: Gjorde en tankevurpa på bitraten. Nu ska den stämma...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _simis_
Jag har läst någonstans att folk som sett intensiva filmer i den här upplösningen har blivit illamående, då pratar vi inte 3d-bio-illamående utan riktigt illamående just för att det blir för mycket för hjärnan att ta in när man kollar på det.

Stackars människor som blir illamående av hög upplösning. Dör de när de ser verkligheten?
Nej, det kan knappast vara enbart den höga upplösningen som orsakar illamåendet. Måste ha att göra med vad de visade, och på vilket sätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klimpen2
En fullängdsfilm på ungefär två timmar tar upp omkring 25 terabyte i lagringsutrymme.
Vi får nog satsa på att få lite större hårddiskar först. xD

Tja, en films storlek beror på längd och bitrate. Bitratens bidragande faktorer är upplösning, bildfrekvensen och kvalitén per pixel (b/p). Så om du inte förändrar bildfrekvensen eller b/p, så ger 4320p en 16 gånger högre bitrate än 1080p. Så med ditt påstående så skulle en 2 timmars långfilm i 1080p ta 1,5TB...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genesis
Tja, en films storlek beror på längd och bitrate. Bitratens bidragande faktorer är upplösning, bildfrekvensen och kvalitén per pixel (b/p). Så om du inte förändrar bildfrekvensen eller b/p, så ger 4320p en 16 gånger högre bitrate än 1080p. Så med ditt påstående så skulle en 2 timmars långfilm i 1080p ta 1,5TB...

Är väl inte helt omöjligt, när jag renderade ett okomprimerat 720p klipp i sony vegas som var 3 minuter långt blev det 12GB.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genesis

http://www.megaupload.com/?d=GCBU3IYE
Här är ett klipp i bara 2160p med en bitrate på 351 Mb/s på endast video-strömen. Det är 11-12 gånger mer än en normal BD50-film. Fullt tillräckligt för att sänka de bästa datorerna...

Min dator exploderade nästan av bara den, laggade något så fruktansvärt

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Är väl inte helt omöjligt, när jag renderade ett okomprimerat 720p klipp i sony vegas som var 3 minuter långt blev det 12GB.

Helt okomprimerat blir större än vad han skrev. Men okomprimerade säljs ju inte direkt, så det känns ganska ointressant.

Den dag 4320p blir vanligt skulle jag gissa att filmerna ligger på i storleksordningen 1 TB på holografiska skivor. Och ripparna av de kommer nog ligga på typ 150-200 GB. Det är vad jag förutspår...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genesis
Helt okomprimerat blir större än vad han skrev. Men okomprimerade säljs ju inte direkt, så det känns ganska ointressant.

Den dag 4320p blir vanligt skulle jag gissa att filmerna ligger på i storleksordningen 1 TB på holografiska skivor. Och ripparna av de kommer nog ligga på typ 150-200 GB. Det är vad jag förutspår...

På något sätt låter det inte allt för avlägset? Tills dess använder vi väl Grafen i processorerna osv. Ett "naturligt" steg i utvecklingen, don't you say?

Högst intressant upplösning dock. Måste kosta multum att spela in material i den upplösningen? Fatta vilken bandbredd som krävs för att streama en sådan film

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

33 miljoner pixlar, ungefär 3 gånger mer än vad ögonen klarar av om bilden tar upp hela synfältet. Så vad är det bra för? Är det meningen att man ska sitta innuti någon sfärisk form och titta runt som typ cosmonova eller den där spelskärmen som kom för 3-4 år sedan (kommer inte ihåg vad den hette, men en projektor projicerade bilden på en rund duk.)
På en vanlig plan 100 tums skärm är det åtminstone overkill.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför man ska bli åksjuk av en 4000p film och inte från en 35mm film, en 35mm film har en upplösning på upp till och över 8000p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genesis

Stackars människor som blir illamående av hög upplösning. Dör de när de ser verkligheten?
Nej, det kan knappast vara enbart den höga upplösningen som orsakar illamåendet. Måste ha att göra med vad de visade, och på vilket sätt.

Nej som sista artikel säger som jag länkade till precis innan ditt inlägg så är det inte upplösningen i sig utan det är "because of the ultra realistic visual effect of speed without the usual physical sensation of movement"

Permalänk
Medlem

Bara att hoppas på att de ställer lite högre krav på porren i framtiden annars är man in for a nightmare av rang.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
Bara att hoppas på att de ställer lite högre krav på porren i framtiden annars är man in for a nightmare av rang.

Vart är CSM101 när man behöver honom som bäst.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Vart är CSM101 när man behöver honom som bäst.....

Here's DADDY!

Ja, det vore ju ett helvete o lägga en pizza OCH en sats på en o samma gång...

Ni vill inte ens veta vad det är somhindrar mig från att skaffa projektor...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Here's DADDY!

Ni vill inte ens veta vad det är somhindrar mig från att skaffa projektor...

Jodå, det vill vi visst det. Blir en fin avslutning på söndagskvällen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Jodå, det vill vi visst det. Blir en fin avslutning på söndagskvällen

Okej okej...

Okej känsliga, håll för ögonen nu.

Det som hindrar mig från att skaffa projektor är följande inom porren:

-välhängd får en helt ny innebörd när du kollar på 100" jämfört med 32". En gangbang med ett gäng svarta skule få vem som helst att slakna när det mesta man ser är svart kön med krulligt hår i mega-XXXL.

