480 - drivrutiner - ökad prestanda?

Permalänk

480 - drivrutiner - ökad prestanda?

Har kollat på en massa tester av Nvidias nya fermi kort, och har hamnat i ett dilemma. Skaffa 5870 nu, eller 480 senare? Så som det ser ut nu så är 5870 det bättre valet men jag undrar hur mycket kommer 480 öka i prestanda med nyare drivrutiner + fler CUDA kärnor aktiverade (480 till 512).

Jag vet att Nvidias drivrutiner ofta lovar ökad prestanda i diverse spel. Har någon koll på hur mycket det faktiskt kan öka i prestanda från att det lanseras och senare längre fram?

Permalänk
Medlem

1. Vem säger att dom ska aktivera kärnorna? Nu är du inne på grovt önsketänkande.

2. Helt rätt så kommer GTX 480 optimeras med nya drivrutiner och få bättre o bättre prestanda i nyare spel. Dock har juh nVIDIA inte ensamrätt på det så ATI ökar sin prestanda i samma takt på sina kort. Roligt att nVIDIA kören antog att ATI slutade optimera 5XXX serien dagen då GTX 4XX kom.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
1. Vem säger att dom ska aktivera kärnorna? Nu är du inne på grovt önsketänkande.

2. Helt rätt så kommer GTX 480 optimeras med nya drivrutiner och få bättre o bättre prestanda i nyare spel. Dock har juh nVIDIA inte ensamrätt på det så ATI ökar sin prestanda i samma takt på sina kort. Roligt att nVIDIA kören antog att ATI slutade optimera 5XXX serien dagen då GTX 4XX kom.

haha +1

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Avstängd

Ati kan väl inte optimera 5-serien hur mycket som helst via mjukvaromoddar? Dom bör ha kommit till en gräns där dom måste uppgradera hårdvaran dvs börja på 6-serien. GTX480 är nytt och kan förhoppningsvis optimeras en hel del via mjukvaran.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Ati kan väl inte optimera 5-serien hur mycket som helst via mjukvaromoddar? Dom bör ha kommit till en gräns där dom måste uppgradera hårdvaran dvs börja på 6-serien. GTX480 är nytt och kan förhoppningsvis optimeras en hel del via mjukvaran.

Du menar nytt för den kommer till butik om 1 månad? nVIDIA börjar inte jobba på drivrutinerna 6 månader senare bara för TMSC inte kan spotta ut kort. Dom har suttit med drivrutiner ett låångt tag, förseningen av kortet har varit 100% fysiskt relaterat.

Bli inte förvånat om dom drivrutinerna du har till GTX 480 är lika mycket optimerade som dom till 5XXX.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

ATI har precis samma möjligheter som nvidia att uppdatera sina drivers. Vad jag vet så kommer det ju fortfarande förbättringar till 4xxx serien med dagens drivare, kanske även 3xxx. Är ju bara naivt att tro att ATI plötsligt skulle sluta uppdatera till förmån för att nvidia skall göra det med sina drivare.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

Å andra sidan är det väl mest troligt att nVidias drivrutiner blir bättre snabbare än vad AMD:s drivisar blir just nu.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga såhär, för att faktiskt ge svar på din fråga; har du pengarna, köp då ett GTX480. Har du en stramare budget? I så fall borde du köpa ett HD5870. Detta förutsatt du inte bryr dig om ljud och temperaturer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Å andra sidan är det väl mest troligt att nVidias drivrutiner blir bättre snabbare än vad AMD:s drivisar blir just nu.

Och hur drar du den slutsatsen får man fråga?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
1. Vem säger att dom ska aktivera kärnorna? Nu är du inne på grovt önsketänkande.

2. Helt rätt så kommer GTX 480 optimeras med nya drivrutiner och få bättre o bättre prestanda i nyare spel. Dock har juh nVIDIA inte ensamrätt på det så ATI ökar sin prestanda i samma takt på sina kort. Roligt att nVIDIA kören antog att ATI slutade optimera 5XXX serien dagen då GTX 4XX kom.

Jag är rätt säker på att jag läste på Sweclockers inlägg att Nvidia skulle lansera kortet med alla kärnor aktiverade vid ett senare tillfälle.

