Värt att köpa denna AMD Phenom II X4 955 Black Edition ?

Permalänk
Medlem

Värt att köpa denna AMD Phenom II X4 955 Black Edition ?

Tjenare har nu surfat runt riktigt länge o letat efter processorer passar på mitt M2N68-AM Moderkort och nu enligt Asus så ska AMD Phenom II X4 955 Black Edition passa på den. Det Glädjer juh mig riktigt mycket efersom jag inte har hur mycket pengar som helst.

Men tycker ni man ska köpa AMD Phenom II X4 955 Black Edition eller kanske AMD Phenom II X4 945 för att spara pengar? Hur stor skillnad är de egentligen mellan dem? Tack i förhand

Permalänk
Medlem

Vänta 2 veckor... Amd Thuban med 6kärnor landar på cirka 2k.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Hedersmedlem

Det som skiljer är ju grundhastigheten och att det är upplåst multipel på BE-modellen. Annars så skilljer de sig inte arkitekturmässigt.

Konichiwa: Han skulle spara pengar och du kommer med en dyrare lösning

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Det som skiljer är ju grundhastigheten och att det är upplåst multipel på BE-modellen. Annars så skilljer de sig inte arkitekturmässigt.

Konichiwa: Han skulle spara pengar och du kommer med en dyrare lösning

Japp fast AMDs nya 4kärniga kommer då också, så det gamla kommer kanske reas ut.

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Konichiwa
Vänta 2 veckor... Amd Thuban med 6kärnor landar på cirka 2k.

Låter fint men den kommer förmodligen inte passa i en AM2+ socket. Och nytt mobo vill jag juh hälst inte lägga i kundvagnen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Det som skiljer är ju grundhastigheten och att det är upplåst multipel på BE-modellen. Annars så skilljer de sig inte arkitekturmässigt.

Konichiwa: Han skulle spara pengar och du kommer med en dyrare lösning

Några hundra för 2 kärnor är det värt ;p

och som mikatataku sa.. dom gamla kanske reas ut

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

Det är värt att köpa en 955 ist för en 965 då det inte tar mer än några minuter för att få samma klockfrekvens på en 955 som på en 965.
Dock vet jag inte om 955 finns med stepping c1 eller vad det är. kan ju vara värt att kolla då dom klockar betydligt bättre och går svalare.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zearg
Låter fint men den kommer förmodligen inte passa i en AM2+ socket. Och nytt mobo vill jag juh hälst inte lägga i kundvagnen

Har för mig att AMD har sagt att thuban kommer passa på både AM3 och AM2+

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom 2 x6 1055T @ 4 GHz | Corsair H50 | 4GB Corsair XMS3 | Fractal Design Define R2, Svart | XFX Radeon HD 5850 BE

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zearg
Låter fint men den kommer förmodligen inte passa i en AM2+ socket. Och nytt mobo vill jag juh hälst inte lägga i kundvagnen

Jodå de kommer att bli biosuppdateringar som gör att det funkar, finns ju redan en del som de har fixat detta på så don´t worry. Dock kan man/jag inte lova att det kommer till alla AM2+ kort för det är upp till tillverkarna.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag tycker det är värt att köpa 955 ist för 945 iaf. Detta eftersom det kommer bli mycket lättare för dig att överklocka processorn och alltså få ut mer kräm ur den!!

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nicklas1988
Jag tycker det är värt att köpa 955 ist för 945 iaf. Detta eftersom det kommer bli mycket lättare för dig att överklocka processorn och alltså få ut mer kräm ur den!!

Okej tack för svaren blir beställa 955 i eftermiddag då

Permalänk
Medlem

Såg att att den 6kärniga kostade runt 3000kr så det var verkligen inget för mig.