Hur länge kommer det att hålla sej?

Permalänk

Hur länge kommer det att hålla sej?

jag har ett 5850 och jag undrar ungefär hur många år/månader det kommer hålla sej i branchen?
kan man klara sej på ett 5850 i ett till två år utan att köpa nytt eller köra cf?
eller kommer det bli dags att uppgradera sej snart igen?

mvh

Permalänk

Beror la på hur kräsen du är med grafiken samt hur fint du behandlar ditt kort?

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Avstängd

Vilka spel spelar du ?
I vilken upplösning ?
Resterande hårdvara ?
Vill du ha AF och AA ?
Osv, osv....

Som du ser är det MASSA grejer som spelar som du "glömde" att skriva om.

EDIT: Ser att du har lyckats med bedriften att skaffa dig en anmärkning redan. Jag vore försiktig om jag var dig.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Kryssmästare

Jag vet inte, jag sitter på ett 4850 som jag köpte för snart två år sen. Så 1½ år kanske? Kanske bara tills nya 6850 kortet kommer?

Visa signatur

Dator: Chassi: Corsair Obsidian 800D Moderkort: Asus P8P67-pro CPU: Core I7 2600K (Kyld av Corsair H100) Minnen: Corsair veng. 8GB PSU: Corsair AX850 GPU: 2st XFX HD6950 1GB (non-reference.)

Permalänk
Medlem

Så du förväntar dig EXAKT datum eller vadå det enda folk kan göra är att chansa?? Som de andra skriver det beror på hur kräsen du är! Skulle tro 1-1½år.

Permalänk
Avstängd

Hur ska folk kunna veta det? vi är väl inga gudar som kan se in i framtiden? Du får testa och se om kortet klarar spelen eller vad du ska ha det till själv

Framtidens spel vill ingen köpa i alla fall då kopiering skydden är så idiotiska redan nu (tänker på UBISOFT). Man kommer väl få betala månadsavgift för spel man spelar offline i framtiden. Dum tanke men man vet ju aldrig hur företagen tänker

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Verkligen korkad formulering på fråga.

Jag har precis målat om huset, när måste kåken målas om nästa gång, det var demidekk?

Jag har köpt nya joggingskor av modell deluxe, dvs ej Lejonskor med kardborre. hur länge kommer jag orka stiga upp varje morgon och springa 5km rundan under X minuter? OBS! Mycket möjligt att jag kommer gå upp i vikt i framtiden pga godisätande, alternativt gå ner i vikt om affären inte har mitt favoritgodis. Kan även tänka mig att börja röka, men jag vet inte om det blir cigaretter, pipa eller ål jag ska pyssla med. Sedan blir man ju äldre, kanske får gikt, blir allmänt slö, men om jag köper joggingskon ultra delux med extra stötdämpare så kanske det kompenserar om nu inte hjärtat lägger av, eller jag bryter foten eller hamnar i depression, eller inte?

Permalänk
Keeper of Traditions

Vad förväntade du dig när du kommer med frågor som är omöjliga för OSS att svara på, det är bara du själv som kan svara på det, då det är dina kriterier och krav som sätter stopp för när du inte längre kan använda kortet.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Vi kan omöjligt veta hur lång tid det tar innan du måste uppgradera. Det är beroende på hur snabbt spel branschen utvecklats. Men jag köpte mitt XFX 260 GTX för ett år sedan och jag hänger fortfarande med i spelen idag. Så Iallafall ett år lär ditt kort kunna maxa.

Mvh Dassh

Permalänk

Beror på hur kräsen du är. Vill du kunna spela med maxade grafikinställningar i spel så kanske kortet håller i typ 1½ år till.

Skiter du i grafiken, utan bara vill kunna spela, då kommer det nog hålla i många, många år.. 5-6 år typ (om inte mer).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saftsvalle
Jag har precis målat om huset, när måste kåken målas om nästa gång, det var demidekk?

Jag har köpt nya joggingskor av modell deluxe, dvs ej Lejonskor med kardborre. hur länge kommer jag orka stiga upp varje morgon och springa 5km rundan under X minuter? OBS! Mycket möjligt att jag kommer gå upp i vikt i framtiden pga godisätande, alternativt gå ner i vikt om affären inte har mitt favoritgodis. Kan även tänka mig att börja röka, men jag vet inte om det blir cigaretter, pipa eller ål jag ska pyssla med. Sedan blir man ju äldre, kanske får gikt, blir allmänt slö, men om jag köper joggingskon ultra delux med extra stötdämpare så kanske det kompenserar om nu inte hjärtat lägger av, eller jag bryter foten eller hamnar i depression, eller inte?

HAHAHAHA dagens!