Permalänk
Avstängd

Kan du visa mig det? För jag kommer snarare ihåg att dom kommer släppa ett 460 kort med typ 300 kärnor...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av facedark
Kan du visa mig det? För jag kommer snarare ihåg att dom kommer släppa ett 460 kort med typ 300 kärnor...

http://www.sweclockers.com/nyhet/10799-nvidia_brottas_med_til...

"Det ryktas dock om att Nvidia planerar att introducera en variant i Geforce GTX 400-serien med fulla 512 kärnor aktiverade, troligtvis först när produktionen fungerar bättre. Detta kommer i så fall att ske efter lanseringen den 26 mars"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabriel S.
Jag är rätt säker på att jag läste på Sweclockers inlägg att Nvidia skulle lansera kortet med alla kärnor aktiverade vid ett senare tillfälle.

Ett nytt 480 ja, inte att det ska gå att uppgradera de gamla.
Finns ju en anledning till att dom inte spottade ut korten med alla CUDA-kärnor. Alla var ju inte felfria, därför ströp dom kortet.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabriel S.
Jag är rätt säker på att jag läste på Sweclockers inlägg att Nvidia skulle lansera kortet med alla kärnor aktiverade vid ett senare tillfälle.

Helt sant._
Men om jag förstår diskutionen rätt så handlade det om drivrutiner som skulle "låsa upp" cuda processorer på GTX480 så det fick 512 kärnor._
Detta är mindre troligt._

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabriel S.
Jag är rätt säker på att jag läste på Sweclockers inlägg att Nvidia skulle lansera kortet med alla kärnor aktiverade vid ett senare tillfälle.

Innan lanseringen så spekulerades det om att det senare kommer att släppas ett kort med alla 512 kärnorna aktiverade och med lite högre frekvenser. Det kommer i så fall om/när de lyckas optimera tillverkningen/yielden bättre och det är inget officiellt uttalande från nVidia vad jag vet. Det har också spekulerats i att 512orna skulle användas endast till professionella kort och inte på gamingkort.

Edit
Intressant fråga om det är möjligt att med drivers eller firmware låsa upp inaktiverade kärnor. Jag gissar att det inte går.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabriel S.
http://www.sweclockers.com/nyhet/10799-nvidia_brottas_med_til...

"Det ryktas dock om att Nvidia planerar att introducera en variant i Geforce GTX 400-serien med fulla 512 kärnor aktiverade, troligtvis först när produktionen fungerar bättre. Detta kommer i så fall att ske efter lanseringen den 26 mars"

Visst är det troligt men det betyder inte att de gamla korten får alla kärnor aktiverade.

Nvidia var troligen tvungen att avaktivera några kärnor pga av thermiska skäl, för att processtekniken behövde förfinas först eller alternativt båda. Således kommer det som ett "nytt" kort (troligen GTX 485) och de gamla för nöja sig med 480 kärnor.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emerlu

Nvidia var troligen tvungen att avaktivera några kärnor pga av thermiska skäl eller för att processtekniken behövde förfinas först. Således kommer det som ett "nytt" kort (troligen GTX 485) och de gamla för nöja sig med 480 kärnor.

Tror snarare det är för att TSMC inte klarade av att skapa kort med alla 512 fungerande kärnor vid det tillfället.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whippoorwill
Innan lanseringen så spekulerades det om att det senare kommer att släppas ett kort med alla 512 kärnorna aktiverade och med lite högre frekvenser. Det kommer i så fall om/när de lyckas optimera tillverkningen/yielden bättre och det är inget officiellt uttalande från nVidia vad jag vet. Det har också spekulerats i att 512orna skulle användas endast till professionella kort och inte på gamingkort.

Edit
Intressant fråga om det är möjligt att med drivers eller firmware låsa upp inaktiverade kärnor. Jag gissar att det inte går.

Inte helt omöjligt. 6800LE kunde ju låsas upp till en 6800 Ultra om jag inte minns helt fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SeF.Typh00n
Tror snarare det är för att TSMC inte klarade av att skapa kort med alla 512 fungerande kärnor vid det tillfället.

Jag nämnde detta i mitt inlägg.

