Dåligt eller inte av Inet

Permalänk
Medlem

Dåligt eller inte av Inet

Läst mycke att inet är jättebra på alla sätt och viss och jag har haft samma erfarenhet. De har haft blixtsnabb leverans med bra priser.

Men Beställde ett datasystem i delar. Och därav bla en corsair H50.

Corsairn hade jag i 6 dagar innen den började göra missljud ifrån sig vilket jag pratat med corsair och de är ett fel som inte är så ovanligt. Dom sa att de bara var att skicka tebax och få en ny.

Pratade me inet och dom säger då att varan ska skickas tebax och felsökas för att sedan göra en bedöming (Trpoligen samma som corsair själva) och sedan skicka ut en ny vara.

Dvs man få stå utan dator som är splitter ny från inet i kanske 1 vecka eller mer.
Jag anser att fel som dyker upp så tätt in på köpet så borde dom skicka ut en ny vara direkt och den gammla varann retuneras i samband med att den nya anländer. Så har Komplett gjort när de gäller flera månader gammal produkt.

Köper man i butik osv så bytts varan ut direkt om de är fel på den inom så kort tid. Där snackas de inte ens om att varann ska felsökas först.

Inet har naturligtvis rätt i att varann ska felsökas och de kommer bli samma besked som corsair redan gjort. Defekt vara.

Inet får för övrigt högt betyg av mig men just detta tycker jag är surt!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är skäligt att Inet ska få kontrollera varan, men samtidigt prioritera produkten i service kön då den är såpass ny.

Men om du nu köpte datorn i delar, kan du inte sätta dit den boxade kylaren så länge?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd

Kan du inte skicka e-mail och det svar du fick av Corsair? Då kanske Inet kan tänka sig att göra en "specialare", det har de gjort förut.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Tycker det är skäligt att du ger inet en dryg vecka åtminstone. Tycker man generellt har lite för höga krav på företagen här. Heandes och enkronans förslag var dock toppen.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig till och med att på Corsair H50 lådan så står det att du först och främst ska kontakta Corsair vid reklamations-/garantiärenden.

MVh daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Jag tycker att det är skäligt att Inet ska få kontrollera varan, men samtidigt prioritera produkten i service kön då den är såpass ny.

Men om du nu köpte datorn i delar, kan du inte sätta dit den boxade kylaren så länge?

Jo självklart ska de kontrollera varan. Men då Corsair själva känner till felet och i viss mån Inet oxå vad jag förstod så borde inet redan veta att de är produktfel.

De jag menar är att om jag fått hem varan och precis monterat mitt system och CPU kylarn är defekt (Den kyler som den ska men låter som fan!) Att man då ska stå med ett splitternytt system och vänta på en felsökning innan ny vara skickas ut. De klingar inte i mitt huvud för Superb service.
Även om jag nu haft den i 6 dagar innan den börjar låta.

På komplett så rasade mitt grafik kort efter 2 månader och de skickade ett nytt direkt och jag retunerade de gamla när de nya anlänt.

De är så med alla produkter. Köper du en ny tv och den slocknar efter 2 dagar. Skulle man då acceptera att varan ska skickas på felsökning för att sedan få en ny produkt? Nej man få en ny produkt och varan felsöks sedan och skickas till tillverkarn.

Jag är inte på något sätt orolig över att inet skulle påstå att de är handhavande fel och inte godkänna återköpet. Absolut inte. De finns tydligen relativt många med samma fel. Vissa har de dykt upp direkt å andra efter ett par månader eller mer.

Men efter de beskedet så hänvissa jag till att jag vill reklamera köpet istället och inte få en utbyttes.

Permalänk
Medlem

Du ska väll inte behöva vara utan dator? Du skickar väll inte in hela burken räcker det inte med att skickan in h50 och sen kör du orginal kylaren?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas13
Tycker det är skäligt att du ger inet en dryg vecka åtminstone. Tycker man generellt har lite för höga krav på företagen här. Heandes och enkronans förslag var dock toppen.

Ja höga krav vet jag inte. Iofs är varann inte så dyr. Men i alla ärenden där jag varit med där en ny vara gått sönder eller fått annat fel inom så kort tid har varit utbyttes på störten.

Permalänk
Medlem

kör med orginalfläkten sålänge ?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Sett till så att volten på h50n är rätt då?

