tangentbord+mus på xbox 360

Permalänk

tangentbord+mus på xbox 360

Har precis köpt en Xbox 360 Elite 120GB till ungarna, efter åratals motstånd då jag är gammal PC-gubbe av tradition. Måste säga att jag är ganska imponerad av grafik, snabbhet, enkelhet etc samt inte minst av vad man får för pengarna - en motsvarande speldator på PC-plattformen kostar 3-4 ggr Xboxen.

Men, som gammal gubbe som kört PC sedan -84 (jobbade på IBM då så jag var troligen en av de första i Sverige att ha en IBM PC), så är jag van vid att köra spel på tangentbord + mus. Xboxens spelkontroll tycker jag är underlägsen vid framförallt bilspel pga att man dels måste hålla i eländet hela tiden, dels måste använda tummarna när jag är van vid att använda pek- och långfingrarna i första hand. Dessutom går det inte att göra lika snabba sekvenser vänster-höger-vänster med spelkontrollen som med tangentbordet eftersom man har en spak som måste föras mellan två lägen isf att som på tangentbordet blixtsnabbt hacka ned med varsitt finger på vänster- resp högerpilen. Visst är det en vanesak, och tycke och smak dessutom, men jag vill nog kunna köra på tangentbord och mus ibland.

Har hittat några olika produkter:
1. Smartjoy Frag
2. Max Shooter for Xbox 360
3. XFPS 360

med lite varierande egenskaper och pris. Någon som vet
- vilken som är bäst (fungerar) ?
- var man köper till lägst pris i Stockholm ?
- finns det några andra alternativ som t ex USB-tangentbord och som fungerar med bilspel som NFS mfl ?

Det verkar finnas olika, äldre, versioner av produkterna för Xbox, kanske fungerar inte de varianterna på Xbox 360 ?

Har förresten inte tänkt låta ungarna "fuska" på Live om nu någon var orolig för det.

Permalänk

Intressant att du föredrar tangentbord framför gamepad till bilspel. Hur ofta ser du rallyproffsen använda enbart maximalt rattutslag när de kör? Antingen max till höger eller max till vänster liksom... Med den analoga spaken på en gamepad kan man ju emulera att ratten endast vrids några grader år ett håll.

Men vill du köra med maximalt rattutslag så är det väl bara att använda styrkorset på gamepad:en istället.

Däremot är jag också intresserad av den bästa mus-emuleraren, i mitt fall för FPS-spel där jag nog aldrig kommer att komma upp i PC-nivå med gamepad. Konstigt egentligen att tillverkarna av spelkonsoler inte ger oss konsumenter fler variationer av kontroller att köpa.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Om inte tangentbord är ett måste så har dem faktiskt släppt en ganska shysst nyhet på Faceplate, produkten vi talar om är Scorch för XBOX 360.

När det gäller XFPS och MaxShooter så har man faktiskt hört rätt mycket dålig kritik, men det är helt olika från person till person. Jag kör själv med Playstation 3 tillsammans med FragnStein och det fungerar klockrent.

Hoppas det löser sig.

Permalänk

Hej, tack för tipsen och synpunkterna.

Vad gäller fullt eller icke-fullt utslag på tangentbord vid bilspel är det säkert en vanesak, jag har spelat *mycket* NFS (olika versioner) på tangentbord så den tekniken sitter i ryggmärgen. Men mer specifikt, vid t ex driftning så kan man korrigera bågen på en lång sladd genom en snabb kombination vr-hr-vr eller hr-vr-hr isf att använda gasen. Samma teknik kan användas för att parera en retursladd när man tar en kurva. Användbart för mig men kanske inte för någon som har lärt sig en annan teknik.

Intressant med Scorch, misstänker att man blir oslagbar på FPS-spel med den. Personligen är FPS inte riktigt min likör, dock. Fragnstein är väl motsvarigheten till Scorch fast på PS-plattformen ?