Jag brukar inte se saker svart på vitt och jag skulle gissa att det thermiska kan vara en delanledning. Tycker det är märkligt hur GTX 480 kan dra marginellt mer än HD 5970. Tänk på att HD 5970s frekvenser drogs ner med flit för att inte slå i taket för PCI-standarden.

Skulle gissa på att Nvidia kan få ner strömkonsumtionen efter de har förfinat processen och få bättre yields = strömsnålare + 512 kärnor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emerlu
Inte helt omöjligt. 6800LE kunde ju låsas upp till en 6800 Ultra om jag inte minns helt fel.

Jo när GTX 490 super duper kommer med 512 kärnor kommer säkert softvara (kanske innan) att låsa upp kärnor. Dock ej stödt av nVIDIA. Jag tror inte dom vill att deras kort ska dra mera ström eller utveckla mera värme....

Klassiska cenariot här att forums nördar vet bättre än 500 ingenjörer på nVIDIA.
Finns en anledning att dom är låsta. Den anledningen kommer även finns kvar fasten GTX490 släpps.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Jo när GTX 490 super duper kommer med 512 kärnor kommer säkert softvara (kanske innan) att låsa upp kärnor. Dock ej stödt av nVIDIA. Jag tror inte dom vill att deras kort ska dra mera ström eller utveckla mera värme....

Klassiska cenariot här att forums nördar vet bättre än 500 ingenjörer på nVIDIA.
Finns en anledning att dom är låsta. Den anledningen kommer även finns kvar fasten GTX490 släpps.

Självklart finns det en anledning att de är låsta, för det är säkerligen inte många som kommer fungera stabilt med alla kärnor aktiverade.

Finns en skillnad på det som är tekniskt möjligt och vad som är möjligt i praktiken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabriel S.
http://www.sweclockers.com/nyhet/10799-nvidia_brottas_med_til...

"Det ryktas dock om att Nvidia planerar att introducera en variant i Geforce GTX 400-serien med fulla 512 kärnor aktiverade..."

Haha, GTX580...
Jag vet att det står 400-serien, bara tänkte på 8800GT, 9800GT, GTS250 osv...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Jo när GTX 490 super duper kommer med 512 kärnor kommer säkert softvara (kanske innan) att låsa upp kärnor. Dock ej stödt av nVIDIA. Jag tror inte dom vill att deras kort ska dra mera ström eller utveckla mera värme....

Inte säkert, är dom laserskurna som 6800XT eller liknande går det inte. Men vet inte hur det är med 480.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emerlu
Jag nämnde detta i mitt inlägg.

Jag brukar inte se saker svart på vitt och jag skulle gissa att det thermiska kan vara en delanledning. Tycker det är märkligt hur GTX 480 kan dra marginellt mer än HD 5970. Tänk på att HD 5970s frekvenser drogs ner med flit för att inte slå i taket för PCI-standarden.

Skulle gissa på att Nvidia kan få ner strömkonsumtionen efter de har förfinat processen och få bättre yields = strömsnålare + 512 kärnor.

Det är verkligen inte marginellt, 72w mer:

Däremot håller jag med helt om att det är märkligt att det drar mycket mer med ett kort som är specat till att ha lägre förbrukning.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
1. Vem säger att dom ska aktivera kärnorna? Nu är du inne på grovt önsketänkande.

2. Helt rätt så kommer GTX 480 optimeras med nya drivrutiner och få bättre o bättre prestanda i nyare spel. Dock har juh nVIDIA inte ensamrätt på det så ATI ökar sin prestanda i samma takt på sina kort. Roligt att nVIDIA kören antog att ATI slutade optimera 5XXX serien dagen då GTX 4XX kom.

vill inte påstå att jag tillhör nvidia kören men jag har en känsla av att nvidia kan ganska enkelt genom drivrutiner höjja prestanda mer än ati nu kan då dom mestadels har finslip kvar och nvidia har troligen en hel del grov jobb på sina drvirutiner vilket gör att prestanda vinsten blir större för dom ?

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Är jag helt ute och cycklar när jag _TROR_ att nVidia ändå har jobbat ganska hårt på drivrutinerna iom förseningen?

Permalänk
Hedersmedlem

Time will tell

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)