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n0m0ney
Jag har för mig till och med att på Corsair H50 lådan så står det att du först och främst ska kontakta Corsair vid reklamations-/garantiärenden.

MVh daniel

Jag har kontaktat corsair. De säger att jag antingen skicka den till dom vilket i sin tid kan ta flera veckor. Eller skicka den till återsäljaren för utbytte och att dom sedan få den från inet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
kör med orginalfläkten sålänge ?

Såld haha =P Dumt misstag nu men jaja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fragdeath
Sett till så att volten på h50n är rätt då?

Sitter i CPU fan kontakten med 1430RPM som är 12V hastigheten.

Provade att sänka hastigheten till 1000RPM men samma ljud men möjligen en anning tystare.

Permalänk
Medlem

Men herrejössses människa, förstår du inte att det här är en praxis de ska följa för att ens få ut en ny produkt från sin distrubitör eller från corsair.
Att ge företaget skälig tid för undersökning,fraktande och liknande är faktiskt praxis det med..tålamod..slå upp det på wikipedia om du är osäker *ironiserar*

Vore en jädra skillnad om du köpt dessa saker över disk.
Du borde faktiskt bara kunna dra dit den boxade fläkten och låta ärendet ha sin gång för jag är säker på att utbytt får du den nog utan problem
(edit:ser att nu att ngn redan skrivit det, haha,långsam jag är!)
.
Inet brukar alltid vara skäliga, men du ger dem inte ens en chans att ta hand om ärendet, du hör inte själv hur dumt det låter?
Du verkar tycka att personalen på inet skall skicka den här med expressbud också alt. åka hem till dig med den nya;)

Oavsett vilket, så kommer de vilja bedöma din fläkt eftersom ljud är subjektivt, plus att om du visste hur MÅNGA som tycker att det är fel på saker, och som det senare visar sig att det inte är fel på öht, jag säger nu inte att du har fel i det här fallet, men det handlar om pengar i slutändan både för dig och för företaget helt enkelt.

Ge inet en chans att rätta till det, och skapa inte såna här "gnälltrådar"..det finns mängder av dem och jag (subjektiv åsikt,dvs min egen) tycker det här är en sådan och således bara tar upp onödig plats.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

vem vill köpa en orginalkylare? man får ju med en för varje processor man köper som är boxad(dvs typ alla?) lurad jävel

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n0m0ney
Jag har för mig till och med att på Corsair H50 lådan så står det att du först och främst ska kontakta Corsair vid reklamations-/garantiärenden.

Visst, men i Sverige har konsumenten all rätt att kräva direkt från försäljaren.

Sen är det mycket enkelt för trådskaparen att använda sig av sin ångerrätt, vare sig det är fel på varan eller ej. Då slipper han Inets segande.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Tycker de gör rätt annars skulle många skicka tillbaka produkten inget fel så har de skickat ny. Men så här är det ju lite när man köper på nätet allt tar ju oftast lite längre tid med fixa saker exempelvis reklamation då man måste skicka paketet till företaget sen ska de skicka iväg det istället för gå till butiken direkt och ge de produkten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
Men herrejössses människa, förstår du inte att det här är en praxis de ska följa för att ens få ut en ny produkt från sin distrubitör eller från corsair.
Att ge företaget skälig tid för undersökning,fraktande och liknande är faktiskt praxis det med..tålamod..slå upp det på wikipedia om du är osäker *ironiserar*

Vore en jädra skillnad om du köpt dessa saker över disk.
Du borde faktiskt bara kunna dra dit den boxade fläkten och låta ärendet ha sin gång för jag är säker på att utbytt får du den nog utan problem
(edit:ser att nu att ngn redan skrivit det, haha,långsam jag är!)
.
Inet brukar alltid vara skäliga, men du ger dem inte ens en chans att ta hand om ärendet, du hör inte själv hur dumt det låter?
Du verkar tycka att personalen på inet skall skicka den här med expressbud också alt. åka hem till dig med den nya;)

Oavsett vilket, så kommer de vilja bedöma din fläkt eftersom ljud är subjektivt, plus att om du visste hur MÅNGA som tycker att det är fel på saker, och som det senare visar sig att det inte är fel på öht, jag säger nu inte att du har fel i det här fallet, men det handlar om pengar i slutändan både för dig och för företaget helt enkelt.

Ge inet en chans att rätta till det, och skapa inte såna här "gnälltrådar"..det finns mängder av dem och jag (subjektiv åsikt,dvs min egen) tycker det här är en sådan och således bara tar upp onödig plats.

