XFX 5870 problem i en ny I7 burk.

Permalänk
Medlem

XFX 5870 problem i en ny I7 burk.

Tjenare alles!

För ett tag sedan så beställde jag en modifierad Gamer premium burk.
När burken väl hamnade hemma hos mig ( ca 2 veckor sedan) så hade jag ett litet problem, Fick ingen bild alls på skärmen ej heller nån POST.

Kanske var nått enkelt som att strömkablarna eller kortet satt lite löst? Men icke!

Började felsöka lite med att prova alla PCIex. platserna för att se om det var nått dumt med moderkortet, Men fortfarande ingen bild.

Kopplade då in en extern LCD poster som det så fint heter för att se om det kunde visa om det kanske var nått annat det fel, Men startuppen stannar på VGA BIOS vilket tydligen betyder att den håller på att starta upp grafikkortet som den inte lyckas med.

Då plockade jag ur mitt gammla grafikkort ur min gammla burk som jag vet funkar fin fint. HIS Radeon HD 4670 512MB GDDR3, IceQ,
Och se där då startade allt upp som det skulle, Provade för säkerhets skulle alla PCIex. platserna för att vara säker, Och visst funkade allt som det skulle.

Dagen därpå ringde jag Komplett och förklarade läget samt att jag frågade om de själva hade testat systemet innan de skickade det till mig och de hade de visst gjort och allt hade fungerat som det skulle.
Kanske hade hänt nått i transporten då? Så kortet skickades tillbaka till Komplett och efter 7 dagar fick jag svar att kortet fungerade som det skulle och att det skulle skickas tillbaka till mig.

Så nu sitter jag här med en rig som inte funkar som den skall och funderar på om det finns nått annat jag kan prova för att få det att funka.

Har även provat att byta till andra strömkablar ifall det var nått fel dem, Har nämligen bara kört kort som inte krävde nån extra ström och de fungerar fint.

Asus 4550
HIS 4670

Men det gjorde ingen nytta XFX kortet ger fortfarande ingen bild.

•Samsung syncmaster T220

•1 Cooler Master ATCS 840 Big Tower Svart Fläkter: 1x 230mm Front, 1x 230mm Topp, 1x 120mm B

•1 Corsair HX 1000W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus, Modular, 6x 6+2-pin PCIe, 1

•1 Intel Core? i7 Quad Processor i7-930 Quad Core, 2.8Ghz, Socket 1366, 8MB, 130W, Boxed w

•1 ASUS Rampage II Extreme, X58 Socket-1366, DDR3, ATX, SLI&CrossFireX, 3xPCI-Ex(2

•1 Corsair H50 Hydro Series CPU Kylare Socket 775/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 1700 RPM, 120m

•1 Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i7

•1 XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort, 850MH

•1 Lite-On DVD+RW burner IHAS124-19 SuperAllWrite, 24x8x16DVD+RW, SATA, Black

•1 Western Digital Caviar® GreenPower? 1TB Sata 3 Gb/s, 64MB Cache

•1 Intel X25-M SSD 80GB 2,5", SATA2, read/write speed of up to 250MB/70MB sec, M

•1 MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 SE 64bit Komplett

Skulle vara väldigt tacksam för svar

Permalänk

Satte du i strömmen till kortet då? Ska vara två 6pins om jag inte mins fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeuxlarsson
Satte du i strömmen till kortet då? Ska vara två 6pins om jag inte mins fel.

Mmm 2st 6 pins och ja jag kollade så allt var kopplat som det skall vara.

Fläkten på kortet startar och snurrar så fint men det händer inte så mycket mer!

Permalänk
Medlem

Ring till komplett och säg att du inte får någon bild med HD5870, men när du testade med HD4670 så funkade det.
Har du ingen annan dator du kan testa kortet i då?
Ev. skicka in hela burken till komplett då. Lite trist men det ska ju funka!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Du kan ju kolla så det inte är en bios-uppdatering behöver göras.

Annars är det: Kunden har alltid rätt som det så vackert heter. Funkar inte kortet för dig så funkar det inte. Komplett får väl ta in hela burken om dom tvivlar.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem

Har ringt och snackad med komplett om just att andra kort funkar som de skall i pcie platserna och det var då de tog in det på felkontroll men hittade inget fel.. skall iväg sen och prova kortet i lite andra burkar samt kolla om några andra 5870 funkar i min rig.