-Tänk dig den välskulpterade häcken till snubben i exemplet ovan röra sig fram och tillbaka mot dig i en rytmisk rörelse. Svårt att bibehålla erektion? You bet!

-närbilder på vaginor? Forget it. Varje gång en sån scen kommer kan man ju inte undgå att känna som att man snart kommer bli utdragen och daskad i häcken av en läkare alt barnmorska.

-Att kolla på en gang bang är ju uteslutet, tänk dig att sitta längst fram i biografen när du ska kolla på Sagan om ringen. Too much shit happens and you can't catch shiet on screen. Du ser inte ett jota av vad som händer, iaf inte så mycket som du önskar

-Med en sån stor bildyta innebär det att alla dina grannar vet när och vilken typ av porr du kollar på. Att gå förbi ditt fönster och se en enorm svart penis skulle nog skapa rätt många pinsamma situationer.

Bara några få argument som jag kommer på på rak arm...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Är väl inte helt omöjligt, när jag renderade ett okomprimerat 720p klipp i sony vegas som var 3 minuter långt blev det 12GB.

Var får du tag på okomprimerad film?
Vilken kamera är det du har?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
... massa jidder

-Med en sån stor bildyta innebär
.... mer jidder

Du missar en viktig poäng, antal pixlar har inget med storleken på bildytan att göra.
Den skärm du tittar på just nu har säkert lika många eller fler pixlar än din TV som är 2-3 gånger större.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agonotheta
Var får du tag på okomprimerad film?
Vilken kamera är det du har?

Just vid det tillfället hade jag nog en Canon XH A1.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Just vid det tillfället hade jag nog en Canon XH A1.

Och hur fick du den att filma okomprimerat?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Okej okej...

Okej känsliga, håll för ögonen nu.

Det som hindrar mig från att skaffa projektor är följande inom porren:

-välhängd får en helt ny innebörd när du kollar på 100" jämfört med 32". En gangbang med ett gäng svarta skule få vem som helst att slakna när det mesta man ser är svart kön med krulligt hår i mega-XXXL.

-Tänk dig den välskulpterade häcken till snubben i exemplet ovan röra sig fram och tillbaka mot dig i en rytmisk rörelse. Svårt att bibehålla erektion? You bet!

-närbilder på vaginor? Forget it. Varje gång en sån scen kommer kan man ju inte undgå att känna som att man snart kommer bli utdragen och daskad i häcken av en läkare alt barnmorska.

-Att kolla på en gang bang är ju uteslutet, tänk dig att sitta längst fram i biografen när du ska kolla på Sagan om ringen. Too much shit happens and you can't catch shiet on screen. Du ser inte ett jota av vad som händer, iaf inte så mycket som du önskar

-Med en sån stor bildyta innebär det att alla dina grannar vet när och vilken typ av porr du kollar på. Att gå förbi ditt fönster och se en enorm svart penis skulle nog skapa rätt många pinsamma situationer.

Bara några få argument som jag kommer på på rak arm...

Ok, blev en bra start på måndagen
haha, sick bastard men det är så det ska va:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agonotheta
Och hur fick du den att filma okomprimerat?

Den spelar in i MPEG1, anledning av att jag renderar okomprimerat är för att jag tycker Vegas är helt värdelöst när det gäller komprimering, då använder jag hellre mencoder.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Den spelar in i MPEG1, anledning av att jag renderar okomprimerat är för att jag tycker Vegas är helt värdelöst när det gäller komprimering, då använder jag hellre mencoder.

Men fortfarande inte okomprimerat eller hur?

Okomprimerad video "finns inte" för privatpersoner om vi inte pratar videokamera från 80-talet och VHS-band.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Den spelar in i MPEG1, anledning av att jag renderar okomprimerat är för att jag tycker Vegas är helt värdelöst när det gäller komprimering, då använder jag hellre mencoder.

"MPEG-1 är en grupp av standarder för kodning och komprimering av ljud och video från Moving Picture Experts Group."
http://sv.wikipedia.org/wiki/MPEG-1

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Han skrev att han *renderade ut* okomprimerat från Vegas, thats it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Han skrev att han *renderade ut* okomprimerat från Vegas, thats it.

Ja men hur gör du det?
Alla filtyper MPEG, Mov, MP4, Wmv, osv är komprimerad video.
Alla dessa filtyper behöver codecs, Compression Decompression, för att läsas. Alltså komprimerat.

Om du ska köra okomprimerat krävs det enorma resurser från start, alltså räcker inte en vanlig kamera.
Om du börjar kedjan komprimerad kan du inte "avsluta" det okomprimerat.

Sen kan jag anse att alla kameror som filmar i 1080i är en form av komprimering, P är en mer "okomprimerad form" av video i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agonotheta
Du missar en viktig poäng, antal pixlar har inget med storleken på bildytan att göra.
Den skärm du tittar på just nu har säkert lika många eller fler pixlar än din TV som är 2-3 gånger större.

Hur missar jag en viktig poäng om jag inte ens nämnt antalet pixlar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
33 miljoner pixlar, ungefär 3 gånger mer än vad ögonen klarar av om bilden tar upp hela synfältet. Så vad är det bra för? Är det meningen att man ska sitta innuti någon sfärisk form och titta runt som typ cosmonova eller den där spelskärmen som kom för 3-4 år sedan (kommer inte ihåg vad den hette, men en projektor projicerade bilden på en rund duk.)
På en vanlig plan 100 tums skärm är det åtminstone overkill.

Wow, otroligt att varje ord i hela ditt inlägg kunde vara så enormt fel

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?