Gnälltråd å gnälltråd. Skrev själv att Inet är bra på alla sätt å viss. Och jag kommer inte sluta handla på inet för detta.

De du nämner om praxis för att skicka ut vara osv. Ja de är ju upp till var och en som företag. Vissa väljer att felsöka en ny vara så att kunden allt få vänta och vissa väljer att byta ut varan direkt då de uppenbart är ett fel från produktions hållet. De är av den anledning jag skapade denna tråd. Vissa gör si och andra gör så. Och är de gnäll av mig att nämna i ett forum om olika sätt att hantera garantiärende från olika företag?

Och de är inte fläkten som låter utan Pump motorn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtazz
vem vill köpa en orginalkylare? man får ju med en för varje processor man köper som är boxad(dvs typ alla?) lurad jävel

80kr på tradera + frakt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sper
Gnälltråd å gnälltråd. Skrev själv att Inet är bra på alla sätt å viss. Och jag kommer inte sluta handla på inet för detta.

De du nämner om praxis för att skicka ut vara osv. Ja de är ju upp till var och en som företag. Vissa väljer att felsöka en ny vara så att kunden allt få vänta och vissa väljer att byta ut varan direkt då de uppenbart är ett fel från produktions hållet. De är av den anledning jag skapade denna tråd. Vissa gör si och andra gör så. Och är de gnäll av mig att nämna i ett forum om olika sätt att hantera garantiärende från olika företag?

Och de är inte fläkten som låter utan Pump motorn

-----------------------
Well, fläkt eller pump, det låter om dem båda, men nu var det pumpen som du sa vilket mitt måndagsminne raderade bort

Nåja, om de byter ut den direkt, så vet de isf om att det är fel på den, men jag lovar dig att varje företag kollar om varan är trasig eller inte, det kan jag lova dig om det nu inte syns som exempelvis fraktskada bland annat, men kollar, det gör de!

Sen om de skickar ut, det kan ligga till så att de inte har en ny vara i lager, då får man göra en kredit eller byta ut mot något annat, vilket kommer ta tid hur du än gör, det är mest det jag opponerar mig emot, och vilket du faktiskt borde begripit från början och det gör att jag tycker det är gnäll, hanteringen är oftast väääldigt likartad hos de flesta nätbutiker så där skiljer sig det oftast inte mer än hur mycket goodwill man har.

Men som sagt, du vet ju redan svaret på att det kommer ta lite tid, vilket de berättat för dig, går ju inte fortare bara för att du startar en tråd här, vilket jag är säker på att det är orsaken till varför du ens startat den.
Du räknar väl med lite lagom nerd-rage från lite missnöjda random swecare, och att Inet skall se detta.

Ett tips, varför tog du inte upp det här i Inets egna tråd här på swec...antagligen pga ovan nämnda orsak antar jag, men spekulationer från min sida och åsikter, inget annat

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Jag hade inte litat på en konsument som företag även om det varit en "vanligt" fel.
Finns för många som tror sig att något är fel när det är helt normalt.
Säger inte at så är fallet men du förstår vad jag menar.
Folk utnytjar godtrogna företag och privatpersoner.
På grund av dessa får vi ärliga lida.
Har du verkligen ingen gammal stock liggande hemma? jag har get bort en och har ändå ett par som passar mitt här hemma ^^;

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
-----------------------
Well, fläkt eller pump, det låter om dem båda, men nu var det pumpen som du sa vilket mitt måndagsminne raderade bort

Nåja, om de byter ut den direkt, så vet de isf om att det är fel på den, men jag lovar dig att varje företag kollar om varan är trasig eller inte, det kan jag lova dig om det nu inte syns som exempelvis fraktskada bland annat, men kollar, det gör de!

Sen om de skickar ut, det kan ligga till så att de inte har en ny vara i lager, då får man göra en kredit eller byta ut mot något annat, vilket kommer ta tid hur du än gör, det är mest det jag opponerar mig emot, och vilket du faktiskt borde begripit från början och det gör att jag tycker det är gnäll, hanteringen är oftast väääldigt likartad hos de flesta nätbutiker så där skiljer sig det oftast inte mer än hur mycket goodwill man har.

Men som sagt, du vet ju redan svaret på att det kommer ta lite tid, vilket de berättat för dig, går ju inte fortare bara för att du startar en tråd här, vilket jag är säker på att det är orsaken till varför du ens startat den.
Du räknar väl med lite lagom nerd-rage från lite missnöjda random swecare, och att Inet skall se detta.

