Permalänk
Medlem

Vilken linuxversion?

Så, dags att ta första steget in i Linuxvärlden. Har suttit och googlat runt och haft mig ett tag, utan att hitta svaren på exakt det jag undrar, så gör ett försök här.

Jag hade tänkt ta mina gamla datordelar och bygga en kombinerad torrentburk/HTPC/filserver. Till detta tänkte jag använda någon version av Linux, förutsatt att det finns någon dist som passar in på det jag behöver. Också förslag på dist, är Ubuntu det som gäller?

Först och främst är det möjlighet till GPU-avkodning av HD-material, finns det stöd för det i drivrutinerna till Linux, då främst nVidia som är intressant, har hört att ATi och Linux inte går hand i hand, men det kanske har ändrats på senare tid?

Det andra är möjligheten att kunna ansluta med någon form av remote desktop, för att ändra bland torrentfileri uTorrent (lagliga, så slipper vi den diskussionen) etc, samt dra över filer till datorn jag just då befinner mig vid. Om det senare ska lösas med FTP eller något annat är ju en annan fråga.

Jag är fruktansvärt dåligt insatt i den här världen, så alla tips mottages tacksamt!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Tja, den version av Linux jag kör för tillfället är 2.6.32, och det har ju fungerat bra i åtminstone de två veckor som gått sedan jag bootade upp till den kärnan, så jag föreslår väl den, eller om det finns nån nyare, den nyare isf.

Sedan fungerar mitt amd-grafikkort utmärkt även under Gnu.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Där kom mitt första problem med terminologin. Vilken dist är nog det jag menar, tror jag? Ubuntu, Kubuntu, alla andra som finns. Och framförallt, stödjer de GPU-acceleration?

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Kör på Ubuntu med nvidiakort, finns mycket info på nätet hur du ska konfigurera. GPU-avkodningen sköts med en feature som heter VDPAU.

Använd google så fort du stöter på problem. Allt går att lösa.

Permalänk
Medlem

Sedär, nice! Sådana svar jag hoppades på! Ja, absolut, Google användas flitigt, lyckades dock inte få bekräftat att det var möjligt under linux. Men stort tack!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Tja, den version av Linux jag kör för tillfället är 2.6.32, och det har ju fungerat bra i åtminstone de två veckor som gått sedan jag bootade upp till den kärnan, så jag föreslår väl den, eller om det finns nån nyare, den nyare isf.

Sedan fungerar mitt amd-grafikkort utmärkt även under Gnu.

Vilket drygt besserwisser-svar. Det framgår ju ganska tydligt i posten att det handlar om vilken dist han ska köra.

Som sagt är nog Ubuntu en bra start. Det mesta funkar bra "out of the box" utan en massa trubbel. Blir något fel finns det alltid nån på ubuntus wiki/forum som har lösningen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Ubuntu låter som en god idé. Program som stöder VDPAU är t ex XBMC och mplayer. AMD-kort är i allmänhet en dålig idé i Linux, hade stora problem med prestanda och screen tearing när jag körde med ett 4850.

EDIT:
Läste din post lite noggrannare och vill lägga till att uTorrent *inte* finns till Linux, men det finns bra alternativ t ex deluge. För att dela filer osv rekommenderar jag främst SFTP, men samba kan även vara trevligt när man delar till windows-datorer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag försöker få tag på ett billigt nVidia-kort på Tradera i detta nu, så då är det som sist jag försökte mig på den här världen alltså. Tack för input!

Sedär, ännu en sak jag inte visste! Men ja, får fixa andra alternativ, det är ju ett mindre problem! Det är då främst tills Windowsdatorer, så ska kika på Samba! Stort tack!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Jag försöker få tag på ett billigt nVidia-kort på Tradera i detta nu, så då är det som sist jag försökte mig på den här världen alltså. Tack för input!

Sedär, ännu en sak jag inte visste! Men ja, får fixa andra alternativ, det är ju ett mindre problem! Det är då främst tills Windowsdatorer, så ska kika på Samba! Stort tack!

Samba är rätt lättanvänt i Ubuntu, det är bara att högerklicka på en mapp och välja att dela ut en i stort sett. SFTP har fördelen att du kommer åt alla mappar på datorn med ditt vanliga konto, och det kommer med automatiskt om du installerar paketet "openssh-server".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det låter ju smidigt. Nätverk och sådant är verkligen inte min starka sida här i livet, går Samba att använda även för att accessa filerna från en dator som befinner i ett annat nätverk, t.ex. när jag befinner mig i Värmland istället för Göteborg? Eller är SFTP att föredra då?

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Det låter ju smidigt. Nätverk och sådant är verkligen inte min starka sida här i livet, går Samba att använda även för att accessa filerna från en dator som befinner i ett annat nätverk, t.ex. när jag befinner mig i Värmland istället för Göteborg? Eller är SFTP att föredra då?

Om samba funkar över internet vet jag inte, SFTP gör dock definitivt det och det är väldigt hög säkerhet på det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nice, då ska jag kolla på det under veckan när bygget börjar bli klart! Stort tack för att du har förbarmande över en stackars okunnig själ!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Linux Mint kan också vara något att testa istället för Ubuntu, bara för att ange något annat system.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com