Orkar inte skicka iväg hela datorn när det verkar fela med endast en komponent.
Det blir sista utvägen.

Permalänk
Medlem

När burken levererades så var alla Drivrutiner "up to date" förutom nån enstaka säkerhets uppdatering på Win7.

Permalänk
Hedersmedlem

Du bör ju fråga om de testade kortet i samma moderkort med samma BIOS-version. Annars är testet mer eller mindre meningslöst i ditt fall.

Testa nyaste BIOS och undersök sloten så att det inte hamnat något skräp där.

Använder du samma typ av skärm-anslutning även till de äldre korten? Om inte kanske kabel eller kontakt är defekt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Som sagt Alla drivrutiner är färska!

Kollade slotsen alldeles och dom ser rena och fina ut.

Sitter med en Syncmaster T220 och en gammal Syncmaster 913n och båda ger bild med olika kablar på 4550 kortet och 4670 kortet men är stendöda när jag provar att koppla dem till 5870 annat än en blinkade LED.

Skall höra med supporten om de har testat med samma MOBO och samma BIOS, Men det blir först på måndag =(

Permalänk
Medlem

Verkar som XFX har mest problem med sina kort, av någon anledning.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av floge
Som sagt Alla drivrutiner är färska!

Drivrutiner != BIOS

Drivrutiner påverkar inte ditt problem, men BIOS kan göra eftersom det initierar hårdvaran när datorn sätts på.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hjälpsam

Kolla också den extra strömkabeln som ansluts nära din CPU.

Starta datorn med ditt gamla grafikkort.
Gå in i BIOS, ladda defaultinställningarna, spara och gå ur.
Se om du tar dig in i BIOS med ditt nya grafikkort, om det går, ladda default, spara och gå ur.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Verkar som XFX har mest problem med sina kort, av någon anledning.

jag har ett xfx 5850 black edition och ett xfx 5970 black edition och dom funkar klockrent, inget strul överhuvudtaget + att dom klockar bra också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Drivrutiner != BIOS

Drivrutiner påverkar inte ditt problem, men BIOS kan göra eftersom det initierar hårdvaran när datorn sätts på.

Vill inte bråka med någon som försöker hjälpa mig men vad är inte BIOS om inte den mest grundläggande drivrutinen av dem alla?

Hursom BIOS imagen är färsk och det finns ingen nyare tillgängliga på asus hemsida.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tyffhunt
jag har ett xfx 5850 black edition och ett xfx 5970 black edition och dom funkar klockrent, inget strul överhuvudtaget + att dom klockar bra också.

Jorå, men tycker det är många som har XFX av dom 5870 problem på forumet bara

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Kolla också den extra strömkabeln som ansluts nära din CPU.

Starta datorn med ditt gamla grafikkort.
Gå in i BIOS, ladda defaultinställningarna, spara och gå ur.
Se om du tar dig in i BIOS med ditt nya grafikkort, om det går, ladda default, spara och gå ur.

Skall prova detta men förstår inte rikitigt vad det skall lösa har liksom inte rört till det inne i BIOS utan allt är som det var vid leverans.

men skall pröva

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tyffhunt
jag har ett xfx 5850 black edition och ett xfx 5970 black edition och dom funkar klockrent, inget strul överhuvudtaget + att dom klockar bra också.

Jo jag har en vän som kör ett XFX 5870 men då med annat MOBO. så funderinga hurvida det skulle finnas ett kompabilitets problem med just XFX och Rampage II extreme, Men är verkligen de moderkorten så otroligt kräsna?

Permalänk
Medlem

jag körde mitt 5850 på ett asus maximus III gene, där funka de hur bra som helst.
kör mitt 5970 på ett P6T deluxe v2 och det funkar klockrent det också.

Permalänk

Drivrutiner har inget att göra med bios, öht. Testa kortet i en polares burk och se vad som händer.

Permalänk
Inaktiv

Kan vara nätagget? Eller har du testat med annat?