Ett tips, varför tog du inte upp det här i Inets egna tråd här på swec...antagligen pga ovan nämnda orsak antar jag, men spekulationer från min sida och åsikter, inget annat

Nja anl till att jag inte tog upp de på inets egna tråd var för att jag inte ens sett den.
Att jag starta tråden för att inet skulle se den är inte troligt då jag inte ens visste att inet är aktiva i detta forum. Och de kommer inte gå fortare av att jag skriver i denna tråden.

Jag se inte de som gnäll att nämna hur olika garanti ärende behandlas på olika nätsidor. Och vilka som har lite Goodwill och vilka som inte har de.

Jag vet därimot att Corsair har en sju jekla bra service på sina produkter. Där bytts saker ut utan problem. Men anl till att man köper den från svensk leverantör är för man ska slippa dessa långa leverans tider osv.

Men du har väl mer tålamod än jag

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid fråga om du kan få ligga ute med pengar som garanti mot att dom skickar en ny?
WD kan göra så på garantier, du skickar pengar motsvarande en disk så skickar dom en ny disk direkt, sen när dom kollat på disken och fast ställt att det inte är ett användarskapat fel så får du pengarna insatta tillbaka på ditt konto. Då tar det bara ca ½ v. innan du får din disk istället för 2-3 v.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infinity_90
Du kan ju alltid fråga om du kan få ligga ute med pengar som garanti mot att dom skickar en ny?
WD kan göra så på garantier, du skickar pengar motsvarande en disk så skickar dom en ny disk direkt, sen när dom kollat på disken och fast ställt att det inte är ett användarskapat fel så får du pengarna insatta tillbaka på ditt konto. Då tar det bara ca ½ v. innan du får din disk istället för 2-3 v.

Funderade på de innan. Ska kolla med dom. För att ligga ute med pengar i ett par veckor eller vad de kan ta är inga problem så länge man få ny vara så fort de går.

Permalänk
Medlem

Bara undrar vad du vill få ut från denna tråd då om det inte är så som godspeed sa att du hoppas på att inet kommer see detta osv?

Var glad ialla fall att du får produkten utbytt sen att det tar runt en vecka ja visst är det surt det vet jag själv.

Men en vecka är samtidigt inte så lång tid heller när du också ska skicka varan och dom ska skicka en ny osv. Jag själv när jag hade fått fel stepping på cpu så fick jag ju vara utan dator i ca 3 dagar (tror jag) bara för det och då åkte jag ner och lämnade av och hämtade upp den nya i butiken dessutom.
(Å hade jag inte haft mig ett mejl jag fick av dem så hade det troligen tagit mycket längre tid eller så hade jag kanske inte ens fått den utbytt.)

Och ja angående deras service så är den inte direkt något att skrytta om tycker jag. Speciellt nu efter detta problem och hur det har skötts som jag haft med grafikkorten sedan start och det verkar jag inte kunna få utbytt.
(Detta ska väl tas upp i inet tråden för att see vad dom säger där)

Så som jag sa var glad att du får den utbytt ialla fall.

Edit: Fick ju ialla fall lite av en kompensation av inet för det angående processorn efter det tagits upp i tråden. Alltid något ialla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dani05
Bara undrar vad du vill få ut från denna tråd då om det inte är så som godspeed sa att du hoppas på att inet kommer see detta osv?

Var glad ialla fall att du får produkten utbytt sen att det tar runt en vecka ja visst är det surt det vet jag själv.

Men en vecka är samtidigt inte så lång tid heller när du också ska skicka varan och dom ska skicka en ny osv. Jag själv när jag hade fått fel stepping på cpu så fick jag ju vara utan dator i ca 3 dagar (tror jag) bara för det och då åkte jag ner och lämnade av och hämtade upp den nya i butiken dessutom.
(Å hade jag inte haft mig ett mejl jag fick av dem så hade det troligen tagit mycket längre tid eller så hade jag kanske inte ens fått den utbytt.)

Och ja angående deras service så är den inte direkt något att skrytta om tycker jag. Speciellt nu efter detta problem och hur det har skötts som jag haft med grafikkorten sedan start och det verkar jag inte kunna få utbytt.
(Detta ska väl tas upp i inet tråden för att see vad dom säger där)

Så som jag sa var glad att du får den utbytt ialla fall.

