Fråga ang HD 5850 och Unigine Heaven 2.0

Permalänk

Fråga ang HD 5850 och Unigine Heaven 2.0

När jag kör Unigine Heaven 2.0 på mitt HD 5850 med maxade inställningar så hackar det asmycket i början, jag har bara runt 4 FPS. Det är så under en kortare stund, sen helt plötsligt "släpper" det och det flyter på med normala bilder i sekunden (runt 15-30 FPS)

Det konstiga är att när jag kör benchmark (så kameran flyger runt av sig självt), så kommer det där super-lagget tillbaka periodvist med bara 4 FPS. Men det släpper också alltid periodvist.. alltså det växlar hela tiden mellan super-lagg och normal FPS.

Dock händer detta bara när jag kör med maxade inställningar, sänker jag grafiken så blir det inga plötsliga super-lagg.

Min misstanke är att grafikkorts-minnet tar slut, då laggar det, och när grafikkortet har rensat minnet, då laggar det inte, sen blir det fullt igen, då laggar det, etc etc.

Det konstiga är att jag såg nån annan på YouTube som körde Unigine Heaven 2.0 med HD 5850 med exakt samma inställningar som jag: http://www.youtube.com/watch?v=WrBIljTFPUA

Som det kan ses på den videon, han får inga super-lagg som jag får.

Så nu undrar jag vad detta beror på? Kan nämnas att jag kör med Catalyst 10.3 preview driver, i7 920 på 2,6 GHz och Windows Vista Home Premium 64 bit.

P.S, kan också nämas att min dator alltid hänger sig på sista banan i Crysis, bilden fryser fast, så att man måste trycka Ctrl+Alt+Delete och starta om spelet. Sen blir det ibland konstiga grafikbuggar på sista banan, typ molnen på himmelen får konstiga färger. Fast det händer BARA på sista banan, alla andra banor i Crysis fungerar helt felfritt.

Jag kanske bör byta från preview driver till WHQL driver?

Permalänk
Medlem

Vilken version av HD 5850 har du? Vilka inställingar kör du med på heaven? (Du sa att du körde på maxat, men det går att ställa in några inställingar inne i heaven som t.ex. scale, factor och distance, jag kan säga att distance är det som tar kraft på min dator) och det är så att staden i mitten är extremt fylld med dx11 föremål, som kan skapa väldigt mycket lag, nästan samma sak med slottet och inne i zeppelinarn. Sista banan i crysis har en tendens att spara i korrupta filer (i alla fall för mig), börjar bli lite misstänksamt när jag såg att du också hade fått det problemet med alla konstiga färger etc. Det går att "fixa" det här problemet genom att ta bort den fil som du senast sparade på sista banan, däremot finns det en stor chans att den kommer att göra det igen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burrem
Vilken version av HD 5850 har du? Vilka inställingar kör du med på heaven? (Du sa att du körde på maxat, men det går att ställa in några inställingar inne i heaven som t.ex. scale, factor och distance, jag kan säga att distance är det som tar kraft på min dator) och det är så att staden i mitten är extremt fylld med dx11 föremål, som kan skapa väldigt mycket lag, nästan samma sak med slottet och inne i zeppelinarn. Sista banan i crysis har en tendens att spara i korrupta filer (i alla fall för mig), börjar bli lite misstänksamt när jag såg att du också hade fått det problemet med alla konstiga färger etc. Det går att "fixa" det här problemet genom att ta bort den fil som du senast sparade på sista banan, däremot finns det en stor chans att den kommer att göra det igen.

TS kanske också har korrupta drivare.

Permalänk

Vet inte vad problemet är med Unigine men med Crysis beror det på dina minnen. Det är en känd bugg att Crysis får för sig att just på sista banan käka upp nästintill obegränsat med RAM. Lösning där är att köra det i 32-bitars där bara 4 gb kan maximalt användas. Vet inte ifall det är samma problem med Unigine, men det skadar inte att testa.