Permalänk
Medlem

Kan du testa 12V rail och kolla om det är 12V eller mindre på båda PCIE power kablar, det kan vara PSU också

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D, Intel Core i7 4820K, Corsair H100, Asus Rampage IV Formula, 16GB Corsair Dominator Platinum 1866MHz, Asus GTX 980, Intel 320 120GB SSD, 640 GB WD Caviar Black x2 Raid 0, Corsair AX750, Asus VG278H med 3D Vision 2 kit, Asus G900, Asus ROG Mechanical Tangentbord CherryMX Svart, Xbox 360 Wireless controller ....

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av floge
Skall prova detta men förstår inte rikitigt vad det skall lösa har liksom inte rört till det inne i BIOS utan allt är som det var vid leverans.

men skall pröva

Just för att ditt BIOS skall ställa in sig mot övrig hårdvara.
Hade krasher när jag bytte till Phenom, fixades via detta knep.
Min HTPC startade inte, plockade ur halva minnet, fick i gång maskinen, laddade default, stoppade i resten av minnet, laddade default, maskinen går som en klocka.

Chansen finns ju, att det fixar problemet och det är lätt gjort, även om mina misstanker främst går mot strömförsöjningen eller själva kortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

Härligt med folk som ber om hjälp och sedan ifrågasätter råden. Om du redan vet allt själv varför fråga?

Hur kul tror du det är att behöva skriva extra inlägg för att försöka övertyga dig om du ska göra det som föreslås?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Nu har jag väl egentligen inte ifrågasatt nått annat än hurvida BIOS imagen är en drivrutin eller inte?

Och mitt ifrågasättande är väl mer ett sätt att förstå varför man skall göra än att bara göra och sen inte förstå?

Skitsamma, Ni skall alla ha ett stort tack för er input och även om jag provade det mesta så var det inget som fick kortet att fungera så jag begav mig ut på en liten roadtrip.

Fick provat kortet i 4 olika burkar och hade samma problem i dem alla!
Tycker bara det är lite konstigt att Komplett fick kortet att fungera och själv sitter man och åker rike runt och får det inte att funka alls!

Fick även provat ett 9800gtx och det startade utan problem och gav bild.

Skall bli kul att höra vad Komplett har att säga om detta?

Tack skall ni ha iaf.

Permalänk
Hjälpsam

Verkar onekligen som att det är kortet det är fel på.
Märkligt att Komplett testat det som OK, dom är en firma med gott rykte, men här verkar dom gjort något fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering:

Snackade med Kompletts support idag och dom gav mig rådet att prova att lägga lådan ner ( Hade inte en tanke på det ) iom att det testar alla korten på ett mobo som ligger på ett test bord.

Kortet gick igång efter lite juckande och supporten ringdes upp igen.
Förklarade problemet igen och supporten snackade lite med sin chef och ett nytt kort blev beställt och skickat på studs.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av floge
En liten uppdatering:

Snackade med Kompletts support idag och dom gav mig rådet att prova att lägga lådan ner ( Hade inte en tanke på det ) iom att det testar alla korten på ett mobo som ligger på ett test bord.

Kortet gick igång efter lite juckande och supporten ringdes upp igen.
Förklarade problemet igen och supporten snackade lite med sin chef och ett nytt kort blev beställt och skickat på studs.

Så du kommer få ett nytt, likadant kort, i utbyte mot det gamla nu?

Har nämligen ett liknande problem. Fast min dator hänger sig (varje gång, inga undantag, efter ca. 4 minuter, första gången varje gång jag ska använda datorn), så startar jag om, så KAN det här hända, att det hänger sig när den laddar "VGA BIOS".

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av floge
En liten uppdatering:

Snackade med Kompletts support idag och dom gav mig rådet att prova att lägga lådan ner ( Hade inte en tanke på det ) iom att det testar alla korten på ett mobo som ligger på ett test bord.

Kortet gick igång efter lite juckande och supporten ringdes upp igen.
Förklarade problemet igen och supporten snackade lite med sin chef och ett nytt kort blev beställt och skickat på studs.

Det var ett tips vi missade, lägg ned datorn och jucka lite.
Bra att det verkar lösa sig i alla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

jag hade EXAKT samma problem, du har glömt att sätta i 8pin i moderkortet. Alla moderkort har inte det men ditt har det.

Markerat med rött uppe i högra hörnet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Verkar som XFX har mest problem med sina kort, av någon anledning.

Mitt XFX 5870 fungerar prima, och mina förra XFX 5770 var det heller inga problem med.

Visa signatur

Lite eldrivna saker....