Edit: Fick ju ialla fall lite av en kompensation av inet för det angående processorn efter det tagits upp i tråden. Alltid något ialla fall.

jag hade inte räknat me att å nått. Jag ansåg att ja. Villeskriva hur dom sköte just mitt ärende på en ny produkt i jämförelse med hur komplet gjorde. Sen få den egna individen ha sin åsikt. Att folk tro jag använder ett forum för att få de jag vill via ett företag låter väldigt olustigt. Och nästan lite komiskt. Och detta är ingen smutskastning på företaget i sig. En upplysning helt enkelt.

Vissa bry sig inte men jag bry mig

Permalänk
Medlem

Fixar de reklamationen på en vecka får du nog vara nöjd med detta.
Tyvärr är väl det nackdelen med att handla på distans.

Fråga dem om du inte kan köpa en ny H50 och sedan få den andra krediterad när de godkänt reklamationen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Fixar de reklamationen på en vecka får du nog vara nöjd med detta.
Tyvärr är väl det nackdelen med att handla på distans.

Fråga dem om du inte kan köpa en ny H50 och sedan få den andra krediterad när de godkänt reklamationen.

Nej de gick dom ine med på och sen sa dom nu att de är 5 dagars tid dom få ha varan inna dom bestämmer sig. Så de tar minst en vecka. Men kanske till nästa fredag för och få en ny produkt av dom.

Vet inte vad problemet med krediteringen hade varit. IOM att corsair vet att de är ett fel som kan uppstå.

Tycke de är sugit ändå när de gäller ny produkt. Hade varit skillnad på äldre grejer vt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sper
jag hade inte räknat me att å nått. Jag ansåg att ja. Villeskriva hur dom sköte just mitt ärende på en ny produkt i jämförelse med hur komplet gjorde. Sen få den egna individen ha sin åsikt. Att folk tro jag använder ett forum för att få de jag vill via ett företag låter väldigt olustigt. Och nästan lite komiskt. Och detta är ingen smutskastning på företaget i sig. En upplysning helt enkelt.

Vissa bry sig inte men jag bry mig

Det är ju inte riktigt det jag ville ha sagt med det hela jag skrev att du ska få nåt eller så det jag ville få sagt är att det tar tid.

Men jag var väl inte tydlig nog så vi får väl ta det en gång till då.
Jag köpte ju som sagt också en ny produkt och fick mig fel stepping på en processor och det är ju ändå en rätt simpel sak tycker jag att kolla. Bara kolla boxen så ser man ju det där på beteckningen. Eller också köra den i en dator som dom troligen väl gör för att vara 100% säkra och vad kan detta ta max 10 minuter kanske.
Jag hade ju hoppats på att eftersom det är butiken och det är en rätt simpel sak att kolla så skulle man kunna få den utbytt där direkt eller ialla fall samma dag.

Men nej tyvärr det tog ju som jag sa tidigare ca 3 dagar när jag dessutom åkte till butiken för att avlämna och avhämta den. Och då kan du ju tänka dig hade jag skickat den så skulle det tagit minst 2 extra dagar för att skicka och skicka tillbacka alltså hade det tagit minst 5 dagar om jag skickat den.

Säger ju sig självt lite 3 dagar för att byta cpu pga fel stepping i butik.
En upplysning helt enkelt DET TAR TID speciellt om du också ska skicka.

Sen vet du ju inte heller om det verkligen kommer ta en vecka du kanske får den om 4 dagar det beror ju lite på kanske hur mycket dom har att göra.
Vad har du för förväntningar igentligen på hur lång tid det ska ta för hur du än vrider och vänder på det så kommer det nog minst ta 3 dagar om du skickar. Varför jag frågar är ju för det låter nästan på dig som att det bara ska ta en dag.

Varför skulle jag inte bry mig? Självklart bryr jag mig.
Du kan ju alltid hitta affärer med bra priser men hur många affärer har bra service? Servicen är nog det viktigaste för mig när det gäller att handla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dani05

Du kan ju alltid hitta affärer med bra priser men hur många affärer har bra service? Servicen är nog det viktigaste för mig när det gäller att handla.

Precis.
Köpte ett moderkort som var trasigt vid leverans.
Kontaktade säljaren som omedelbart skickade ett nytt med fraktsedel för det trasiga kortet.
Det är service som man kan betala lite extra för.