Om du förväntar dig att köra de flesta spel i ungefär samma inställningar så håller kortet ~1 år, sedan kommer du få börja sänka inställningarna för att få för dig spelduglig framerate.
(baserat på nuvarande snabba utveckling, det är möjligt att det avstannar något och då kommer det ju rimligtvis att hålla längre också)

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk

ja åtminstone 4 år för att gå ner till sämsta inställningar

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 3 Ghz | Asus P7P55D-E PRO | Powercolor HD 5850 | 4 Gb Corsair XMS3 1600 Mhz | Corsair HX 650W | FDD R2

Permalänk

Jag sitter på ett 8800GTS 640MB och det är väll runt 3 år gammalt nu, köpte det begagnat av en kompis. Det klarar det mesta på Medium @ 1680x1050. Jag är nöjd med det. Dock har hårdvaran kommit ikapp spelmarknaden (läs Crysis) och de nya korten idag klarar ju allt på högsta om man inte ska spela med sjuk upplösning vill säga.
Jag tror du klarar dig länge med ditt kort men allt är beroende på hur kräsen du är med allt lull lull på skärmen.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Avstängd

När jag köpte mitt Asus 3870 för ett antal år sedan så var kortet dåligt redan när jag köpte det och det var det snabbaste man kunde få från AMD på den tiden, och att köpa två stycken och köra i crossfire som jag gjorde va också skit för att drivrutinen inte var anpassad för crossfire. Spelen kunde ibland hacka värre än med ett kort. Mitt nuvarande Sapphire 5870 (som jag är stolt över) blir det sista på evigheter. Kräver spelen så att jag inte kan använda grafikkortet i spel så skiter jag hellre i spelen än att uppgradera grafikkortet igen

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

På medium eller lägre kommer korten nog att fungera en längre tid, dock går nog snart många spel över 1GB gränsen för att köra very high eller ultra så då kan man bara köra medium/high även om man har 2st 5970. Det var mina tankar iaf.

Permalänk
Medlem

Ett HD 5850 räcker till den 12e augusti 2012. Sen får du köpa nytt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Ett HD 5850 räcker till den 12e augusti 2012. Sen får du köpa nytt.

+1:D

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Ett HD 5850 räcker till den 12e augusti 2012. Sen får du köpa nytt.

Tycker mitt 8600GT håller rätt bra än och det är fan inte ett nytt kort..

Permalänk

Beror mycket på vilka spel du spelar, t ex om det är viktigt för dig att maxa senaste PC spelet liksom.

Jag tror det håller sig fint i åtminstone 2 och ½ år innan du börjar känna av det. Tror säkert att du klarar dig i 3 år+ ändå om du inte är galet kräsen.

Och sist men inte minst: vilka pengar du har lagt ut och är beredd (eller kan) lägga ut senare för finare grafik.

Permalänk
Medlem

har du tur kan du på kartongens översida, där du river av fliken hitta ett bäst före-datum stämplat!

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Jag sitter också här med ett 8600gt...
Det funkar alldeles ypperligt.
Enda anledningen till att jag "uppgraderade" från mitt gamla 6600 i höstas är att jag fick detta kortet...

Permalänk
Medlem

13/1 2012

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saftsvalle

Jag har precis målat om huset, när måste kåken målas om nästa gång, det var demidekk?

Jag har köpt nya joggingskor av modell deluxe, dvs ej Lejonskor med kardborre. hur länge kommer jag orka stiga upp varje morgon och springa 5km rundan under X minuter? OBS! Mycket möjligt att jag kommer gå upp i vikt i framtiden pga godisätande, alternativt gå ner i vikt om affären inte har mitt favoritgodis. Kan även tänka mig att börja röka, men jag vet inte om det blir cigaretter, pipa eller ål jag ska pyssla med. Sedan blir man ju äldre, kanske får gikt, blir allmänt slö, men om jag köper joggingskon ultra delux med extra stötdämpare så kanske det kompenserar om nu inte hjärtat lägger av, eller jag bryter foten eller hamnar i depression, eller inte?

That just, did it... that was it. Thanks for a good laugh 'bud.

Som de andra säger, det räcker hur länge du vill att det ska räcka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rydalarn
Jag sitter också här med ett 8600gt...
Det funkar alldeles ypperligt.
Enda anledningen till att jag "uppgraderade" från mitt gamla 6600 i höstas är att jag fick detta kortet...

Vi behöver juh inte skryta hur länge vi klarar oss. Ett 8600GT kan man knappt spela något intressant med. 6600GT är inte ens med på menyn....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Ett HD 5850 räcker till den 12e augusti 2012. Sen får du köpa nytt.

Nej nej, 21 december 2012 är det som gäller, sen behöver han inget grafikkort

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Rekordmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paatrick
13/1 2012

Näe 4/7 2011 !

Dåliga skämt åsido, det funkar så länge som du är nöjd med det kortet presterar idag, det kan komma program om en vecka som gör att du vill ha nått annat, men så är det alltid.
Normalt tycker man väl att ett spelkort funkar hyfsat runt 2år, sen börjar man tycka det är gammalt och trött och vill ha mer, var man gott om pengar köper man nytt vid varje generationsbyte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Byt när garantin går ut eller vart annat år brukar funka om man köper ett hig end kort. 5850 ligger väl 3a i AMDs heraki så det håller nog.
Själv gick jag från 3870x2 till 5850.
Jag hoppade över 48xx serien men fuskade lite med 2st 4770 i CF i mellan.
Om du nu har ett 5850 så kommer det att hålla ca 2år om det inte händer nått radikalt i spelbranchen då detta kort ligger lite före spelen med bla Dx11. vi som köpte tex GTA4 när det kom upptäkte att det inte fanns något grafikkort som dög då det var beroende av minst 3 kärnig processor och mindre av grafikkortet.
Hur man än köper så kommer det att komma nytt kort nästa vecka som är bättre och man får anpassa kortet efter behov för tillfället.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Nej nej, 21 december 2012 är det som gäller, sen behöver han inget grafikkort

HAHAHA XD

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME